Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2018 | 14:51 uur
Dat zijn allemaal zaken die totaal afhankelijk zijn van de ambitie van een land. We opereren in NAVO verband, het inzetten van onze SOF brengt voor NL hele andere uitdagingen met zich mee. We kunnen wel heli's gaan vragen die bij kunnen tanken...en dan? Maakt dit ze veelzijdiger? Weet ik niet, er zitten op de laptop die je gebruikt ook maar 3 poorten die je daadwerkelijk gebruikt van de 10.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik weet niet wat onze SOF ambitie is voor de toekomst, deze zal ook grotendeels geheim zijn i.v.m. de aard van de operaties.

Citaat van: Harald op 19/07/2018 | 16:39 uur
Ik denk dat de MH-47G wel past binnen het Chinook gebruik van Nederland, maar denk dat dat idd weer te groot is voor NL.
Als ik op dit moment de Cougars zou vervangen dan gaat mijn voorkeur uit naar de H225M Caracal een soortelijke als de Cougar maar beter geschikt voor SOF operatie's. 
Ik vind zelf heel belangrijk dat deze helicopters ook geschikt zijn voor maritiem gebruik. We hebben er al wel vaker over gesproken hier op DF maar met alle respect een Chinook is ongeschikt voor maritiem optreden. Ja, je kunt ze aanpassen, maar in de basis blijven ze ongeschikt.
Frankrijk werkt voor +/- 2025 aan een SOF versie van de NH-90 volgens Frankrijk hebben ook Australiƫ, Nieuw Zeeland en Europese partners interesse in een zelfde NH-90.
De Caracals zouden dan overgaan naar de luchtmacht (CSAR) en de NH-90 SOF zou vanaf schepen moeten kunnen opereren. Volgens de plannen zou het toestel vergelijkbaar in capaciteit moeten zijn als de huidige Caracals met open architectuur voor uitbreidingen/aanpassingen in de toekomst. Het moet ingezet kunnen worden in gevechten (pantser + bewapening), Airdrops (para), fast-rope operaties en uiteraard ook in de nacht.

Frankrijk is opzoek naar partners die dit samen willen ontwikkelen, misschien is dit iets als vervanger van de Cougars eind jaren 20 in de SOF rol.

JdL

Citaat van: Enforcer op 19/07/2018 | 19:44 uur
De Chinook maakt veel herrie, heeft meer ruimte nodig, en kan maar via 1 kant beladen worden bij vertrek, en de downwash maakt deze ook niet aantrekkelijk. Je kunt beter wat meer lichtere heli's hebben en met meerdere aantallen ook beter risico spreiding. De huidige Chinook kan dan prima ingezet worden als 2e wave met support met daarbij Apaches.

De grootte van de NH-90 maakt het geen ideale SOF Kist.
Zie ook de aanpak van down under hierin, zij hebben een relatief klein aantal Chinooks voor de grote ladingen e.d. terwijl ze er een grote vloot NH90's en Blackhawks op nahouden die de rest van het werk veel goedkoper kunnen doen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Enforcer

De Chinook maakt veel herrie, heeft meer ruimte nodig, en kan maar via 1 kant beladen worden bij vertrek, en de downwash maakt deze ook niet aantrekkelijk. Je kunt beter wat meer lichtere heli's hebben en met meerdere aantallen ook beter risico spreiding. De huidige Chinook kan dan prima ingezet worden als 2e wave met support met daarbij Apaches.

De grootte van de NH-90 maakt het geen ideale SOF Kist.

Harald

Citaat van: Parera op 19/07/2018 | 14:40 uur
Ik ging in op de reactie van Harald op de vraag voor een grotere heli dan de cougar.
En ik zeg niet dat we MH-47G's moeten kopen maar wel iets in de vorm van helemaal aangepast voor SOF operaties, vergelijkbaar met de MH-47G of HH-101 Caesar. Daarbij zou het ideaal zijn dat ze zowel geschikt zijn voor landoptreden als maritiem optreden en bijvoorbeeld ook bijgetankt kunnen worden mocht die wens er zijn binnen defensie.

Ik denk dat de MH-47G wel past binnen het Chinook gebruik van Nederland, maar denk dat dat idd weer te groot is voor NL.
Als ik op dit moment de Cougars zou vervangen dan gaat mijn voorkeur uit naar de H225M Caracal een soortelijke als de Cougar maar beter geschikt voor SOF operatie's. 
Ik vind zelf heel belangrijk dat deze helicopters ook geschikt zijn voor maritiem gebruik. We hebben er al wel vaker over gesproken hier op DF maar met alle respect een Chinook is ongeschikt voor maritiem optreden. Ja, je kunt ze aanpassen, maar in de basis blijven ze ongeschikt.

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2018 | 14:51 uur
Dat zijn allemaal zaken die totaal afhankelijk zijn van de ambitie van een land. We opereren in NAVO verband, het inzetten van onze SOF brengt voor NL hele andere uitdagingen met zich mee.

Is het inzetten/omturnen van de Cougars voor SOF een vraag van de NAVO ? ... of juist een tekort binnen de NAVO.
Of wil NL dit zelf en zich daarin gaan onderscheiden
idd .. wat is de ambitie van NL op SOF gebied algemeen en de daarbij horende middelen/materieel ?  .. op welk niveau ?   

Huzaar1

Dat zijn allemaal zaken die totaal afhankelijk zijn van de ambitie van een land. We opereren in NAVO verband, het inzetten van onze SOF brengt voor NL hele andere uitdagingen met zich mee. We kunnen wel heli's gaan vragen die bij kunnen tanken...en dan? Maakt dit ze veelzijdiger? Weet ik niet, er zitten op de laptop die je gebruikt ook maar 3 poorten die je daadwerkelijk gebruikt van de 10.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Sparkplug op 19/07/2018 | 13:12 uur
Niet voor elke SOF missie zal een grote helikopter zoals de Chinook nodig zijn. Wat is de behoefte en wat sluit hierop aan?

Dat is waar maar ik vind persoonlijk die Duitse H145M's net iets te weinig voor inzet in crisis gebieden wat wel de plannen zijn van de Duiters.
Zo missen ze bijvoorbeeld een belangrijk item in mijn ogen voor SOF operaties ; FLIR.
Voor operaties binnen de landsgrenzen zijn ze prima geschikt in mijn ogen en daarvoor zouden we ze prima kunnen gebruiken maar niet voor buitenland operaties.

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2018 | 13:27 uur
Je weet helemaal niet wat de behoefte is. Dus waarom dan roepen om chinook?

Volgens mij heeft Nederland voor haar grootte een uniek divers en kwantitatief helikopter bestand. Je haalt nu Duitsland, machtigste economie van Europa aan als peer level competitor.

De Cougar helicopter is een uitstekend apparaat, ik ben al blij dat er geen meer NH90's voor worden aangeschaft.

Op deze wijze kan de helikopter nood van 11 luchtmobiele brigade ook wat meer vorm krijgen. De chinooks zijn vooral voor hen.

Ik ging in op de reactie van Harald op de vraag voor een grotere heli dan de cougar.
En ik zeg niet dat we MH-47G's moeten kopen maar wel iets in de vorm van helemaal aangepast voor SOF operaties, vergelijkbaar met de MH-47G of HH-101 Caesar. Daarbij zou het ideaal zijn dat ze zowel geschikt zijn voor landoptreden als maritiem optreden en bijvoorbeeld ook bijgetankt kunnen worden mocht die wens er zijn binnen defensie.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 19/07/2018 | 13:12 uur
Niet voor elke SOF missie zal een grote helikopter zoals de Chinook nodig zijn. Wat is de behoefte en wat sluit hierop aan?
+1 Ik denk dat een MH-47G enorme kapitaalverspilling zou zijn, net als MV-22. Geld kunnen we veel beter gebruiken.

De Cougar is juist aangekocht voor missies waar een Chinook te duur en overbodig groot is. Dus de opvolger moet grofweg dezelfde grote behouden.
De kwantiteit mag van mij wel omhoog, de Cougars moeten zowel Amfibisch transport als SOF doen terwijl het aantal Chinooks voor luchtmobiel onvoldoende is.

De oplossing is niet extra heli's van Chinookformaat aanschaffen, die zijn duur en lang niet altijd nodig. Huidige aantal is voldoende om het zware materiaal van luchtmobiel te vervoeren, zorg dat er genoeg LUH heli's naast komen voor het kleinere werk.

Wat mij betreft zingen we het nu zo even uit, en wanneer de Cougar rond 2030 vervangen wordt gaan we voor +-30 LUH/LTH's  die zowel amfibisch transport, SOF en ondersteuning luchtmobiel doen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/07/2018 | 13:00 uur
Duitsland heeft sindskort een SOF heli de H145M maar dat is ook maar het halve werk. Ik hoop dat onze toekomstige SOF heli capaciteit beter is vergelijkbaar met wat de Amerikanen inzetten zoals de MH-47G. Die stealth blackhawks gaan wat ver voor ons.

Je weet helemaal niet wat de behoefte is. Dus waarom dan roepen om chinook?

Volgens mij heeft Nederland voor haar grootte een uniek divers en kwantitatief helikopter bestand. Je haalt nu Duitsland, machtigste economie van Europa aan als peer level competitor.

De Cougar helicopter is een uitstekend apparaat, ik ben al blij dat er geen meer NH90's voor worden aangeschaft.

Op deze wijze kan de helikopter nood van 11 luchtmobiele brigade ook wat meer vorm krijgen. De chinooks zijn vooral voor hen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 19/07/2018 | 13:00 uur
Ik hoop dat onze toekomstige SOF heli capaciteit beter is vergelijkbaar met wat de Amerikanen inzetten zoals de MH-47G.

Niet voor elke SOF missie zal een grote helikopter zoals de Chinook nodig zijn. Wat is de behoefte en wat sluit hierop aan?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2018 | 12:07 uur
Wees blij dat SOF een dedicated heli krijgt. Hebbeb de landen om ons heen niet op VK na.
Duitsland heeft sindskort een SOF heli de H145M maar dat is ook maar het halve werk. Ik hoop dat onze toekomstige SOF heli capaciteit beter is vergelijkbaar met wat de Amerikanen inzetten zoals de MH-47G. Die stealth blackhawks gaan wat ver voor ons.

Huzaar1

Wees blij dat SOF een dedicated heli krijgt. Hebbeb de landen om ons heen niet op VK na.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 21:55 uur
Tja alles heeft een prijskaartje....

Idd en voor ons is dat prijskaartje, ook bijv. in de vorm van ondersteuning, van groot belang.

Het is een "mooi" toestel, maar niet realistisch (m.i.) voor ons land.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 19:26 uur
Idd dat klopt kwa grootte

Mijn voorkeur is groter
We hebben al de NH90, gelijkwaardig aan UH_60 kwam grootte

wil je groter bij de vervanging van de Cougars? Kies dan voor MH-47G export versie (aangepaste CH-47F voor SOF taken) als aanvulling op een toestel van gelijke grote aan de cougar 8 vervangers + 4 MH-47's o.i.d. Een andere optie zou kunnen zijn de HH-101A Caesar van de Italianen een slag groter dan de cougar specifiek voor SOF maar kleiner dan de chinook.

Harald

Tja alles heeft een prijskaartje....
Maar voor 2024 is de keuze voor een opvolger van de Cougar (helaas) nog niet aan de orde.
Maar als wij de Cougars voor SOF willen gaan inzetten. Zal zeker de vervanger van de Cougar in de basis een Special Operations toestel moeten gaan worden, in ieder geval een toestel welke in de basis al extra uitgerust is. Te denken aan extra bepantsering, extra brandstof, FLIR, extra beschermingsmiddelen en sensoren, mogelijkheden voor bewapening.
Ook een toestel welke zowel van land als maritiem echt te gebruiken is.

Mourning

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 19:26 uur
Idd dat klopt kwa grootte

Mijn voorkeur is groter
We hebben al de NH90, gelijkwaardig aan UH_60 kwam grootte

Te duur, goede alternatieven, etc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).