Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 29/11/2015 | 12:12 uur
Jammer maar helaas, de F-35 was en is de enige logische keuze. Het probleem hier is niet de keuze van de KLu, maar het gebrek aan budget.
Maar men heeft die keuze..fixatie...leidend gemaakt ipv het ambitieniveau. Dat vind ik nog steeds zeer kwalijk..maar de keuze is gemaakt..en nu moeten we daar mee aan de slag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 29/11/2015 | 12:12 uur
Jammer maar helaas, de F-35 was en is de enige logische keuze. Het probleem hier is niet de keuze van de KLu, maar het gebrek aan budget.

Mee eens... als het budget nog verder daalt dan zou ook een alternatieve keuze als de Gripen in een gelijksoortige discussie verzanden en vinden sommigen opeens de Scorpion als hoofd systeem meer dan voldoende, en dat zou het ook zijn als de rest van de wereld op een gelijksoortig niveau zou zitten... helaas voor de Zeeuwsmeisje aanbidders, de rest van de wereld investeert wél.

Elzenga

Citaat van: Zander op 29/11/2015 | 10:19 uur
Een waar de andere krijgsmacht delen nu last van hebben en voorlopig ook houden.
Dat gevaar is erg groot als de defensiebegroting niet sneller stijgt als nu...want de KLu is achter de schermen al druk aan het lobbyen voor extra F35s...en ook de Reaper UAV is er snel doorgedrukt...al strandt die nu op hogere kosten bij gebrek aan extra budget.

Het wordt tijd dat de regie weer wordt teruggepakt door de politiek. Duidelijke visie..duidelijk ambitieniveau. Dat bepalen zij, niet de top van de krijgsmacht.

Elzenga

Citaat van: Zander op 29/11/2015 | 08:42 uur
Vooral een kwalijke zaak dat de top van de KLU dan toch hun JSF fetisj er doorheen heeft gedrukt.
+1

5m@sh_1up

Jammer maar helaas, de F-35 was en is de enige logische keuze. Het probleem hier is niet de keuze van de KLu, maar het gebrek aan budget.

Ros

Citaat van: Zander op 29/11/2015 | 08:42 uur
Vooral een kwalijke zaak dat de top van de KLU dan toch hun JSF fetisj er doorheen heeft gedrukt.

Met een ander toestel dan de F-35 was het net zo afgelopen. Het ging/gaat er niet over wat de krijgsmacht nodig heeft maar om de politieke keuze hoeveel budget er voor beschikbaar te willen stellen. Ik vrees  dat het straks net zo zal gaan met de vervanging van schepen en subs. Er staat dan wel zoveel miljard gereserveerd (op papier) De werkelijkheid is afhankelijk van politieke grillen en willekeur.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/11/2015 | 09:55 uur
Er van uitgaande dat jouw opmerking correct is, dan was het een gevaarlijk gok, één van het kaliber KM en MLD, helaas weten we allemaal wat daar de uitkomst van was en is.

Een waar de andere krijgsmacht delen nu last van hebben en voorlopig ook houden.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 29/11/2015 | 01:54 uur
Jawel hoor, begin deze eeuw besefte de KLu al dat er nooit 85 'JSF's zouden komen.  Toen schatte men dat er 52 - 66 kisten de F-16 zouden vervangen.

Er van uitgaande dat jouw opmerking correct is, dan was het een gevaarlijk gok, één van het kaliber KM en MLD, helaas weten we allemaal wat daar de uitkomst van was en is.

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 29/11/2015 | 02:19 uur

Dat is toch vreemd? Met zo'n aantal is opereren al niet mogelijk. Dat is nogal tegenstrijdig. Zo'n klein aantal wensen en dan weten dat je ermee lam wordt geslagen.

Vooral een kwalijke zaak dat de top van de KLU dan toch hun JSF fetisj er doorheen heeft gedrukt.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 29/11/2015 | 01:54 uur
Jawel hoor, begin deze eeuw besefte de KLu al dat er nooit 85 'JSF's zouden komen.  Toen schatte men dat er 52 - 66 kisten de F-16 zouden vervangen.


Dat is toch vreemd? Met zo'n aantal is opereren al niet mogelijk. Dat is nogal tegenstrijdig. Zo'n klein aantal wensen en dan weten dat je ermee lam wordt geslagen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 23:23 uur
Niemand bij defensie had dan ook rekening gehouden in die tijd met een halvering van het budget, 37 of 85, het verschil ligt niet aan de wensen van de luchtmacht of de behoefte van defensie maar aan de "wensen/visie" van de politiek die de aansluiting met de mondiale realiteit volledig kwijt waren en zijn.
Jawel hoor, begin deze eeuw besefte de KLu al dat er nooit 85 'JSF's zouden komen.  Toen schatte men dat er 52 - 66 kisten de F-16 zouden vervangen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 29/11/2015 | 00:02 uur
Dat er de laatste jaren een aantal bijlopen en bijgelopen hebben die er geen jota van snappen, geloof ik best wel. Van de rest van de meute weet ik zeker dat zij het precies weten, alle feiten kennen en toch doelbewust kiezen voor dit beleid. Van waar mijn gevoel......sterfhuisconstructie. Zakelijk, koelbloedig en bij volle verstand.

Laat ze mij maar uitleggen waarom ze deze staatsveiligheid ondermijnende activiteiten willens en wetens uitvoeren...

Het enige wat ik mij kan verzinnen is dat defensie een gemakkelijk en niet protesterend slachtoffer is, die >1% bnp kan niet de hoofdprijs zijn al smoelt het wel lekker makkelijk voor de achterban.

In het huidige tijdsbeeld lijkt bij de achterban het besef te zijn doorgedrongen dat defensie zo slecht nog niet is en zelfs iets mag kosten, het besef bij de politiek is blijkbaar nog ver van aanwezig.

Ros

#506
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 23:48 uur
Ik heb zo het idee dat het pluche de wereld waarin wij leven niet meer begrijpt, we zijn "thuis" tot nu toe al decennia verwend met de luxe van geen conflict, wellicht de basis van al deze naïviteit.

Dat er de laatste jaren een aantal bijlopen en bijgelopen hebben die er geen jota van snappen, geloof ik best wel. Van de rest van de meute weet ik zeker dat zij het precies weten, alle feiten kennen en toch doelbewust kiezen voor dit beleid. Van waar mijn gevoel......sterfhuisconstructie. Zakelijk, koelbloedig en bij volle verstand en zeker niet uit naïviteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 28/11/2015 | 23:40 uur
Ik begin serieus te geloven dat de politiek een sterfhuisconstructie in gang heeft gezet. Een scenario dat inmiddels al zover is doorgevoerd dat genezen niet meer mogelijk is. Ik heb dit in het bedrijfsleven al een aantal keren mogen aanschouwen en het lijkt verdacht veel op het huidig beleid van de politiek  :neutral:

Dit gevoel deel ik, al begrijp ik het niet... die paar centen voor defensie vs de totale begroting???

Ik heb zo het idee dat het pluche de wereld waarin wij leven niet meer begrijpt, we zijn "thuis" tot nu toe al decennia verwend met de luxe van geen conflict, wellicht de basis van al deze naïviteit.

Ros

Niemand twijfelt ook aan wie er debet is aan de keuze om minder dan 85 stuks aan te schaffen.  Er had toen een politicus op moeten staan en moeten pleiten dan maar geen vervanger aan te schaffen, omdat je met minder dan dit aantal geen ploeg op de mat kan zetten. Toen was het al pappen en nathouden, keep the boys happy, met een paar kisten zijn ze ook wel blij en kunnen toch af en toe een reisje maken. En de KLU had ook stampij   moeten maken....alles of niets !

Ik begin serieus te geloven dat de politiek een sterfhuisconstructie in gang heeft gezet. Een scenario dat inmiddels al zover is doorgevoerd dat genezen niet meer mogelijk is. Ik heb dit in het bedrijfsleven al een aantal keren mogen aanschouwen en het lijkt verdacht veel op het huidig beleid van de politiek  :neutral: