Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: Ros op 10/09/2015 | 14:54 uur
Ik geloof niet dat de politiek iets te schaften heeft met de toekomstplannen van de KLu. Ik zie Nederland niet echt uitgroeien tot een kenniscentrum vergelijkbaar met wat het is/was voor de F-16. De genoemde plannen vragen ook nog eens een stevig budget en flinke investeringen. Ik moet het nog maar zien of Leeuwarden open blijft. Dat handjevol F-35's die straks een shelter moeten hebben kan je allemaal op Volkel stationeren. Daar ga je niet twee bases voor aankleden.

Wanneer Vliegbasis Leeuwarden zal worden gesloten, dan horen/lezen we dat wel vanzelf. Voorlopig bijft het operationeel.

En waarom zou het in de toekomst geen kenniscentrum kunnen zijn? Wie zegt dat in de toekomst bepaalde budgetten niet internationaal kunnen worden gedeeld?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: johandeleeuw2002 op 10/09/2015 | 13:44 uur
https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/07/center-of-excellence
als je dit artikel uit de vliegende hollander leest hoeven we niet zo bang te zijn dat leeuwarden gesloten wordt

Ik geloof niet dat de politiek iets te schaften heeft met de toekomstplannen van de KLu. Ik zie Nederland niet echt uitgroeien tot een kenniscentrum vergelijkbaar met wat het is/was voor de F-16. De genoemde plannen vragen ook nog eens een stevig budget en flinke investeringen. Ik moet het nog maar zien of Leeuwarden open blijft. Dat handjevol F-35's die straks een shelter moeten hebben kan je allemaal op Volkel stationeren. Daar ga je niet twee bases voor aankleden.

JdL


https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/07/center-of-excellence
als je dit artikel uit de vliegende hollander leest hoeven we niet zo bang te zijn dat leeuwarden gesloten wordt
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Dutch and Polish M-346 training in the works

Preparations are being made to familiarize the first Dutch and Polish Air Force pilots with the Alenia Aermacchi M-346 Master in Italy. The first Dutch instructor pilot in fact started flying the advanced trainer aircraft last week, while the first Polish instructor starts training in November, it was revealed during an Alenia Aermacch-organized media event at the Italian flight training school in Lecce. The first class of four Italian student pilots now also flies the M-346.

The Dutch pilot is to be followed by two Royal Netherlands Air Force (RNLAF) student pilots who will use the M-346 for their Phase 4 Lead in Fighter Training (LIFT), the last stage before they begin flying the F-16, or its successor, the Lockheed Martin F-35A Lightning II.  The RNLAF has committed to trying out the M-346 for Phase 4 for at least a year.

Poland
The first Polish instructor – the first of 16 in total – starts training at the Alenia Aermacchi M-346 production facility in Venegono. Later on, Polish training should also move to Lecce. Poland has eight M-346 trainers on order, the first of which is scheduled for delivery in 2016. In the future, the Polish will use the M-346 for flight training at Deblin airbase themselves.

Dual role
Meanwhile, Alenia Aermacchi is looking to expand M-346's capabilities, transforming the aircraft into a dual-role platform. At the request of Poland, an added air-to-ground capability for the aircraft is being explored. That version should be able to carry and deliver free-fall bombs, JDAMs, laser guided bombs, a gun pod and rocket launchers.

Companion

The Italian company now also markets the M-346 as a 'companion' trainer alongside modern fighter like the Typhoon and F-35. A companion trainer offers operational training to frontline pilots while at the same time saving valuable flight hours on expensive frontline jets. The Dutch have shown interest in this concept. The M-346 version – designated T-100 – Alenia Aermacchi is about to offer to the US Air Force as a replacement for the T-38 trainer under the T-X program, should be even more suitable as a companion trainer. More powerful engines and a large MFD in the cockpit should make it resemble an F-35 even more.

Also, the Italian Air Force now uses the M-346 in an aggressor role, providing Dissimilar Air Combat Training (DACT) to Typhoon pilots. Foremost, the first class of Italian Air Force student pilots began Phase 4 flight training at Lecce last week on the M-346.

http://airheadsfly.com/2015/09/09/dutch-and-polish-m-346-training-in-the-works/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: johandeleeuw2002 op 03/09/2015 | 13:09 uur
waarvan de eerste in groot onderhoud is en de tweede niet met de NAVO kan samenwerken...

Iets met een zittend eendje als we het zomaar nodig zouden hebben.

JdL

Citaat van: Zander op 03/09/2015 | 11:12 uur
Maar we hebben toch ook nog de Patriot en Nasams  voor luchtruim verdediging....... :crazy:
waarvan de eerste in groot onderhoud is en de tweede niet met de NAVO kan samenwerken...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Zander

Maar we hebben toch ook nog de Patriot en Nasams  voor luchtruim verdediging....... :crazy:
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2015 | 23:22 uur
Ik weet donders goed dat als het minder minder minder verhaal niet wordt omgebogen dat de BV NL dan echt delen van haar defensie zal moeten amputeren en bij nog minder worden zelfs 24 cessna  te kostbaar om aan te schaffen en te exploiteren.
Misschien aan Ierland vragen of wij in het uiterste geval hun bewapende PC-9 M mogen delen  :crazy:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#300
Citaat van: Poleme op 02/09/2015 | 19:32 uur
;D  Ik weet niet wat jij rookt of snuift?


Alles wat verboden is...  :big-smile:

Ik weet donders goed dat als het minder minder minder verhaal niet wordt omgebogen dat de BV NL dan echt delen van haar defensie zal moeten amputeren en bij nog minder worden zelfs 24 cessna  te kostbaar om aan te schaffen en te exploiteren.

Het zijn slechts keuzes, er is geld genoeg maar zolang de bevolking een nieuwe rollator (als voorbeeld) blijft eisen voor oma en de kelders van de verzorgtehuizen vol staan met jonge en/of ongebruikte occasions zal defensie altijd het kind van de rekening blijven totdat we ons in een situatie bevinden waarin de bevolking moord en brand schreeuwt om bescherming, maar dan is het 1 over 12.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 02/09/2015 | 19:32 uur
Het is zelfs maar de vraag, of de KLu  bij zo een kleine F-35A vloot ueberhaupt wel een PC-7 vervanger gaat aanschaffen.
Een aanschaf of lease in samenwerking met andere landen ligt meer voor de hand.
Waarom niet? De EMVO is niet alleen voor toekomstige F-35 vliegers.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2015 | 15:31 uur
Een ophoging naar 50 F35A zou mooi zijn in het volgende decennium.

Vwb de M-346: een voorspelling: als de proef slaagt dan gaat men voor een aantal eigen kisten, dat wordt niet de Italiaan maar het winnende clean sheet T/X model voor de USAF met een zoveel mogelijk gelijkende stuurhut als die van de F35.
;D  Ik weet niet wat jij rookt of snuift?

Maar er komen er niet meer dan 30 F-35A's.  Waarschijnlijker is een vloot van 24 LightningII's.  Iets met zeer schaarse defensie muntjes, die je 10x kan rond draaien, maar je kan ze maar een keer laten rollen.

Vroeger hadden we T-33 straaltrainers.  Maar dat is al een hele lange tijd geleden.
Daarna gingen we werken met gehuurde Tutors (Canada), T-37's, T-38C's, AT-38C's en T-6 Texan II's in de VS.

De Pilatus PC-21 kan de PC-7, T-6 en T38C vervangen.
Nederlandse jachtvliegers in opleiding doen ook nog de Introduction to Fighter Fundamentals met de bewapende AT-38C.
Deze IFF zou ook kunnen worden verzorgd door de PC-21, hoewel de M-346 daar met zijn hogere kruissnelheid beter geschikt lijkt.

De KLU kijkt nu in Italia of de T-346 / M346 een deel van de initiele F-16 opleiding die in de VS gegeven wordt kan overnemen.
Gaat dat goed, dan gaat men zeker geen les kisten aanschaffen van ruwweg USD 25 miljoen per stuk.

Het is zelfs maar de vraag, of de KLu  bij zo een kleine F-35A vloot ueberhaupt wel een PC-7 vervanger gaat aanschaffen.
Een aanschaf of lease in samenwerking met andere landen ligt meer voor de hand.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: johandeleeuw2002 op 02/09/2015 | 18:33 uur
Ik stel voor pool op leeuwarden met alle deelnemende landen met
Stuk of 20-30 M-346
trainingsarea's zijn om de hoek en dan is vliegbasis leeuwarden ook weer veilig gesteld van sluiting
Als we eventueel naar een totaal van 45 F-35's zouden gaan  moet dat passen met rond de 30 op volkel in 3 operationele squadrons en een tactes squadron met F-35 + die pool en tussen de 4 en de 10  reaper's op leeuwarden moet net passen
Een 2de optie zou woensdrecht kunnen zijn maar in de phase IV enz is het wel handig om de trainingsgebieden om de hoek te hebben

En waarom zouden de partners uit de pool dat willen? Allemaal leuk en aardig dat de Vliehors om de hoek is, maar ik geloof niet dat dat nu zo uniek is. Verder lijkt me weinig spannends aan Noord-Nederland.

Sparkplug

Citaat van: johandeleeuw2002 op 02/09/2015 | 18:36 uur
Jep
De laatste jaren gaan er steeds meer stemmen op om Europa minder afhankelijk te maken van de VS
Als we hun agressor squadrons niet meer nodig hebben maakt dat ons weer minder afhankelijk
Als Nederland zelf jet trainers aanschaft, laat men deze dan primair voor de voortgezette vlieger opleiding gebruiken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2015 | 14:32 uur
Wanneer is de maiden flight gepland?

Wat ik zo lees is de assemblage dit jaar afgerond, en de roll-out ergens in voorjaar 2016.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: Sparkplug op 02/09/2015 | 18:31 uur
Welke reden? Dat Italië hun M-346 voor DACT gebruikt?
Jep
De laatste jaren gaan er steeds meer stemmen op om Europa minder afhankelijk te maken van de VS
Als we hun agressor squadrons niet meer nodig hebben maakt dat ons weer minder afhankelijk
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan