Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Harald

Dus wordt de opleiding in de toekomst :
1) Pilatus PC-7      Vliegbasis Woensdrecht , NL
2) T-346              Lecce, Italie
3) T-346              Lecce, Italie
4a) T-346            Lecce, Italie
4b) F-35              Tucson Arizona, USA

Dat wordt wel een heel andere benadering van de opleiding veel meer Europa gericht, was juist altijd erg USA gericht om het mooie weer en de voorzieningen en opleidingen daar.

Sparkplug

Luchtmacht leidt eerste duo vliegers op in Italië

defensie.nl | 13 mei 2015

De eerste 2 Nederlandse leerling-F-16- vliegers zijn gisteren op de Italiaanse vliegbasis Galatino/Lecce begonnen aan hun voortgezette vliegeropleiding. Zij krijgen daar les op het T-346A-trainingstoestel.

Dat Nederlandse F-16-leerlingen hun opleiding gedeeltelijk volgen in Italië, is onlangs met een overeenkomst bekrachtigd in Milaan. Die is getekend door Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Sander Schnitger en zijn Italiaanse collega luitenant-generaal Pasquale Preziosa.

Naast beide leerlingen, levert Nederland voor 3 jaar ook een instructeur die les geeft op de T-346A. Het doel van de proef is te kijken of de Italiaanse vliegopleiding geschikt is voor de opleiding van F-35-vliegers en of de T-346 eventueel als gedeeltelijke vervanging van de opleiding in Tucson Arizona kan dienen als de F-16 wordt vervangen door de F-35.

Fasen

De opleiding van een F-16-vlieger kent 4 fases. Tijdens de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding op Vliegbasis Woensdrecht leren alle aspirant-piloten vliegen op het Pilatus PC-7 lesvliegtuig. Daarna volgt de Euro NATO Joint Jet Pilot Training op Sheppard Air Force Base in Texas (fase 2 en 3). Tijdens de vierde fase leren de aankomend jachtvliegers in Tucson, Arizona, vliegen met de F-16. In Lecce doorlopen de Nederlandse leerlingen de fasen 2 en 3 en ook een deel van fase 4. De opleiding in Tucson blijft noodzakelijk, maar wordt wel ingekort.

Op de Italiaanse vliegbasis krijgen ook heli- en transportvliegers het eerste deel van hun opleiding. Na een aantal maanden volgen zij een eigen traject elders.

Jaarlijkse vergadering

De ondertekening van de overeenkomst vond plaats tijdens de jaarlijkse European Air Chiefs (EURAC) vergadering. Daar werd onder meer gesproken over de mogelijkheden voor samenwerking bij het op te richten European Personnel Recovery Centre (EPRC). Dat centrum moet in nood verkerend vliegend personeel redden.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/05/13/luchtmacht-leidt-eerste-duo-vliegers-op-in-italie
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kiteboarder88

Citaat van: Sparkplug op 12/05/2015 | 09:33 uur
Voor de de QRA voorzien van 2 x AIM-9X + 25 mm gun pod van de F-35B/C (indien beide wapens passend zijn)  ;D

Als men de T-346 voor de gevorderde vliegopleiding wil gebruiken, hoelang is de huidige Pilatus PC-7 dan nog geschikt voor de EMVO?
Zag een aantal geavanceerde opvolgers op de Pilatus website. Als het niet aan de orde is, dan heb ik niets gezegd.

http://www.pilatus-aircraft.com/



Meanwhile, Alenia says it is in the early stages of evaluating a clean-sheet turboprop-powered trainer to replace its SF-260 screener aircraft.

Alenia sees a new design with a carbonfibre airframe as being able to challenge the Grob Aircraft G120TP and Airbus Defence & Space PZL-130 Orlik.

http://www.flightglobal.com/news/articles/alenia-picks-fj44-for-m-345-trainer-mulls-sf-260-replacement-404587/

Sparkplug

Citaat van: Harald op 12/05/2015 | 09:15 uur
;)  :crazy: 
Belgie koopt straks 2 squadrons M-346, kunnen ze de opleidingen voor ons verzorgen en QRA. 
Voor de de QRA voorzien van 2 x AIM-9X + 25 mm gun pod van de F-35B/C (indien beide wapens passend zijn)  ;D

Als men de T-346 voor de gevorderde vliegopleiding wil gebruiken, hoelang is de huidige Pilatus PC-7 dan nog geschikt voor de EMVO?
Zag een aantal geavanceerde opvolgers op de Pilatus website. Als het niet aan de orde is, dan heb ik niets gezegd.

http://www.pilatus-aircraft.com/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 12/05/2015 | 09:10 uur
Italië kan toch nooit genoeg hebben aan 15 stuks van de T-346 (v/h M-346)?

;)  :crazy: 
Belgie koopt straks 2 squadrons M-346, kunnen ze de opleidingen voor ons verzorgen en QRA. 

Harald

Dutch F-35 Pilots To Train on Italian M-346

Waarschijnlijk was/is dit onderdeel geworden van de deal met de Italianen, NL de motorenonderhoud, IT de fastJet-opleiding. En in het licht van internationale samenwerking algemeen en in het F-35 programma.

Waarom zouden we onze opleidingsmethode veranderen ?, Zijn de US opleidingen met al zijn mogelijkheden niet meer goed (genoeg) ?

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 12/05/2015 | 01:42 uur
Snel gegaan?  De KLu weet al sinds 2003 dat men alle capaciteiten / vaardigheden kan oefenen bij een Jaarlijks Oefen Programma (JOP) van 230 vlieguren.
Je kunt dat maar ten dele opvangen met een full mission simulator, die ook flink wat muntjes kost in aanschaf en gebruik.
Dus moet men gebruik maken van 'surrogaat F-35A's.  De F-22A Raptor vliegers doen een deel van hun JOP op T-38 Talon's.
De KLu is sindsdien al aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, voor de gevorderde vlieg opleiding en F-35A vlieg oefeningen op modernere types dan de T-38A of T-38C Talon in internationaal verband.
Weet ook wel dat de KLu al 12 jaar rondkeek, maar heb in de media nooit vernomen dat Italië echt kans zou maken.

Italië kan toch nooit genoeg hebben aan 15 stuks van de T-346 (v/h M-346)?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: slaydo op 12/05/2015 | 08:55 uur
Hoeveel zou 2 sqn M-346 eigenlijk kosten? Ik zie hier hi-low mix in de combi F-35 en M-346 waar de KLu naar op zoek is

In dat geval zou de winnaar van de US T/X competitie wellicht minimaal spannend kunnen zijn.... en wie weet.... misschien wordt het zelfs wel een Boeing-Saab met een F35 stuurhut....  :angel:

Enforcer

Citaat van: slaydo op 12/05/2015 | 08:55 uur
Hoeveel zou 2 sqn M-346 eigenlijk kosten? Ik zie hier hi-low mix in de combi F-35 en M-346 waar de KLu naar op zoek is

Waarom kopen, als je gewoon uren kunt afnemen?

slaydo

Hoeveel zou 2 sqn M-346 eigenlijk kosten? Ik zie hier hi-low mix in de combi F-35 en M-346 waar de KLu naar op zoek is

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 11/05/2015 | 17:46 uur
Ben benieuwd welke landen zullen volgen. Het is sinds het artikel in post #107 snel gegaan.
Snel gegaan?  De KLu weet al sinds 2003 dat men alle capaciteiten / vaardigheden kan oefenen bij een Jaarlijks Oefen Programma (JOP) van 230 vlieguren.
Je kunt dat maar ten dele opvangen met een full mission simulator, die ook flink wat muntjes kost in aanschaf en gebruik.
Dus moet men gebruik maken van 'surrogaat F-35A's.  De F-22A Raptor vliegers doen een deel van hun JOP op T-38 Talon's.
De KLu is sindsdien al aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, voor de gevorderde vlieg opleiding en F-35A vlieg oefeningen op modernere types dan de T-38A of T-38C Talon in internationaal verband.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/04/2015 | 19:52 uur
Mee eens, dan zou één squadron Eurofighters meer zoden aan de dijk zetten.
Goh, vraag dan eens bij de Luftwaffe na, waarom men daar noodgedwongen Tornado jachtbommenwerpers inzet in de QRA rol.

De Luftwaffe heeft overigens helemaal geen Eurofighters in dienst.  De Tornado's nemen het werk van de Typhoon's waar, gebouwd door het Eurofighter consortium, omdat die te kampen hebben met een nog steeds te lage inzetbaarheid.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Ben benieuwd welke landen zullen volgen. Het is sinds het artikel in post #107 snel gegaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

#119
Meer en vaker graag!...basis-opleiding terughalen naar Europa! Plus Nederland ook investeren en bijdragen in trainingstoestellen..

Ace1

Dutch F-35 Pilots To Train on Italian M-346

jets, thanks to an agreement that was signed last week by the Chiefs of Staff of the two air forces. The agreement envisages the detachment of an instructor and two student pilots of the Royal Netherlands Air Force, to be stationed at the Italian Air Force's  Lecca-Galatina AFB Flight School.

It is the two countries' intention that this first group of pilots represent the starting point for an extended cooperation in the years to come.

The instructor and the two students will follow the standard training programmes of the Italian military pilots. The training system is already acknowledged and appreciated by other countries, which have sent their personnel to train at the Lecce-Galatina school. Austria is one of those countries

In fact, the new training programme, recently reconfigured to catch up with operational and technological advances. The M-346 trainer (called T-346 by the Italian Air Force), is evaluated with great interest by several air forces that plan to operate new-generation aircraft. The type is in use in Italy, Singapore and Israel, with Poland set to join.

Dutch pilot training starts on the Pilatus PC-7, after which student pilots usually move to the US for training on the T-38 Talon. For that part, the Dutch now eye the M-346 with the Italians.

http://airheadsfly.com/2015/05/11/dutch-pilots-to-train-on-m-346/