Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op Vandaag om 16:37Vermoedelijk is er door de oorlog in Oekraïne vertraging ontstaan met de levering van staal?

Chinezen dumpen al jaaaren staal. Het is gewoon veel te lang, maargoed ten tijde van opdracht bouw leefden we in een andere wereld.

We hebben wel op tijd een boel spullen besteld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 16:315 jaar om een log ondersteunings schip op te leveren.. wauw.

Vermoedelijk is er door de oorlog in Oekraïne vertraging ontstaan met de levering van staal?

Huzaar1

5 jaar om een log ondersteunings schip op te leveren.. wauw.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Nieuw bevoorradingsschip Den Helder vertraagd, later naar Nederland

De bouw van het bevoorradingsschip Den Helder heeft vertraging opgelopen. Dat laat Defensie vandaag weten. Het schip dat door Damen in Roemenië wordt gebouwd, zou eigenlijk dit voorjaar naar Nederland komen. Het schip wordt nu een half jaar later verwacht. Het schip wordt nog steeds in 2025 in dienst gesteld.

Het Combat Support Ship is later door "tegenslagen in de productie en de inbedrijfstelling", schrijft Defensie na vragen van Marineschepen.nl. "De varende beproeving en overtocht naar Nederland vinden in het najaar van 2024 plaats."

Omdat het schip in Roemenië wordt gebouwd en via de Donau, langs Oekraïne, en via de Zwarte Zee richting Nederland moet varen, had Defensie eerder bekendgemaakt niets meer over de proefvaart te willen delen. In de oorspronkelijke plannen zou deze volledig in de Zwarte Zee plaatsvinden en pas als alles naar wens was, zou het schip naar Nederland gaan. Dat plan is aangepast, maar de details zijn niet bekend. Waarschijnlijk zullen Damen en Defensie het schip zo kort mogelijk in de Zwarte Zee willen hebben en het schip zodra het vaart zo spoedig mogelijk naar Nederland willen laten koersen.

Eenmaal in Nederland begint de afbouw van het schip. Ook worden dan de sensoren, wapens en commandosystemen geplaatst en geïntegreerd. Damen zal het schip, volgens de informatie van vandaag van Defensie, begin 2025 opleveren.

De overdracht aan het Commando Zeestrijdkrachten en de indienststelling staan eind 2025 op het programma.

De bouw van het schip begon met het snijden van het staal in december 2020. Sinds een jaar ligt het schip aan de kade van de werf Damen Shipyards Galati in de rivier de Donau. Daar is men vorig jaar begonnen met de inbedrijfstelling, ofwel het opstarten van systemen.

https://marineschepen.nl/nieuws/CSS-Den-Helder-vertraagd-later-naar-Nederland-150524.html

In Maart melde Damen nog dat het CSS deze zomer naar NL zou worden overgevaren.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2024 | 16:21 uurVooral een tanker zou ik in staat stellen alleen te kunnen varen. Escorte capaciteit is te duur. Een stuk duurder dan nog een 67mm.

In theorie zou je in de toekomst ook 1 of 2 MICAN/TRIFIC's mee kunnen sturen met een van de tankers en een LCF op grotere afstand. De lange afstand radar van het LCF detecteert dan en stuurt het door naar de TRIFIC die het doel op grotere afstand dan CIWS kan aangrijpen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2024 | 21:04 uurEen tanker is altijd een HVT ten tijde van oorlog.

Exacto, helaas zullen we voor dilemmas komen te staan waarbij de uitkomst van de weging zal zijn dat hij toch alleen de tocht moet maken.

Je vecht met het leger dat je hebt..niet met wat je wilt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2024 | 16:21 uurVooral een tanker zou ik in staat stellen alleen te kunnen varen. Escorte capaciteit is te duur. Een stuk duurder dan nog een 67mm.

Een tanker is altijd een HVT ten tijde van oorlog.

Huzaar1

Vooral een tanker zou ik in staat stellen alleen te kunnen varen. Escorte capaciteit is te duur. Een stuk duurder dan nog een 67mm.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 18/04/2024 | 09:59 uurOf het verplaatsen van de RAM naar bovenop de brug en op de boeg een extra 76mm.
De 76mm op de hangaar laten staan.

Die 40mm zijn ook een goede toevoeging, maar ... of is dan de CSS weer te zwaar bewapend ?
De CSS zal voor mijn gevoel nooit alleen op pad gaan en is een ondersteunend vaartuig, dus zal meestal als een begeleidend vaartuig zijn in een vlootverband met meerdere schepen. Die ook weer hun eigen bewapening heeft, CSS zal dan ook binnen de bescherming varen van deze schepen.

Ik denk dat uitbreiding met 2 extra 40 mm's echt wel het maximaal haalbare is op dit ontwerp. Het JSS vaart ook rond met 2x 30 mm Marlin en of je er nu 30 of 40 mm opzet maakt weinig verschil.

De 2 40 mm's zouden voor de brug kunnen staan, dan moet het dek iets vergroot worden zodat de 2 huidige geplande 12,7 mm's daar vervangen kunnen worden door 2 40 mm's en de 12,7's kunnen dan naar de brugvleugels verhuizen. Of ze moeten geplaatst worden op dezelfde positie als het JSS ze heeft hoog op de opbouw.

Volgens mij is de huidige keuze 1x 76 mm, 1x RAM, 4x 12,7 mm Hitrole & enkele bemande .50/ MAG posities. Door dit uit te breiden met 2x 40 mm is het schip echt prima bewapend voor een tanker.

De 76 mm staat volgens mij juist op de hangaar zodat men ook de Pharos nog ergens kwijt kan, op de boeg zal dit te krap worden.

Master Mack

RAM op Hangaar en 76mm op de boeg met als toevoeging 2x 40mm moet genoeg zijn.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2024 | 09:32 uurWellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?

Citaat van: Parera op 18/04/2024 | 09:42 uur76 mm op de hangaar & Ram op de boeg is de planning. Ook staan er nog wat hitroles en decoy launchers gepland.

Maar een tweetal 40 mm's & extra rcws's is ook welkom wat mij betreft.

Of het verplaatsen van de RAM naar bovenop de brug en op de boeg een extra 76mm.
De 76mm op de hangaar laten staan.

Die 40mm zijn ook een goede toevoeging, maar ... of is dan de CSS weer te zwaar bewapend ?
De CSS zal voor mijn gevoel nooit alleen op pad gaan en is een ondersteunend vaartuig, dus zal meestal als een begeleidend vaartuig zijn in een vlootverband met meerdere schepen. Die ook weer hun eigen bewapening heeft, CSS zal dan ook binnen de bescherming varen van deze schepen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2024 | 09:32 uurWellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?

76 mm op de hangaar & Ram op de boeg is de planning. Ook staan er nog wat hitroles en decoy launchers gepland.

Maar een tweetal 40 mm's & extra rcws's is ook welkom wat mij betreft.

Huzaar1

Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Combat Support ship HNMLS Den Helder  :big-smile:  mooi schip !


Master Mack

Ik vind het JSS ook een mooi schip. Ik zou het JSS gewoon houden en een zusje van de Den Helder bouwen.Dan hebben we genoeg Bevoorrading capaciteit.