Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 21:01 uur
Op een bevoorrader heb je niet zoveel ruimtegebrek. Het nieuwe CIWS is tegen die tijd waarschijnlijk nog niet operationeel.

Het gaat niet om ruimte gebrek maar als er nu een ruimte gebouwd word onder de GK is het raar dat dat straks de overige 20 jaar van het schip niet gebruikt word. Dat is wat ik bedoelde met dat ik niet slim. Tenzij het een 76 mm word dan is het goed dat er ruimte onder het kanon zit voor het magazijn/reload mechanisme.

Citaat van: Thomasen op 09/08/2018 | 21:29 uur
Maar de prio ligt bij de fregatten, en je weet wat daar van komt. Er moet tegen die tijd wel voldoende geld zijn. We gaan in ieder geval vermoed ik een aardige periode met 2 typen CIWS werken.
Die kans is vrij groot dat we het een tijdje met 2 type's gaan doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 09/08/2018 | 21:29 uur
Maar de prio ligt bij de fregatten, en je weet wat daar van komt. Er moet tegen die tijd wel voldoende geld zijn. We gaan in ieder geval vermoed ik een aardige periode met 2 typen CIWS werken.

Vermoedelijk tot het laatste LCF in dienst is.

StrataNL

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 20:36 uur
Dat zou niet slim zijn, de GK heeft veel ruimte onder deks nodig en misschien heeft het nieuwe CIWS dat niet nodig. Tenzij de keuze op een 76 mm valt heeft die ruimte verder weinig nut in de toekomst.
Op een bevoorrader heb je niet zoveel ruimtegebrek. Het nieuwe CIWS is tegen die tijd waarschijnlijk nog niet operationeel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 20:33 uur
Ik denk dat de GK als interim oplossing op het CSS komt. Immers de laatste GK zal met de LCF'en uitstromen in de jaren 30. Dus het lijkt reëel dat het CSS ook 10 jaar met een GK gaat varen .
Dat zou niet slim zijn, de GK heeft veel ruimte onder deks nodig en misschien heeft het nieuwe CIWS dat niet nodig. Tenzij de keuze op een 76 mm valt heeft die ruimte verder weinig nut in de toekomst.

StrataNL

Ik denk dat de GK als interim oplossing op het CSS komt. Immers de laatste GK zal met de LCF'en uitstromen in de jaren 30. Dus het lijkt reëel dat het CSS ook 10 jaar met een GK gaat varen .
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#493
Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 20:24 uur
Ik denk dat de GK niet meer is dan een ''vulling'' is voor wat het toekomstige CIWS moet worden maar zonder daar iets over naar buiten te brengen of te suggereren.

Geen idee, het CSS moet eerder operationeel inzetbaar zijn dan de GK vervanger haar intrede doet.

Alle grote bovenwater schepen krijgen het zelfde CIWS systeem.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/08/2018 | 20:09 uur
Lijkt mij de meest kansrijke variant. Alle varianten hebben op de render een GK, die zal dus slechts kort in dienst zijn a/b van het CSS en worden vervangen door...?

Ik denk dat de GK niet meer is dan een ''vulling'' is voor wat het toekomstige CIWS moet worden maar zonder daar iets over naar buiten te brengen of te suggereren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 18:15 uur
Ha! Dat is dus de tweede variant maar dan mét 30mm, tweede dekkraan en NS100  :cute-smile:

Lijkt mij de meest kansrijke variant. Alle varianten hebben op de render een GK, die zal dus slechts kort in dienst zijn a/b van het CSS en worden vervangen door...?

StrataNL

Ha! Dat is dus de tweede variant maar dan mét 30mm, tweede dekkraan en NS100  :cute-smile:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#489
Het nieuwe KVMO blad van Augustus heeft een mooi artikel over de toekomst met daar in alle verschillende projecten.

Voor de link klik HIER (.pdf) pagina's 16 t/m 21.

Ook een 3e Impressie van het CSS met daarop een Marlin op de boeg en wat lijkt op Rheinmetall's MASS als decoys. Die staan ook op de renders van de vMFF's zouden we overgaan stappen? :silent:

Nog wat info uit het artikel:
- ongeveer 75 man bemanning, met totaal ruimte voor 160 personen (85 opstappers).
- Het CSS krijgt een speciale installatie met ureum om zo te voldoen aan de strengste milieu eisen.
- Het CSS zal ook mijnenjagers, hydrografie vaartuigen of onderzeeboten kunnen bevoorraden (o.a. torpedo's).
- De hangaar bied plaats aan 2 NH-90's.
- Er is ruimte op dek voor 2 FRISC en/of LCVP's
- Met de dekkraan/dekkranen kunnen er containers aan boord gezet worden (24x 20 voets op de renders)
- Benedendeks is een 1700 m2 flexibele opslag ruimte zoals ook op de Amsterdam zat.

Verder blijkt dat de bewapening nog niet vast staat.

Parera

Citaat van: Ace1 op 09/08/2018 | 16:18 uur
Zowel de Amsterdam en de Zuiderkruis hebben een of meerdere malen deelgenomen aan Eu missie Atlanta  beide waren bewapend met een Goalkeeper wellicht ook chaffs?
Ja de A'dam had ook chaff, en de zuiderkruis ook als ik het goed herinner.

Ace1

Citaat van: Lex op 08/08/2018 | 23:29 uur
Zie ik hier de behoefte om NL-AOR(H) gezien hetgeen zich afspeelt voor de kust van Jemen evenredig te bewapenen aan een NL-OPV?
Ik denk dat je dat uit den boze moet laten; er is behoefte aan een extra NL eenheid ikv bevoorraden. Laat het land zich, ook gezien de financiële omstandigheden, zich eerst daar over ontfermen.

Zowel de Amsterdam en de Zuiderkruis hebben een of meerdere malen deelgenomen aan Eu missie Atlanta  beide waren bewapend met een Goalkeeper wellicht ook chaffs?

Parera

Citaat van: Lex op 08/08/2018 | 23:29 uur
Zie ik hier de behoefte om NL-AOR(H) gezien hetgeen zich afspeelt voor de kust van Jemen evenredig te bewapenen aan een NL-OPV?
Ik denk dat je dat uit den boze moet laten; er is behoefte aan een extra NL eenheid ikv bevoorraden. Laat het land zich, ook gezien de financiële omstandigheden, zich eerst daar over ontfermen.
Nee ik lees de ''eisen'' uit de A-brief en daar staat dat het ook zelfstandig operaties moet uitvoeren (maritieme veiligheidsoperaties) daar valt naar mijn inzicht ook piratenbestrijding onder.
En Yemen is slechts een voorbeeld, niet als missie gebied maar eerder voor de transit waar ook meerdere (marine)schepen zijn aangevallen door de groeperingen uit Yemen zelf met bootjes en/of antischeeps raketten.

Citaat van: StrataNL op 08/08/2018 | 23:47 uur
Het CSS wordt echt wel uitgerust met een paar 12,7mm's, één of meerdere 30mm's, en een CIWS (in welke vorm dan ook). Ongeveer conform het JSS.
De 76mm is echter nog de vraag, maar ook dit kan veranderen als men bijv. voor Sovraponte als nieuwe CIWS kiest.

Waar ik me meer zorgen over maak is het sensor pakket; waar het JSS een I-mast heeft met alles er op en eraan dreigt het CSS het te moeten doen met alleen navigatieradars (als we de laatste concept rendering moeten geloven). Een zee en- lucht surveillance radar als de NS-100 lijkt me toch wel zeer wenselijk voor de situational awareness.

Dat is ook wat ik bedoel,  het is niet enkel de bewapening maar het ''hele plaatje'', nu heeft een scout mk3 wel capaciteit om luchtbeeld op te bouwen maar het is maar een 2D radar met slechts 24 zeemijl bereik. Dat is toch niet genoeg om te zien wat er allemaal om je heen gebeurd als marine tanker. Ik denk ook dat een NS-100 of vergelijkbaar hard nodig is op het schip, en volgens mij kreeg het schip ook het systeem tegen torpedo's dus dan verwacht ik toch ook zeker een goed verhaal boven water.

StrataNL

Het CSS wordt echt wel uitgerust met een paar 12,7mm's, één of meerdere 30mm's, en een CIWS (in welke vorm dan ook). Ongeveer conform het JSS.
De 76mm is echter nog de vraag, maar ook dit kan veranderen als men bijv. voor Sovraponte als nieuwe CIWS kiest.

Waar ik me meer zorgen over maak is het sensor pakket; waar het JSS een I-mast heeft met alles er op en eraan dreigt het CSS het te moeten doen met alleen navigatieradars (als we de laatste concept rendering moeten geloven). Een zee en- lucht surveillance radar als de NS-100 lijkt me toch wel zeer wenselijk voor de situational awareness.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Parera op 08/08/2018 | 23:06 uur
Het doet niet onder voor de oude generatie AOR's maar ik vind dat een moderne AOR wel wat meer firepower mag hebben. Zeker als je kijkt naar operaties zoals bij Somalie waarbij ook de Duitse tanker Spessart werd aangevallen door piraten omdat ze het hadden vergist met een civiel schip of wat er gebeurd is met de USS Cole. Als je aankomt met wat proppenschieters en een CIWS ben je niet voorbereid op dat soort scenario's. Om die reden minimale toevoeging van 1 of 2 stuks 30 mm geschut (Marlin WS) en de proppenschieters om een aanval af te slaan. Het CIWS is natuurlijk vooral bedoeld tegen lucht aanvallen maar het is mooi meegenomen als het ook inzetbaar is tegen zeedoelen.
Er is niks mis mee maar het is zo zonde als het het schip straks bijvoorbeeld voor de kust van Yemen vaart en het word aangevallen door een groep terroristen met een bom aan boord zoals de  USS Cole , die 12,7 mm zal het niet stoppen maar een 30 mm maakt meer kans. Better safe then sorry is mijn gedachten en het JSS heeft toch ook 2 Marlins + 4 Hitroles ?
Zie ik hier de behoefte om NL-AOR(H) gezien hetgeen zich afspeelt voor de kust van Jemen evenredig te bewapenen aan een NL-OPV?
Ik denk dat je dat uit den boze moet laten; er is behoefte aan een extra NL eenheid ikv bevoorraden. Laat het land zich, ook gezien de financiële omstandigheden, zich eerst daar over ontfermen.