Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/08/2018 | 21:26 uur
Het getoonde ontwerp met de minimale bewapening doet niet onder voor de oude Amsterdam en Zuiderkruis, (vermoedelijk) wat proppenschieters en een CIWS.

Het doet niet onder voor de oude generatie AOR's maar ik vind dat een moderne AOR wel wat meer firepower mag hebben. Zeker als je kijkt naar operaties zoals bij Somalie waarbij ook de Duitse tanker Spessart werd aangevallen door piraten omdat ze het hadden vergist met een civiel schip of wat er gebeurd is met de USS Cole. Als je aankomt met wat proppenschieters en een CIWS ben je niet voorbereid op dat soort scenario's. Om die reden minimale toevoeging van 1 of 2 stuks 30 mm geschut (Marlin WS) en de proppenschieters om een aanval af te slaan. Het CIWS is natuurlijk vooral bedoeld tegen lucht aanvallen maar het is mooi meegenomen als het ook inzetbaar is tegen zeedoelen.

Citaat van: Lex op 08/08/2018 | 21:38 uur
Wat is daar mis mee, gezien de taakstelling van de eenheid?
Er is niks mis mee maar het is zo zonde als het het schip straks bijvoorbeeld voor de kust van Yemen vaart en het word aangevallen door een groep terroristen met een bom aan boord zoals de  USS Cole , die 12,7 mm zal het niet stoppen maar een 30 mm maakt meer kans. Better safe then sorry is mijn gedachten en het JSS heeft toch ook 2 Marlins + 4 Hitroles ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 08/08/2018 | 21:38 uur
Wat is daar mis mee, gezien de taakstelling van de eenheid?

Niets, het zou volgens verwachting en behoefte zijn.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/08/2018 | 21:26 uur
Het getoonde ontwerp met de minimale bewapening doet niet onder voor de oude Amsterdam en Zuiderkruis, (vermoedelijk) wat proppenschieters en een CIWS.
Wat is daar mis mee, gezien de taakstelling van de eenheid?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 08/08/2018 | 21:17 uur
Waarbij de vraag rijst wat verstaan wordt bij het 'optreden in een laag geweldsspectrum' en of hier onderscheid gemaakt wordt omdat het hier een 'bevoorrader' betreft.

Het getoonde ontwerp met de minimale bewapening doet niet onder voor de oude Amsterdam en Zuiderkruis, (vermoedelijk) wat proppenschieters en een CIWS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/08/2018 | 20:59 uur
Heb jij alle versies gezien of zijn dit de alle ''vrijgegeven'' versies?


Nee

Lex

Citaat van: Parera op 08/08/2018 | 21:08 uur
Wat ik hier uit opmaak is een bewapenings pakket vergelijkbaar met het OPV dan kun je dus denken aan 30 en 12,7 mm's en als je echt wilt uitpakken een 76 mm maar dat is misschien ook wat overdreven. Ook kan je de vergelijking trekken met de bewapening van de LPD's en het JSS, ik denk dat we in het beginsel daar naar moeten kijken. Vandaar ook mijn voorstel om minimaal te plaatsen ; 1x 30 mm Marlin + 2 a 4x 12,7 mm Hitrole + 1x CIWS (welke vorm dan ook). Je kan het natuurlijk zo simpel maken als we willen en het af laten hangen van de budgetten maar als dat moet vraag ik me af of het wel nut heeft dit schip te bouwen want dat zou kunnen betekenen dat het bij bepaalde operaties dus minder of niet ingezet kan worden omdat het ontbreekt aan de juiste zelfbeschermingsmiddelen. Een tanker met ESSM en 76 mm kanon is ook weer te overdreven.
Waarbij de vraag rijst wat verstaan wordt bij het 'optreden in een laag geweldsspectrum' en of hier onderscheid gemaakt wordt omdat het hier een 'bevoorrader' betreft.


Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/08/2018 | 20:54 uur
Zelfs de brug kan nog richting de boeg verplaatst worden.
We weten nog niet hoe het concept er uit zal zien, maar is het niet aannemelijk dat dit niet van toepassing zal zijn?

Parera

#476
Citaat van: tentara71 op 08/08/2018 | 21:00 uur
Als we er weer fregatje mee gaan spelen dan zijn al die eisen die Parera stelt eigenlijk wel nodig.
Gesteld dat je de dreiging serieus neemt. (Guess what: dat doen we in NL niet!)
Zoniet, je speelt enkel bevoorrader van een vlootverband, dan heb je enkel zelfbeschermingsmiddelen (radar, sonar? en wapens) nodig.
De rest beschermt je en je hebt dan enkel te maken met leakers.
Is de vijaard technisch te sterk (stealth, hypersoon, etc.) dan ben je sowieso gesjocht.
Dus dan zijn al die extra's nooit genoeg. Conclusie: lekker basaal houden en fifty-cals en MAG's kun je er zelf wel oplassen.
Die moet je er sowieso niet bijbestellen.

Als ik even kijk naar de A-brief zal het CSS voornamelijk onder vlootbescherming opereren maar ook zelfstandig inzetbaar zijn voor operaties in laag gewelds spectra daavoor heb je wel ongeveer nodig wat ik schreef.

Citaat
Uit de A-brief:

Het CSS moet bij maritieme gevechtsoperaties in staat zijn de effectiviteit van een maritieme of amfibische taakgroep te vergroten tot het vereiste niveau. Daarnaast moet het CSS zich bij een lage dreiging zelfstandig kunnen verplaatsen van en naar een maritieme taakgroep en moet het bij gelegenheid zelfstandig andere taken zoals maritieme veiligheidsoperaties en maritieme assistentie kunnen uitvoeren.Bij maritieme veiligheidsoperaties kan het onder meer gaan om de bestrijding van drugssmokkel of het beheersen van vluchtelingenstromen. Maritieme assistentie betreft onder meer het verlenen van noodhulp.

Citaat
Uit de A-brief:

Het CSS moet inzetbaar zijn bij zowel een lage als een hoge dreiging. Indien de dreiging dit vereist, wordt het schip beschermd door fregatten.
Het CSS heeft alleen voldoende bewapening voor het zelfstandig opereren bij een lage dreiging.

Wat ik hier uit opmaak is een bewapenings pakket vergelijkbaar met het OPV dan kun je dus denken aan 30 en 12,7 mm's en als je echt wilt uitpakken een 76 mm maar dat is misschien ook wat overdreven. Ook kan je de vergelijking trekken met de bewapening van de LPD's en het JSS, ik denk dat we in het beginsel daar naar moeten kijken. Vandaar ook mijn voorstel om minimaal te plaatsen ; 1x 30 mm Marlin + 2 a 4x 12,7 mm Hitrole + 1x CIWS (welke vorm dan ook). Je kan het natuurlijk zo simpel maken als we willen en het af laten hangen van de budgetten maar als dat moet vraag ik me af of het wel nut heeft dit schip te bouwen want dat zou kunnen betekenen dat het bij bepaalde operaties dus minder of niet ingezet kan worden omdat het ontbreekt aan de juiste zelfbeschermingsmiddelen. Een tanker met ESSM en 76 mm kanon is ook weer te overdreven.

Is er al meer info over de mogelijke aankoop van Duitsland van 2 stuks?

MasterChief1971

Als we er weer fregatje mee gaan spelen dan zijn al die eisen die Parera stelt eigenlijk wel nodig.
Gesteld dat je de dreiging serieus neemt. (Guess what: dat doen we in NL niet!)
Zoniet, je speelt enkel bevoorrader van een vlootverband, dan heb je enkel zelfbeschermingsmiddelen (radar, sonar? en wapens) nodig.
De rest beschermt je en je hebt dan enkel te maken met leakers.
Is de vijaard technisch te sterk (stealth, hypersoon, etc.) dan ben je sowieso gesjocht.
Dus dan zijn al die extra's nooit genoeg. Conclusie: lekker basaal houden en fifty-cals en MAG's kun je er zelf wel oplassen.
Die moet je er sowieso niet bijbestellen.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/08/2018 | 20:54 uur
Het betreft hier slechts 2 conceptontwerpen... een paar weken geleden waren er 10 varianten waarbij ik geen idee heb wat het definitieve ontwerp wordt en hoeveel van de tien er nog over zijn.

Zelfs de brug kan nog richting de boeg verplaatst worden.
Heb jij alle versies gezien of zijn dit de alle ''vrijgegeven'' versies?

Als ik het zo bekijk ziet het er niet uit als een 180 m schip maar eerder iets in het formaat van de LSV 16000.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/08/2018 | 20:39 uur
Terug naar een eenvoudige tanker maar van die eenvoudige tanker zijn wel een hoop basis benodigdheden wegbezuinigd. Minimaal de 12,7 mm's hadden moeten blijven staan als je echt een basis bewapening wilt. Maar zie in mijn onderstaande reactie wat ik vind dat er minimaal op een moderne tanker moet staan. En daarbij zou ook nog minimaal een simpele 3D radar moeten zitten om in elk geval een idee te hebben van wat er rond het schip heen gebeurd.

Het betreft hier slechts 2 conceptontwerpen... een paar weken geleden waren er 10 varianten waarbij ik geen idee heb wat het definitieve ontwerp wordt en hoeveel van de tien er nog over zijn.

Zelfs de brug kan nog richting de boeg verplaatst worden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/08/2018 | 18:35 uur
Eigenlijk terug naar een "eenvoudige" tanker.

Terug naar een eenvoudige tanker maar van die eenvoudige tanker zijn wel een hoop basis benodigdheden wegbezuinigd. Minimaal de 12,7 mm's hadden moeten blijven staan als je echt een basis bewapening wilt. Maar zie in mijn onderstaande reactie wat ik vind dat er minimaal op een moderne tanker moet staan. En daarbij zou ook nog minimaal een simpele 3D radar moeten zitten om in elk geval een idee te hebben van wat er rond het schip heen gebeurd.

Parera

Citaat van: StrataNL op 08/08/2018 | 18:14 uur
De versie inclusief NS-100 en 76mm kanon is helaas een ouder concept. Het nieuwe concept is gestript van het kanon, NS-100 en een dekkraan. Ook het bordes voor de brug is weggelaten en de mast is vereenvoudigd. Vermoedelijk werd de eerste versie dus te duur....
Tsja, daar komt de bekende  '' te duur'' weer de hoek om zetten, ik hoop dan tenminste op 1 of 2 30 mm Marlin's op de boeg net zoals de Duitsers dat hebben bij hun Berlin's.
Bij de Berlins staan er dan wel 4 stuks (MLG-27) maar dat is net wat overdreven voor mij. Ik mis op het nieuwe concept ook de Hitroles, die zijn toch echt minimaal als je het mij vraagt.
Welke radar staat er nu gepland dan volgens jou Strata? Op de render staan enkel 2 a 3 navigatie radars waarvan er 1 waarschijnlijk de Scout is van Thales.

Minimaal:
- 1x 30 mm Marlin WS (Boeg)
- 4x 12,7 mm Hitrole (verspreid)
- 1x CIWS (Goalkeeper, SeaRAM, RAM of 76 mm Sovraponte)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 08/08/2018 | 18:14 uur
De versie inclusief NS-100 en 76mm kanon is helaas een ouder concept. Het nieuwe concept is gestript van het kanon, NS-100 en een dekkraan. Ook het bordes voor de brug is weggelaten en de mast is vereenvoudigd. Vermoedelijk werd de eerste versie dus te duur....

Eigenlijk terug naar een "eenvoudige" tanker.

StrataNL

Citaat van: Parera op 08/08/2018 | 16:41 uur
Via JuVi's twitter https://twitter.com/SciteCito

Zeer interessante Concept Arts met opvallend genoeg een Goalkeeper op de hangaar. Mijn voorkeur gaat uit naar de versie met NS-100 en 76 mm.
De versie inclusief NS-100 en 76mm kanon is helaas een ouder concept. Het nieuwe concept is gestript van het kanon, NS-100 en een dekkraan. Ook het bordes voor de brug is weggelaten en de mast is vereenvoudigd. Vermoedelijk werd de eerste versie dus te duur....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation