Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 07/07/2017 | 00:29 uur
Hoe wil je de missile dan in het VLS laten zakken? Dat kan volgens mij alleen aan de bovenkant....
Wat bedoel je met de "draagconstructie" op de Sylver canisters?
http://2.bp.blogspot.com/-fUiN4hIdnXQ/UlW41dFRe7I/AAAAAAAAChc/XJbAA0CcQGA/s1600/7868361196_e8c52cc179_b.jpg

Parera

Een interessante optie om naar te kijken (qua capaciteiten) / indelingen is de in aanbouw zijnde HMCS Resolve (MV Asterix).
De Canadeze bouwen hiermee een stevige tanker met als extra focus humanitaire hulp operaties.

4 RAS posities + 2x 30 ton dek kraan waarmee containers en LCM's aanboord gebracht kunnen worden en ook op zee van boord af  in de zee geplaatst.
2 Hangaars voor CH-148 Cyclone zware transport helikopters (tevens geschikt voor de Chinook)

Een goed doordacht schip, op basis van een 2e hands (2010) container schip.

De info brochure over de Resolve

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 06/07/2017 | 23:55 uur
Nee een A-frame hoeft maar zo hoog te zijn als even voorbij het zwaartepunt van de canister (of diens draagconstructie). En kan om het VLS cellen complex worden neergeklapt en indien nodig omhoog gezet. Wordt dan in feiten een vaste constructie. Ik zie dat bij de Sylver VLS de canisters nog in een soort draagconstructie zitten. Die draagconstructie zou dan het A-frame voorbij de helft kunnen oppakken. Bij een gewicht van 4 a 5 ton per canister is dat niet een echt zwaar A-frame. En daar zijn er honderden varianten van. Dus veel ervaring en mogelijkheden. Maar goed, nu laat ik mijn verbeelding en MacGyver creativiteit de vrije loop en gaan we wel erg off-topic. :angel:
Hoe wil je de missile dan in het VLS laten zakken? Dat kan volgens mij alleen aan de bovenkant....
Wat bedoel je met de "draagconstructie" op de Sylver canisters?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#225
Citaat van: StrataNL op 06/07/2017 | 23:36 uur
Vanaf het eigen schip in de VLS laten zakken, zodat je niet twee verschillende  bewegingen hebt is veiliger ja. Maar een fregat met een A frame van 6+ meter boven het VLS?
Nee een A-frame hoeft maar zo hoog te zijn als even voorbij het zwaartepunt van de canister (of diens draagconstructie). En kan om het VLS cellen complex worden neergeklapt en indien nodig omhoog gezet. Wordt dan in feiten een vaste constructie. Ik zie dat bij de Sylver VLS de canisters nog in een soort draagconstructie zitten. Die draagconstructie zou dan het A-frame voorbij de helft kunnen oppakken. Bij een gewicht van 4 a 5 ton per canister is dat niet een echt zwaar A-frame. En daar zijn er honderden varianten van. Dus veel ervaring en mogelijkheden. Maar goed, nu laat ik mijn verbeelding en MacGyver creativiteit de vrije loop en gaan we wel erg off-topic. :angel:

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 06/07/2017 | 23:31 uur
Dat hangt er denk ik vanaf hoe je dat herladen doet. Als het fregat een eigen laad-A-frame heeft bij de VLS hoeft de bevoorrader de canister alleen op het voordek van het fregat te brengen. Ook geen sinecure lijkt mij bij een flinke zeegang overigens..even de TU Delft bellen ;D
Vanaf het eigen schip in de VLS laten zakken, zodat je niet twee verschillende  bewegingen hebt is veiliger ja. Maar een fregat met een A frame van 6+ meter boven het VLS?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#223
Citaat van: StrataNL op 06/07/2017 | 22:59 uur
Inderdaad, op zee ga je geen VLS herladen vanaf een ander schip, vergeet het. Twee bewegende platformen, veel succes om dan een canister VEILIG in een gaatje van 60 centimeter te krijgen...
Dat hangt er denk ik vanaf hoe je dat herladen doet. Als het fregat een eigen laad-A-frame heeft bij de VLS hoeft de bevoorrader de canister alleen op het voordek van het fregat te brengen. Ook geen sinecure lijkt mij bij een flinke zeegang overigens..even de TU Delft bellen ;D

Of je moet al enkele exemplaren op voorraad hebben in de voorbouw? nog groter fregat! ;)

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 22:37 uur
Ah ok. Dat geeft wel wat mogelijkheden.
Denk dat langszij afmeren de enige optie is, en dan een kraan van de bevoorrader gebruiken voor het laden. Als je dat op zee doet kan dat over stuurboord.

Daar heb je geen kraan op het fregat voor nodig. Je hebt wel een vlak zeetje nodig.
Inderdaad, op zee ga je geen VLS herladen vanaf een ander schip, vergeet het. Twee bewegende platformen, veel succes om dan een canister VEILIG in een gaatje van 60 centimeter te krijgen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#221
Citaat van: StrataNL op 06/07/2017 | 20:46 uur
De Doorman kan VLS canisters meenemen. Voor transport naar elders. Door de bakboord kraan weg te bezuinigen is het denk ik niet meer mogelijk om in een haven het VLS van een LCF langs bakboord te bevoorraden, omdat de Doorman meestal met stuurboord tegen de kant gaat. Denk dat de stbd kraan daar niet bij komt.

Lijkt me overigens niet dat canisters met een RAS overgegeven worden?....
Zou men bij een update de bakboord kraan alsnog op de Karel Doorman kunnen plaatsen...als ook op een 2e JSS.
En met de huidige techniek zal er vast een systeem te bedenken zijn om dat herladen goed te laten verlopen. De getoonde lift/kantelconstructie die vanaf de bevoorrader samen met een nieuwe canister en bedieningspersoneel wordt overgezet lijkt me geen gek idee. Zij het dan wel voor het Sylver Vertical Launching System!

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 18:33 uur
Kan, maar weet zo niet hoe dat zou moeten.
Je krijgt een swingpoint 7 meter boven je dek.
Gewicht moet geen probleem zijn, maar de lengte wel. En de Doorman moet dan ook munitie bunkers hebben waar dat inpast.
Nogal complex en bij seastate 2 wel ende denk ik.
De Doorman kan VLS canisters meenemen. Voor transport naar elders. Door de bakboord kraan weg te bezuinigen is het denk ik niet meer mogelijk om in een haven het VLS van een LCF langs bakboord te bevoorraden, omdat de Doorman meestal met stuurboord tegen de kant gaat. Denk dat de stbd kraan daar niet bij komt.

Lijkt me overigens niet dat canisters met een RAS overgegeven worden?....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 18:33 uur
Gewicht moet geen probleem zijn, maar de lengte wel. En de Doorman moet dan ook munitie bunkers hebben waar dat inpast.

De Canterbury van de Nieuw Zeelandse Marine kan  speciale explosieve bestendige 20 voet containers vervoeren die dienen als opslag voor explosieven voor de mijnenjagers van de Nieuw Zeelandse Marine.
Nu is 20 voet te klein maar misschien kan het ook in een  explosieve bestendige 40 voet container?

Parera

Citaat van: Ace1 op 06/07/2017 | 15:26 uur
Van die VLS kraan is de USS Navy allang afgestapt.

Originally, one module would consist of five cells and a collapsible crane for assisting with replenishment at sea, but replenishment of large missiles at sea was later seen as impractical and dangerous, and modules with the cranes fell out of use

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_41_Vertical_Launching_System#cite_note-Friedman-2

Het ging juist om het artikel waar ik op reageerde dat de USN overweegt dit weer in te voeren, en hierbij als voorbeeld plaatste ik het ''oude'' systeem maar wie weet zoeken ze een nieuwe manier waar nog geen foto's of 3D tekeningen van zijn.

Ace1

Citaat van: Parera op 06/07/2017 | 11:13 uur
De raketten worden net als andere munitie of droge lading gewoon over gegeven via de RAS masten, maar het VLS moet hiervoor een 3 tal cellen opgeven zodat daar een speciale kraan in geplaatst kan worden welke de raketten in het mk41 kan herladen. Het bleek overigens dat dit nog niet zo simpel was als het klinkt omdat die canisters ruim 6 meter lang zijn en enkele honderden kilo's per stuk wegen en dan nog niet gesproken over het gevaar als de lading valt.







Van die VLS kraan is de USS Navy allang afgestapt.

Originally, one module would consist of five cells and a collapsible crane for assisting with replenishment at sea, but replenishment of large missiles at sea was later seen as impractical and dangerous, and modules with the cranes fell out of use

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_41_Vertical_Launching_System#cite_note-Friedman-2

Harald

Eigenlijk off-topic hier, maar gezien de eerdere postings

Herladen van VLS kan dus op zee door gebruik te maken van de speciale ingebouwde VLS herladingskraan

Maar herladen van Harpoons ? .... dat moet dan in de haven gedaan worden ?

Zo ja... dan beter overgaan op VLS systeem voor Anti-Scheeps rakettem


Harald

Dus elk fregat uitrusten met een herladingskraan voor de VLS, dat kost dan 3 cellen, maar toch wel erg handig !


Parera

#214
Citaat van: Harald op 06/07/2017 | 10:50 uur
Kan de KD in die herlading voorzien met zijn kraan of is daar ander materieel voor nodig ?

De raketten worden net als andere munitie of droge lading gewoon over gegeven via de RAS masten, maar het VLS moet hiervoor een 3 tal cellen opgeven zodat daar een speciale kraan in geplaatst kan worden welke de raketten in het mk41 kan herladen. Het bleek overigens dat dit nog niet zo simpel was als het klinkt omdat die canisters ruim 6 meter lang zijn en enkele honderden kilo's per stuk wegen en dan nog niet gesproken over het gevaar als de lading valt.