Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Harald

South Korea to buy additional Taurus missiles

In a bid to bolster its strike capabilities amid growing threats from Pyongyang, South Korea is planning to buy additional Taurus KEPD 350K air-to-surface cruise missiles that can be carried by its F-15K Slam Eagle fighters, Yonhap news agency reported on 4 October.

"The military has recently decided to acquire 90 more Taurus missiles to further beef up its anti-nuclear and anti-missile capabilities. The process to purchase the additional missiles is under way," a defence ministry official told the media outlet.

The decision to do this was reportedly triggered by North Korea's fifth nuclear test on 9 September and the country's continued test-firing of ballistic missiles.

Some 170 Taurus missiles are already scheduled to be deployed with the Republic of Korea Air Force (RoKAF). South Korea is set to become the first Asian country to operate fighters armed with the advanced German-built missile system, which has a range of over 500 km, the official said.

The South Korean military is also considering adopting the GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), which can destroy moving targets more than 60 km away in all kinds of weather, the official added. The SDB II can reportedly be dropped from the F-15K fighter and strike North Korea's moving missile launchers.

http://www.janes.com/article/64347/south-korea-to-buy-additional-taurus-missiles

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Singapore Eyes F-35 for 2030 Time Frame

By: Aaron Mehta,  October 3, 2016

HICKAM AIR FORCE BASE, Honolulu — Singapore remains interested in the F-35 joint strike fighter, but does not expect to procure the fifth-generation jet until the 2030 timeframe, Defense Minister Ng Eng Hen said Sept. 30.

.../...

Zie onderstaande link voor het complete artikel.
http://www.defensenews.com/articles/singapore-eyes-f-35-for-2030-timeframe
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Bahrain's F-16V order comes with strings attached

It has been disclosed that the Obama administration added a "declaration of concern" into the draft notification of the sale of F-16 fighters to Bahrain.

In it, Washington wanted Bahrain to improve its human rights record before the sale can proceed. The declaration did not specify what steps Bahrain needs to act on.

Besides selling new F-16s to Bahrain, Lockheed Martin will get to upgrade Bahrain's existing F-16 fleet as well.

http://alert5.com/2016/10/02/bahrains-f-16v-order-comes-with-strings-attached/

Poleme

#964
Citaat van: Sparkplug op 01/10/2016 | 13:38 uur
Het is de trend dat jachtvliegtuigen anno 2016 langer dan 35 jaar worden gebruikt. In 1986 was dat hoogstens 25 jaar.

Als Nederland in 1975 voor de Mirage F1 of de JA37 Viggen had gekozen, dan was deze wellicht veel eerder vervangen in vergelijking met de huidige F-16AM/BM.
Aan de prestaties (wendbaarheid, kruissnelheid, bereik, etcetera) is niet zoveel veranderd.  Met uitzondering van de F-22A Raptor en in iets mindere mate de Typhoon, die op veel grotere hoogtes en bij grotere snelheden goed kunnen manoeuvreren.
Aan de vaardigheden / capaciteiten is wel heel veel veranderd.  Maar die kunnen maar tot een bepaalde mate in een oud / bestaand airframe worden geïntegreerd.
De vaardigheden van de F-16AM/BM reiken veel verder dan die van de F-16A/B block OCU.  Maar dat kwam wel tegen een hoge prijs.  De Noorse luchtmacht vond de MLU (achteraf) zelfs te duur !

Toen de F-16A/B in 1979 werd ingevoerd, werd deze als 'een injectie die 20 jaar werkt' gezien.
Heden willen de meeste fabrikanten mechanische hardware zoals bijvoorbeeld motoren en pompen slechts 25 jaar lang ondersteunen.
Maar bij electronica en de bijbehorende software is deze ondersteuning levensduur zelfs nog veel en veel korter.

De US Air Force zette haar F-16A/B's massaal in de woestijn en verving die door de F-16C/D block 25 - 50/52.
Die F-16C/D's zouden pas vanaf 2010 vervangen gaan worden door een next generation jachtvliegtuig.
Wij kozen echter voor een interim-oplossing via de Mid-Life Update (MLU).   Waren we niet voor de MLU gegaan, dan had de F-16A/B er rond 2000 ook uit gemoeten.

Daar ga je dan, tussen 2001 - 2004 gingen de exploitatie kosten echter jaarlijks met ca. 10% stijgen eenvoudig weg omdat het F-16 airframe (casco) en motor bejaard worden.
De Noorse Luchtmacht concludeerde in 2003 dan ook terecht dat de F-16AM/BM's vanaf 2007 moesten worden vervangen.
Echter ... bezuinigingen gooiden roet in het eten en nu blijven we dus rondvliegen met ouwe zooi.
Dat werkt zolang je er 'safari's' mee vliegt, want die vergen qua belasting niet zoveel van de kist.  Anders wordt het als je met die good old F-16AM/BM een grootschalig conventioneel conflict in moet.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 01/10/2016 | 13:38 uur
Het is de trend dat jachtvliegtuigen anno 2016 langer dan 35 jaar worden gebruikt. In 1986 was dat hoogstens 25 jaar.

Als Nederland in 1975 voor de Mirage F1 of de JA37 Viggen had gekozen, dan was deze wellicht veel eerder vervangen in vergelijking met de huidige F-16AM/BM.

Had men destijds voor Mirage F1 of de JA37 Viggen gekozen dan heb ik zo het vermoeden dat wij in of rond 2000 de eerste vervangers hadden mogen verwelkomen.

Was het de Viggen geweest dan had de Gripen destijds een goede kans gemaakt, was het de F1, dan denk ik dat we nu Rafale hadden gevlogen.

p.s. prachtige kist overigens die Viggen.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 01/10/2016 | 12:49 uur
Ach, wij opereren ook naast een 'Beren' land met die Su-30+ en MiG-35 en doen dat met old timers die voor het eerst binnenstroomden in 1979.
Medio jaren 80 kwamen sommigen op het idee om die Fighting Falcon te moderniseren zodat ie minstens mee zou kunnen tot 2010 tot zelfs 2020.
Er kwam serieuze oppositie, want wie wil er blijven opereren met een jachtvliegtuig voor maar liefst 35 - 40 jaar ?

Volgens de huidige (ambitieuze) planning blijft de F-16AM/BM maar liefst 44 jaar in dienst tot en met 2013.
En kijk niet raar op, als door uitdagingen met zijn vervanger, die F-16AM/BM wat langer moet blijven doorvliegen.

Het is de trend dat jachtvliegtuigen anno 2016 langer dan 35 jaar worden gebruikt. In 1986 was dat hoogstens 25 jaar.

Als Nederland in 1975 voor de Mirage F1 of de JA37 Viggen had gekozen, dan was deze wellicht veel eerder vervangen in vergelijking met de huidige F-16AM/BM.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 01/10/2016 | 12:49 uur
Ach, wij opereren ook naast een 'Beren' land met die Su-30+ en MiG-35 en doen dat met old timers die voor het eerst binnenstroomden in 1979.
Medio jaren 80 kwamen sommigen op het idee om die Fighting Falcon te moderniseren zodat ie minstens mee zou kunnen tot 2010 tot zelfs 2020.
Er kwam serieuze oppositie, want wie wil er blijven opereren met een jachtvliegtuig voor maar liefst 35 - 40 jaar ?

Volgens de huidige (ambitieuze) planning blijft de F-16AM/BM maar liefst 44 jaar in dienst tot en met 2013.
En kijk niet raar op, als door uitdagingen met zijn vervanger, die F-16AM/BM wat langer moet blijven doorvliegen.

En is die F-35A helemaal combat ripe, dan zit je met een jachtbommenwerper die door die Su-30+, MiG-35 of PAK-FA als een 'baby zeehondje wordt neergeknuppeld'.

Het is zeker bedroevend te noemen...

Poleme

#960
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/09/2016 | 08:16 uur

Geloof jij nu werkelijk dat een NAVO land in het volgende decennium de overweging zou maken om, dan, 30 jaar oude kisten te laten up-graden om daar vervolgens nog enkele tienrallen jaren mee rond te vliegen dit terwijl de buren met minimaal de SU30+ en MIG35 opereren?

Wishful thinking...?
Ach, wij opereren ook naast een 'Beren' land met die Su-30+ en MiG-35 en doen dat met old timers die voor het eerst binnenstroomden in 1979.
Medio jaren 80 kwamen sommigen op het idee om die Fighting Falcon te moderniseren zodat ie minstens mee zou kunnen tot 2010 tot zelfs 2020.
Er kwam serieuze oppositie, want wie wil er blijven opereren met een jachtvliegtuig voor maar liefst 35 - 40 jaar ?

Volgens de huidige (ambitieuze) planning blijft de F-16AM/BM maar liefst 44 jaar in dienst tot en met 2013.
En kijk niet raar op, als door uitdagingen met zijn vervanger, die F-16AM/BM wat langer moet blijven doorvliegen.

En is die F-35A helemaal combat ripe, dan zit je met een jachtbommenwerper die door die Su-30+, MiG-35 of PAK-FA als een 'baby zeehondje wordt neergeknuppeld'.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 01/10/2016 | 09:08 uur
Voor ons zou dat ondenkbaar zijn, maar vergeet niet dat de Roemenen nu nog met de MiG-21 vliegen terwijl de buurman SU-30's en geupgrade MiG-29's heeft.....

Zie Reactie #958 Gepost op: 29/09/2016

en:

Romania's ultimate goal is to join the F-35 program, which could happen over some 20 years.

http://www.romania-insider.com/u-s-poland-greece-offer-to-sell-more-f-16-fighters-to-romania/

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/09/2016 | 08:16 uur

Geloof jij nu werkelijk dat een NAVO land in het volgende decennium de overweging zou maken om, dan, 30 jaar oude kisten te laten up-graden om daar vervolgens nog enkele tienrallen jaren mee rond te vliegen dit terwijl de buren met minimaal de SU30+ en MIG35 opereren?

Wishful thinking...?
Voor ons zou dat ondenkbaar zijn, maar vergeet niet dat de Roemenen nu nog met de MiG-21 vliegen terwijl de buurman SU-30's en geupgrade MiG-29's heeft.....
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 29/09/2016 | 23:49 uur
Deze Gripens die in de A en B configuratie in opslag staan kunnen een upgrade krijgen naar een  A en B configuratie en zijn daarnaast een stuk stuk jonger dan de F16's die Portugal aan Roemenië zijn verkocht en hebben waarschijnlijk ook nog eens minder vlieguren gemaakt. Heeft Jurrien Visser weleens van wistful thinking gehoord?

Geloof jij nu werkelijk dat een NAVO land in het volgende decennium de overweging zou maken om, dan, 30 jaar oude kisten te laten up-graden om daar vervolgens nog enkele tienrallen jaren mee rond te vliegen dit terwijl de buren met minimaal de SU30+ en MIG35 opereren?

Wishful thinking...?

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/09/2016 | 21:22 uur
Alsof iemand binnen de NAVO medio jaren twintig nog enige belangstelling heeft voor A en B-tjes...

Zweden gebruikt ze wellicht liever als onderdelen krat, ook voor hun nieuwe E's.

Deze Gripens die in de A en B configuratie in opslag staan kunnen een upgrade krijgen naar een  A en B configuratie en zijn daarnaast een stuk stuk jonger dan de F16's die Portugal aan Roemenië zijn verkocht en hebben waarschijnlijk ook nog eens minder vlieguren gemaakt. Heeft Jurrien Visser weleens van wistful thinking gehoord?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#954
Citaat van: Ace1 op 29/09/2016 | 20:27 uur
Zweden heeft toch ook nog Gripens in de A en B configuratie in opslag staan.

Alsof iemand binnen de NAVO medio jaren twintig nog enige belangstelling heeft voor A en B-tjes...

Zweden gebruikt ze wellicht liever als onderdelen krat, ook voor hun nieuwe E's.