VBM|NOV eist baangarantie voor alle uitgezonden militairen

Gestart door -Peter-, 17/10/2003 | 13:04 uur

-Peter-



Nederland stuurt op maandag 20 oktober een Orion naar de Middellandse Zee. De politiek afgeschreven Orion gaat daar, - volgens de bewindslieden op Defensie 'over-bodig' -, inlichtingenwerk doen in het kader van de operatie 'Active Endeavor'.
Jean Debie, voorzitter van de grootste vakbond voor defensiepersoneel VBM|NOV zal het vertrek van het detachement militairen op het met sluiting bedreigde marinevlieg-kamp Valkenburg bijwonen.*
Debie: "Ik heb grote bewondering voor deze militairen. Ze weten dat aan het einde van de week duidelijk kan zijn dat hun vliegkamp volgend jaar dicht gaat en dat de vliegtuigen verkocht zullen worden omdat Nederland de vrede en veiligheid van zijn eigen inwoners wenst te verkwanselen. En toch gaan ze. Omdat het hun plicht is en omdat ze militair zijn. Een normale werknemer zou het bijltje er allang bij neergegooid hebben. Ik vind het volkomen onverantwoord wat de defensietop deze mensen aan-doet. Bij terugkeer krijgen ze waarschijnlijk te horen wanneer ze ontslagen zullen worden. Wat de regering hier doet is hetzelfde als tegen een politieagent zeggen dat hij morgen waarschijnlijk niet meer op zijn werk hoeft te komen, want zijn werk is niet meer gevraagd. Maar eerst moet hij wel vandaag een vuurgevaarlijke crimineel op-sporen. Ik eis een baangarantie. Niet alleen voor de militairen die maandag vertrek-ken, maar ook voor alle militairen die op dit moment overal ter wereld hun leven riske-ren voor onze vrede en veiligheid. Ik doe een dringende oproep aan alle kamerleden. Zij kunnen er voor zorgen dat de bewindslieden deze week tijdens de begrotingsbe-handeling deze toezegging doen."

[bron: www.vbmnov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...