Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur


Harald

Citaat van: Jooop op 04/05/2017 | 12:13 uur
In defensie kringen gaan er ook sterke geruchten dat Turkije 5 fregatten aan Saudi Arabië en 4 fregatten aan Pakistan gaan verkopen. Dus de Turken zijn sterk bezig om de "Soenitische bondgenoten" van wapens te voorzien.

onder andere dit bericht, bedoel je
http://www.defensenews.com/articles/turkey-in-final-phase-of-secretive-saudi-export-deal

Jooop

Ik denk dat wij meer naar de historie moeten kijken om de motivering van Turkije te begrijpen.

Turkije (Ottomaanse rijk) was de baas van de Soennieten en Iran (Perzië) de baas van de Sjiieten. Nu speelt in het Midden-Oosten er opnieuw een machtsstrijd waarbij Iran flink haar macht wil uitbreiden (met name Syrië, Iraq en Yemen)  en de historische baas van de Soennieten gaat tegen balanceren.

We zien dan ook Turkse troepen in Irak en Syrië en Turkije heeft recentelijk militaire basis in Qatar. 

In defensie kringen gaan er ook sterke geruchten dat Turkije 5 fregatten aan Saudi Arabië en 4 fregatten aan Pakistan gaan verkopen. Dus de Turken zijn sterk bezig om de "Soenitische bondgenoten" van wapens te voorzien. Ze zijn er dan ook erg erop uit om technologie in afweer systemen te vergaren.
Voor mij komt het niet als een verassing dat ze dan voor de S-400 kiezen als NATO bondgenoten minder happig zijn om de technologie te delen.

Harald

Poetin zegt dat relatie met Turkije 'volledig' is hersteld  ( .. natuurlijk , ... beide landen hebben daar nu voordeel bij ...)

De relatie tussen Rusland en Turkije is volledig hersteld. Dat zei de Russische president Vladimir Poetin woensdag na een gesprek met zijn Turkse ambtsgenoot Recep Tayyip Erdogan in de Russische stad Sotsji.

De relatie tussen de landen bereikte twee jaar geleden een dieptepunt toen de Turkse strijdkrachten een Russisch gevechtstoestel neerhaalden bij de grens met Syrië. Moskou legde de Turken daarop economische strafmaatregelen op.

Inmiddels is de kou helemaal uit de lucht. "Enige tijd geleden werden onze bilaterale betrekkingen op de proef gesteld", zei Poetin op een persconferentie. "Nu kunnen we met zekerheid stellen dat het herstelproces van de banden tussen Rusland en Turkije is afgerond."

Toerisme
De Russische leider zei verder dat de landen een gezamenlijk investeringsfonds gaan opzetten. Ook is Moskou bereid te helpen bij het verbeteren van de veiligheidsmaatregelen rond toeristische locaties in Turkije.

Verder lijken ook de meeste sancties op economisch vlak te vervallen. Erdogan stelde tijdens de persconferentie dat is afgesproken alle handelsrestricties tussen de landen te schrappen, met uitzondering van beperkingen op de invoer van Turkse tomaten in Rusland. Die blijven de komende drie tot vijf jaar "in enige vorm" bestaan.

http://www.nu.nl/buitenland/4665816/poetin-zegt-relatie-met-turkije-volledig-hersteld.html

Jooop

Citaat van: Ronald Elzenga op 03/05/2017 | 16:51 uur
Ik denk dat het vooral gaat om de bereidheid tot overhevelen van technologie. Zodat de Turken ook dit soort systemen zelf kunnen ontwikkelen en produceren. De Chinezen en Russen zijn daar vermoed ik meer toe bereid. Mogelijk ook wegens strategische afwegingen. Om zo Turkije wat meer los te weken uit de NAVO en grip van de VS en gezien de belangrijke rol van Turkije in het Nabije Oosten.

Ja, dat is waarschijnlijk de overweging de Turken wilden technologie van de Chinezen.

Waarschijnlijk wil de VS alleen maar verkopen en geen technologie overdragen. Je kunt het ze kwalijk nemen maar ik heb er respect voor, konden wij ook maar meer opkomen voor onze eigen belang ipv Europese en Amerikaanse belangen voorop te stellen. We hebben DAF en Fokker verkwanseld  :dead: en Holland signaal verkocht aan Thales (voormalig Thomson)

Sparkplug

En kunnen de Turken zeggen dat hun systeem moderner is dan S-300 van de Grieken  :sick:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

Citaat van: Jooop op 03/05/2017 | 16:43 uur
Ik vraag mij af wat de Russen meer bieden dan het ASTER en Patriot systeem, alhoewel ik vermoed dat de S-400 beter is (range etc.).
Ik denk dat het vooral gaat om de bereidheid tot overhevelen van technologie. Zodat de Turken ook dit soort systemen zelf kunnen ontwikkelen en produceren. De Chinezen en Russen zijn daar vermoed ik meer toe bereid. Mogelijk ook wegens strategische afwegingen. Om zo Turkije wat meer los te weken uit de NAVO en grip van de VS en gezien de belangrijke rol van Turkije in het Nabije Oosten.

Jooop

Ik vraag mij af wat de Russen meer bieden dan het ASTER en Patriot systeem, alhoewel ik vermoed dat de S-400 beter is (range etc.).

Harald

S-400: Turkey, Russia Agree Principle of Air-Defense Missile Sale 

.../...

Speaking on the options to buy air defense assets from the NATO countries, he added that Turkey "had been willing to acquire them from NATO but they [the NATO state members] did not demonstrate a shift in this area".
( ...  :hrmph: ....  :mad: .. tuurlijk .. )

.../...

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/183367/s_400%3A-turkey%2C-russia-agree-principle-of-air_defense-missile-sale.html

Zander

Direct stoppen met militaire samenwerking met Turkije. Dit is een stab in the back voor de NAVO. Erdogan en zijn discipelen mogen in de toekomst lekker hun eigen boontjes doppen.
People are sheep

Harald

Turkey Nears Decision On S-400 Contract with Russia

Turkey About to Make Final Decision On S-400 Contract with Russia — Minister

MOSCOW --- The Turkish leadership is at the final stage of making the decision on the choice of air defense systems for its military, with Russia's advanced S-400 surface-to-air missile system being one of the options, the country's defense minister has said.

"Turkey urgently needs an air defense system. As far as the S-400 is concerned, we are at the stage of making the final decision. The final decision will be made by the president and the prime minister," ·Fikri Isik was quoted as saying by the Anadolu news agency Thursday.

In early March, Isik said that the sides have made some progress in talks on the S-400 purchase, but the sides "have not yet reached the moment" when a contract can be inked.

The minister said that if Turkey purchases the Russian-made missile systems, they would not be integrated into the NATO system.

First reports about the possible purchase of the S-400 systems by Ankara emerged in November 2016. Sergei Chemezov, the head of Russia's state corporation Rostec, said in March that Turkey intended to get a Russian loan for the purchase of Russian-made weapons and equipment, including the S-400 systems.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/182879/turkey-nears-decision-on-s_400-contract-with-russia.html

Harald

Turkey Seeks Russian Loan To Buy S-400 Systems 
( .. maar eerst S-400 systemen LENEN van de Russen, zeer waarschijnlijk tegen een aantrekkelijk tarief. en nu helemaal gezien de perikelen tussen NL en Turkije, indirect de EU/NAVO, Putin de lachende derde ? )

Turkey has announced its wish to obtain Russia's loan to buy weapons, including S-400 (NATO reporting name: SA-21 Growler) air defense missile systems, Rostec state corporation CEO Sergey Chemezov told the Rossiya-24 TV channel on Tuesday.

"They have voiced their wish to get a loan, but now the issue has not been solved. The Finance Ministry is holding talks, as soon as they sign this and take a decision on allocating a loan, we will already ink contracts on supplies, including of S-400," Chemezov said.

The Rostec CEO gave no details on when this decision could be taken.

In February, Chemezov said that Turkey had shown interest in the Russian-made S-400 system and was in talks with Moscow on the possible supplies. In November 2016, Turkish National Defense Minister Fikri Isik reported about these talks.

China was the first to buy the Russian-made S-400 surface-to-air missile systems. It was announced in the spring of 2015 that the relevant contract had been signed. According to media outlets, the deal was worth about $3 billion.

In October 2016, Russia and India signed an intergovernmental agreement on the delivery of S-400 systems.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/181932/turkey-seeks-russian-loan-to-buy-s_400-systems.html

Harald

Turkey turns to Russia for S-400 purchase  ( ... lijkt me duidelijk hoe de Turken denken, ze beginnen de Chinese methode toe te passen ... Copy .. & Paste.  )

Turkish defence minister Fikri Isik said on 22 February that Turkey has made progress in talks with Russia for the purchase of S-400 long-range surface-to-air missile systems. However, Isik noted that they were not yet ready to sign a contract.

Isik's remarks came following a statement made by the CEO of Russia's state-owned defence conglomerate Rostech on 20 February that Russia and Turkey are currently negotiating a deal for the purchase of the S-400 Triumf missile system.

"The negotiations are under way, the question of financing is being discussed right now," Russia's Sputnik Agency quoted Sergei Chemezov as saying.

In response, Isik told Turkish news channel NTV that Turkey was talking with various countries and companies for the country's urgent air defence requirement. However, he also said that "Russia's S-400 missile system seems to be the most possible in discussions. We have made certain progress."

Isik also for the first time publicly clarified Turkey's emerging strategy to initially buy an off-the-shelf product, while also developing its own long-range missile systems indigenously.

"Turkey is in need of systems permanently to protect itself against missile and air attacks. We (Turkey) have two methods. First is to buy them to meet our urgent requirement. The second is to develop our own air and missile defence systems," Isik said. "We have already initiated a programme to develop them indigenously. Until we came to that point we held talks with various companies. We earlier abandoned the Chinese option. But now according to the talks conducted, Russia's S- 400 systems have appeared to have been the closest so far."

When questioned about NATO member states' concerns over the possible deal, Isik replied, "I think they will understand. Some NATO countries also have non-NATO systems", in reference to the Russian-made S-300s in the Greece's inventory.

He said Turkey would not be able to use the NATO database if Ankara preferred to purchase a Russian system.

http://www.janes.com/article/68205/turkey-turns-to-russia-for-s-400-purchase

A.J.

Citaat van: Jooop op 23/02/2017 | 19:02 uur
Of jij of SIPRI heeft het fout. Volgens de SIPRI database heeft Griekenland ze van Rusland gekocht.

Misschien een aanvullende batch dan, initieel hebben ze sowieso een aantal oost Duitse systemen gekocht vwb de Gecko.
De TOR ga ik nu over twijfelen... De laatste keer (paar jaar geleden) dat ik op NAMFI was wist een Griek mij te vertellen dat de TOR ook van de oost Duitsers kwam, maar hij kan het natuurlijk ook net zo makkelijk fout hebben.

Jooop

Citaat van: A.J. op 23/02/2017 | 17:59 uur
De TOR en Gecko zijn nog uit het WP tijdperk. De S-300 is idd later.

Of jij of SIPRI heeft het fout. Volgens de SIPRI database heeft Griekenland ze van Rusland gekocht.