Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur

Ronald Elzenga

#20
Citaat van: Jooop op 23/02/2017 | 16:40 uur
Tjah er zijn wel veel meer landen waarvan word beweerd dat ze een zeepbel economie hebben: USA, China etc., toch doen ze het goed.
Maar dat terzijde wat heeft economie nu met het "tarten van NATO" te maken?
Zoals ik de link zie. Het grootse economische plan van Erdogan en partij voor Turkije wordt bedreigd door burgeroorlogen in Syrië en Irak. Die zijn volgens hen vooral de schuld van het beleid van NAVO bondgenoot VS en VK in de regio. Beide bondgenoten en andere NAVO lidstaten daarbij ook nog eens terughoudend in hun militaire steun en hulp aan Turkije. Formule voor boosheid en spanningen onderling.

A.J.

Citaat van: Jooop op 23/02/2017 | 16:37 uur
De voormalig Oost-Duitse materieel was er wel maar ik had het over lucht verdedigingssystemen, kijk naar Griekenland: S-300, TOR-M1, SA-8 Gecko

De TOR en Gecko zijn nog uit het WP tijdperk. De S-300 is idd later.

Jooop

Citaat van: Tanker op 23/02/2017 | 15:46 uur
Volgens een artikel op 925.nl is de Turkse economie gebaseerd op gebakken lucht. Er staat ze nog een harde correctie te wachten naar verluid.

http://925.nl/archief/2016/07/21/onder-erdogan-is-turkije-een-zeepbeleconomie-geworden-maar-dat-feest-is-over/

Tjah er zijn wel veel meer landen waarvan word beweerd dat ze een zeepbel economie hebben: USA, China etc., toch doen ze het goed.
Maar dat terzijde wat heeft economie nu met het "tarten van NATO" te maken?

Jooop

De voormalig Oost-Duitse materieel was er wel maar ik had het over lucht verdedigingssystemen, kijk naar Griekenland: S-300, TOR-M1, SA-8 Gecko

A.J.

Citaat van: Jooop op 23/02/2017 | 12:50 uur
Dat weet ik, daar gaat het ook niet om, ook de Turken hebben veel westerse materieel.

Waar ik op wil duiden is dat er niet een vaste NATO policy is op dit gebied, dus de kopstuk van dit topic is een beetje misleidend. Turken tarten NATO maar de Grieken en veel andere landen dus niet, klopt technisch niet helemaal.

Na het uiteenvallen van het WP is er heel veel vml Oost Duits materiaal voor een appel en een ei verkocht aan oa Griekenland en Turkije.

Therefore the main suppliers, Germany and the United States, both apply a policy in which delivered equipment is carefully divided between Greece and Turkey on a proportional basis.

Zander

Citaat van: A.J. op 23/02/2017 | 16:22 uur
Klopt, dit houden ze ook niet lang vol.

Ik vraag mij alleen af of ze dit zelf ook door hebben.
People are sheep

A.J.

Citaat van: Tanker op 23/02/2017 | 15:46 uur
Volgens een artikel op 925.nl is de Turkse economie gebaseerd op gebakken lucht. Er staat ze nog een harde correctie te wachten naar verluid.

http://925.nl/archief/2016/07/21/onder-erdogan-is-turkije-een-zeepbeleconomie-geworden-maar-dat-feest-is-over/

Klopt, dit houden ze ook niet lang vol.

Tanker

Volgens een artikel op 925.nl is de Turkse economie gebaseerd op gebakken lucht. Er staat ze nog een harde correctie te wachten naar verluid.

http://925.nl/archief/2016/07/21/onder-erdogan-is-turkije-een-zeepbeleconomie-geworden-maar-dat-feest-is-over/

Zander

En dat niemand hier op anticipeert verbaasd mij.
People are sheep

Jooop

Even inhakend op wat Ronald Elzenga heeft geschreven denk ik dat hij het goed heeft beschreven. Zie alleen al hoe Turken investeren in hun defensie industrie: tanks, howitzers, ATGM's, fregatten, satellieten, ze willen alles zelf kunnen bouwen. Ze hebben zelfs plannen om net als Japan en Z. Korea een eigen 5th generation fighter te bouwen.

Kortom de Turken zijn hard op weg om een regionale macht te worden, en dat verbergen ze ook niet.

Zander

Citaat van: Ronald Elzenga op 23/02/2017 | 13:04 uur
De Turken willen denk ik zo snel mogelijk zelfredzaam worden op dit strategisch belangrijke wapensysteem. Ook gezien de grote strategische spanningen in de regio. En spelen het hard en open wat betreft de internationale partner (die deze capaciteit bezit en kan leveren) die hen daarbij gaat helpen. Spelen partijen tegen elkaar uit zo. Gezien de Turkse belangen lijkt me dat niet meer dan logisch. Aangezien de relatie met Rusland de laatste maanden flink is verbeterd komt ook die nu weer in beeld. En mogen de NAVO partners onder de kandidaten weer gaan afwegen wat ze ervoor over hebben om een deal met Rusland in deze te voorkomen. Gezien de al lange tijd aanwezige Turkse irritatie richting haar westerse (NAVO) partners vind ik dit niet helemaal onlogisch. Mogen ook politici hier eens goed nadenken over de strategische aspecten van hun Europese samenwerking en toekomstvisie in deze. Niet echt hun sterkste kant.


De spanningen in de regio snap ik.
Maar bij wie klop je normaal aan wanneer je je niet veilig voelt.....
juist je vrienden/bondgenoten.
Erdogan is een populistische narcist. Hij wil alleen heerser van de Turkse republiek/dictatuur worden.
Hij duld geen tegenspraak en voelt zich op zijn pikkie getrapt wanneer men dat internationaal wel doet.
Dit is daarop zijn reactie. Niets diplomatieks maar gewoon even laten zien dat hij zich aan niets of niemand conformeert.
Hij weet donders goed dat Turkije een zeer strategische ligging heeft en dat zowel de NAVO als Putin hier veel te winnen hebben.
Strategisch denken zijn wij in Europa verleerd.
Politiek gezien zijn we lui, naïef, passief-reactief en onachtzaam.
Als wij een sterk politiek/militair-blok willen blijven moeten wij nu echt gaan investeren.
Niet alleen maar op financieel gebied, ook diplomatiek moeten wij harder en actiever worden.
De Turken zoeken steeds vaker hun heil bij Putin als het om samenwerking gaat. Nu zijn het middelen maar wat is de volgende stap?
Dit terwijl er binnen de NAVO ruim voldoende aanbod is betreffende het soort middelen waar de Turken naar streven.
People are sheep

Ronald Elzenga

De Turken willen denk ik zo snel mogelijk zelfredzaam worden op dit strategisch belangrijke wapensysteem. Ook gezien de grote strategische spanningen in de regio. En spelen het hard en open wat betreft de internationale partner (die deze capaciteit bezit en kan leveren) die hen daarbij gaat helpen. Spelen partijen tegen elkaar uit zo. Gezien de Turkse belangen lijkt me dat niet meer dan logisch. Aangezien de relatie met Rusland de laatste maanden flink is verbeterd komt ook die nu weer in beeld. En mogen de NAVO partners onder de kandidaten weer gaan afwegen wat ze ervoor over hebben om een deal met Rusland in deze te voorkomen. Gezien de al lange tijd aanwezige Turkse irritatie richting haar westerse (NAVO) partners vind ik dit niet helemaal onlogisch. Mogen ook politici hier eens goed nadenken over de strategische aspecten van hun Europese samenwerking en toekomstvisie in deze. Niet echt hun sterkste kant.

Jooop

Citaat van: A.J. op 23/02/2017 | 12:00 uur
Ter aanvulling, de Grieken beschikken ook over de: Hawk, ASRADS en Stinger manpad...

Dat weet ik, daar gaat het ook niet om, ook de Turken hebben veel westerse materieel.

Waar ik op wil duiden is dat er niet een vaste NATO policy is op dit gebied, dus de kopstuk van dit topic is een beetje misleidend. Turken tarten NATO maar de Grieken en veel andere landen dus niet, klopt technisch niet helemaal.

Jooop

Citaat van: Zander op 23/02/2017 | 12:29 uur
Even voor de beeldvorming, zijn deze van voor de val van de muur.........? of er na.
En vwbt de genoemde Oostbloklanden, beschikten deze niet al over deze middelen toen zij tot de NAVO toe traden?

Ik denk niet dat Griekenland ooit achter de muur heeft gezeten

Zander

Citaat van: Jooop op 23/02/2017 | 11:17 uur
Errr... even voor de technische correctheid.
Bijna de gehele Griekse luchtverdedigingssysteem (afg. van Patriots) bestaat uit Russische lucht afweer. Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Tsjechië, Kroatië idem.

Voor de rest ben ik het eens.

Even voor de beeldvorming, zijn deze van voor de val van de muur.........? of er na.
En vwbt de genoemde Oostbloklanden, beschikten deze niet al over deze middelen toen zij tot de NAVO toe traden?
People are sheep