Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/09/2021 | 12:48 uur
Volgens mij is de diameter van de binnen hull niet veel groter dan die van de standaard 212.
In ieder geval 1 klant wil drie MTU 4000 diesel generator sets in haar Type 212CD variant.  En voor de duidelijkheid, deze 3 'meisjes' komen net als in bijvoorbeeld de Walrus en S-80Plus naast elkaar.  De Walrus machinekamer is niet echt ruim, dus een druk-romp van ca. 7,8 meter diameter.  De machinekamer van het S-80Plus is krap bemeten en haar drukromp heeft een diameter van 7,30 meter.
Een klant wil haar 212CD versie ook uitrusten met een Vertical Launch System, waar 6,25 meter lange kruisvluchtwapens in passen.  Dan wordt een 6,80 meter dikke druk-romp krap, misschien wel te krap.
De huidige 212CD klanten eisen dat deze zowel in arctische, gematigde, sub-tropische als wel tropische wateren in te zetten is.  Dus heeft het 212CD ten opzichte van het Type 212A relatief grotere trimtanks nodig. Hoewel die grotere  trim-tanks ook weer pleiten tegen een bredere druk-romp.  In de druk-romp zelf is relatief meer ruimte nodig voor Special Operations Forces met hun steeds uitgebreidere uitrustingen en / of drones.    Bij de drones moet men rekening houden met de aanpasbaarheid van de onderzeeboot aan toekomstige ontwikkelingen.  Dus moet het ontwerp flexibel zijn.  Dan ga je niet voor een relatief smalle druk-romp, maar juist voor een grotere diameter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 14/09/2021 | 13:27 uur
idd, ik heb even zitten meten en verschalen via/op het beeldscherm. Het zou wel iets groter kunnen dan die 6,8 meter. Maar om de standaardisatie met de 212 te houden zou het idd wel gewoon 6,8 meter kunnen zijn.
De buitenhull heeft natuurlijk ook bevestigingsruimte nodig. Je creëert dan best wel veel extra ruimte tussen de buitenhull en de binnenhull. Door die dubbele huid kun je wel veel zaken buiten je binnenhuid brengen, dit scheelt ook weer extra ruimte in de binnenhull die anders gebruikt kan worden.


Een vrouw met broekmaat 36 heeft in een hoepelrok optisch een volumineus achterwerk.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/09/2021 | 12:48 uur
Volgens mij is de diameter van de binnen hull niet veel groter dan die van de standaard 212.

idd, ik heb even zitten meten en verschalen via/op het beeldscherm. Het zou wel iets groter kunnen dan die 6,8 meter. Maar om de standaardisatie met de 212 te houden zou het idd wel gewoon 6,8 meter kunnen zijn.
De buitenhull heeft natuurlijk ook bevestigingsruimte nodig. Je creëert dan best wel veel extra ruimte tussen de buitenhull en de binnenhull. Door die dubbele huid kun je wel veel zaken buiten je binnenhuid brengen, dit scheelt ook weer extra ruimte in de binnenhull die anders gebruikt kan worden.
   

Harald

Citaat van: Parera op 14/09/2021 | 12:43 uur
Het is misschien niet de ideale boot die ze bouwen als de 212CD, maar misschien met enkele aanpassingen wel geschikt te maken voor de KM. En ja dan zullen we concessies moeten doen bijvoorbeeld om de hulls in Duitsland te bouwen maar de afbouw wel in Nederland te laten plaatsvinden. Daar voor in de plaats zouden we wel onze eigen systemen kunnen plaatsen. Dit levert dan niet een 212CDNL op maar een ontwerp dat wel binnen de CD familie past. Misschien niet de ''gouden boot'' maar een poging tot zilver kunnen we wel doen met deze boten verwacht ik.

Idd, dit kan ook wel.
en het zal allemaal straks ook weer te maken hebben met ( te willen spenderen) muntjes.

Maar goed als ik moet kiezen tussen deze Braadwurst of een stokbrood, dan weet ik het wel.
Al heb ik een voorkeur voor een nog andere ...  ;)

Dan doen we van alles wat ...  :P :big-smile:
De rompvorm en de batterijen van de 212CD, de sail en de stirling van de A26. zowel de 212CD als de A26 kan met VLS, dan doen we die ook maar.
Het is net een IKEA pakket, modulair.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 14/09/2021 | 12:27 uur
die vergroting van 6,8 naar 10 meter is natuurlijk betrekkelijk in verband met de diameter van de binnenhull en de ruimte voor de buitenhull. dus die diameter zal geen 10 meter zijn, laat die dan 7,5 a 8 meter zijn.

Volgens mij is de diameter van de binnen hull niet veel groter dan die van de standaard 212.

Parera

Citaat van: Harald op 14/09/2021 | 12:27 uur
Idd ziet er zeer interessant uit, die vergroting van 6,8 naar 10 meter is natuurlijk betrekkelijk in verband met de diameter van de binnenhull en de ruimte voor de buitenhull. dus die diameter zal geen 10 meter zijn, laat die dan 7,5 a 8 meter zijn.
Dir extra ruimte geeft wel mogelijkheden voor het onderbrengen van onderdelen buiten de binnenhull en ook ruimte voor SF materiaal/materieel.
Ook een VLS systeem ... interessant, zeker toekomst gericht denk ik dat het een must zal zijn om op meerdere manieren te kunnen verdedigen en te kunnen aanvallen.
Maar de grote "maar" is dat als de keuze zal vallen op de 212CD, Nederland een boot koopt van de plank, Nederlandse industrie minimaal zal kunnen participeren in de ontwikkeling. De eerste 212CD zal al in productie zijn als NL een keuze gaat maken en later instappen zal niet het grote voordeel brengen als (met) de "gouden driehoek" gedachte. 


Het is misschien niet de ideale boot die ze bouwen als de 212CD, maar misschien met enkele aanpassingen wel geschikt te maken voor de KM. En ja dan zullen we concessies moeten doen bijvoorbeeld om de hulls in Duitsland te bouwen maar de afbouw wel in Nederland te laten plaatsvinden. Daar voor in de plaats zouden we wel onze eigen systemen kunnen plaatsen. Dit levert dan niet een 212CDNL op maar een ontwerp dat wel binnen de CD familie past. Misschien niet de ''gouden boot'' maar een poging tot zilver kunnen we wel doen met deze boten verwacht ik.

Harald

Citaat van: Parera op 14/09/2021 | 12:01 uur
Radical New Stealth Submarine, Type-212CD, Will Be Much Larger

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/radical-new-stealth-submarine-type-212cd-will-be-much-larger



Ik moet toegeven dat deze boot er (op papier) interessant uit ziet, mogelijk toch ook voor onze KM. Een dubbele romp, geruchten over een VLS met NSM (voor de Noren).

Idd ziet er zeer interessant uit, die vergroting van 6,8 naar 10 meter is natuurlijk betrekkelijk in verband met de diameter van de binnenhull en de ruimte voor de buitenhull. dus die diameter zal geen 10 meter zijn, laat die dan 7,5 a 8 meter zijn.
Dir extra ruimte geeft wel mogelijkheden voor het onderbrengen van onderdelen buiten de binnenhull en ook ruimte voor SF materiaal/materieel.
Ook een VLS systeem ... interessant, zeker toekomst gericht denk ik dat het een must zal zijn om op meerdere manieren te kunnen verdedigen en te kunnen aanvallen.
Maar de grote "maar" is dat als de keuze zal vallen op de 212CD, Nederland een boot koopt van de plank, Nederlandse industrie minimaal zal kunnen participeren in de ontwikkeling. De eerste 212CD zal al in productie zijn als NL een keuze gaat maken en later instappen zal niet het grote voordeel brengen als (met) de "gouden driehoek" gedachte. 
 

Parera

#831
Radical New Stealth Submarine, Type-212CD, Will Be Much Larger

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/radical-new-stealth-submarine-type-212cd-will-be-much-larger



Ik moet toegeven dat deze boot er (op papier) interessant uit ziet, mogelijk toch ook voor onze KM. Een dubbele romp, geruchten over een VLS met NSM (voor de Noren).

Harald



South Korea has become the first country to arm modern AIP (Air Independent Power) submarines with ballistic missiles. The KSS-III (Dosan Ahn Changho class) submarine launched a Hyunmoo-4-4 missile this week.

New Dawn: First Time A Modern Non-Nuclear Submarine Has Fired A Ballistic Missile

The latest non-nuclear submarines are much more stealthy and formidable than previous generations. Now the South Koreans have combined this with a ballistic missile capability. This could foreshadow a new dawn in submarine capabilities.

South Korea has test fired a ballistic missile from its new KSS-III class AIP (Air Independent Power) equipped submarine. As many observers note the significance of this from a geo-political standpoint, it is also important from a submarine technology angle. The combination of AIP and conventionally-armed ballistic missiles opens new opportunities for navies. South Korea is the first, but it may not be the last.

The missile was tested aboard the lead KSS-III submarine, Dosan Ahn Changho (도산안창호) earlier this month, and announced today. This follows recent tests from submerged platforms. The Hyunmoo 4-4 missile (현무-4-4) is the submarine launched derivative of the country's indigenous Hyunmoo 2B (현무-2B) balletic missile. It is seen as a direct counter to neighboring North Korea's submarine launched ballistic missile program. That focuses on the much larger Pukguksong (Pole Star, aka Polaris) family of missiles. These have a range in excess of 1,000 km (620 miles) and could be equipped ,with the north's nuclear missiles.

Very Different From North Korean Submarines

One contrast between the South Korean and North Korean SLBM programs is the submarines. The KSS-III are brand new and represent leading edge submarine technology. They are locally developed by South Korean shipbuilder Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd (DSME). The company has extensive experience of building German Type-209 and Type-214 boats. For the KSS-III project they also partnered with companies in the UK, France, Spain and elsewhere for key systems.

By contrast the North Korean ballistic missile submarines are antiquated. The first test boat, the Gorae Class (고래급), was locally built but only carried a single missile tube. The in-service boats however are actually remodeled ROMEO Class submarines. These represent 1950s technology and are both smaller and noisier than the KSS-III class. And it seems that adding the ballistic missiles sacrificed half their banks of batteries so submerged endurance will be even more limited.

The KSS-II, with it's air-independent power (AIP) can operate submerged for extended periods however. The fuel cell AIP is essentially the same as on the Type-214. And it is expected to be combined with Korean developed lithium-ion battery technology in future boats. Local firm Hanwha Defense has been developing the cutting edge submarine battery technologies for several years. Safety is paramount and there are many challenges to overcome, but the performance incentive is clear. The batteries are expected to be fielded aboard the KSS-III class by 2027.

Overall the KSS-III class submarine is at the larger end of non-nuclear boats. It's submerged displacement is 3,705 tons and it has three deck levels. The defining characteristic however is the vertical launch system. 6 tubes are positioned between the AIP and the traditional propulsion machinery. This is currently unique among submarines of this size, with the North Korean boats accepted.

Additionally the VLS is compatible with the locally developed land attack cruise missile (LACM). The Hyunmoo-3 cruise missile is roughly equivalent to the US Navy's Tomahawk but is supersonic.

Impact On Submarine Warfare

If the South Korean project to launch ballistic missiles from relatively small AIP equipped submarines is deemed successful other navies may follow suit. There are rumors that Israel may be looking to VLS aboard its latest German-built submarines. And India is thought to be looking to a VLS on its planned P75I submarines. DSME are in the running with a version of the KSS-III known as the DSME3000. This could carry the Brahmos anti-ship missile but also, potentially, small ballistic missiles.

China has, technically, also tested SLBMs from a submarine with AIP. The single Type-032 Qing class boat is used to test new missiles. Yet that is a specific test submarine and the AIP and SLBM are just cohabiting a hull, rather than being an operational proposition.

The test launch really puts the KSS-III on the submarine map. In these respects it is the most potent conventionally powered and armed submarine in the world. And at the same time it does not appear to have scarified the basic capabilities of the latest generation of AIP submarines. Navies and shipbuilders will be taking note.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/new-dawn-first-time-a-modern-non-nuclear-submarine-has-fired-a-ballistic-missile/?nowprocket=1#prettyPhoto

Harald

South Korea Test-Fires Ballistic Missile from new KSS III Submarine

The ROK Navy completed the final phase of the Korean Submarine Launched Ballistic Missile (K-SLBM) development, by successfully launching the ballistic missile from a 3000t submarine under water. South Korea has now officially become the 8th country in the world that possesses indigenous SLBMs.

The other seven SLBM-armed states are the United States, Russia, the United Kingdom, France, India, China, and North Korea. Seoul has enhanced its ballistic missile capabilities, especially the K-SLBM labeled as Hyunmoo 4-4, as a countermeasure against the North Korean SLBM Pukguksong series shown in a military parade in the beginning of this year.

According to an informed source from the defense industry, the Agency for Defense Development (ADD) succeeded confidential tests twice that launched an SLBM from the first 3000 tons KSS III submarine Dosan Ahn Chang-ho which was commissioned with the ROK Navy last month. The key SLBM technology, called 'cold launch' that ignites a missile engine after pushing water out of the launcher with air pressure, reportedly functioned with success in the test. A person from the ADD informed the press, "The last and third launch test in the middle of September will finally lead to SLBM production and deployment at sea."  The last launch test will be conducted to ensure accuracy, at the near sea around the ADD's Anheung testing facility in South Chungcheong province, without inviting the media.

The SLBM development is composed of the total three phases: ground launch, underwater launch, and submarine launch. The ROK Navy succeeded both ground and underwater tests, respectively in the end of last year and in July this year. KSS Dosan Ahn Chang-ho will be able to carry 6 SLBMs. The ROK-U.S. missile guidelines lifted after the summit talk in Washington on this May paved the way for K-SLBM development now that South Korea is able to acquire any types of ballistic missiles regardless of payloads or firing range.

The local media reported this development as a stepping stone for the ROK military, since the SLBM is known as a 'game changer'. However, it was also reported that the Moon administration that seeks to appease North Korea and improve the inter-Korean relations while simultaneously preparing for self-reliable military capabilities to reclaim the wartime operation control from the U.S. forces during the remaining 6 months of the presidential term, seems to keep silent about this military achievement due to the concern of provoking the North. In regard to this, Seoul decided not to release the success of the last phase of submarine launch test today, as done so far regarding SLBM tests.

The Ministry of National Defense and the Korean military still maintain the stance that secretive projects are impossible to be confirmed officially." The MND did not specifically mention its SLBM development in the press release about the '2022-2026 Mid-term Defense Plan', only stating that strategic deterrence capabilities will be continuously strengthened by acquiring mid-sized submarines that could destroy ground strategic targets with precision strike."

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/south-korea-test-fires-ballistic-missile-from-new-kss-iii-submarine/?nowprocket=1

Parera

#828
Een uitgebreid interview rondom het AIP systeem van het Franse Naval Group. Het klinkt interessant en de punten die ze aanhalen rondom veiligheid moet ik ze helemaal gelijk in geven. De aangegeven 3 weken zijn zeer ruim voor conventionele onderzeeboten, maar het is nog niet de helft van wat Saab(-Damen) bied met haar A26 Oceanic ER wat meer dan 50 dagen op zee kan blijven door de Sterling engine.

Opvallende uitspraak van een van de NG medewerkers is dat de ''meeste klanten vragen om 14 dagen''. Dit kan iets zeggen over de NL eisen maar ik heb het idee dat dit meer gaat om de landen zoals India, Chili e.d.


Parera

EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN CONVENTIONELE ONDERZEEBOTEN, DOOR ONZE PARTNER SAAB

Damen Shipyards heeft de handen ineengeslagen met Saab Kockums voor het vervangingsprogramma van de Walrusklasse onderzeeboten van de Koninklijke Marine. Het Zweeds-Nederlandse team voorziet in een unieke en substantiële rol voor Nederlandse onderzoeksinstituten en de zelfscheppende marinebouw; niet alleen voor de nieuwbouw, maar ook voor decennialang onderhoud en lifecycle support. Samen vertegenwoordigen Damen Naval en Saab Kockums eeuwenlange ervaring op het gebied van marinebouw. Ze hebben honderden marineschepen en conventionele onderzeeërs afgeleverd. Zowel in Zweden als in Nederland, twee gelijkgestemde Europese partners dus!

In deze video een korte geschiedenis van de conventionele onderzeeboot. Wat is de waarde van de exploitatie van deze moderne conventionele onderzeeboten? Waarom zijn ze zo belangrijk en uniek? Zie en hoor waarom en hoe zij in vredestijd en conflicten een actieve rol spelen om onze economie en maatschappij te beschermen.

https://nlnavy.damen.com/nl/een-korte-geschiedenis-van-conventionele-onderzeeboten-door-onze-partner-saab/


Parera

Saab Awarded Contract To Expand Capabilities Of A26 Blekinge-Class Submarines

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/08/saab-awarded-contract-to-add-capabilities-on-future-swedish-submarines/

Een interessante ontwikkeling met het vWalrus project in het achterhoofd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

SSN(X) Will Be 'Ultimate Apex Predator'

Rear Adm. Bill Houston described a submarine that boasts the payload and speed of the Seawolf-class submarines, the acoustics and senors of Virginia-class and the operational availability and service life of the Columbia-class submarines.

A top admiral offered a glimpse today of the service's next-generation attack submarine, describing a boat that would take the strongest attributes of its predecessors to create an "apex predator."

"We are looking at the ultimate apex predator for the maritime domain," Rear Adm. Bill Houston, director of the service's undersea warfare requirements office, said during a Wednesday panel discussion published by the Navy League in advance of the annual Sea-Air-Space exposition. "We're taking what we already know how to do and combining it together."

The admiral described a submarine that boasts the payload and speed of the Seawolf-class submarines, the acoustics and senors of Virginia-class and the operational availability and service life of the Columbia-class submarines.

"We're confident that we're going to be able to do that because we've already built that on those previous platforms, we know how to do that. We just have to mesh it together with one platform," he continued.

..../....

https://breakingdefense.com/2021/07/ssnx-will-be-ultimate-apex-predator/