Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

#802
Geen ontwikkeling maar een bijzondere foto van de Italiaanse onderzeeboot Scire (S527) waarbij een deel van de huid verwijderd is. Hier is de ruimte tussen de buitenhuid en de drukhuid goed te zien. Normaal zitten hier 2 vloeibare zuurstof tanks voor de AIP instalatie. Via twitter @MikiAV8BHarrier


Parera

Citaat van: ARM-WAP op 29/06/2021 | 17:56 uur
Interessante fotos van het laatste nieuws Chinese onderwaterspeeltje.
Vooraan ziet ze eruit als een ordinaire Kilo... met een Zweedse A-26 toren...

Het groene gedeelte is neem ik aan het zelfde als die ''vogelbek'' (ben de echte naam even kwijt) achterop de toren van onze walrus klasse boten?


ARM-WAP

Interessante fotos van het laatste nieuws Chinese onderwaterspeeltje.
Vooraan ziet ze eruit als een ordinaire Kilo... met een Zweedse A-26 toren...


Poleme

#798
Citaat van: Parera op 25/06/2021 | 06:11 uur
2,7 miljard voor 2 onderzeeboten? :omg: De 2 boten uit de batch 2 variant koste in 2006 ongeveer 500 miljoen per stuk. Voor de originele serie boten lag de bouw prijs rond de 400 miljoen + 150 miljoen ontwikkelingskosten (550 miljoen totaal).

Dit is dus een kosten stijging van 170% t.o.v. de batch 2 serie uit 2006. Nu is een deel te verklaren i.v.m. inflatie (+/- 635 miljoen prijs 2021) en een ander deel is te verklaren door de aangepaste lengte / systemen. De Noren hebben een budget dat net iets lager ligt met 4,4 miljard Euro voor 4 boten.

We kunnen ons afvragen op welk bedrag we uitkomen met een nog grotere onderzeeboot met nog meer eisen voor de vWalrus maar als ik dit zo bekijk ga je dan richting de 1,5 miljard Euro per boot. Natuurlijk is dat niet zo te berekenen maar dat we (ver) boven ons budget gaan uitkomen lijkt mij duidelijk.
What's in a Name ?  A lot.
En Noorwegen gaat in totaal EUR 4.43 miljard = gemiddeld 1.107,5 miljoen per sub neertellen.

Jij laat je volledig misleiden door de naam Type 212CD.  Het 212A doet circa 57 meter lengte en een dia van 6.80 meter.   De 212CD meet ca. 70 meter bij een max. diameter van 8.10 meter en een max. tonnage van 2.400 ton.
Het 212A heeft slechts 1x MTU 16V 396 SE84 'diesel kar' van 1.040 kW.  Het 212CD heeft twee MTU 12V 4000's met elk 1.500 kW.  Het 212CD heeft een andere E-motor en een Saft LiFePO (lithium ferro phosphate oxide) accu pakket in plaats van lood-zuur accu's.  De AIP is ook weer een generatie verder ontwikkeld.  Het 212CD heeft midscheeps eindelijk een compartiment schot gekregen.

Je kunt natuurlijk ook een grotere S-80Plus kopen die nu gemiddeld ca. EUR 1 miljard per stuk doet.   Maar die heeft wel inferieure prestaties en vaardigheden.

Ander boot dan 212A, andere prijzen dan ook, die acceptabel zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

The New Mystery Submarine Seen in China: What We Know   (A26 clone ?)

At the height of the Cold War defense analysts often tried to piece together information about a new types of submarine seen outside shipyards. Today this is playing out again, only in China. A new submarine, with an unusual sail, has recently emerged.



.../....

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/06/new-mystery-submarine-seen-in-china-what-we-know/#prettyPhoto

Parera

#796
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/06/2021 | 19:19 uur
Germany backs 2.7 bln euro contract to buy two Thyssenkrupp submarines - source

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/germany-backs-27-bln-euro-contract-buy-two-thyssenkrupp-submarines-source-2021-06-23/

2,7 miljard voor 2 onderzeeboten? :omg: De 2 boten uit de batch 2 variant koste in 2006 ongeveer 500 miljoen per stuk. Voor de originele serie boten lag de bouw prijs rond de 400 miljoen + 150 miljoen ontwikkelingskosten (550 miljoen totaal).

Dit is dus een kosten stijging van 170% t.o.v. de batch 2 serie uit 2006. Nu is een deel te verklaren i.v.m. inflatie (+/- 635 miljoen prijs 2021) en een ander deel is te verklaren door de aangepaste lengte / systemen. De Noren hebben een budget dat net iets lager ligt met 4,4 miljard Euro voor 4 boten.

We kunnen ons afvragen op welk bedrag we uitkomen met een nog grotere onderzeeboot met nog meer eisen voor de vWalrus maar als ik dit zo bekijk ga je dan richting de 1,5 miljard Euro per boot. Natuurlijk is dat niet zo te berekenen maar dat we (ver) boven ons budget gaan uitkomen lijkt mij duidelijk.


pz

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/06/2021 | 17:58 uur

Ingo Gädechens@gadechens
Heute ist ein wirklich guter Tag für unsere Deutsche MARINE und Werftindustrie. Soeben hat der Verteidigungsausschuss den Bau von neuen U-Booten der 212 CD Klasse, 2 Doppelhüllentanker, 3 Flottendienstboote, 2 Erprobungsboote für die WTD 71  und 5 neue Seefernaufklärer beschossen

https://twitter.com/gadechens/status/1407635270866984966

Ik denk dat beschossen, beschlossen moet zijn. Besloten ipv beschoten. Zoals ik het lees zijn de 212 CD boten en de rest erdoor, besluit genomen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 23/06/2021 | 12:49 uur
Dit is de laatste week voor het zomer reces van de Duitse Bundestag.   In deze week zou ook hun beslissing moeten vallen in zake aanschaf Type 212 CD.


Ingo Gädechens@gadechens
Heute ist ein wirklich guter Tag für unsere Deutsche MARINE und Werftindustrie. Soeben hat der Verteidigungsausschuss den Bau von neuen U-Booten der 212 CD Klasse, 2 Doppelhüllentanker, 3 Flottendienstboote, 2 Erprobungsboote für die WTD 71  und 5 neue Seefernaufklärer beschossen

https://twitter.com/gadechens/status/1407635270866984966

Poleme

Dit is de laatste week voor het zomer reces van de Duitse Bundestag.   In deze week zou ook hun beslissing moeten vallen in zake aanschaf Type 212 CD.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Zonde van het aanbod zonder VLS dat is nu juist een van de grote pluspunten van dit ontwerp. Buiten dat is het slechts een  door ontwikkelde Type 209 met moderne systemen.

Harald

MADEX 2021: DSME Sheds Light on Submarine Offer to India for P-75I



At MADEX 2021, the naval defense exhibition held in Busan last week, local shipbuilder Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) was pitching its 3,300 ton (surface displacement) submarine, dubbed the DSME 3000, to India for the country's Project 75I-class (P75I) programme.

South Korea's proposal for the Indian Navy's P-75I is based on the Republic of Korea Navy KSS III design

The DSME3000 has a length of 83.5 meters, a beam of 9.7 meters, a draft of 14.7 meters, and a maximum submerged speed of 20 knots per hour.
It is based on the Dosan Ahn Changho-class of the Republic of Korea Navy (ROKN) which is being jointly produced by DSME and Hyundai Heavy Industries (HHI) as part of the KSS III program. The class are the largest submarines ever operated by the ROKN.
It is armed with six 533 millimeter torpedo tubes and six vertical launch system (VLS) cells. It also has better living quarters and amenities for seamen compared to other ROKN submarines.

DSME produced the first two ships of the KSS III Batch 1 which were launched in 2018 and 2020 respectively, while construction on the third ship, by HHI, is ongoing. A total of nine vessels are planned: Three in a "Batch 2" configuration and three more in a "Batch 3". The local content and capabilities are improved in each batch. For example, KSS III Batch 2 submarines will feature Lithium Ion batteries.

The variant being offered to India will not have the VLS cells that are standard on the Dosan Ahn Changho-class.

Citaat"We haven't finalized the exact design for India, but the removal of the VLS cells behind the sail of the submarine will allow for greater flexibility. We will be able to add new features to meet the Indian Navy's needs. Moreover, there is a possibility that we will offer submarine rescue vessels alongside our subs as part of a large 'package' deal."

According to the representative, of the five companies shortlisted for the P75I competition, TKMS and DSME are the only contenders that have already designed and produced working fuel cell-based AIP submarines.

Citaat"The Dosan Ahn Changho-class uses fuel-cell AIP technology. We believe this will give us the edge,"

Fuel-cell based AIP technology allows non-nuclear submarines to stay submerged for a significant amount of time. The system does not need a battery. As long as it receives a continuous source of fuel, such as hydrogen and oxygen which can be obtained from the ocean, it can continue to operate for an extended period of time. The representative continued, "The exact time period during which the DSME3000 can remain submerged is classified. However I can tell you that it is one of the most capable submarines in this regard."

Another potential rubric for the P75I competition is the quality of the battery that will equip the submarine. Even if a submarine uses AIP technology, solely relying on it would be inefficient and risky. Therefore, AIP submarines still need batteries to further augment their endurance. These batteries need to be charged while the submarine surfaced or at periscope depth. Traditionally, submarines have used lead acid batteries. However, Japan became the first country to operate submarines equipped with lithium-based batteries when it commissioned the JS Oryu and JS Toryu, the last two Soryu-class submarines, in 2020 and 2021. However Japan is not part of the P-75I competition.

The DSME representative told Naval News at MADEX 2021 that the DSME3000 will also utilize lithium-ion battery technology. "We are the most advanced in this regard amongst our competitors. We created a replica of the submarine's battery system and completed quality control tests already. We plan on integrating the system into the second batch of Dosan Ahn Changho class submarines as well." He continued:

Citaat"Our lithium batteries are far more efficient than traditional lead-acid ones. This means they don't have to be charged as often, allowing the submarine to stay submerged for longer. Moreover, they can be charged twice as often before they have to be replaced."

About India's P-75I

The Indian government shortlisted in January 2020 two Indian shipyards and five foreign defense companies for the P-75I project which calls for the local construction of six conventional submarines fitted with air-independent propulsion (AIP) systems in a contract worth $7 billion. The programme requires a high degree of localization; all six submarines are expected to be constructed in Indian shipyards.

The two local shipyards that were shortlisted are the privately owned L&T group and state-owned MDL. The five foreign defense companies are:
•Russia's Rubin Design Bureau with the Amur 1650,
•France's Naval Group with a conventional Barracuda design,
•Spain's Navantia with the S-80 Plus,
•Germany's ThyseenKrupp Marine Systems (TKMS) HDW 214,
•South Korea's DSME with the DSME 3000 (based on the ROK Navy's KSS III).

https://www.navalnews.com/event-news/madex-2021/2021/06/madex-2021-dsme-sheds-light-on-submarine-offer-to-india-for-p-75i/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/05/2021 | 11:22 uur
Overigens sluit ik niet uit dat de order van 12 Franse booten niet wordt gerealiseerd (de helft?) wat ruimte laat voor een ELU van de Collins boten en...... haar zoon!


Het tweede deel van deze zin is inmiddels realiteit. (min het "en...... haar zoon" gedeelte.

Huzaar1

De behoeftestelling v.s indiensttreding traject in Aus was ook bizar. Dingen zijn aan updates toe als ze varen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"