Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Ik heb mijn vraagtekens bij dit wapensysteem. Het is namelijk erg groot en lang, de set up van de wielen met de bodemspeling vraag ik me af hoeveel mobiliteit dit meebrengt in open terrein, bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden. Het is een vrachtwagen met een kanon erop. Het gaat een rupsvoertuig er never uit manouevreren in gevecht.

Daarnaast biedt de bepantsering op geen enkele wijze bescherming tegen van vijandelijke IFV's, laat staan veel APC's. Zelfs het front of toren niet.

Hiermee is de rol in het gevecht beperkt.
Het vraagt om ruime en open schootsvelden waarbij de afstanden groot moeten blijven. Maar met de APS van de Russen welke in de toekomst alleen maar zullen toenemen zal de dreiging van een AT systeem (sec. Bwpng) steeds verder afnemen en het kanon in waarde toenemen. Dit vraagt wel om kleinere afstanden tot de vijand en tegelijkertijd is het vtg niet in staat om te incasseren.

Daarnaast is geaccidenteerd terrein lastig, kleinere afstanden vragen om een grote mobiliteit, de klok rond. Ik gevecht dient de vijand er met behulp van die mobiliteit
Eruit gemanouevreerd te worden. Een rups wint dat altijd.

Mijn conclusie. Dit is overduidelijk een compromis en een fijn voertuig voor expeditionaire missies maar niet geschikt om de Belgen te wapenen tegen bijvoorbeeld een Russische eenheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://twitter.com/ForcesOperation/status/996767176236388352

filmpje van de nieuwe Franse Jaguar EBRC 6x6, waar de Belgen voor gekozen hebben

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 16/05/2018 | 22:19 uur
;D ;D ;D
Inderdaad!
Of een soort Transformer!

Ik heb nu al medelijden met de schutter om zoveel wapens te bedienen onder stress. Wil je schieten met je kanon, vuur je per ongeluk een rookgranaat af. Wil je een raket afvuren doe je per je groot licht aan.  ;D

daar is juist de schuttersopleiding voor.  Alles heeft een procedure en je werkt die naar prioriteit af . En rookgranaten vuur je niet zomaar af als schutter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 16/05/2018 | 17:47 uur
Nu je het zegt, denk ik ineens aan de Matchbox Battle Kings uit de jaren 70/80.
;D ;D ;D
Inderdaad!
Of een soort Transformer!

Ik heb nu al medelijden met de schutter om zoveel wapens te bedienen onder stress. Wil je schieten met je kanon, vuur je per ongeluk een rookgranaat af. Wil je een raket afvuren doe je per je groot licht aan.  ;D

Huzaar1

Hoe worden de eenheden uitgerust? En welke bergingsvoertuigen worden erbij betrokken? Bruglegvtgn?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace


Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/05/2018 | 15:57 uur


Eerste foto's van de nieuwe Jaguar verkennings- en gevechtsvoertuigen. België wil er 60 kopen.

60? Meer toch?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 16/05/2018 | 17:23 uur
Ziet er bruut uit!
Lijkt wel een fantasie/ film voertuig; alle wapens die je kan vinden op een wagen doen.

Nu je het zegt, denk ik ineens aan de Matchbox Battle Kings uit de jaren 70/80.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Stoonbrace op 16/05/2018 | 15:57 uur
Eerste foto's van de nieuwe Jaguar verkennings- en gevechtsvoertuigen. België wil er 60 kopen.
Ziet er bruut uit!
Lijkt wel een fantasie/ film voertuig; alle wapens die je kan vinden op een wagen doen.

Stoonbrace



Eerste foto's van de nieuwe Jaguar verkennings- en gevechtsvoertuigen. België wil er 60 kopen.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 29/03/2018 | 11:37 uur
M.a.w.: Er komt een moment waarbij ze die dingen in mid flight uit de achterklep gooien.

Dan moeten ze vooral niet vergeten de parachute er aan vast te maken anders ben je zo door je 199 stuks heen :big-smile:

En waarom iets nieuws proberen als de huidige versie eigenlijk bevalt maar gewoon aan vervanging toe is? Proven concept en ook voor de mannen (en vrouwen) makkelijk als er niet te veel veranderd.

Stoonbrace

Citaat van: Stoonbrace op 29/03/2018 | 11:35 uur
Air transportable was inderdaad een zeer belangrijk criterium. SFSG bestaat immers uit de voormalige paracommando bataljons.

M.a.w.: Er komt een moment waarbij ze die dingen in mid flight uit de achterklep gooien.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 29/03/2018 | 11:30 uur
Ja, dat denk ik ook. KCT, Marsof en mariniers rijden vooral ook open. Maar ik denk dat dit ook in het licht is van een sort vrachttransport wat makkelijk lucht vervoerbaar is? Ik zag de Belgen er in Mali ook mee rijden. Best veel SOF gezien daar van verschillende landen. Was wel leuk om verschillende soorten opvattingen te zien in wagen gebruik.

Air transportable was inderdaad een zeer belangrijk criterium. SFSG bestaat immers uit de voormalige paracommando bataljons.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 29/03/2018 | 10:53 uur
Voertuig rechts is de commerciële basis. Er zijn nog geen afbeeldingen van het uiteindelijke voertuig. Ik heb er de JACAM bijgezet omdat dat ook een voertuig is op Unimog-basis. Dit zijn voertuigen voor de SFSG. Ik vermoed dat mobiliteit daarom voorrang krijgt op bescherming.

Ja, dat denk ik ook. KCT, Marsof en mariniers rijden vooral ook open. Maar ik denk dat dit ook in het licht is van een sort vrachttransport wat makkelijk lucht vervoerbaar is? Ik zag de Belgen er in Mali ook mee rijden. Best veel SOF gezien daar van verschillende landen. Was wel leuk om verschillende soorten opvattingen te zien in wagen gebruik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Een vergelijkbaar voertuig is de Duitse MUNGO ESK.