Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Dat kanon is afhankelijk van optiek. Daarnaast blijft er op 4000 meter niet altijd veel kinetische energie over om een doel te penetreren. Daarom wordt er gesproken over effectieve gevechtsafstand van bv 1500 meter . Zal vanmiddag eens kijken of ik dat weer kam vinden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#80
Citaat van: Thomasen op 18/02/2018 | 22:17 uur
Mwa, de Noorse military police is zwaarder bewapend.

Nee, afstanden staan bij het Kanon, zie link van Thales.
Effectief aangrijpen kan inderdaad beperkt worden door optiek. Zou zonde zijn als dat hier het geval is. In ieder geval dermate beperkt. Volledig benutten zal er sowieso wel niet inzitten, maar het huidige is te kort.

vwb de BMP3, ik ga nog eens zoeken, maar ben niet zo vaak op Mulan te vinden. Moet ook nog even zoeken naar die TO&E van de RF Mot Bde.

Spreek je hier over DEZE factsheet van Thales?

Ik neem aan dat men hetzelfde kanon gaat gebruiken voor de nieuwe voertuigen als dat er in dit luchtafweer systeem zitten?
Dit syteem heeft wel opvallend weinig munitie in de toren (140 in de toren + 80 in het voertuig). Onderaan een foto van de munitie, is dit dezelfde caseless ammo waar huzaar eerder over sprak?
Volgens Thales haalt het systeem 2500 m tegen gronddoelen en 4000 m tegen luchtdoelen.

Citaat
Gun Effective range:
• Aerial Target: 4000 m
• Infantry Combat Vehicle: 2500 m

Gun ammunition types:
• APFSDS against armoured vehicle, penetrates 140
mm of Rolled Homogeneous Armour at 1500m
• AA-AB for air targets, more than 200 tungsten
pellets of at least 3.3g
• GPR-AB for land targets, programmed to explode
and laterally eject fragments after a certain flight
time.


Parera

#79
Citaat van: Alkmaar op 18/02/2018 | 11:19 uur
Als de Europese NAVO landen zich weer echt op Rusland gaan concentreren en hun krijgsmachten zich tegen deze dreiging in gaan richten dan vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor luchtlandingstroepen als de Para's en Luchtmobiel. Zonder luchtoverwicht en met de Russische A2/AD capaciteiten wordt het lastiger om ze af te zetten en je laat ze geen linie verdedigen. Daarbij is er geen aanvalsplan, dus is er überhaupt geen reden om luchtlandingstroepen strategische punten achter de vijandelijke linie te laten bezetten en ze later te ontzetten met mech en mot eenheden aangezien dat een offensief optreden vereist. Iets waar de NAVO plannen niet in voorzien. In het geval van gebiedsverlies aan de Russen (bijv. verlies Baltische Staten) zal de NAVO wel offensief op moeten treden.

Ik weet niet hoe dit bij andere landen geregeld is? De Amerikanen hebben ook al jaren ervaring met o.a. de ''82nd airborne'', deze eenheid heeft in 2017 test gedaan met de LAV-25 om deze via airdrop in te zetten. Ook de Stryker is inzetbaar via Airdrop maar men heeft de certificering hiervan tot op heden niet doorgezet.

Misschien moet je kijken naar een Para eenheid ondersteund door (wiel)voertuigen die gedropt kunnen worden en/of onder de heli mee kunnen bijvoorbeeld de MUNGO/wiesel achtige voertuigen. Daarmee kan je optreden naast de zwaardere eenheden maar wel als verassing worden ingezet. Dar het probleem van lucht dominantie blijft dat moet anders opgelost worden door fighterjets en/of SAM netwerken.

Nederland is aangesloten bij de Duitsers met hun para/airborne eenheden, misschien dat de Belgen bij de Franse 11e Brigade Parachutiste kunnen aansluiten en hun middelen?

Alkmaar

#78
Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 18:50 uur
Er wordt in NL nu zwaar in luchtverdediging geïnvesteerd, studies ( vooral na geneuzel in de Baltische staten ) hebben aangetoond dat de tijd van westerse gegarandeerde luchtdominantie voorbij is en de Russen beschikken over de mogelijkheid tot A2AD.

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 15:17 uur
Veel beter dan richting de grens rijden ( waar het plan van de Navo ook gelijk ophoudt, of ze moeten  door willen stoten naar Moskou ) maar volgens mij is het gewoon voortborduren op wat we in 1990 hebben losgelaten, toen was er namelijk ook geen plan.

Als de Europese NAVO landen zich weer echt op Rusland gaan concentreren en hun krijgsmachten zich tegen deze dreiging in gaan richten dan vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor luchtlandingstroepen als de Para's en Luchtmobiel. Zonder luchtoverwicht en met de Russische A2/AD capaciteiten wordt het lastiger om ze af te zetten en je laat ze geen linie verdedigen. Daarbij is er geen aanvalsplan, dus is er überhaupt geen reden om luchtlandingstroepen strategische punten achter de vijandelijke linie te laten bezetten en ze later te ontzetten met mech en mot eenheden aangezien dat een offensief optreden vereist. Iets waar de NAVO plannen niet in voorzien. In het geval van gebiedsverlies aan de Russen (bijv. verlies Baltische Staten) zal de NAVO wel offensief op moeten treden.

Huzaar1

Voertuig staat totaal los van het systeem.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2018 | 16:22 uur
Meer dan 1000 dan.. details kun je lezen  google zelf maar. En dit is iets heeeeel anders, dit id nieuw. Daar is geen maritieme versie van en ja deze krijgt de kl. Vervangt meerdere radars

Check HIER  de brochure van de NS-200 van Thales. Bladzijde 2 , 4e regel van de tabel :silent:

Citaat van: StrataNL op 17/02/2018 | 17:25 uur
Staat ergens anders op dit forum.  ;)


Ah ik wist dat ik die ergens gezien had maar kon het niet terug vinden, misschien zien we hier de versie die gaat rijden bij de KL. Misschien moeten de Belgen dan alsnog over op de BUMA of een ''flatbed'' style griffon.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 17/02/2018 | 17:23 uur
Huzaar, de MMR heet bij Thales RAPID-LD, dit is de landbased versie van de NS-200, een (nieuwe) maritieme radar, welke weer een doorontwikkeling is van de SMILE S-band radars in de mast van de Hollandklasse OPV's en Karel Doorman. Het kleine broertje (NS-100) is besteld voor Zr.Ms. Rotterdam.

Zie: https://connect.thalesgroup.com/nl/news/eerste-rapid-ld-verlaat-thales-in-hengelo

Ah oke check
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

En ik lees dat Belgie en Duitsland interesse hebben getoond. Mja snap ik. Ding is geniaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 17/02/2018 | 14:00 uur
Ah , ik heb deze radar ook gezien op een BUMA gemonteerd (volgens mij een artist impression) maar deze kan ik niet terug vinden. Zou een mooie vervanging zijn van de bestaande C-RAM radars. Maar zit er in de radar zelf niet ook een IR camera zoals die wel in de marine variant zit?

300 doelen? Dan hebben ze flink moeten inleveren voo mobiliteit, de maritieme NS-100 kan 1000 doelen tegelijkertijd volgen.
Staat ergens anders op dit forum.  ;)

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2018 | 16:22 uur
En dit is iets heeeeel anders, dit id nieuw. Daar is geen maritieme versie van en ja deze krijgt de kl. Vervangt meerdere radars
Huzaar, de MMR heet bij Thales RAPID-LD, dit is de landbased versie van de NS-200, een (nieuwe) maritieme radar, welke weer een doorontwikkeling is van de SMILE S-band radars in de mast van de Hollandklasse OPV's en Karel Doorman. Het kleine broertje (NS-100) is besteld voor Zr.Ms. Rotterdam.

Zie: https://connect.thalesgroup.com/nl/news/eerste-rapid-ld-verlaat-thales-in-hengelo
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/02/2018 | 14:00 uur
Ah , ik heb deze radar ook gezien op een BUMA gemonteerd (volgens mij een artist impression) maar deze kan ik niet terug vinden. Zou een mooie vervanging zijn van de bestaande C-RAM radars. Maar zit er in de radar zelf niet ook een IR camera zoals die wel in de marine variant zit?

300 doelen? Dan hebben ze flink moeten inleveren voo mobiliteit, de maritieme NS-100 kan 1000 doelen tegelijkertijd volgen.
Meer dan 1000 dan.. details kun je lezen  google zelf maar. En dit is iets heeeeel anders, dit id nieuw. Daar is geen maritieme versie van en ja deze krijgt de kl. Vervangt meerdere radars
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2018 | 13:29 uur

Dit is de MMR, van Nederlandse Thales. Ook Belgie raad ik dit aan. Top of the line.
Ben bij demonstratie aanwezig geweest. Maar 1 auto, en mobieler dan dit wordt het niet. Rijden, stoppen, ding omhoog gooien en je kijkt tot in Oost Duitsland.

Je kunt ermee counter battery fire afgeven, drones detecteren, vliegtuigen en helikopters, raketten, geschut en is dus ook een wapenlocatie radar voor zelfs klein kaliber vuurwapens. 300 doelen tegelijk, honderden kilometers ver. Onderscheid een vogel van een drone :)



Het FLIRR systeem staat op het dakje naast de MMR. Als het daaraan wordt gekoppeld is er een autonoom en automatisch systeem met hoog optiek inc warmtebeeld camera. Is ook betaalbaar. Dit is icm hun ceasars handig in toekomst. Nu nog CRAM.

Ah , ik heb deze radar ook gezien op een BUMA gemonteerd (volgens mij een artist impression) maar deze kan ik niet terug vinden. Zou een mooie vervanging zijn van de bestaande C-RAM radars. Maar zit er in de radar zelf niet ook een IR camera zoals die wel in de marine variant zit?

300 doelen? Dan hebben ze flink moeten inleveren voo mobiliteit, de maritieme NS-100 kan 1000 doelen tegelijkertijd volgen.

Huzaar1

#69
Citaat van: Parera op 17/02/2018 | 13:11 uur
Aah, al die verwarrende namen  :mad:


Dit is de MMR, van Nederlandse Thales. Ook Belgie raad ik dit aan. Top of the line.
Ben bij demonstratie aanwezig geweest. Maar 1 auto, en mobieler dan dit wordt het niet. Rijden, stoppen, ding omhoog gooien en je kijkt tot in Oost Duitsland.

Je kunt ermee counter battery fire afgeven, drones detecteren, vliegtuigen en helikopters, raketten, geschut en is dus ook een wapenlocatie radar voor zelfs klein kaliber vuurwapens. 300 doelen tegelijk, honderden kilometers ver. Onderscheid een vogel van een drone :)



Het FLIRR systeem staat op het dakje naast de MMR. Als het daaraan wordt gekoppeld is er een autonoom en automatisch systeem met hoog optiek inc warmtebeeld camera. Is ook betaalbaar. Dit is icm hun ceasars handig in toekomst. Nu nog CRAM.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 17/02/2018 | 10:40 uur
Nee de KL is bezig met de Rapid-LD / NS200. Deze en de Smart-L worden beide multi missie radar (MMR) genoemd.
Aah, al die verwarrende namen  :mad:

StrataNL

Citaat van: Parera op 16/02/2018 | 22:36 uur
Je bedoeld deze radar ''SMART-L Multi Mission/Deployable (MM/D)''?
Nee de KL is bezig met de Rapid-LD / NS200. Deze en de Smart-L worden beide multi missie radar (MMR) genoemd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation