Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2024 | 16:47 uurDe weerstand van de Belgische bevolking en politiek om niet in Defensie te investeren noch de benodigde inspanningen te tolereren is schrikbarend.
Dit gaat niet over weerstand van een regionale paardenfokkerij, het is weerstand tegen het luchtwapen an sich. Best eng.
Wat 'de bevolking' daarvan vindt, is m.i. verwaarloosbaar en negeerbaar.

Het is 'de politiek' die me al decennia op de zenuwen werkt met dat besparen.
Alle regeringspartijen hebben daaraan schuld maar er zijn er enkele die, met grote voorsprong, stug die koers aanhouden.
De PS is, wat mij betreft, op meerdere wijzen gewoonweg staatsgevaarlijk:
- alles wat met Defensie te maken heeft,
- deze oppermachtige partij zorgt voor een hoge mate van beroepsinactiviteit en het zich afhankelijk maken van 'werklozen en andere overheidssteunbehoevenden'.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

De weerstand van de Belgische bevolking en politiek om niet in Defensie te investeren noch de benodigde inspanningen te tolereren is schrikbarend.

Dit gaat niet over weerstand van een regionale paardenfokkerij, het is weerstand tegen het luchtwapen an sich. Best eng.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/legeroefeningen-met-f-35-dreigen-belgisch-luchtruim-plat-te-leggen/10545596.html

Legeroefeningen met F-35 dreigen Belgisch luchtruim plat te leggen

Bij oefeningen met F-35's, de nieuwe straaljagers van de Belgische luchtmacht, zou een groot deel van het Belgische luchtruim gesloten moeten worden. Dat zegt Johan Decuyper, de CEO van luchtverkeersleider Skeyes, in een gesprek met De Tijd. 'Uit de eerste analyses blijkt dat de F-35 veel meer ruimte nodig heeft dan zijn voorganger, de F-16. Eigenlijk het luchtruim van heel Oost-België tussen Kleine-Brogel en Aarlen. Dat zou betekenen dat de burgerluchtvaart boven een groot deel van ons land elke week urenlang stilligt', zegt Decuyper.

.../...

Gehele artikel verder te kiezen via link

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 04/05/2024 | 20:36 uurDat is begrijpelijk, maar ik zie hiervoor geen geld afkomen. Er moeten miljarden worden uitgetrokken om de Belgische defensie te repareren, dan miljarden om NAVO doelen te halen, en dan miljarden om een FCAS systeem te kopen en instandhouden.

Kijkende naar de Belgische politiek zie ik dat niet gebeuren. We hebben het over structurele en incidentele uitgaven van een omvang die niet gevonden kan worden zonder de staatsschuld naar ongekende principes te tillen of keihard te bezuinigen op onderwijs, zorg of sociale zekerheid.

Tevens denk ik dat de Belgische landmacht dan alvast beter in de kist kan gaan liggen met een grafsteen ervoor.  Alleen al de BE munitie behoefte om een voorraad van 30(en dat worden er meer)  dagen aan te leggen zal in de miljarden lopen.

Hoe zie jij dit?


Ik vind het een vreemde beslissing om, met zoveel andere prioriteiten voor de boeg, hieraan geld uit te geven. Tegelijkertijd is het geld dat we door een goede deal voor de F-35 'over' hebben en de Belgische luchtvaartindustrie heeft dringend een toekomstproject nodig omdat we geen partner in het F-35 programma zijn geworden.

Wat de Belgische financiële situatie betreft: het is ingewikkeld. Het federale niveau heeft door de laatste staatshervorming te weinig geld voor haar bevoegdheden (met de sociale zekerheid als grote slokop) terwijl pakweg het Vlaamse gewest (met bevoegdheden als onderwijs) er heel dik in zit. Dat zal moeten veranderen als men wat wil doen aan de rampzalige staat van Defensie.

Huzaar1

#1519
Citaat van: Stoonbrace op 03/05/2024 | 19:53 uurHet gaat onze industrie blijkbaar vooral over de onbemande toestellen in het FCAS systeem. De Duitsers willen die ook compatibel met hun F-35's maken.

Dat is begrijpelijk, maar ik zie hiervoor geen geld afkomen. Er moeten miljarden worden uitgetrokken om de Belgische defensie te repareren, dan miljarden om NAVO doelen te halen, en dan miljarden om een FCAS systeem te kopen en instandhouden.

Kijkende naar de Belgische politiek zie ik dat niet gebeuren. We hebben het over structurele en incidentele uitgaven van een omvang die niet gevonden kan worden zonder de staatsschuld naar ongekende principes te tillen of keihard te bezuinigen op onderwijs, zorg of sociale zekerheid.

Tevens denk ik dat de Belgische landmacht dan alvast beter in de kist kan gaan liggen met een grafsteen ervoor.  Alleen al de BE munitie behoefte om een voorraad van 30(en dat worden er meer)  dagen aan te leggen zal in de miljarden lopen.

Hoe zie jij dit?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Stoonbrace op 18/06/2023 | 12:45 uurBlijkbaar is SCAF een program of programs met een next generation Fighter en een compatibel unmanned/loyal wingman programma. Het is in dat laatste programma dat onze regering wil instappen. Nog steeds een idioot idee want het is een slippery slope richting de NGF en er zijn101 andere prioriteiten maar goed. Vertegenwoordigers van Airbus hebben blijkbaar een paar overtuigende punten gemaakt in een gesloten infosessie voor de commissie defensie.

Ik val in herhaling

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 03/05/2024 | 19:53 uurHet gaat onze industrie blijkbaar vooral over de onbemande toestellen in het FCAS systeem. De Duitsers willen die ook compatibel met hun F-35's maken.

Dan word het een compleet ander verhaal natuurlijk. Dit is ook niet hoe de Belgische politiek het FCAS project in het begin aan gekondigd heeft, dat was meer van we stoppen in 2040 met de F-35 en gaan over op de FCAS.

De UCAS'en die samenwerken met de F-35 zijn zeer interessant, en dat zou ook voor NL interessant moeten kunnen zijn.

Stoonbrace

Het gaat onze industrie blijkbaar vooral over de onbemande toestellen in het FCAS systeem. De Duitsers willen die ook compatibel met hun F-35's maken.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 02/05/2024 | 09:26 uurDit. Laat België eerst maar eens met de F-35A alles uit de kast halen. Tegen de tijd dat deze buiten dienst wordt gesteld, is het niet meer de aanvankelijke F-35A Block 4.

Ze hebben in Belgie ook natuurlijk goed opgelet en naar NLD gekeken inzake bijdrage aan ontwikkelingsfase. Dus denken dat het een goed idee is deze boot niet te missen. Vanuit dat standpunt heel logisch,  maar zoals al helemaal hier uitgekauwd is dat nu niet het geval, en ook nog eens tegen hun F-35 gebruik tijdlijn in. Ze moeten nog decennia vliegen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/05/2024 | 03:12 uurZe hopen met 5 cent een 1 euro te verdienen, prima, maar meer dan schroefjes zullen het vermoedelijk niet worden.

Daarnaast, plaats FCAS, om wille van het argument, in een vergelijkbare categorie als het Amerikaanse NGAD, waar het bemande deel van dit systeem nu al na verwachting >$US300 miljoen per exemplaar gaat kosten, grofweg 1 NGAD voor 3,5 F-35A en vertaal dit naar België...

Dit. Laat België eerst maar eens met de F-35A alles uit de kast halen. Tegen de tijd dat deze buiten dienst wordt gesteld, is het niet meer de aanvankelijke F-35A Block 4.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2024 | 01:55 uurExact, en alsof ze de FCAS gaan afnemen. Ze hebben nog 30 jaar te gaan met de F-35.

Ze hopen met 5 cent een 1 euro te verdienen, prima, maar meer dan schroefjes zullen het vermoedelijk niet worden.

Daarnaast, plaats FCAS, om wille van het argument, in een vergelijkbare categorie als het Amerikaanse NGAD, waar het bemande deel van dit systeem nu al na verwachting >$US300 miljoen per exemplaar gaat kosten, grofweg 1 NGAD voor 3,5 F-35A en vertaal dit naar België...

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2024 | 01:55 uurExact, en alsof ze de FCAS gaan afnemen. Ze hebben nog 30 jaar te gaan met de F-35.

Zeg nooit nooit natuurlijk. Misschien kunnen ze het showroom model meenemen voor een zacht prijsje

Huzaar1

Citaat van: Parera op 30/04/2024 | 18:41 uurMaar ze zijn wel partner binnen dit mega Europese project! En daar is men binnen de Politiek ontzettend blij mee.

Verder voegen ze natuurlijk 0,0 toe aan het project met hun kennis en/of industrie wat een of meerdere andere partners niet kunnen leveren.

Exact, en alsof ze de FCAS gaan afnemen. Ze hebben nog 30 jaar te gaan met de F-35.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2024 | 17:11 uurGaat nergens over dit.

Maar ze zijn wel partner binnen dit mega Europese project! En daar is men binnen de Politiek ontzettend blij mee.

Verder voegen ze natuurlijk 0,0 toe aan het project met hun kennis en/of industrie wat een of meerdere andere partners niet kunnen leveren.