Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Sparkplug

Hoe de tegenpartij (David Axe) erover denkt.

The F-35 Is the Wrong Choice for Belgium

https://warisboring.com/the-f-35-is-the-wrong-choice-for-belgium/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 28/10/2018 | 13:08 uur
( .... )

Tot op heden zien we het hier als een hele dure F35 en een interessante houding van Frankrijk t.o.v België. Ik hoop dat de Klu over de oceaan blijft kijken.
Eens kochten we de Cougar Mk.2 helikopter, niet omdat ie zo goed was, maar dit was puur een politieke keuze in het verlengde van de Europese samenwerking.
De Tiger werd om dezelfde reden van de vierde naar de tweede plaats in de shortlist 'gepromoveerd'.  De KLu en KL hadden eigenlijk al geaccepteerd dat deze Tiger het bewapende helikopter zou worden.  Tijdens een demo vlucht voor Nederlandse militairen, kreeg de Tigre motor pech en moest een voorzorgslanding maken.  KLu testvliegers hadden al gewaarschuwd voor de onbetrouwbare motor. Een klein groepje KLu officieren besloot gelukkig een 'paleis revolutie' uit te voeren, zodat de Apache het alsnog werd.

Afijn, in het "Tournesol" (Zonnebloem, vernoemd naar het schilderij van Vincent van Gogh) project moest de Cougar Mk.2 dan worden ontwikkeld, gebouwd en ingevoerd worden.
En dan krijg je vervolgens te maken met die typische Franse stugheid.  Dankzij een zeer diplomatieke en constructieve houding van de KLu konden we de fabrikanten Aerospatiale (later Eurocopter France / Airbus Helicopters) en Turbomeca bewegen om een adequaat eind-product af te leveren, anders was dit op een ramp uitgelopen.


Bij Eurocopter France werd een 2 koppig liaison team geplaatst.  Dit Netherlands Tournesol Project Office (NLTPO) zorgde ervoor dat onder het motto "we willen allebei een goede helikopter", een relatie van wederzijds vertrouwen werd opgebouwd.
Het NLTPO ging proactief te werk, door zoveel mogelijk gebreken trachten op te sporen en te herstellen tijdens het opstellen van de Cougar Mk.2 productie tekeningen
en werk instructies.  Met als resultaat, dat vanaf de derde Cougar Mk.2 de productie tekeningen geheel waren aangepast.
En voor de resterende 14 Cougar Mk.2's kon dan worden volstaan met normaal toezicht.

Bij Eurocopter France was er aanvankelijk scepsis tegenover deze 'bemoeials'.  Toen men echter in de gaten kreeg dat het NLTPO geen 'bemoeials' waren, maar juist mee dachten.   Ontstond er een goede vertrouwensrelatie, dit heeft bij de onderhandelingen die tijdens de Cougar Mk.2 productie moesten worden gevoerd, zijn vruchten afgeworpen.  Met als resultaat dat aan het einde van het Cougar Mk.2 programma er maar liefst 10 overeenkomsten met Eurocopter France waren afgesloten. 
Waarbij Eurocopter France zich verplichtte om de tekortkomingen, die vaak tot ingrijpende modificaties leidden, zonder financiele tegenprestatie werden verholpen.

De handleidingen waren in het Engels vertaald, maar deze bleken inadequaat.  Dus kon de KLu aan de schrijftafel.
De KLu wilde graag een structurele samenwerking opzetten met de ALAT, de luchtvaartafdeling van de Franse landmacht.  Helaas, daar hadden zij helemaal geen zin in,
ze wilden dus aanvankelijk helemaal geen buitenlandse instructeurs over hun werkvloer.  En hun opleidingen waren ook nog met de wel bekende 'Franse slag'.  Uiteindelijk gingen we al snel voor Zwitserse precisie, geen EU en NAVO lid en in een later stadium werd een deel van de Cougar opleiding in Noorwegen gegeven, wel NAVO, maar geen EU lid.

Frankrijk ... het liefst links laten liggen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

#590
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2018 | 10:27 uur
'Tien redenen waarom de F-35 de beste aankoop is'

http://www.knack.be/s/r/c/1385859 via @knack
Gegarandeerd. Het is van de zotte dat mensen er nu nog zoveel tijd in steken er wat van te vinden. Meeste drijfveren zijn afgunst en jaloezie in belgie betreft het bekritiseren van de aankoop. Vooral de S.Pa lijkt echt alles aan te grijpen om iedereen te frustreren. Koppelt de F35 aan zelfs het pensioen, een achterlijk statement aangezien er sowieso een vliegtuig dient gekozen te worden. Daar waren ze toch ook voor? Maar dan wel Frans.

De reactie van Macron is tekenend voor de positie van Belgie... Macron was 'not amused'.. dat de Belgen de F-35 verkozen. Ik bedoel.. hoe durf je? Je eigen inbreng was buiten de regels.. de middelvinger opstekend naar iedereen in het proces. Om het nog gekker te maken worden de Belgen nog opgezadeld met die jaguars ook, frans product, gaat over enorm veel geld.

En dan bij een staatsbezoek je gastheer mededelen dat je 'not amused' bent.

Stel je even voor dat Merkel naar NL zou komen en even haar mening zou geven over onze keuze, soevereiniteit. Of Trump desnoods die wat zou komen roepen als we niet voor de F35 waren gegaan. Land zou te klein zijn. Dat half miljard wat over is gemaakt naar een Franse bankrekening voor een nieuw straaljager product bleek niet genoeg zijn om de Franse lust naar dominantie te voeden en de kunstmatige verontwaardiging te sussen.

Ik ben heel benieuwd hoe dat project gaat verlopen, Belgie legt zich hiermee direct vast tot aankoop, of je bent dat geld kwijt.

Tot op heden zien we het hier als een hele dure F35 en een interessante houding van Frankrijk t.o.v België. Ik hoop dat de Klu over de oceaan blijft kijken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


A.J.

Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 22:16 uur
Excuses dat ik dan even m'n geduld verlies, maar komaan. Doe eens ff normaal.

Het was ook niet specifiek tegen jou gericht.  ;)

A.J. Forumbeheer

A.J.

Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 22:08 uur
Dat artikel in De Tijd klopt niet. Het is als 'een Europees next gen fighter project' aangekondigd op de persconferentie en deze journalist dacht vermoedelijk dat er zo maar eentje was.

Ah, okee. Dan gaan we de afwachtende houding aannemen.

Stoonbrace

Ik doe m'n best om een aantal mensen aan te spreken die bij de persconferentie/in het evaluatieteam aanwezig waren. Om zeker te zijn van m'n verhaal. Om vervolgens gewoon in m'n gezicht uitgelachen te worden door iemand die geen twee positieve woorden over m'n land door z'n strot geramd krijgt en een blijvend probleem heeft met begrijpend lezen. Excuses dat ik dan even m'n geduld verlies, maar komaan. Doe eens ff normaal.

Stoonbrace

Citaat van: A.J. op 27/10/2018 | 21:59 uur
Het kan aan mij liggen maar dit zie ik toch echt als een soort compensatie.

Dat artikel in De Tijd klopt niet. Het is als 'een Europees next gen fighter project' aangekondigd op de persconferentie en deze journalist dacht vermoedelijk dat er zo maar eentje was.

A.J.

Ik weet dat de F-35 een heet hangijzer is/ was in zowel Nederland als België. Maar laten we de discussie vooral hard op de feiten houden en niet hard op de persoon/ personen.

Bvb dank.

A.J. Forumbeheer

Huzaar1

#583
Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 21:56 uur
Dat je uit je nek kletst.

Je denkt dat die overboekng van een half miljard aan frankrijk direct na de keuze was om officiele investering van de belgische  strijdkrachten


Arme belgische jongen....

Ben je zo gemakkelijk van je pad af gebracht? Het land heet belgie waar je in woont...

Jullie hebben een f35 gekocht waarbij jullie zelfs kosten verschuldigd geacht waren aan frankrijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2018 | 21:54 uur
Misschien staat hier iets belgisch maar ik begrijp het niet.

Dat je uit je nek kletst.

Huzaar1

#580
Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 21:50 uur
Nobody gives a fuck wat ik hier schrijf. Verdorie recht vanuit het team dat de competitie organiseerde krijg ik te horen "Nog helemaal niet zeker welk project, beslissing komt in de volgende jaren. Mogelijk na een nieuwe competitie/afweging."

Wat lees je hier?

hErStElBeTaLiNgEn.

:mad:

Misschien staat hier iets belgisch maar ik begrijp het niet. Misschien is dit een taal dingetje maar je kunt nu 3 dingen zegggen..

1. Er komt een definitieve uitspraak en de F35 is helemaal niet zeker

2. Je baalt dat we hier de halve miljard naar frankrijk absurd vinden

3. Allebei


Jullie belgen moeten eens echt goed gebruik maken van onze taal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#579
Citaat van: Lex op 27/10/2018 | 21:46 uur
U hultt zich in vraagtekens. Een nadere uitleg zou wellicht duidelijkheid scheppen.
Nee hoor. Lees mijn post nog maar een x. Zelfde effect
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Nobody gives a fuck wat ik hier schrijf. Verdorie recht vanuit het team dat de competitie organiseerde krijg ik te horen "Nog helemaal niet zeker welk project, beslissing komt in de volgende jaren. Mogelijk na een nieuwe competitie/afweging."

Wat lees je hier?

hErStElBeTaLiNgEn.

:mad: