MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 20/09/2018 | 08:31 uur
Mag ook wel als ze nieuwe airframes krijgen. Worden gewoon weer naar 0 uren gezet.

Kunnen ze daarna vervangen worden door een van de plank model van Amerikaanse zijde of misschien weet Europa in deze tussen liggende tijd wel een functioneel apparaat te fabriceren.

Wel jammer dat tot heden de vredesverliezen niet gelijktijdig worden aangevuld.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 00:45 uur
Tot in de jaren 50, dan moeten ze nog eventjes  ;D
Mag ook wel als ze nieuwe airframes krijgen. Worden gewoon weer naar 0 uren gezet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat
Apaches klaar voor nog eens 25 jaar

De Apaches gaan op de schop. Op vliegbasis Gilze-Rijen, thuisbasis van de helikopters, tekende staatssecretaris Barbara Visser het contract Remanufacture Apache. Dit deed ze samen met Michèle Hizon van het Amerikaanse DSCA (Defense Security Cooperation Agency), in het bijzijn van de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra. De renovatie heeft plaats onder het toeziend oog van de Defensie Materieel Organisatie. Defensie heeft de Apaches sinds 1997 in dienst. Vele malen heeft de gevechtshelikopter zijn enorme waarde bewezen, bijvoorbeeld bij het beschermen van grondtroepen. De recent uitgereikte Militaire Willems-Orde voor oud-Apache-vlieger Roy de Ruiter bevestigt dit. Maar vele duizenden vlieguren eisen hun tol en technieken ontwikkelen zich in ruim 20 jaar. Daarom is het nu tijd voor een volledige make-over.

Apaches redden levens
De vuurkracht en observatievermogen maken de gevechtshelikopters van onschatbare waarde. Of zoals de staatssecretaris het zei: "Voor de mannen en vrouwen op de grond betekent alleen al het geluid van een naderende  Apache dat ze een zucht van verlichting kunnen slaken. Het is een baken van hoop in de chaos van het gevecht. Apaches redden levens." Dankzij de modernisering kan Defensie tot in 2050 over deze capaciteiten beschikken. Om hiermee tot in het hoogste geweldsspectrum taken uit te voeren zoals het beschermen van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied en de internationale rechtsorde. De Defensie Materieel Organisatie begeleidt de modernisering.

Compleet vernieuwd
De Apaches worden helemaal nagekeken en op belangrijke punten compleet vernieuwd. Zo krijgen ze nieuwe rompen, aandrijfmechanismen, rotorbladen en missie-uitrusting. De remanufacture tilt de huidige Apache van type AH-64D naar type E. In 2025 moet de complete vloot onder handen zijn genomen. Om ook in de toekomst klaar te zijn voor de zwaarste uitdagingen, worden verschillende capaciteiten verbeterd. De belangrijkste:

- Meer motorvermogen voor het meenemen van meer missie-uitrusting met hogere snelheid en betere inzetbaarheid onder slechte weersomstandigheden.
- Betere doelaanwijzing door betere sensoren. Zo kun je door de nieuwe radar verder kijken en kan kleur worden onderscheiden.
- Betere verdedigingsmiddelen verbeteren de overlevingskansen bij radardreiging.
- De mogelijkheid om informatie en data uit te wisselen wordt verbeterd.

[Bron: Materieelgezien/ DMO / Defensie ]


Tot in de jaren 50, dan moeten ze nog eventjes  ;D

Sparkplug

Met in de toekomst mogelijk de geleide 2,75 inch raketten info over de bijbehorende rocket launcher.

LAU-61 G/A

https://www.arnolddefense.com/lau-61-ga-digital-rocket-launcher/

In vergelijking met de al gebruikte M261

https://www.arnolddefense.com/m261-lightweight-rocket-launcher/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 17/09/2018 | 21:25 uur
Doe ik ook niet.
Maar als de vraag is of de technologie uberhaupt dermate klein en licht is dat deze op een 10 tons heli te monteren is:dan is het antwoord dus ja. In hoeverre is dat van toepassing op dit apparaat?

Ik heb echt totaal geen kennis van dat Longbow apparaat. Maar hij moet een bepaalde search modus hebben, daar zijn we het over eens.
Echter, wil je doelen aangrijpen op basis van alleen je radar, ben ik benieuwd hoe dat in zijn werk moet gaan. Als je echt alleen detectie doet zit je namelijk wel aardig met je ROE in de knel.

De websites die ik zo kan vinden stellen vooral dat je met de radar ook snachts en in slecht zicht dingen stuk kunt maken. Dat geloof ik wel.
Ja oke, 10 tons heli. Maar de radar van de NH90 zet je niet bovenop de rotorkop van een Apache. Dat bedoelde ik  ;)

Al met al krijgen we met die Longbow radar gewoon een meer capabele AH64 dan we al hadden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 17/09/2018 | 21:40 uur
AH-64E version 6 heeft straks ook Maritime threat detection and targeting (FCR).

En heeft een air surveilance/ overwatch mode.

A.J.

Citaat van: StrategNL op 17/09/2018 | 21:28 uur

Als ik het me nog goed herinner zit er een database bij voor classificatie doelen/IFF.

IFF is een apart systeem en staat volkomen los van de radar. En ik weet niet wat je bedoelt met een "database" maar als je een DSMAC achtig syteem bedoelt helaas, dat gaat hem met deze radar niet worden.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 17/09/2018 | 21:25 uur
De websites die ik zo kan vinden stellen vooral dat je met de radar ook snachts en in slecht zicht dingen stuk kunt maken. Dat geloof ik wel.

AH-64E version 6 heeft straks ook Maritime threat detection and targeting (FCR).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrategNL

Citaat van: Thomasen op 17/09/2018 | 21:25 uur
Doe ik ook niet.
Maar als de vraag is of de technologie uberhaupt dermate klein en licht is dat deze op een 10 tons heli te monteren is, dan is het antwoord dus ja.
Ik heb echt totaal geen kennis van dat Longbow apparaat. Maar hij moet een bepaalde search modus hebben, daar zijn we het over eens.
Echter, wil je doelen aangrijpen op basis van alleen je radar, ben ik benieuwd hoe dat in zijn werk moet gaan. Als je echt alleen detectie doet zit je namelijk wel aardig met je ROE in de knel.
"The Longbow Fire Control Radar and its weapons counterpart, the radar-guided, "fire and forget" Longbow Hellfire missile, enable the potent Apache attack helicopter to detect, classify and prioritize ground targets day or night, in poor weather and obscured conditions; then attack those targets with pinpoint accuracy from ranges that safeguard the lives of the aircrew."
https://www.northropgrumman.com/Capabilities/LONGBOWFireControlRadar/Pages/default.aspx

Als ik het me nog goed herinner zit er een database bij voor classificatie doelen/IFF.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 17/09/2018 | 21:22 uur
Nee.

Had het bij beide keren niet te maken met de wijze van voorbereiding?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 21:11 uur
Nu een andere vraag nu de Apaches de beschikking krijgen over de Longbow radar kunnen we in de toekomst dan uitsluiten dat er Apaches tegen stroomkabels in de betuwe aanvliegen?
Nee.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Nu een andere vraag nu de Apaches de beschikking krijgen over de Longbow radar kunnen we in de toekomst dan uitsluiten dat er Apaches tegen stroomkabels in de betuwe aanvliegen?

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 17/09/2018 | 20:24 uur
Vandaar mijn vraag.
Weet dat de NH90 het wel heeft, die is ongeveer even groot, dus onmogelijk is het alvast niet.

Evengoed zal er vermoedelijk een hoop gewicht en energie in de computers gaan zitten.
Tis meer, als je puur op basis van radar je engagement wil doen, zal je ergens een klassificatie vandaan moeten halen.
Mogelijk dat E/O sensoren hier nog een rol spelen, al lijkt me dat E/O dan ook voor je doeloplossing kan zorgen. Juist als je in slecht zicht geen gebruik meer kunt maken van dergelijke sensoren, wordt de radar gepromoot.

Afgaan op enkel je IFF zal een behoorlijk ruime ROE zijn.
Ja kan de radar onder de NH90 toch niet vergelijken met de longbow?  :neutral:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 17/09/2018 | 19:20 uur
Ik ken er wel wat die beide kunnen, maar die zijn misschien een beetje groot voor op een Heli.
Evengoed begreep ik dat die radar ook gebruikt moet kunnen worden om in slecht weer doelwitten de detecteren en klassificeren.
Sowieso, als je geen detectie hebt, hoe ga je dan een vuuroplossing krijgen?
Natuurlijk heb je ook detectie nodig. Maar detectie, SAR, en firecontrol in een formaat radar wat je op een helikopter kan zetten? Geen idee hoe ver dat is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 18:50 uur
Het heeft er misschien ook mee te maken dat de AN/APG-78 een vuurgeleidings radar (FCR) is en geen radar zoals dat gebruikt word bij een SAR. De FCR word alleen gebruikt voor het opsporen van (mogelijke) doelen en het geleiden van de Hellfire Longbow raket.
Inderdaad, SAR is surveillance en geen fire control.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation