De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Master Mack

Integrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.

Parera

Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:54Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.

VTOL is ook het meest praktische voor Nederland, niet alleen omdat we het dan vanaf een eventuele flattop kunnen inzetten maar juist ook van de fregatten, JSS & CSS. Zoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn. Maar dat is een MQ-9 ook niet, en deze is makkelijk maritiem en flexibel in te zetten.

STOL kan interessant zijn, eventueel gecombineerd met een skijump gecombineerd met een winch zoals we dat kennen van zweefvliegtuigen. Maar dat zou iets zijn voor de langere termijn omdat daar nog maar weinig tot geen toestellen beschikbaar zijn.

Citaat van: Master Mack op Vandaag om 09:59Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
Ja, maar ook nee.

Er zijn wel systemen die we kunnen gebruiken LHD stijl schip maar het hangt volledig af van de lengte van het dek wat het maximale is wat we nu kunnen. Een toestel zoals de Integrator Extended Range van insitu is bijvoorbeeld een doorontwikkeling van de Scaneagle maar met veel meer bereik en/of lading. Dit is bijvoorbeeld een prima ISR platform voor de marine met 19.5 uur vliegtijd & 500 zeemijl (926 km) bereik.

Master Mack

Scaneagle achtige is denk ik max voor nu

Sparkplug

Citaat van: Parera op Vandaag om 08:31En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2912
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:25CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).

En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 05/05/2024 | 23:05 uurWordt te kostbaar en te groot.

CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Citaat van: Sparkplug op 05/05/2024 | 17:52 uurEn dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
Wordt te kostbaar en te groot.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 05/05/2024 | 17:52 uurEn dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
Daar dacht is laatst ook aan, maar ja ... wel extra kosten en Flattop nodig.
Aan de andere kant, opent het wel nieuwe mogelijkheden. Interessant!

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 05/05/2024 | 13:35 uurDe Drones op dit gebied staan qa ontwikkeling nog in de kinderschoenen, ik verwacht over 10 jaar toch wel een grote UAV die een kortere landings en startbaan nodig heeft dan de  MQ-9 STOVL.

En dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.

De Drones op dit gebied staan qa ontwikkeling nog in de kinderschoenen, ik verwacht over 10 jaar toch wel een grote UAV die een kortere landings en startbaan nodig heeft dan de  MQ-9 STOVL.

Master Mack

Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.
Ik snap de ambitie maar om er ook de snelheid in te houden moeten we realistisch zijn. Uitbreiden vloot NH-90'S desnoods met 2de hands toestellen en misschien 6 extra Caracal's of een paar extra chinooks. En dan een stuk of 30 RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER's lijkt mij sneller invulbaar. En misschien kan een Nederlands bedrijf ons wel een Drone leveren met vergelijkbare prestaties. Koop Nederlandse waar dan helpen we elkaar en is het misschien ook eerder klaar. En kwa schepen blijf ik bij 4X Crossovers met dok en combatant bewapening en 2x mini flattop op dezelfde romp.

Parera

Ik vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Citaat van: Harald op 03/05/2024 | 16:53 uurBij de nieuwe Damen ontwerpen van de Enforcer klasse wordt geen flattop ontwerp getoond, maar dit zou best gedaan kunnen worden met bijvoorbeeld een ENF 15628 deze heeft een lengte van 156 meter,  breedte van 28 meter. of 2 nog langere modellen, de 16728 of 18028   

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.

Harald


Als men dit soort activiteiten/ operaties bij de NL-KM wil gaan doen, zal er toch serieus gekeken moeten worden naar grote vastvleugel UAV's en de wensen/eisen die daarmee gepaard gaat.
Kwa schiptype/ontwerp kom je dan gauw uit op een flattop.

Een Damen MPSS is eigenlijk te klein, eerder in de LPX topic is ook gesproken over de Endurance serie, een type als 160/170 zou denk ik prima voldoen.

 https://navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2017-archives/imdex-asia-2017-show-daily-news/5257-imdex-asia-2017-st-marine-unveiled-the-endurance-170-lhd.html

CitaatEndurance 170 Landing Helicopter Dock (LHD) has a length of 170 meters, a breadth of 30.80 meters, a draft of 6.60 meters for a full load displacement of 19,000 tons.

Met een breedte van 30,8 meter kun je veel meer dan zoals 20 meter bij de MPSS. Als men een Flattop wil dan er in de breedte gekeken moeten worden en dat moet ook wel kunnen gezien dat de huidige LPD's Rotterdam en Johan de With, een breedte hebben van 27 en 29,2 meter.
Om dan naar NL maatstaven te kijken en te "shoppen" bij Damen dan kom je bij een Enforcer ontwerp

De oude Damen ontwerpen waren bijvoorbeeld de Enforcer 16000 of 18000, zie onderstaande afbeeldingen




Bij de nieuwe Damen ontwerpen van de Enforcer klasse wordt geen flattop ontwerp getoond, maar dit zou best gedaan kunnen worden met bijvoorbeeld een ENF 15628 deze heeft een lengte van 156 meter,  breedte van 28 meter. of 2 nog langere modellen, de 16728 of 18028   
 
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers?view=models

15628


18028

Harald

interessant om te volgen

Hanwha Showcases Its Unmanned Systems At YIDEX 2024

Held at the Republic of Korea's Naval Academy in Jinhae, YIDEX 2024 significantly focused on unmanned technologies, aligning with the ROK Navy's vision for their future Navy Sea GHOST concept.



.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/hanwha-showcases-its-unmanned-systems-at-yidex-2024/

Lynxian

Citaat van: Parera op 23/04/2024 | 03:07 uurEen bewapende USV is wat mij betreft niet handig maar een must! De USV moet zich zelf ook kunnen beschermen tegen allerlei doelen zowel in de lucht als op zee. Iets wat in het NL concept tot op heden ontbreekt op de openbaar gemaakte render.
Ik hecht niet heel veel waarde aan de wapens op een onderzoeksrender.