De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

In de DPO Rapportage zijn enkele nieuwe items opgenomen in de vooruitblik.

- Integratie commandovoorzieningen vlootverbanden (A-brief 2024)
- Precision Guided Rockets (PGR) Korps Mariniers (A-brief 2024)

Deze laatste is wel interessant.


APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) op een tactisch 4x4 voertuig.

Harald

High Eye secures Airboxer VTOL UAV contract from Royal Netherlands Navy



Having announced in February 2024 it had won a contract from the Netherlands Ministry of Defence to provide its Airboxer VTOL UAV, High Eye has now announced it has secured a contract for the Airboxer from the Royal Netherlands Navy.

Dutch unmanned helicopter system specialist High Eye has secured a contract from the Royal Netherlands Navy for its Airboxer vertical take-off and landing (VTOL) unmanned aerial vehicle (UAV), the company announced on 14 May 2024.

High Eye noted in a press release that, "after an extensive study of maritime VTOL UAV systems, the Dutch navy recognised the Airboxer's suitability for the challenging maritime domain".

Neither the number of Airboxers to be procured nor the value of the contract were given, although ESD has lodged these questions with the company.

"The selection of the Airboxer is a milestone for High Eye," company CEO Joost de Ruiter was quoted as saying. "We are committed to becoming a long-term partner of the Dutch navy. Integrating different payloads and embedding them in naval operations will be a valuable learning experience that will elevate our co-operation to the next level.

"It is great news for us that after winning an international tender from the Ministry of Defence, High Eye has now signed a contract with the Royal [Netherlands] Navy," De Ruiter added. "We see this as a reward for the hard work of our team and, above all, as an encouragement to continue."

Powered by an air-cooled boxer engine with fuel injection, the Airboxer VTOL UAV has a classical main and tail rotor layout similar to a conventional manned helicopter and can accommodate multiple payloads, sensors and other additional hardware up to a weight of 7 kg.

At sea level it can lift payloads of up to 7 kg for several hours, fly in excess of three hours at a speed of 30 kts (55.6 km/h) with a payload of 2.0 kg or accelerate onwards all the way up to 70 kts. The maximum take-off weight of the aircraft at sea level is 32 kg, which is gradually reduced up to the UAV's rated service ceiling, which is 254 m (10,000 ft).

At a speed of 30 kts the Airboxer can achieve its maximum range of 180 km on one fuel tank with a medium payload capacity.

The Airboxer's flight control design and powerplant configuration allow it to operate in temperatures down to -20° C and up to 45° C and at a humidity of 95%. The UAV tolerates winds up to 25 ks for take-off and landing and moderate levels of rain, snow and hail. Electromagnetic interference has been demonstrated to pose no risk to the Airboxer at frequencies of 1 MHz to 18 GHz and field strengths of 200 V/m. When operating from a ship, roll and pitch angles of the deck are allowed up to 8 degrees and sea state 5 in standard operations.

https://euro-sd.com/2024/05/major-news/38016/rnln-orders-airboxer-vtol-uav/


Harald

Citaat van: Parera op 06/05/2024 | 11:19 uurZoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn.

Idd Bell V-247 lijkt me een zeer goede optie, deze is wel veel groter dan waar men tegenwoordig aan denkt bij UAV/Drone in VTOL capaciteit, bijvoorbeeld een Schiebel S-100 of AWHero van Leonardo.

AWHERO
https://uncrewed.leonardo.com/en/products/awhero

Maar de mogelijkheden met een V-247 is vele malen groter, heeft een voetprint gelijk aan een boord-helicopter. Ook voorondersteuning van Mariniers, bijvoorbeeld bevoorrading, maar ook vuursteun kan hiermee gegeven worden.

Bell V-247
https://www.bellflight.com/products/bell-v-247

En daarbij zie ik in de toekomst ook best een eventuele aanschaf van de V-280 Valor voor de Vertical Lift naast onze Chinooks

Parera

Citaat van: Master Mack op 06/05/2024 | 11:44 uurIntegrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.

Daar word aan gewerkt door Insitu  ;) 

https://www.insitu.com/news/insitu-experimenting-with-armed-integrator-uavs

Master Mack

Integrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 06/05/2024 | 08:54 uurAls STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.

VTOL is ook het meest praktische voor Nederland, niet alleen omdat we het dan vanaf een eventuele flattop kunnen inzetten maar juist ook van de fregatten, JSS & CSS. Zoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn. Maar dat is een MQ-9 ook niet, en deze is makkelijk maritiem en flexibel in te zetten.

STOL kan interessant zijn, eventueel gecombineerd met een skijump gecombineerd met een winch zoals we dat kennen van zweefvliegtuigen. Maar dat zou iets zijn voor de langere termijn omdat daar nog maar weinig tot geen toestellen beschikbaar zijn.

Citaat van: Master Mack op 06/05/2024 | 09:59 uurScaneagle achtige is denk ik max voor nu
Ja, maar ook nee.

Er zijn wel systemen die we kunnen gebruiken LHD stijl schip maar het hangt volledig af van de lengte van het dek wat het maximale is wat we nu kunnen. Een toestel zoals de Integrator Extended Range van insitu is bijvoorbeeld een doorontwikkeling van de Scaneagle maar met veel meer bereik en/of lading. Dit is bijvoorbeeld een prima ISR platform voor de marine met 19.5 uur vliegtijd & 500 zeemijl (926 km) bereik.

Master Mack

Scaneagle achtige is denk ik max voor nu

Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/05/2024 | 08:31 uurEn dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2912
Citaat van: Sparkplug op 06/05/2024 | 08:25 uurCATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).

En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 05/05/2024 | 23:05 uurWordt te kostbaar en te groot.

CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Citaat van: Sparkplug op 05/05/2024 | 17:52 uurEn dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
Wordt te kostbaar en te groot.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 05/05/2024 | 17:52 uurEn dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
Daar dacht is laatst ook aan, maar ja ... wel extra kosten en Flattop nodig.
Aan de andere kant, opent het wel nieuwe mogelijkheden. Interessant!

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 05/05/2024 | 13:35 uurDe Drones op dit gebied staan qa ontwikkeling nog in de kinderschoenen, ik verwacht over 10 jaar toch wel een grote UAV die een kortere landings en startbaan nodig heeft dan de  MQ-9 STOVL.

En dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.

De Drones op dit gebied staan qa ontwikkeling nog in de kinderschoenen, ik verwacht over 10 jaar toch wel een grote UAV die een kortere landings en startbaan nodig heeft dan de  MQ-9 STOVL.

Master Mack

Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.
Ik snap de ambitie maar om er ook de snelheid in te houden moeten we realistisch zijn. Uitbreiden vloot NH-90'S desnoods met 2de hands toestellen en misschien 6 extra Caracal's of een paar extra chinooks. En dan een stuk of 30 RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER's lijkt mij sneller invulbaar. En misschien kan een Nederlands bedrijf ons wel een Drone leveren met vergelijkbare prestaties. Koop Nederlandse waar dan helpen we elkaar en is het misschien ook eerder klaar. En kwa schepen blijf ik bij 4X Crossovers met dok en combatant bewapening en 2x mini flattop op dezelfde romp.