De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

PieBie

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2018 | 12:30 uur
Dromen mag zeker... als je ziet hoeveel NL afhankelijk is voor haar welvaartsstaat en democratie van veiligheid op- en uit zee (tientallen procenten van het BBP zijn hier direct en indirect aan gerelateerd) dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat de politiek weg komt met een marine budget vergelijkbaar met het jaarlijks NPO budget. (+/- 0.1%bbp)

Precies dit...
Waarom leren we nu nooit van het verleden... :omg:
Het collectief lerend vermogen van een samenleving is helaas 1-2 generaties

Parera

Citaat van: PieBie op 08/12/2018 | 12:11 uur
Vandaag nog tekenen! Nederland heeft elke taak en specifiek ASW volledig verwaarloosd. 8-9 stuks is een prima uitgangspunt. Nu nog het aantal M-fregatten omhoog (idem voor ASW-heli's) en 2x Hollandsklasse vervangen door 4 ASW-korvetten en de marine is een heel eind...

Dromen mag he  8)

Een lijn met korvetten kan interessant zijn ook voor de West. Ook in de eigen regio (Noordzee/ Oostzee) voor aansluiting bij de partners ook als schip v/d wacht op de N-zee kan dat prima.
Al ben ik het met Jurrien eens dat extra vMFF's waarschijnlijk beter op hun plaats zijn al waren het er maar 2 zodat we er totaal 4 hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: PieBie op 08/12/2018 | 12:11 uur
Vandaag nog tekenen! Nederland heeft elke taak en specifiek ASW volledig verwaarloosd. 8-9 stuks is een prima uitgangspunt. Nu nog het aantal M-fregatten omhoog (idem voor ASW-heli's) en 2x Hollandsklasse vervangen door 4 ASW-korvetten en de marine is een heel eind...

Dromen mag he  8)

Dromen mag zeker... als je ziet hoeveel NL afhankelijk is voor haar welvaartsstaat en democratie van veiligheid op- en uit zee (tientallen procenten van het BBP zijn hier direct en indirect aan gerelateerd) dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat de politiek weg komt met een marine budget vergelijkbaar met het jaarlijks NPO budget. (+/- 0.1%bbp)

4 ASW korvetten.. hier ben ik niet zo'n voorstander van, ik zie liever dat men de serie vMFF uitbreid met 4 schepen.

PieBie

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2018 | 11:15 uur
8-12 x P8A. Eventueel een mix 8 P8A + 6 MQ-4C Triton.

Vandaag nog tekenen! Nederland heeft elke taak en specifiek ASW volledig verwaarloosd. 8-9 stuks is een prima uitgangspunt. Nu nog het aantal M-fregatten omhoog (idem voor ASW-heli's) en 2x Hollandsklasse vervangen door 4 ASW-korvetten en de marine is een heel eind...

Dromen mag he  8)

Parera

Citaat van: PieBie op 08/12/2018 | 11:12 uur
6 is een begin, maar in mijn optiek onvoldoende, al is de P-8 een grote stap vooruit tov de P-3.
Reykjavik is weer geopend, dus als Nederland ze koopt zal dit daar (terecht) NAVO-verplichtingen inhouden. Daarnaast is er in de west ook werk zat.

Ja 6 is een begin als ik kijk naar de verhouding P-3 / P-8 is dat elke P-8 staat gelijk aan 1,5 P-3 bij de meeste landen die de kisten besteld hebben. Dan komen we op 8 a 9 stuks daarmee kunnen we waarschijnlijk prima onze zaken doen en is onze MPA capaciteit zo goed als gelijk aan die van het VK.

Als we nu eens beginnen met 6 stuks en opnemen dat we uit kunnen breiden naar maximaal 9 stuks. Want ik zie ook graag een paar MQ-4C's naast deze toestellen voor de ingewikkeldere operaties en ook dat we dan minder kisten nodig hebben voor de observatie.

En de P-8 hoeft van mij niet naar de West, tenzij er op een termijn dreiging komt van (Russische of Chinese) onderzeeboten in het gebied. We moeten in de west rekening houden met dat het voornamelijk ingezet word voor het opsporen van drugs-transporten, mensensmokkel, wapensmokkel. Daarnaast is de P-8 niet handig om in te zetten bij beschadigde landingsbanen na een orkaan passage. Dat is ook iets waar we in dat gebied rekening mee moeten houden naast de primaire ''kustwacht'' taak ook noodhulp verlenings taak en pax-transport voor hulp.

Ik zie meer een toestel zoals de Dash-8 , C-295 of vergelijkbare kisten voor de Carib en dan eventueel met de mogelijkheid om ze aan te passen naar Light-MPA indien nodig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: PieBie op 08/12/2018 | 11:12 uur
6 is een begin, maar in mijn optiek onvoldoende, al is de P8 een grote stap vooruit tov de P3.
Reykjavik is weer geopend, dus als Nederland ze koopt zal dit daar (terecht) NAVO-verplichtingen inhouden. Daarnaast is er in de west ook werk zat.

8-12 x P8A. Eventueel een mix 8 P8A + 6 MQ-4C Triton.

PieBie

6 is een begin, maar in mijn optiek onvoldoende, al is de P-8 een grote stap vooruit tov de P-3.
Reykjavik is weer geopend, dus als Nederland ze koopt zal dit daar (terecht) NAVO-verplichtingen inhouden. Daarnaast is er in de west ook werk zat.

Parera

Citaat van: PieBie op 08/12/2018 | 10:59 uur
Het zou voor Nederland, wat zo afhankelijk is van vrije handel over zee, een goed stap zijn op korte termijn weer te beschikken over MPA's. Hier had in mijn optiek nooit op bezuinigd mogen worden, maar dat geldt helaas wel voor meer materieel en onderdelen...
Gezien de druk op de huidige organisatie zal dit vrees ik wishful thinking blijven.

Daar heb je gelijk in, die MPA's zie ik niet voor 2030 - 2035.  Ik zou daar graag een samenwerking zien met de Noren, P-8's en JSM's een goede combi en we hoeven er niet weer 13 te hebben maar 6 stuks is al genoeg voor nu.

PieBie

#509
Citaat van: Parera op 08/12/2018 | 10:46 uur
Toch jammer dat de KLU zover weg wilt blijven van maritieme capaciteiten. Maakt het in mijn ogen alleen maar logischer voor de KM om de MLD weer compleet op te zetten met eigen gevechts capaciteit in de vorm van MPA's, UAV's en helikopters.  Fixed wing fighters gaan we maar niet meer introduceren bij de MLD tenzij er ooit weer een carrier komt maar dat gaat voorlopig niet gebeuren hooguit bij een WW3 scenario als het zich afspeelt in Azië.

Het zou voor Nederland, wat zo afhankelijk is van vrije handel over zee, een goed stap zijn op korte termijn weer te beschikken over MPA's. Hier had in mijn optiek nooit op bezuinigd mogen worden, maar dat geldt helaas wel voor meer materieel en onderdelen...
Gezien de druk op de huidige organisatie zal dit vrees ik wishful thinking blijven.

Parera

Citaat van: Flyguy op 08/12/2018 | 10:26 uur
Nee, de Klu heeft geen interesse noch capaciteit om in die rol op te treden.

Toch jammer dat de KLU zover weg wilt blijven van maritieme capaciteiten. Maakt het in mijn ogen alleen maar logischer voor de KM om de MLD weer compleet op te zetten met eigen gevechts capaciteit in de vorm van MPA's, UAV's en helikopters.  Fixed wing fighters gaan we maar niet meer introduceren bij de MLD tenzij er ooit weer een carrier komt maar dat gaat voorlopig niet gebeuren hooguit bij een WW3 scenario als het zich afspeelt in Azië.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2018 | 10:30 uur
Duidelijk. Dan kan dat in ieder geval worden doorgestreept.

De Klu had/heeft interesse in de JASSM. Dit was wel voor de bezuinigen weet niet hoe de status nu is bij de Klu.

Sparkplug

Citaat van: Flyguy op 08/12/2018 | 10:26 uur
Nee, de Klu heeft geen interesse noch capaciteit om in die rol op te treden.

Duidelijk. Dan kan dat in ieder geval worden doorgestreept.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Flyguy

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2018 | 10:14 uur
LRASM voor KM en JSM voor KLu. Is dat wat?
Nee, de Klu heeft geen interesse noch capaciteit om in die rol op te treden.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Mourning op 08/12/2018 | 09:42 uur
Voorkeur wmb LRASM.

Wat wordt het? Zeer waarschijnlijk NSM...

NSM is op zich een goede raket maar het is voornamelijk gericht op de kortere afstand. Duitsland en  Noorwegen moeten nog wel een langere afstand versie gaan ontwikkelen maar eerst zien of die er gaat komen. Duitsland had ook toegezegd mee te werken aan de RBS-14 mk4 met groot bereik en die is er nooit gekomen.

Een NSM met daarnaast LRASM kan in de toekomst een gouden combi zijn. NSM intro bij de vMFF's samen met de VL-ASROC en bij de vLCF de LRASM en SM-3 introductie. Wel bij de vMFF's rekening houden (prepared but not fitted) maar pas enkele jaren later de raketten zelf krijgen. En het kan dan nog bekeken worden of we gaan voor de LRASM of de TLAM beide geschikt voor zee en land doelen op grote afstand.