De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 08/12/2018 | 09:42 uur
Voorkeur wmb LRASM.

Wat wordt het? Zeer waarschijnlijk NSM...

Mijn keuze: LRASM.

Mourning

Voorkeur wmb LRASM.

Wat wordt het? Zeer waarschijnlijk NSM...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Ook hier heb ik, buy american
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe kruisvluchtwapens voor fregatten deel 1: RBS 15 Mk4

http://disq.us/t/39am7cd

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Een nieuwe generatie schepen een nieuwe generatie marinepersoneel TNO Voor de nieuwe generatie geavanceerde...

https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2018/12/een-nieuwe-generatie-schepen-een-nieuwe-generatie-marinepersoneel/ #TNO

Poleme

Citaat van: Parera op 05/11/2018 | 00:03 uur
Dat ben ik met je eens, op dit moment is daar geen ruimte voor maar weer rond 2025 is daar misschien wel ruimte voor maar dat weten we op dit moment niet.
Als het goed is hebben we naast de 20 NH-90's die we nu hebben nog een optie voor 2 stuks liggen bij de fabrikant. Als we die optie nu eens rond 2020 inleveren en het uitbreiden met 4 NH-90's. Dat kost ongeveer 200 - 250 miljoen Euro.

En het aantal platformen dat geschikt is?

We hebben 6 fregatten en 4 OPV's met elk ruimte voor 1 NH-90 dat komt samen op 10 helikopters (er van uit gaande dat de vMFF's 1 helispot houden).
Daarnaast hebben we 2 LPD's en 1 JSS samen goed voor een ruimte van 16 NH-90's, ook het nieuwe CSS krijgt ruimte voor 2 NH-90's.

Daarmee kom je op een 28 plekken, natuurlijk zijn deze niet allemaal nodig want niet alle schepen zijn operationeel inzetbaar of er is niet permanent een heli nodig aan boord.
Ook zijn niet alle heli's beschikbaar voor inzet (volgens het topic Re: NH-90 Helikopters post#3169 van Sparkplug) zijn van de 20 stuks die we hebben zijn er 11 operationeel inzetbaar dat is zo'n 55% van de kisten inzetbaar. Nu speelde het mee dat er 7 stuks in onderhoud/modificatie waren dus is het niet helemaal eerlijk, daarom ga ik uit van dat er 65% van de kisten operationeel beschikbaar is wat bij 24 stuks dus neerkomt op 15 a 16 kisten. Naar mijn idee is dat een mooi aantal om beschikbaar te hebben voor inzet.

Ik verwacht ook op maritiem gebied na 2020 nog een uitbreiding waarbij ik hoop op 4 vMFF's voor Nederland + 2 voor België waarbij de behoefte naar NH-90's ook vergroot word.
Zouden de vMFF's uitgerust kunnen worden met 2 NH-90's vergroot dit die vraag alleen maar meer, ik weet dat men nu kijkt naar 1 NH90 + 1 UAV systeem maar misschien past 2 NH-90's ook wel voor de ASW taak.
Weet dat ideeën beperkend of zelfs funest kunnen zijn voor je observatie vaardigheden.

Zoek eens de studie "Integrale helikoptercapaciteit op en lees deze goed door.  Dan ga je ook snappen waarom men voor 20 NFH-90's koos.

Lees ze.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Een interessant artikel over de Duitse plannen rondom hun amfibische operaties. De komende jaren blijft het zeer beperkt met de focus op het vrijmaken van de landingsplaatsen met behulp van eenheden die inzetbaar zijn o.a. vanaf de F-125 fregatten en de 4 Rhibs die per fregat aanwezig zijn maar in de toekomst is er nog steeds de oude wens voor 2 amfibische transport schepen.

https://www.truppendienst.com/themen/beitraege/artikel/bundeswehr-denkt-amphibisch/

Parera

Citaat van: Lex op 04/11/2018 | 22:53 uur
Men zou zich moeten afvragen of dat wel reëel is, gezien de hoeveelheid platformen die daarvoor geschikt zijn. En dat is gebaseerd op de huidige situatie en niet de situatie die men voor ogen heeft.
Beleidsvisie?

Dat ben ik met je eens, op dit moment is daar geen ruimte voor maar weer rond 2025 is daar misschien wel ruimte voor maar dat weten we op dit moment niet.
Als het goed is hebben we naast de 20 NH-90's die we nu hebben nog een optie voor 2 stuks liggen bij de fabrikant. Als we die optie nu eens rond 2020 inleveren en het uitbreiden met 4 NH-90's. Dat kost ongeveer 200 - 250 miljoen Euro.

En het aantal platformen dat geschikt is?

We hebben 6 fregatten en 4 OPV's met elk ruimte voor 1 NH-90 dat komt samen op 10 helikopters (er van uit gaande dat de vMFF's 1 helispot houden).
Daarnaast hebben we 2 LPD's en 1 JSS samen goed voor een ruimte van 16 NH-90's, ook het nieuwe CSS krijgt ruimte voor 2 NH-90's.

Daarmee kom je op een 28 plekken, natuurlijk zijn deze niet allemaal nodig want niet alle schepen zijn operationeel inzetbaar of er is niet permanent een heli nodig aan boord.
Ook zijn niet alle heli's beschikbaar voor inzet (volgens het topic Re: NH-90 Helikopters post#3169 van Sparkplug) zijn van de 20 stuks die we hebben zijn er 11 operationeel inzetbaar dat is zo'n 55% van de kisten inzetbaar. Nu speelde het mee dat er 7 stuks in onderhoud/modificatie waren dus is het niet helemaal eerlijk, daarom ga ik uit van dat er 65% van de kisten operationeel beschikbaar is wat bij 24 stuks dus neerkomt op 15 a 16 kisten. Naar mijn idee is dat een mooi aantal om beschikbaar te hebben voor inzet.

Ik verwacht ook op maritiem gebied na 2020 nog een uitbreiding waarbij ik hoop op 4 vMFF's voor Nederland + 2 voor België waarbij de behoefte naar NH-90's ook vergroot word.
Zouden de vMFF's uitgerust kunnen worden met 2 NH-90's vergroot dit die vraag alleen maar meer, ik weet dat men nu kijkt naar 1 NH90 + 1 UAV systeem maar misschien past 2 NH-90's ook wel voor de ASW taak.

Lex

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 22:35 uur
Dat bied mogelijkheden, nog een 4 tal erbij om het aantal terug te brengen naar het aantal van de Lynxen.
Men zou zich moeten afvragen of dat wel reëel is, gezien de hoeveelheid platformen die daarvoor geschikt zijn. En dat is gebaseerd op de huidige situatie en niet de situatie die men voor ogen heeft.
Beleidsvisie?

Parera

Citaat van: Lex op 04/11/2018 | 21:55 uur
Binnen het DHC is een onderzoek gaande betreffende de toekomst. Gezien het feit dat de Cougar langer in dienst blijft, voornamelijk ten behoeve van de SOF en het feit dat alle aangekochte NH90 toestellen voorbestemd zijn voor het maritieme domein is men doende een splitsing tussen land en maritiem nader te beschouwen.
In hoeverre men gevorderd is hiermee is mij op dit moment onbekend.

Dat bied mogelijkheden, nog een 4 tal erbij om het aantal terug te brengen naar het aantal van de Lynxen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2018 | 21:58 uur
Als het opportuun wordt in de jaren dertig dan koop je natuurlijk nieuw materieel wat tot de jaren zeventig/tachtig mee kan inclusief fabrieksondersteuning. Bij voorkeur van een leverancier die een voldoende aantal heeft weggezet om de exploitatie- en update kosten aantrekkelijk te houden.
Dat is waar, omdat de V-280 waarschijnlijk in grote aantallen door de VS gekocht gaat worden is het voor mij een logische keuze en het toestel word geschikt voor maritieme inzet maar ook boven land. Net als de V-247 dat word.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 21:35 uur
maar ik vraag me af of we tegen 2030 niet beter investeren in bijvoorbeeld de Bell V-280 Valor en Bell V-247 Vigilant voor de ''MLD''. De MV-22 / V-22 zijn naar mijn idee toch een prototype dat operationeel is ingezet, het was de eerste generatie tilt-rotor, nu komt de tweede generatie er aan waar we beter in kunnen investeren als je het mij vraagt er is al een hoop verbeterd sinds de introductie van de V-22.


Als het opportuun wordt in de jaren dertig dan koop je natuurlijk nieuw materieel wat tot de jaren zeventig/tachtig mee kan inclusief fabrieksondersteuning. Bij voorkeur van een leverancier die een voldoende aantal heeft weggezet om de exploitatie- en update kosten aantrekkelijk te houden.

Lex

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 21:35 uur
Naar mijn mening is er ook geen toekomst voor een gecombineerde DHC omdat dat belangen van maritieme operaties heel ver af liggen van de operaties boven land en we daar totaal andere toestellen voor nodig hebben en het lijkt er nog steeds op dat de KLU weinig interesse heeft in het maritieme domein.
Binnen het DHC is een onderzoek gaande betreffende de toekomst. Gezien het feit dat de Cougar langer in dienst blijft, voornamelijk ten behoeve van de SOF en het feit dat alle aangekochte NH90 toestellen voorbestemd zijn voor het maritieme domein is men doende een splitsing tussen land en maritiem nader te beschouwen.
In hoeverre men gevorderd is hiermee is mij op dit moment onbekend.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2018 | 21:26 uur
Als we naar een defensiebegroting van 2%bbp gaan, dan zie ik het probleem niet.
Het zijn mooie heli's en als we echt willen is het haalbaar om ze te kopen / in te zetten mits we 2% bbp uitgeven. Het zullen geen grote aantallen zijn maar misschien 12 stuks voor de ''MLD'' maar ik vraag me af of we tegen 2030 niet beter investeren in bijvoorbeeld de Bell V-280 Valor en Bell V-247 Vigilant voor de ''MLD''. De MV-22 / V-22 zijn naar mijn idee toch een prototype dat operationeel is ingezet, het was de eerste generatie tilt-rotor, nu komt de tweede generatie er aan waar we beter in kunnen investeren als je het mij vraagt er is al een hoop verbeterd sinds de introductie van de V-22.

Naar mijn mening is er ook geen toekomst voor een gecombineerde DHC omdat dat belangen van maritieme operaties heel ver af liggen van de operaties boven land en we daar totaal andere toestellen voor nodig hebben en het lijkt er nog steeds op dat de KLU weinig interesse heeft in het maritieme domein. Daarom is een her-oprichting van een MLD onder KM commando naar mijn idee een goede keuze. Dit richt zich dan volledig op de maritieme operaties met MPA's, RPA's en maritieme (onbemande) helikopters.

Ik spreek ook over de tijd 2025 - 2040 niet om nu al die stap te maken maar echt iets voor als we toe zijn aan het uitbreiden van de capaciteiten van de krijgsmacht nadat alles hersteld is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 21:12 uur
Ik kan hier wel schrijven dat we MV-22's moeten aankopen samen met die V-247's voor de marine/ mariniers maar dat gaat niet gebeuren. Het zou ideaal zijn maar dat is simpelweg te duur voor ons.

Als we naar een defensiebegroting van 2%bbp gaan, dan zie ik het probleem niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 04/11/2018 | 21:03 uur
Dat klopt maar voor een deel kun je dat testen in een simulator als je ervoor kiest dat het een gecombineerde  simulator wordt.

Kom op Ace! Als of we de Spitfire naar 0 uren brengen en deze gaan inzetten voor de luchtmacht.

De CH-46 is ontwikkeld in de jaren vijftig van de vorige eeuw en jij wil ze 80-85 jaar later introduceren bij de KM?