De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

silvester herc

Citaat van: Parera op 01/07/2022 | 10:49 uur
Jammer genoeg is er niets meer te vinden (op dit moment) op het www.

Toch zijn dit interessante scheepjes, met zoals het lijkt achterop ruimte voor 2 NH90's en mogelijk voor op de boeg een extra helipad (voor UAV's?), eventueel zelfs een lanceer plek (met skijump) voor grotere STOL UAV's? De bewapening ziet er op dit oog uit als de basis 76 mm en RAM, mogelijk zitten er nog VLS cellen ergens in het ontwerp verwerkt maar dat is niet zichtbaar.
Dat Portugese ontwerp in het andere tropic van buitenlandse marine gaat al aardig in de buurt komen van een LPX carrier ;)

Parera

#2024
Citaat van: Flyguy op 01/07/2022 | 09:04 uur
Yep, en er was nog veel meer

Jammer genoeg is er niets meer te vinden (op dit moment) op het www.

Toch zijn dit interessante scheepjes, met zoals het lijkt achterop ruimte voor 2 NH90's en mogelijk voor op de boeg een extra helipad (voor UAV's?), eventueel zelfs een lanceer plek (met skijump) voor grotere STOL UAV's? De bewapening ziet er op dit oog uit als de basis 76 mm en RAM, mogelijk zitten er nog VLS cellen ergens in het ontwerp verwerkt maar dat is niet zichtbaar.

Uiteraard is dit niet het definitieve ontwerp of komt dit überhaupt ook maar in de buurt van wat er definitief gaat varen maar het geeft een beeld van waar men op dit moment naar kijkt en aan denkt.

Flyguy


Parera

Citaat van: Flyguy op 30/06/2022 | 22:04 uur
Nein. Dit is een vergelijkbaar concept, maar dan met bestaande Damen ontwerpen en geen concepten van de toekomstige schepen.

Dan moet dit hem (deels) zijn ;)



https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/dutch-marin-opens-new-defense-department/

Flyguy

Citaat van: Parera op 30/06/2022 | 19:39 uur
Zien we hier de ''stan patrol achtige'' waar Flyguy over sprak?



Nein. Dit is een vergelijkbaar concept, maar dan met bestaande Damen ontwerpen en geen concepten van de toekomstige schepen.

Huzaar1

Ik hint ook naar de vlcf
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#2019
Citaat van: Huzaar1 op 30/06/2022 | 19:49 uur
Zie ik op dat plaatje niet de boten die de duitsers krijgen.
Idd dat dacht ik ook al, kwa ontwerp, vorm zijn ze gelijkend.
Misschien de toekomstige LCF vervanger

Die kleine lijken wel op Stan patrols en die andere  de ASWF fregatten..  ;)

Parera

Citaat van: Ace1 op 30/06/2022 | 19:48 uur
Ik mis dan wel de LPD vervanger.

Ik zeg ook niet dat dit de afbeelding is die Flyguy gezien heeft, maar er staan wel een soort van (onbemande) stan patrols op  ;)

Citaat van: Huzaar1 op 30/06/2022 | 19:49 uur
Zie ik op dat plaatje niet de boten die de duitsers krijgen.
Ja dat lijken mij de F-126's van de Duitsers.

Huzaar1

Zie ik op dat plaatje niet de boten die de duitsers krijgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 30/06/2022 | 19:39 uur
Zien we hier de ''stan patrol achtige'' waar Flyguy over sprak?

Ik mis dan wel de LPD vervanger.

Parera


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Het gaat idd om de radar
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 29/06/2022 | 12:50 uur
transitie Luchtmacht citaat hier onder
Er wordt geïnvesteerd in moderne elektronische zelfbescherming voor alle helikoptertypen. De capaciteit van de gevechts- en transporthelikopters wordt aangepast aan de nieuwe eisen van het land- en maritieme optreden.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/defensienota-2022/lezen/bijlage-1
.
Er staat niet dat alle helis worden aangepast naar maritieme specs. Er staat dat alle helis worden aangepast naar de nieuwe eisen van Land en Maritiem optreden
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2011
Citaat van: Huzaar1 op 29/06/2022 | 00:27 uur
Met wat ik weet, is dat we wat betreft vLCF wel met de DUI gaan optrekken. Maar daar zitten wel haken en ogen aan, lees; concessies wie wat bouwt en levert.

De kans is inderdaad groot dat Duitsland dit keer voor een eigen radar kiest, de SMART-L wordt al vervangen in 2025 op de 3 Duitse Sachsen klasse fregatten door een radar van Hensholdt & IAI.



De APAR 2.0 & AWWS verwacht ik wel terug op de F127 & onze AWWF's. Nu is de kans groot dat Duitsland ons voor de keuze stelt op samenwerkingsgebied om ook voor deze nieuwe Duitse radar te kiezen wat interessant is voor internationale samenwerking maar een slechte keuze voor onze eigen industrie. Qua bereik is de radar vergelijkbaar met onze nieuwste SMART-L MM/N, een eventuele NL doorontwikkeling kan dus alleen maar beter worden.

Het beste concept is wat mij betreft een verlengd /aangepast F-126 ontwerp waarbij midscheeps de ruimte tussen de twee rhib bays (deels) in gebruik genomen word voor het huisvesten van de extra VLS cellen maar dat er nog wel voldoende ruimte is voor het plaatsen van 2 FRISC's of USV's. In het F-126 ontwerp zijn de NSM launchers ook al verwijderd van het midscheeps deel en verwerkt schuin onder de achterste mast. Ook op de boeg is het mogelijk om meer VLS cellen te plaatsen dan de huidige 16 cellen, hiervoor moet wel de boeg grotendeels her ontworpen worden inclusief de dekken er onder. In de basis moet de ''bak'' waar het VLS in zit verbreed worden over de gehele breedte van het schip.





@Flyguy , het was niet toevallig dit ontwerp dat je gezien hebt? :angel: