Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

Diehl will Iris-T SLM auf Fregatte F125 einsetzen
https://www.hartpunkt.de/diehl-will-iris-t-slm-auf-fregatte-f125-einsetzen/

Diehl wil Iris-T SLM inzetten op fregat F125



De Duitse luchtverdedigingsspecialist Diehl Defense wil zijn Iris-T SLM grond-luchtraket niet alleen integreren in het Mk41 verticale startsysteem van Lockheed Martin, dat veel wordt gebruikt bij westerse marines . Het wapenbedrijf uit Überlingen werkt er ook aan om de geleide raket voor de middellange afstand naar de fregatten van de klasse "Baden-Württemberg" te brengen.

Bij de Duitse marine worden deze fregatten van het type F125 als zwak bewapend beschouwd en zouden daarom geschikt zijn voor uitrusting. Als belangrijkste wapensystemen voor luchtverdediging beschikken de schepen slechts over lichte scheepskanonnen van het kaliber 27 mm en het RAM-systeem voor de korte afstand, evenals het 127 mm kanon, dat in beperkte mate tegen luchtdoelen kan worden ingezet. Luchtverdedigingsraketten op de schaal van een Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) zijn echter - zoals gebruikelijk bij andere fregatten van deze grootteklasse - niet beschikbaar.

Tegen deze achtergrond kon Diehl zich voorstellen dat hij de Iris-T SLM op een F125 zou installeren. Volgens het bedrijf gaat het om een ��raket die een kleine interne dode zone heeft en daardoor het bereik van bestaande wapensystemen overlapt, met een prestatiespectrum vergelijkbaar met dat van de ESSM. De fabrikant geeft de prestatiegegevens van de Iris-T SLM met een bereik van ongeveer 40 km en een hoogtebereik tot 20 km.

De bestaande ruimte vóór de RAM-launcher op het voordek, die bedoeld was om extra wapens te huisvesten, wordt nu gebruikt als sportruimte. De installatie van een verticaal lanceersysteem, waarvoor meerdere dekdoorbraken nodig zijn, wordt vanuit het perspectief van de scheepsbouw als moeilijk beschouwd. Voor de F125 zou dus een andere oplossing gevonden moeten worden.

Het lanceerapparaat, dat ook op een vrachtwagen voor landgebruik is gemonteerd, zou kunnen worden gebruikt om de Iris-T SLM te transporteren en af ��te vuren. Deze wordt tijdens het rijden in horizontale stand gebracht en voor het starten hydraulisch in verticale stand gebracht. Diehl kon zich blijkbaar ook een dergelijke aanpak voor de F125 voorstellen: tijdens de overdrachtsreizen zonder bedreiging blijft de draagraket in een horizontale positie en wordt deze alleen geopend voor de "oorlogsmars" om op elk moment klaar te zijn voor gebruik.

Er kunnen maximaal twee lanceerinrichtingen, elk met acht raketbussen, op het bovendek van het schip worden geplaatst, waar momenteel containers geparkeerd staan. Volgens Diehl's inschatting zou de lancering van een raket met slechts een kortdurend hoog hitteniveau geen grote druk op het dek leggen. Alleen in het geval van een zogenaamde hangfire, dat wil zeggen dat de raket afbrandt maar niet start, zou een beschermplaat nodig zijn om de constructie te beschermen. Blijkbaar wordt een van deze al gebruikt voor de Harpoon-antischeepsraketten van de schepen.

In het geval van de F125 zou het voor de integratie ook voordelig kunnen zijn dat het schip gebruik maakt van de TRS-4D-radar van Hensoldt. Deze heet in de landvariant TRML-4D en fungeert als hoofdsensor voor het Iris-T SLM luchtverdedigingssysteem, dat al in Oekraïne in gebruik is en binnenkort in de Bundeswehr zal worden geïntroduceerd. Om deze reden zijn de experts van Diehl goed thuis in de prestatieparameters van de sensor en de interactie met de raket.

Dat de vast op het schip geïnstalleerde radarplaten, in tegenstelling tot de roterende TRML-4D, kleiner zijn dan de landradar en dus minder vermogen hebben, wordt waarschijnlijk gecompenseerd door het feit dat de raket en de sensor op direct naast elkaar in maritieme toepassingen, terwijl op land een afstand tot 20 km tussen radar en sensor mogelijk is. Dit verbetert de nauwkeurigheid van de verkregen gegevens. De fixed panel radar elimineert bovendien de tijdsvertraging die ontstaat door rotatie op het schip, wat ook de nauwkeurigheid ten goede komt.

In het commando- en wapeninzetsysteem (FüWes), dat wordt geleverd door Atlas Elektronik, zou er slechts sprake zijn van een oppervlakkige integratie, zoals Diehl-kringen zeggen. Diepe integratie is niet nodig. De geleide raket wordt door de radar naar het doelgebied geleid en in het "eindspel" neemt de Iris-T zelf de doelverwerving over met zijn passieve infraroodzoekerkop. Dit laatste wordt zelden gebruikt voor raketten voor gebruik vanaf schepen, omdat mist en wolken de prestaties kunnen beperken - zo luidt de theorie. Op basis van uitgebreide ervaringen met de raket tijdens militaire operaties in Oekraïne onder alle denkbare weersomstandigheden gaan de experts van Diehl er echter van uit dat dit effect niet optreedt.

Ook ziet het bedrijf geen problemen bij het opstijgen vanaf een schip dat slingert door de zware zee. De Iris-T SLM is immers afgeleid van een lucht-luchtraket die bovendien onder hoge fysieke belasting moet worden gelanceerd. Voorwaarde voor gebruik op een schip is echter dat de lanceerinrichting, lanceercontainer en raket bestand zijn tegen de barre omstandigheden op zee met de corrosieve effecten van zout water. Volgens Diehl lopen hier momenteel onderzoeken.

Volgens eigen informatie zou het bedrijf indien nodig onmiddellijk kunnen beginnen met integratietests op het fregat, de productie van lanceerinrichtingen en raketten is immers al in volle gang. De benodigde hardware is dus aanwezig.

silvester herc

Citaat van: Parera op Vandaag om 06:07China's Type 076 Is Shaping Up To Be A Monster Amphibious Warship

From what we can see of China's newest class of amphibious assault ship so far, its width may be its most significant feature.



A review of satellite imagery from Planet Labs indicates that it is roughly 864 feet long and 141 feet wide (263 and nearly 43 meters, respectively). By comparison, again based on satellite imagery, the Type 075 is 784 feet long and 105 feet wide (almost 239 and 32 meters), while the Fujian is 1,036 feet in length and 275 feet in width (close to 316 and almost 84 meters).


https://www.twz.com/sea/chinas-type-076-is-shaping-up-to-be-a-monster-amphibious-warship


En hier maar tobbe met al die ABD brieven in China bouwen ze met sneltreinvaart  ;)

Harald

Zweden wil zijn CB90 schepen uitrusten met raketten en 30mm RWS. Er loopt nu een Tender hiervoor

[24FMVU1815] SSM RBS-18
 
CitaatThe Swedish Armed Forces have asked the Swedish Defence Materiel Administration to procure 8 Surface to Surface missile system together with 64 missiles, as well as framework agreements for missiles and maintenance, including spare parts. The framework agreements must be valid for 4 years each, with the option to extend the terms of each agreement to a total of 20 years for maintenance, and a total of 20 years for missiles.

The Surface to Surface missile system will be integrated on vessels of the type Combat boat 90 which is part of the Amphibious units. These vessels will fight the opponent in all naval geographical areas of interest.
https://www.kommersannons.se/fmv/Notice/NoticeOverview.aspx?ProcurementId=49899

[24FMVU1816] Anti-Aircraft Gun

CitaatThe Swedish Armed Forces have asked the Swedish Defence Materiel Administration to procure 8 Anti-Aircraft Guns, as well as framework agreements for ammunition and maintenance, including spare parts. The framework agreements must be valid for 4 years each, with the option to extend the terms of each agreement to a total of 20 years for maintenance, and a total of 12 years for ammunition. The Anti-Aircraft Gun will be integrated on vessels of the type Combat boat 90 which is part of the Amphibious units. These vessels will fight the opponent aircrafts (UAV and Helicopters) in all naval geographical areas of interest.

Detailed technical requirements will be listed in the technical specification and provided to the candidate in step 2 of the procurement process.

In summary, the Anti-Aircraft Gun must:
- Be able to be integrated on a naval vessel
- Enable firing from a maneuvering naval vessel
- Have integrated fire control sensors for firing on air targets
- Have caliber 30*173 millimeters
- The installation weight must not exceed 1350 kilos, whereof a maximum of 350 kilos refer to indoor placement and 1000 kilos refer to placement on deck.
https://www.kommersannons.se/fmv/Notice/NoticeOverview.aspx?ProcurementId=49900

Parera

China's Type 076 Is Shaping Up To Be A Monster Amphibious Warship

From what we can see of China's newest class of amphibious assault ship so far, its width may be its most significant feature.



A review of satellite imagery from Planet Labs indicates that it is roughly 864 feet long and 141 feet wide (263 and nearly 43 meters, respectively). By comparison, again based on satellite imagery, the Type 075 is 784 feet long and 105 feet wide (almost 239 and 32 meters), while the Fujian is 1,036 feet in length and 275 feet in width (close to 316 and almost 84 meters).


https://www.twz.com/sea/chinas-type-076-is-shaping-up-to-be-a-monster-amphibious-warship


Harald

Australian Navy Capability Head : 'Zero-Change' Is Right Strategy For Tier 2 General Purpose Frigate

The Royal Australian Navy's (RAN's) two-star capability head has made a robust defence of the 'shrink-wrapped' procurement strategy being pursued for the accelerated acquisition of 11 new Tier 2 general purpose frigates.

Speaking at the Defence Leaders Combined Naval Event (CNE) 2024 in Farnborough, UK, on 23 May, Rear Admiral Stephen Hughes, Head of Navy Capability, said that acquisition of a 'zero design change' solution was the only way which to have an acquisition programme underway and on contract before the end of 2026, with a first ship delivery to follow in 2029.

This new approach marks a distinct break from the 'Australianised' military-off-the-shelf (MOTS) model traditionally used for surface combatant procurements. That approach has seen platforms designed overseas customised for RAN standards and requirements, including the integration of Australian-specific weapons, sensors and combat systems.

The Australian government in April 2024 confirmed plans to acquire 11 new Tier 2 ships as part of the force mix previously outlined in the Enhanced Lethality Surface Combat Fleet force design developed last year by an independent analysis of the RAN's surface fleet. These new ships will operate independently and in conjunction with the Hobart class air warfare destroyers and Hunter class frigates to secure maritime trade routes and northern approaches and escort military assets.

The urgency attached to introducing the Tier 2 capability reflects the fragile material state of the RAN's ageing Anzac class frigates, which has led the Commonwealth to abandon the Anzac class Transition Capability Assurance Program and cut the Anzac frigate force from eight to six ships by the end of 2026. To meet the pressing timescales for the introduction of the replacement general purpose frigates, the Canberra government has endorsed a hybrid 'offshore then onshore' build strategy, with the first three ships to be constructed overseas before transitioning to an Australian build.

Four platforms in the 3,000 – 4,000 tonne range have been identified as exemplars to form the basis of the Tier 2 selection process: the MEKO A-200 (thyssenkrupp Marine Systems); Mogami 30FFM (Mitsubishi); the Daegu-class FFX Batch II and Chungnam-class FFX Batch III (Hyundai Heavy Industries/Hanwha Ocean); and the ALFA 3000 (Navantia). "The government mandated that these exemplar designs from Germany, Japan, the Republic of Korea and Spain would be the basis of the capability and the approach to both market and government at the end of the year around what is a viable and non-viable capability against the five programme objectives," Rear Admiral Hughes told the CNE 2024 conference. "We're going to build initially three offshore, and then we'll build three [more] of the same baseline onshore. And then what happens for ships 7 through 11 is something  for future decisions around where that design goes."

ROKS GyeongnamROKS Gyeongnam, the second Daegu-class FFX Batch II frigate of the ROK Navy. ROK Navy picture.


Mogami-class Frigate KumanoMogami-class Frigate Kumano. MHI picture.


Saudi Arabia Expands Maritime Partnership with International CoalitionRoyal Saudi Navy ship HMS Al Jubail (828), the first of the AVANTE corvettes built by Navantia in Spain. (US Navy photo)


TKMS Shorlisted For The Polish Navy Frigate Acquisition ProgramMEKO-A200. TKMS picture.


The intention is to introduce the new general purpose frigate as quickly as possible to replace the remaining Anzac class frigates. What is different from previous practice, said Rear Admiral Hughes, is the focus on 'speed-to-capability' which will condition a fast track, low-risk procurement approach that moves away from the  'Australianised' MOTS model to one of zero design change.

"The government has already decided that the four exemplar designs meet our capability needs [so] I don't need to develop requirements because government's told me 'if you pick one of those four, we're happy with that',"
Rear Admiral Hughes

Five objective criteria will be applied to determine which of the four designs is the most suitable option. These are (in priority order): to have manufacture underway in 2026 to deliver in 2029; transfer of the design for an onshore build in Australia; provide an effective maintenance and sustainment system that can be established in Australia; maximum compliance with regulatory, legislative and class standards; and interoperability with Australian and allied systems.

However, there is implicit understanding that there will be no design change. "We're taking it out of the box," said Rear Admiral Hughes. "The programme objectives will be the means by which we assess what is viable and non-viable. The discipline that the government has put on us is remarkable."

Responding to questions from the CNE 2024 audience, Rear Admiral Hughes  insisted that 'zero-change' was the right approach for the general purpose frigate acquisition, arguing that while there would be a high level of combat systems commonality in the Tier 1 forces, the Tier 2 requirement presented a new opportunity. "We've made the decision [that] we're out of the [Anzac] business, so whatever we choose, whatever standard we go with, we're going to adopt that. We're going to have discipline around that capability."

He continued: "There may be an opportunity where, in time, as we understand the design and we build the capability, we may choose to adjust and adapt depending on our strategic requirements. But what government is saying to us is 'if it's good enough for another navy, it's good enough for our navy'. And for me...the only way I was going to get capability quickly was to say we've got to do a no-change programme.

"I think is this is an opportunity, not a risk. The risk is we don't choose wisely, and we don't understand the designs. We've made it very clear with the four exemplar design companies [that] they need to be totally transparent with us [so] we can choose wisely."

https://www.navalnews.com/event-news/cne-2024/2024/05/australian-navy-capability-head-zero-change-is-right-strategy-for-tier-2-general-purpose-frigate/

Parera

Citaat van: Harald op 27/05/2024 | 16:23 uurInteressant, zal zeker met meer interesse ook bekeken worden , denk ik, vanuit NL-KM. Ook in de vervangeing van onze landingsvaartuigen en de veranderingen binnen het amfibisch optreden.
Ben benieuwd met welke ideeen , ontwerpen er getoond zullen worden naast de 2 bekende van Steller en BAE 
Vaartuig zal dus ook een voertuig mee moeten nemen, als je kijkt naast de onderstaande eisen.


Ik weet wel zeker dat er vanuit Nederland meegekeken word naar dit project. Tenslotte willen we dat ons materieel straks voor beide landen haar schepen bruikbaar is. De eisen komen behoorlijk overeen met onze eisen, zelfs de budgeten komen overeen.

£190 million = € 224 miljoen afgerond omgerekend, en ook het aantal van 20 stuks is gelijk aan dat van ons.
Het grootste verschil is dat de Britten 20 dezelfde vaartuigen willen (CIC) en wij kiezen voor 12x LAC voor personeel + 8x LCM voor materieel/voertuigen.

De huidige Nederlandse LCVP MkV(c)'s zijn ook ontwerpen van Britse origine maar door Damen Den Helder gebouwd onder licentie van de Britse LCVP Mk5. Het mooiste zou zijn dat we weer met dezelfde vaartuigen gaan varen, maar als ik onze plannen bekijk gaat dat niet gebeuren. Onze LCVP's worden 3 jaar eerder vervangen dan de Britse plannen.


Harald

Citaat van: Parera op 27/05/2024 | 16:10 uurUK Set To Kick Off Industry Engagement For Commando Insertion Craft

The UK Ministry of Defence (MoD) is planning to brief industry in early June on its plans to acquire a next-generation Commando Insertion Craft (CIC) to replace the Royal Marines' current Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) MK 5.

https://www.navalnews.com/event-news/cne-2024/2024/05/uk-set-to-kick-off-industry-engagement-for-commando-insertion-craft/

Interessant, zal zeker met meer interesse ook bekeken worden , denk ik, vanuit NL-KM. Ook in de vervangeing van onze landingsvaartuigen en de veranderingen binnen het amfibisch optreden.
Ben benieuwd met welke ideeen , ontwerpen er getoond zullen worden naast de 2 bekende van Steller en BAE 
Vaartuig zal dus ook een voertuig mee moeten nemen, als je kijkt naast de onderstaande eisen.

CitaatTop-level CIC requirements previously promulgated by the MoD call for a medium-lift craft that can carry a strike team and a small vehicle to the shore from a stand-off range (circa 150 nautical miles) at high speed (25+ knots) with a low probability of detection. One major design consideration is the ability to transport marines in an environment where they land on shore 'fit to fight'.

Parera

UK Set To Kick Off Industry Engagement For Commando Insertion Craft

The UK Ministry of Defence (MoD) is planning to brief industry in early June on its plans to acquire a next-generation Commando Insertion Craft (CIC) to replace the Royal Marines' current Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) MK 5.

https://www.navalnews.com/event-news/cne-2024/2024/05/uk-set-to-kick-off-industry-engagement-for-commando-insertion-craft/

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Deens-plan-moet-maritieme-industrie-doen-herleven-220524.html

Deens plan moet maritieme industrie terug doen herleven

Denemarken wil zelf marineschepen gaan bouwen op eigen bodem. De mogelijkheden die het Deense Ministerie van Defensie ziet, werden dinsdag bekend gemaakt op een persconferentie, waar onder meer minister van Defensie Troels Lund Poulsen op aanwezig was. In totaal wil Denemarken 40 miljard Deense kronen, of omgerekend 5,4 miljard euro investeren in de industrie. Het plan past in het langetermijnplan van Denemarken om de marine uit te rusten met in totaal 55 nieuwe schepen, waar Marineschepen.nl eerder al over berichtte.

silvester herc

Speciaal voor Ace1
Een video van het Britse MRSS model

Parera

Lockheed Martin Launches Patriot Missile From VLS In First-Ever Test

Lockheed Martin vertically launched a PAC-3 MSE for the first time in a test that downed a cruise missile target.



https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/lockheed-martin-launches-patriot-missile-from-vls-in-first-ever-test/

silvester herc

De bouw van marine schepen gaat een beetje sneller in China dan hier!

Harald

Eying China Threat, Congress Pushes Navy On At-Sea Rearming

The Navy's inability to reload its surface combatants at sea with fresh missiles has become a glaring risk.

https://www.twz.com/sea/eying-china-threat-congress-pushes-navy-on-at-sea-rearming

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 16/05/2024 | 15:50 uurDe Firma die achter
- de Britse Type 31,
- het Poolse MIECZNIK-prokect (Zwaardvis) Babcock's Arrowhead 140 (AH140),
- het Indonesische project zit om twee Arrowhead 140 (met wat aanpassingen) te bouwen onder licentie.

Ik vermoed dat de Zweden ook meer richting fregat (dan korvet) gaan, gebaseerd op die Arrowhead 140.
Ben benieuwd.

De trend is dat iedereen een slagje groter gaat inderdaad. Zweden hebben van nature behoefte aan kleinere, meer onzichtbare en wendbare schepen. Dit wordt bepaald door hun beoogde optreden.

Vermoed dat ze tonnage willen van onze huidige M's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 16/05/2024 | 14:30 uurBabcock To Support Saab On Swedish Future Surface Combatant
Babcock International Group (Babcock), the defence company, has been selected by Saab to support the design for the development of the Swedish Navy's new Luleå-class Surface Combatant.
De Firma die achter
- de Britse Type 31,
- het Poolse MIECZNIK-prokect (Zwaardvis) Babcock's Arrowhead 140 (AH140),
- het Indonesische project zit om twee Arrowhead 140 (met wat aanpassingen) te bouwen onder licentie.

Ik vermoed dat de Zweden ook meer richting fregat (dan korvet) gaan, gebaseerd op die Arrowhead 140.
Ben benieuwd.