Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Citaat van: Lynxian op 02/05/2024 | 15:03 uurLijkt me een beetje een broekpoepmomentje als je als oppervlakte schip dit silhouet opeens naast je verschijnt. Of erger nog: achter je.

De kans dat je deze naast of achter je gaat zien is zeer klein. Deze UUV is gemaakt voor het opereren op extreme dieptes, daarnaast is het voor zover bekend waarschijnlijk een ASW systeem dat ook nog eens bewapend kan worden met Mk54 torpedo's of Mk48 HWT's.


Lynxian

Citaat van: Parera op 02/05/2024 | 03:27 uurVia X/Twitter @DARPA

Manta Ray #UUV prototype completes full-scale, in-water testing off the coast of SoCal. DARPA program exhibits modular, first-of-kind capability for an extra-large uncrewed underwater vehicle. Built by
@northropgrumman.

https://www.darpa.mil/news-events/2024-05-01





Laat de mensen van COMMIT maar eens gaan kijken in Zuid California , dit is wat je moet willen naast je bemande onderzeeboten :angel:
Lijkt me een beetje een broekpoepmomentje als je als oppervlakte schip dit silhouet opeens naast je verschijnt. Of erger nog: achter je.

Parera

Via X/Twitter @NavyLookout

@hensoldt to supply Quadome 3D AESA Air and Surface Surveillance radar for the Fleet Solid Support ships. @kelvinhughes will supply Integrated Navigation Bridge Systems (INBS) and SharpEye navigation radars.



https://www.hensoldt.net/products/radar-iff-and-comms/quadome-naval-surface-and-air-surveillance-radar/


Parera

Via X/Twitter @DARPA

Manta Ray #UUV prototype completes full-scale, in-water testing off the coast of SoCal. DARPA program exhibits modular, first-of-kind capability for an extra-large uncrewed underwater vehicle. Built by
@northropgrumman.

https://www.darpa.mil/news-events/2024-05-01





Laat de mensen van COMMIT maar eens gaan kijken in Zuid California , dit is wat je moet willen naast je bemande onderzeeboten :angel:

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 01/05/2024 | 18:28 uurDe Spanjaarden hebben zich indertijd gewaagd aan een carrier(tje), de Principe de Asturias.
Klein ding met een beperkte helicopter en Matador vloot.
Dat land zie ik zich niet wagen aan een heuse Fleet carrier. Conventioneel aangedreven of niet.

Italie... die gebruiken hun vloot vooral binnen de Middellandse Zee. Zelden komen ze in onze contrijen.
En hun hele marine heeft niets nucleair aangedreven. Ik zie hen ook nooit die richting inslaan. Ze zijn happy met een schip met 4 GE LM2500 GT's (of RR MT-30) - die zuipen maar ze bouwen nieuwe bevoorraders. Dus RAS-fuel is taken care of.

Duitsland - vergeet dat land.

De enige landen in Europa die ik zich zie wagen aan een CV(N), zouden het VK en FR zijn.
En de Britten zijn een weg ingeslagen die hen voor enkele decennia ketent aan die twee miskleunen met F35-B.
Blijft alleen FR over.

Raar maar (hoogswaarschijnljk) waar zie ik de F35-B als de passe-partout voor een reeks Europese carriers, mochten die er komen.
Mss dat de Spanjaarden er nog wat kopen voor hun Juan-Carlos... hen zie ik daarmee best gelukkig zijn. Hun Asturias heeft ook niet veel inzet beleefd.
De Italianen zullen bij hun Trieste en Cavour blijven, met ook een handvol F-35B's.

Net als met onze dromen over grotere marines met een beperkt aan scheepstypes die in veel grotere series dan de huidige gebouwd kunnen worden...  zullen ook de carriers er niet komen.
Landen als Portugal, Denemarken, Noorwegen, Zweden (en zelfs Finland) (en ook Belgie :angel: , mocht de politiek er zich eindelijk eens aan wagen) zouden zo veel makkelijker en goedkoper aan minstens een fregatten-drieslag (of zelfs vierslag) kunnen geraken. Dat terzijde.

In ben het hier wel mee eens, maar ik bedoelde meer als er 1 land is dat na Frankrijk een nuke carrier zou kunnen aanschaffen zijn het de Italianen. Niet alleen vanwege hun vloot structuur, politiek maar ook zeker de industrie en samenwerking met Frankrijk (FREMM, tankers).

Voor Europa zou een 3 of 4 tal light carriers zoals de Cavour met F-35B's en UAV's al een prachtige capaciteit zijn. Hetzelfde aantal in QE klasse formaat carriers zullen we voorlopig kunnen beschouwen als een droom capaciteit voor de EU.

ARM-WAP

De Spanjaarden hebben zich indertijd gewaagd aan een carrier(tje), de Principe de Asturias.
Klein ding met een beperkte helicopter en Matador vloot.
Dat land zie ik zich niet wagen aan een heuse Fleet carrier. Conventioneel aangedreven of niet.

Italie... die gebruiken hun vloot vooral binnen de Middellandse Zee. Zelden komen ze in onze contrijen.
En hun hele marine heeft niets nucleair aangedreven. Ik zie hen ook nooit die richting inslaan. Ze zijn happy met een schip met 4 GE LM2500 GT's (of RR MT-30) - die zuipen maar ze bouwen nieuwe bevoorraders. Dus RAS-fuel is taken care of.

Duitsland - vergeet dat land.

De enige landen in Europa die ik zich zie wagen aan een CV(N), zouden het VK en FR zijn.
En de Britten zijn een weg ingeslagen die hen voor enkele decennia ketent aan die twee miskleunen met F35-B.
Blijft alleen FR over.

Raar maar (hoogswaarschijnljk) waar zie ik de F35-B als de passe-partout voor een reeks Europese carriers, mochten die er komen.
Mss dat de Spanjaarden er nog wat kopen voor hun Juan-Carlos... hen zie ik daarmee best gelukkig zijn. Hun Asturias heeft ook niet veel inzet beleefd.
De Italianen zullen bij hun Trieste en Cavour blijven, met ook een handvol F-35B's.

Net als met onze dromen over grotere marines met een beperkt aan scheepstypes die in veel grotere series dan de huidige gebouwd kunnen worden...  zullen ook de carriers er niet komen.
Landen als Portugal, Denemarken, Noorwegen, Zweden (en zelfs Finland) (en ook Belgie :angel: , mocht de politiek er zich eindelijk eens aan wagen) zouden zo veel makkelijker en goedkoper aan minstens een fregatten-drieslag (of zelfs vierslag) kunnen geraken. Dat terzijde.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 15:48 uurDat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Toch ontloopt het elkaar niet zo heel erg veel. Een vergelijkbaar schip is de HMS Victorious (R38).

Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 15:48 uurOrigineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Met de kanttekening dat de FCAS een behoorlijk groot toestel wordt. De PANG zit qua omvang tussen de Midway-klasse en de Forrestal-klasse in. Beide klasses konden een uitgebreide Carrier Air Wing huisvesten.

CATOBAR en STOVL hebben elk hun voor- en nadelen. Verder ben ik van mening dat met een dedicated aircraft carrier ontwerp (CATOBAR of STOVL) efficiënter sorties kunnen worden gegenereerd dan met een LHA.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 01/05/2024 | 15:10 uurDe Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).
Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Citaat van: Sparkplug op 01/05/2024 | 15:10 uurVooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.

Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 14:32 uurDe Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).


Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 14:32 uurOverigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2752
Citaat van: ARM-WAP op 01/05/2024 | 11:31 uurEr zijn redelijk wat meningen te hebben over de Britse carriers.
Ze hebben er, gelukkig, wel twee maar dan nog hebben ze blijkbaar problemen om er constant één inzetbaar te hebben.

De Fransen, met hun ene carrier, hebben ook periodes waarin die CDG niet beschikbaar is.
'k Vind'em wel stukken beter geslaagd:
- momenteel meer toestellen dan de Britse
- twee katapulten
- tenminste een eigen VLS met 4x8 cellen voor ASTER AAW msls. 2 SADRAL-Mistral opstellingen en een drietal 20 mm Narwhals (de bewapening van de Italiaanse Cavour is nog beter uitgerust)
- een degelijk AEWC toestel met de Hawkeye waarvan ze toch actuele versies inzetten/bestellen.

De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Ook is het nog steeds niet helemaal duidelijk volgens mij of de Franse zelf nu 1 of ook eindelijk die 2e carrier gaan bestellen. Het moment is daar om juist nu in te zetten op 2 of zelfs meerdere grote carriers in Europa.

Als laatste wil ik terugkomen op de bewapening van het PANG:
Met een 16 cells VLS voor Aster-15 & Aster-30 hebben ze een mooi pakket te pakken, maar wat deze carrier mist is een korte/middellange afstands raket vergelijkbaar met de ESSM. Dit zou een betere ontwikkeling zijn dan de Aster-30 in het VLS zeker als ze deze kunnen quadpacken zoals de ESSM.

Daarnaast krijgt deze carrier ook een viertal van de nieuwe Franse CIWS 40mm RapidFire. Ongetwijfeld krijgt het schip nog een 6 a 8 Narwahl 20 mm's tegen oppervlakte doelen en enkele (handbediende) machinegeweren.

Overall vind ik dit ontwerp een prachtige basis voor een eerste Europeese tegenhanger van de Amerikaanse super carriers. En met een 3 tot 5 stuks binnen de Europese marines verdeeld denk ik dat we een prima aantal hebben. Vergelijkbaar met het FREMM zal het ontwerp grotendeels gelijk zijn maar uitgevoerd met Nationale systemen. Het aantal zou te behalen zijn door dat Frankrijk 2 stuks aanschaft, de Italianen en Spanjaarden beide 1, dit laat een 5e carrier in het vooruitzicht waarbij ik zou zeggen Duitsland maar dat zie ik de Duitse politiek niet aandurven. Als het een niet kern aangedreven variant was zou dit probleem al iets kleiner worden voor Duitsland en ook Spanje.

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2024 | 01:58 uurJa de Fransen maken mooiere CV's dan de Britten, dat is ook niet moeilijk. Wat zijn die dingen lelijk zeg.
Er zijn redelijk wat meningen te hebben over de Britse carriers.
Ze hebben er, gelukkig, wel twee maar dan nog hebben ze blijkbaar problemen om er constant één inzetbaar te hebben.

De Fransen, met hun ene carrier, hebben ook periodes waarin die CDG niet beschikbaar is.
'k Vind'em wel stukken beter geslaagd:
- momenteel meer toestellen dan de Britse
- twee katapulten
- tenminste een eigen VLS met 4x8 cellen voor ASTER AAW msls. 2 SADRAL-Mistral opstellingen en een drietal 20 mm Narwhals (de bewapening van de Italiaanse Cavour is nog beter uitgerust)
- een degelijk AEWC toestel met de Hawkeye waarvan ze toch actuele versies inzetten/bestellen.


Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 30/04/2024 | 22:48 uurIk ben benieuwd naar wat de studie oplevert. Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van de Charles de Gaulle. Ik denk dat ze nu ook wel met een mooi design op de proppen komen.

Ja de Fransen maken mooiere CV's dan de Britten, dat is ook niet moeilijk. Wat zijn die dingen lelijk zeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Ik ben benieuwd naar wat de studie oplevert. Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van de Charles de Gaulle. Ik denk dat ze nu ook wel met een mooi design op de proppen komen.

Harald

French Navy orders placed for next generation aircraft carrier

According to information published by Sebastien Lecornu on April 26, 2024, the initial orders for a new generation of aircraft carriers have been placed. Naval Group, Chantiers de l'Atlantique, and Technicatome have received notifications to begin long-term services, including the development of nuclear propulsion systems.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/april/14293-french-navy-orders-placed-for-next-generation-aircraft-carrier.html