Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 16/03/2022 | 20:22 uur
4 M vervangers van het 22D ontwerp en de 4 OPV,'s nu gelijktijdig vervangen door het Griekse Sigma ontwerp en je heb 8 serieuze gevechtseenheden. Daarna de LCF,'s vervangen en we zijn weer deels boven Jan.

Daar gaan we weer...

4 ASWF (22D), graag, uitbreiden met 16 extra VLS cellen tot 32 totaal + 8 extra ASuW raketten (16) (LRASM)

SIGMA variant is door de KM serieus gewogen en te licht bevonden, wat mij betreft 2e batch ASWF (als OPV vervanger)

4 LCF vervangen door 4 FuAD

En door...

Optie zou wat mij betreft 6 ASWF en 6 FuAD zijn.

Master Mack

4 M vervangers van het 22D ontwerp en de 4 OPV,'s nu gelijktijdig vervangen door het Griekse Sigma ontwerp en je heb 8 serieuze gevechtseenheden. Daarna de LCF,'s vervangen en we zijn weer deels boven Jan.

Parera

Citaat van: Mourning op 16/03/2022 | 16:00 uur
Hebben wij behoefte aan een Korvet dan?

W.m.b. mogen er 2 OPV's overblijven die in de West gaan functioneren en nog wel een tijdje mee kunnen. De overige vervangen door 2 extra ASWF en als er genoeg personeel, budget en wil is dan nog 1-2 extra ASWF als uitbreiding van de vloot. Dan zou je uitkomen op 4 LCF's en 4 ASWF (en bij uitbreiding op 5-6 stuks) en 2 OPV's.

Behoefte aan korvetten is er binnen de KM niet, maar de taken in de West kunnen prima ingevuld worden met een korvet dat een relatief kleine bemanning heeft. Door een korvet te stationeren i.p.v. een OPV heb je net wat meer slagkracht in de regio mocht dat nodig zijn. Een fregat kan uiteraard ook maar dat vraagt vaak wel net wat meer bemanning dan een korvet.

De goedkoopste oplossing is om 1 schip permanent in de regio te stationeren en lokaal (en/of in de regio) het onderhoud te laten uitvoeren. Daarnaast betekend dit dat ook de bemanning net als vroeger weer voor periode van 2 of 3 jaar in de regio moet gaan wonen met zijn/haar gezin. Hieraan zitten behoorlijk hoge kosten voor de marine, zeker nu ongeveer alle ''marine woningen'' zijn afgestoten en particulier huren is veel duurder. Een optie zou zijn om hiervoor op een van de eilanden een nieuwe woonwijk te bouwen en hier deze mensen te plaatsen.

Ook zit je dan met het probleem van de SARC maar misschien kan hier ook iets opgevonden worden.  Aansluiten bij het EPC zou poltiek gezien interessant kunnen zijn om te laten zien dat ook wij graag Europees samenwerken, maar het levert voor de vloot standaardisering wel een probleem op.

Het meest simpele is om een roterende eenheid voor een periode van 4 a 8 maanden naar de West uit te zenden incl. de bemanning en dat kan dan ook gewoon met een fregat. Dit is dan misschien wat ''overkill'' qua capaciteit maar het vraagt geen speciale klasse schepen en een helehoop voorzieningen in de regio. Een optie zou ook nog kunnen zijn om de ''batch 2'' van het ASWF  anders in te richten waarbij bijvoorbeeld een deel van de ASWF specifieke middelen bij 2 schepen niet geinstaleerd gaat worden waardoor deze wat lichter uitgerust zijn maar wel uitgebreid kunnen worden als dat nodig is. Al is dat (weer) bezuinigen op de verkeerde manier als je het mij vraagt.

Een mooi voorbeeld wat zou kunnen is het Italiaanse PPA fregat waarvan er 3 varianten zijn maar dit is een serie van 10 fregatten. Het ASWF compleet opnieuw ontwerpen om tot zo een soort constructie te komen lijkt mij ook niet wenselijk voor zowel de wensen van de KM als voor het tijdsschema.

Harald

Citaat van: Umbert op 16/03/2022 | 15:42 uur
Gewoon meedoen voor 4 stuks en de 4 OPV naar de west.

:hrmph: :hrmph:  laten we maar vasthouden aan de ASWF fregatten van Damen, dan houden we het in eigen hand.
Door nu snel door te pakken met het ASWF fregat, kunnen we de vervanging versnellen en ook meer kans dat andere landen willen aansluiten.

En laten we a.u.b. ook voor een plus versie gaan van het ASWF fregat...  ;) 

Mourning

Hebben wij behoefte aan een Korvet dan?

W.m.b. mogen er 2 OPV's overblijven die in de West gaan functioneren en nog wel een tijdje mee kunnen. De overige vervangen door 2 extra ASWF en als er genoeg personeel, budget en wil is dan nog 1-2 extra ASWF als uitbreiding van de vloot. Dan zou je uitkomen op 4 LCF's en 4 ASWF (en bij uitbreiding op 5-6 stuks) en 2 OPV's.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Umbert

Citaat van: Harald op 16/03/2022 | 14:03 uur
European Patrol Corvette contract could be signed in 2025 
( NL moet haast maken met het doorpakken in de M-fregat vervanging en de knoop doorhakken, want anders vissen ze straks zo-wie-zo achter het net met eventuele export orders en/of extra deelnemede landen in het project.)

Around 40 companies across Europe are already involved in the European Patrol Corvette project.

According to a release from the Italian Navy, a contract for constructing the future European Patrol Corvette (EPC) could be signed as soon as 2025.

If a deal is indeed signed in 2025, work on the lead ship could begin in 2026 with a view to deliveries starting in 2030.

The news came after representatives of the Italian Navy, Spain, France, Greece, and the European Defence Agency attended an EPC project team meeting on 8 March in Rome.

The Italian Navy said the meeting to draft common requirements was 'fundamental' to further developing the EPC project's underlying development document.

Across Europe, more than 30 ship classes weigh between 500t to 4000t; the EPC project aims to overcome this market fragmentation with a common vessel.

Denmark and Norway are signed up to the project as co-financiers, and Portugal holds observer status.

In December 2021, the Naviris JV and Navantia submitted an offer for the European Defence Fund (EDF) Modular and Multirole Patrol Corvette (MMPC). MMPC is the name of the EDF tender for the EPC.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/european-patrol-corvette-contract-could-be-signed/

Gewoon meedoen voor 4 stuks en de 4 OPV naar de west.

Harald

European Patrol Corvette contract could be signed in 2025 
( NL moet haast maken met het doorpakken in de M-fregat vervanging en de knoop doorhakken, want anders vissen ze straks zo-wie-zo achter het net met eventuele export orders en/of extra deelnemede landen in het project.)

Around 40 companies across Europe are already involved in the European Patrol Corvette project.

According to a release from the Italian Navy, a contract for constructing the future European Patrol Corvette (EPC) could be signed as soon as 2025.

If a deal is indeed signed in 2025, work on the lead ship could begin in 2026 with a view to deliveries starting in 2030.

The news came after representatives of the Italian Navy, Spain, France, Greece, and the European Defence Agency attended an EPC project team meeting on 8 March in Rome.

The Italian Navy said the meeting to draft common requirements was 'fundamental' to further developing the EPC project's underlying development document.

Across Europe, more than 30 ship classes weigh between 500t to 4000t; the EPC project aims to overcome this market fragmentation with a common vessel.

Denmark and Norway are signed up to the project as co-financiers, and Portugal holds observer status.

In December 2021, the Naviris JV and Navantia submitted an offer for the European Defence Fund (EDF) Modular and Multirole Patrol Corvette (MMPC). MMPC is the name of the EDF tender for the EPC.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/european-patrol-corvette-contract-could-be-signed/

Sparkplug

Citaat van: Mer et Marine op 12/03/2022 | 19:52 uur
Is Egypte echt geïnteresseerd in zeegaande onderzeeërs en een vliegdekschip?

https://www.meretmarine.com/fr/defense/l-egypte-est-elle-vraiment-interessee-par-des-sous-marins-oceaniques-et-un-porte-avions

Volgens het artikel zou Cairo haar interesse in conventionele Barracuda onderzeeboten hebben uitgedrukt naar Naval Group en daarnaast ook spreken over een (tweede hands) vliegkampschip met +/- 20 Rafales aan boord.

Het is niet te hopen dat Egypte echt geinteresseerd is in de ex-Foch, want deze is a. te oud voor opwaardering en b. beperkt de grootte de capaciteiten van de Rafale M.

Citaat van: Thomasen op 12/03/2022 | 19:55 uur
Die gasten kunnen beter hun land op orde brengen. Een sterk land kan een sterk leger dragen.

+1
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Is Egypte echt geïnteresseerd in zeegaande onderzeeërs en een vliegdekschip?

https://www.meretmarine.com/fr/defense/l-egypte-est-elle-vraiment-interessee-par-des-sous-marins-oceaniques-et-un-porte-avions

Volgens het artikel zou Cairo haar interesse in conventionele Barracuda onderzeeboten hebben uitgedrukt naar Naval Group en daarnaast ook spreken over een (tweede hands) vliegkampschip met +/- 20 Rafales aan boord.


Kornet43

#1731

Harald

RN plans Type 45 ballistic missile defence, eyes future counter-hypersonic capability

The UK RN will upgrade its Type 45 destroyers to provide a ballistic missile defence capability while detailing plans for the ship's replacements to feature counter-hypersonic equipment.
Upgrades to the Sea Viper missile system aboard Daring-class Type 45 destroyers will protect the RN and wider defence community from ballistic missile threats by the late 2020s, under a newly confirmed UK plan.

A ballistic missile defence (BMD) capability will be delivered through the Sea Viper Evolution (SVE) project.

The government confirmed the plans in a written response to a UK Parliament Defence Committee report on the state of the RN.

Funding for SVE Capability 1, which would see the upgrade of missiles to the Aster Block 1 standard, was mentioned in the March 2021 Integrated Review.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/rn-plans-type-45-ballistic-missile-defence-eyes-fu/

Harald

Saab to build X-band digital radar prototype for USN

US Navy will assess X-band all-digital radar performance in a contested maritime environment.
The Office of Naval Research (ONR) has selected Saab to produce an All-Digital Radar Technology Advanced Technology Demonstrator under a two-year contract worth $15.14 million.

Saab was chosen after a competitive evaluation under an ONR Long-Range Broad Agency Announcement.

'This contract provides for demonstrating the all-digital radar design and its performance in a relevant maritime contested environment, defining the technological limitations and performance trade-offs in [the] X band; and constructing a US prototype demo and evaluation,' the DoD announced on 23 February.

Work will be performed in East Syracuse, New York, with an expected completion date of 22 February 2024.

https://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/saab-to-built-x-band-digital-radar-prototype-for-u/

Harald

Israel completes first series of live-fire tests of the C-Dome

According to information published by the Israel Defense Forces on February 21, 2022, Israel has successfully completed the first series of live-fire tests of the "C-Dome"—an advanced naval configuration of the Iron Dome Aerial Defense System—aboard the Israeli Navy Ship Sa'ar 6 "Magen" Class Corvette.



The C-Dome naval defense system is based on the Iron Dome and is designed to effectively protect combat vessels against various threats. It could quickly and automatically handle saturation attacks by engaging multiple targets at the same time. It provides navy ships with protection against UAVs, rockets, and also cruise missiles.

C-Dome utilizes the ship's own surveillance radar and does not require a dedicated Fire Control Radar. Weapon System Command and Control are seamlessly integrated with the ship's combat management system, facilitating system operation.

This defensive system does include a multi-round launcher loaded with vertically-launched canistered interceptors and it will be installed under the ship's deck.

C-Dome uses the combat-proven Iron Dome interceptor that has already achieved more than 1,200 successful interceptions. These interceptors are said to be maintenance-free and are stored in a sea-proof canister. Up to 10 interceptors can be loaded into a modular vertical launcher unit and each interceptor is equipped with active radar, allowing it to ensure a high-precision rate.

The Sa'ar 6 is a new generation of corvette built by the German company ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) for the Israeli Navy.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/february/11431-israel-completes-first-series-of-live-fire-tests-of-the-c-dome.html

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 21/02/2022 | 10:15 uur
En vergelijk die Meko A-300 eens met onze M-fregat vervangingsplannen...
Idd...

Damen werd nergens vermeld dus ga ik er van uit dat die niet eens meegedongen hebben.
En Naval Group en Fincantieri ook niet.