Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Kornet43

Citaat van: Parera op 18/03/2022 | 19:21 uur
Ik ben het met je eens dat uitstraling niks toevoegd, maar in het complete plaatje ''staat het wel mooier op een moderne boot''.  Dat verschil in loop lengte was mij overigens niet bekend.

Een simpele vraag ; Zou het ook mogelijk zijn om het ASWF uit te rusten met een 127 mm kanon & Duitse VLS + RAM opstelling en dan het sovraponte op de hangaar te positioneren?
Dit zou wel een compleet her ontwerp van de boeg / bak vragen maar nu er zicht is op meer budget misschien helemaal geen verkeerd idee.

Een alternatieve variant kan nog zijn de RAM wel op de hangaar en een 30/35/40 mm kanon op de bak RAM positie met dan een 76 mm kanon op de boeg.


Als het budget het toelaat is alles mogelijk, Mijn alternatieve variant is: 76 Super Rapid op de boeg, RAM op de boeg. Op de hangar RAM en Sovraponte. En Lionfish 20MM stuurboord en bakboord.

Parera

Citaat van: Kornet43 op 18/03/2022 | 19:19 uur
Uitstraling koop je niets voor, ik als marine-man prefereer de Oto Melara 76 Super Rapid kanons, die hebben een langere loop.

Ik ben het met je eens dat uitstraling niks toevoegd, maar in het complete plaatje ''staat het wel mooier op een moderne boot''.  Dat verschil in loop lengte was mij overigens niet bekend.

Een simpele vraag ; Zou het ook mogelijk zijn om het ASWF uit te rusten met een 127 mm kanon & Duitse VLS + RAM opstelling en dan het sovraponte op de hangaar te positioneren?
Dit zou wel een compleet her ontwerp van de boeg / bak vragen maar nu er zicht is op meer budget misschien helemaal geen verkeerd idee.

Een alternatieve variant kan nog zijn de RAM wel op de hangaar en een 30/35/40 mm kanon op de bak RAM positie met dan een 76 mm kanon op de boeg.


Kornet43

Citaat van: Parera op 18/03/2022 | 19:14 uur
Die foto's heb ik ook gezien inderdaad, maar vond het wel goed om nog even mede te delen voor de mensen die het niet weten. ;)




Ik vind de uitstraling van het kanon heel modern, maar toch zou ik liever het ASWF uitgerust zien met een magazijn onder het dek (groter magazijn).
Uitstraling koop je niets voor, ik als marine-man prefereer de Oto Melara 76 Super Rapid kanons, die hebben een langere loop.

Parera

#1753
Citaat van: Kornet43 op 18/03/2022 | 19:10 uur
Ja mooi, maar je loopt 1 jaar achter. Eerste plaatjes van de Sovraponte op de Montecuccoli zijn van 17 maart 2021. https://www.edrmagazine.eu/breaking-news-first-images-of-its-montecuccoli-ppa-weapon-fit
Die foto's heb ik ook gezien inderdaad, maar vond het wel goed om nog even mede te delen voor de mensen die het niet weten. ;)




Ik vind de uitstraling van het kanon heel modern, maar toch zou ik liever het ASWF uitgerust zien met een magazijn onder het dek (groter magazijn).

Kornet43

Citaat van: Parera op 18/03/2022 | 17:13 uur
Dat achterste kanon boven op de hangaar is de eerste sovraponte die geproduceerd is. Mooi om eindelijk te zien hoe ons ASWF kanon er uit gaat zien ipv 3d renders.
Ja mooi, maar je loopt 1 jaar achter. Eerste plaatjes van de Sovraponte op de Montecuccoli zijn van 17 maart 2021. https://www.edrmagazine.eu/breaking-news-first-images-of-its-montecuccoli-ppa-weapon-fit

Parera

Citaat van: Harald op 18/03/2022 | 15:43 uur
Fincantieri Delivers First PPA 'Thaon Di Revel' To Italian Navy

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/fincantieri-delivers-first-ppa-thaon-di-revel-to-italian-navy/





Dat achterste kanon boven op de hangaar is de eerste sovraponte die geproduceerd is. Mooi om eindelijk te zien hoe ons ASWF kanon er uit gaat zien ipv 3d renders.

ARM-WAP

De Italianen bouwen lustig verder aan hun MArine... de werven liggen daar zeker niet still.
Hun FREMM-variant kan ik best smaken - toch zeker die 'general purpose'.
En ook deze PPA's zijn, op zijn minst, 'speciaal'. Opvallend is dan die boeg, maar ook de voorste bovenbouw.
Die vensters op de brug vind ik dan weer wat minder. Net als in een auto kan je daar snel last hebben van de zon.
De bovenbouw is ook best hoog en de wanden steil.


Harald

Navantia And Kongsberg Sign MoU For Nansen-Class Support And Modernization

Kongsberg Defence and Aerospace (KDA) and Navantia SA SME have signed an MoU with the objective of exploring potential mutual collaboration in support of and future modernization of the Royal Norwegian Navy F-310 Nansen class frigates.

MoU is for the potential support and modernization of Norway's F-310 frigates

Navantia press release

CitaatThe Nansen Class Frigates, delivered between 2006 and 2011, were designed and built by Navantia for the Norwegian Navy. Navantia has been supporting the Norwegian Navy since 2013 in the sustainment and maintenance of the frigates.

KONGSBERG was one of the main subcontractors of such Nansen Class Frigate Program and supplied the national parts of the Combat System: anti-surface and anti-submarine warfare systems based on the company's combat management system architecture as well as the navigations system. KONGSBERG has been supporting the frigates over many years since.

Under the present agreement, the state owned company NAVANTIA and KONGSBERG (51% state owned company), will evaluate ways of joint collaboration in the future support of the frigates modernization and with the ultimate goal of providing the best solutions to the Norwegian Armed Forces.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/navantia-and-kongsberg-sign-mou-for-nansen-class-support-and-modernization/

Harald

European Patrol Corvette Could Start Construction In Four Years

The Italian Navy (Marina Militare), which is the lead partner of the European Patrol Corvette (EPC) project hosted the meeting in which the navies of the four participating countries participated. The EPC is the most important PESCO project for the maritime domain.

The EPC construction contract could be signed as early as 2025 and the keel laying of the first ship could take place in 2026 with delivery starting in 2030.

Italian Navy press release – translation by Naval News

CitaatThe European Patrol Corvette (EPC) Project Team held a meeting on March 8 with representatives of the Italian, French, Spanish and Hellenic navies and European Defence Agency (EDA).

The EPC is a class of second-line vessels jointly designed by four European countries. They will be built by an industrial consortium consisting of four companies from three different countries, including the Italian shipyard Fincantieri.

The March 8 meeting, dedicated to the drafting of the common requirements, was fundamental to further develop the capability development document at the base of the project and to shed the convergence of intentions of the four countries in order to make the project certainly materializable by the industrial consortium.

The EPC is part of the Permanent Structured Cooperation (PESCO), namely the European Union's structured cooperation in the defense sector. The project was proposed by the Italian Navy, supported by the Italian Ministry of Defense and approved by the European Commission on 12 November 2019.

The initiative, formally launched following the signing of a letter of intent joint with the French Navy on 3 June 2019, has aroused the interest of several nations that later expressed the intention to adhere as a participant member.

To date, Italy (as coordinator), France, Greece, Spain and Portugal (as observer) are involved. Thanks to the support of the European Defense Agency (EDA), institutional referent for the definition and harmonization phase of the common requirements, a convergence was found for the preparation of initial plant documents with the aim of establishing the lines of Development of the entire program.

The European Corvette will be equipped with strong flexibility qualities, able to carry out multiple missions and therefore both "presence and surveillance" tasks and those with a "combat" profile. The objective is to pursue an increasing synergy and optimization for the development of the maritime instrument and, at the same time, to overcome the fragmentation that characterizes the EU today, where there are more than 30 ships classes from 500 to 4,000 tons.

After the March 8 meeting, the next steps will be to initiate the national Operational Requirement approval process to seal the achievements and continue the design process by defining the detailed requirements. The contract to build the European corvettes could be signed as early as 2025 and the keel laying of the first ship could take place in 2026 with delivery starting in 2030.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/european-patrol-corvette-could-start-construction-in-four-years/

Parera

Citaat van: Harald op 17/03/2022 | 09:34 uur
Dit moet eigenlijk voor nu het doel zijn om de M fregatten mee te vervangen en afstappen van het "budget" fregat.

Daar ben ik het volledig mee eens, en begin maar eens met 4 stuks voor de KM. Dan nemen we 2 OPV's uit de vaart, geen groei in vloot wel in slagkracht.

Stap 2 is dan de uitbreiding van de vloot tijdens het vOPV. Eerst zorgen dat ook de bezetting  op niveau is.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2022 | 23:16 uur
Het liefst zou ik één model zien (in 2 batches) die alle gewenste capaciteiten aan zou kunnen, niet een Jack of all trades, master of none, maar een Nederlandse 2030/35 variant van bijvoorbeeld de Arleigh Burkeklasse opvolger, de DDG(X).

Duur? Zeker
Capabel op alle domeinen? Ongetwijfeld

De toekomst vereist, flexibiliteit, voorzettingsvermogen en een stevig arsenaal tegen een menu aan dreigingen.

Addit1: ik vind het prima om die schepen dan fregat te noemen :)

Addit2: onhaalbaar? Ik denk van niet, sommigen pleiten hier voor een aangepast Duitse MKS-180/F126 klasse voor de KM, die is met al haar arsenaal beperkingen vergelijkbaar in prijs met een Arleigh Burkeklasse.

Het FuAD zal idd aan wat je hierboven beschrijft moeten voldoen.

- "grootte" ala MKS180/F126
- samenwerking met Duitslands F127 programma om in rompvorm meer eenheid/standaardisatie te krijgen, sensoren en invulling per land verschillend.
- bewapening sterk uitgebreid ten opzichte van de huidige LCF fregatten en voorzieningen voor uitbreidingen.


Citaat van: Parera op 16/03/2022 | 20:43 uur
* RMF-22D plus = ruimte voor 32 cells VLS waarvan er minimaal 24 uitgevoerd worden, FFBNW HEL CIWS, ESSM block 2/ VL-ASROC & Kruisraketten (voor BE SM3?), volledige actieve en passieve torpedo verdediging, gesleepte sonar, 2x 12 m ASW USV & 2x 30/35/40 mm kanons. De keuze voor 8 extra ASuW's is nog wel een discussie waard aangezien dit ook gecombineerd kan worden met de kruisraketten.
Dit moet eigenlijk voor nu het doel zijn om de M fregatten mee te vervangen en afstappen van het "budget" fregat.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1744
Citaat van: Ace1 op 16/03/2022 | 20:40 uur
4 FuAD's zijn voldoende je kunt beter 2 extra fregatten voor onderzeeboot bestrijding hebben.

Het liefst zou ik één model zien (in 2 batches) die alle gewenste capaciteiten aan zou kunnen, niet een Jack of all trades, master of none, maar een Nederlandse 2030/35 variant van bijvoorbeeld de Arleigh Burkeklasse opvolger, de DDG(X).

Duur? Zeker
Capabel op alle domeinen? Ongetwijfeld

De toekomst vereist, flexibiliteit, voorzettingsvermogen en een stevig arsenaal tegen een menu aan dreigingen.

Addit1: ik vind het prima om die schepen dan fregat te noemen :)

Addit2: onhaalbaar? Ik denk van niet, sommigen pleiten hier voor een aangepast Duitse MKS-180/F126 klasse voor de KM, die is met al haar arsenaal beperkingen vergelijkbaar in prijs met een Arleigh Burkeklasse.

Parera

Citaat van: Master Mack op 16/03/2022 | 20:22 uur
4 M vervangers van het 22D ontwerp en de 4 OPV,'s nu gelijktijdig vervangen door het Griekse Sigma ontwerp en je heb 8 serieuze gevechtseenheden. Daarna de LCF,'s vervangen en we zijn weer deels boven Jan.

Ik begrijp de gedachte maar dan ben ik toch meer voorstander van nu 4x RMF-22D plus* gevolgd door een 2e batch** van 2 tot 4 stuks als directe vOPV. Dit om de vloot zo veel mogelijk standaardisatie door te voeren. Aansluitend aan de batch 2 de 4x FUAD bouwen om ook hier zoveel mogelijk onderdelen overeen te laten komen met de ASWF's.

* RMF-22D plus = ruimte voor 32 cells VLS waarvan er minimaal 24 uitgevoerd worden, FFBNW HEL CIWS, ESSM block 2/ VL-ASROC & Kruisraketten (voor BE SM3?), volledige actieve en passieve torpedo verdediging, gesleepte sonar, 2x 12 m ASW USV & 2x 30/35/40 mm kanons. De keuze voor 8 extra ASuW's is nog wel een discussie waard aangezien dit ook gecombineerd kan worden met de kruisraketten.

** Batch 2 zou eventueel uitgerust kunnen worden met slechts 16 cells VLS waarbij de overige 16 FFBNW zijn, daarmee vervallen ook de VL-ASROC en kruisraket opties en de gesleepte sonar kan voorlopig weg gelaten worden. De 2 USV's kunnen vervangen worden door andere USV's of interceptors. Hiermee behoud je 1 platform maar creeer je een goedkoperen ''general purpose'' variant die indien nodig volledig uitgerust kan worden tot ASW schip.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2022 | 20:33 uur
Daar gaan we weer...

4 ASWF (22D), graag, uitbreiden met 16 extra VLS cellen tot 32 totaal + 8 extra ASuW raketten (16) (LRASM)

SIGMA variant is door de KM serieus gewogen en te licht bevonden, wat mij betreft 2e batch ASWF (als OPV vervanger)

4 LCF vervangen door 4 FuAD

En door...

Optie zou wat mij betreft 6 ASWF en 6 FuAD zijn.


4 FuAD's zijn voldoende je kunt beter 2 extra fregatten voor onderzeeboot bestrijding hebben.