Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

CVX Reportedly Left Out Of South Korea's 2023 Defense Budget
Dong-A Ilbo, a major South Korean newspaper, reported on August 26th that funding for CVX, the country's aircraft carrier program, has been axed in the 2023 national defense budget.


https://www.navalnews.com/naval-news/2022/08/cvx-reportedly-left-out-of-south-koreas-2023-defense-budget/

Toch geen carrier(s) voor de Zuid-Koreaanse marine?

Huzaar1

Je kunt prima mijnenjagen met een container op je boot, als dat nodig is. Dat is in deze tijden van schaarse middelen en personeel ook een nodig en logisch. Het is onlogisch daar zo veel dedicated schepen van te bouwen. 12 voor de Benelux. Komaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 23/08/2022 | 16:17 uur
Europa heeft een flink aantal mcm schepen. Het aantal moderne is denk ik op 2 handen te tellen. Er moet wel wat ruimte zijn voor verkoop. Los van of je dat moet willen.
Vele zullen idd dra aan vervanging toe zijn.
Ik denk dat de grotere landen (FRA, GBR, GER, ITA...) al een poos bezig zijn met het bestuderen van de verschillende opties.
FRA en GBR werken alvast samen.

Er is ook een PESCO programma opgezet:
https://www.pesco.europa.eu/project/maritime-semi-autonomous-systems-for-mine-countermeasures/

Uiteindelijk denk ik dat, uit "kostenbepsarende optiek" landen zullen opteren voor grotere "moederschepen" die MCM-modules/toolboxes zullen inschepen. Zoals de Type-32 (hoewel daarover momenteel weinig te vinden is)
Dat lijkt

Parera

Citaat van: Poleme op 23/08/2022 | 23:57 uur
Ach, in de jaren 80 kwam de Deense marine met haar StanFlex 300 concept.  1 schip welke als mijnenlegger, mijnenjager, OPV of 'vestzak' fregat missie-modulair in te zetten was.  De boekhouders vonden het een schitterend idee, want zo kon men in theorie althans met veel minder schepen toe. 
In de praktijk werden deze 'flexibele' schepen nooit in een andere taak ingezet.  Want dan ben je zo weken zoet met het ombouwen.  Al die verschillende modules moeten ook precies in het schip passen,qua afmetingen, elektriciteit en koel voorzieningen.  Dus werd het missie-modulaire casco duurder dan een single-role casco.
En de bemanningen voor de zeer uiteenlopende taken proberen tot vaklui op te werken is in de praktijk ook niet gemakkelijk.   Plus ... een schip kan maar op 1 plek tegelijk zijn.  Daar ga je dan met je te kleine Stan'Flex' vloot.

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, ik bedoel ook geen stanflex achtig modulair systeem. Het gaat meer om bijvoorbeeld de capaciteit om (in davits of via dok/kraan) LCVP's of FRISC's/interceptors of USV's mee te nemen. Waarnaast er andere middelen zoals de MCM drones en andere onderdelen van de toolbox vanuit containers (die er ook daadwerkelijk gaan komen) in het schip kunnen worden geplaatst voor het aansturen van de USV's en de toolbox middelen.

Voor Amfib operaties heb je eigenlijk alleen landingsvaartuigen, mariniers en hun materieel nodig dus veel ruimte. Voor OPV taken zijn de FRISC's, boarding team(s) en een helikopter benodigd. En als laatste voor de MCM taken heb je eigenlijk alleen de MCM toolbox nodig die aan boord geplaatst wordt inclusief 2 USV's.

Het STANFLEX systeem is eigenlijk ook weer achterhaalt en wordt bij de Denen waarschijnlijk ook vervangen door ''The Cube'' een systeem op basis van standaard container afmetingen en fittings. Het ''The Cube'' systeem is een doorontwikkeling van het STANFLEX systeem.

https://shdefence.com/the-cube/

Brochure ''The Cube'' (.pdf)
SH Defence Brochure (.pdf)

Een systeem zoals dit is wat mij wel aanspreekt in modulaire systemen, maar de hoofd systemen zoals de SEWACO moet gewoon vast aan boord geplaatst zijn. Maar ik kan me goedvoorstellen dat een LPX uitgevoerd met het The Cube systeem handig kan zijn waarbij men in de opbouw een 40 voets module (12,2 m) kan wisselen van (extra) interceptor(s) naar een role 1 hospitaal voor noodhulp.

Natuurlijk moet die module dan wel ''in de buurt zijn'' maar dat is weer een compleet ander verhaal waar je ook deels op kan voorbereiden. 100% voorbereid ben je nooit op alle scenario's.

Poleme

Citaat van: Parera op 23/08/2022 | 16:01 uur
Prima plan! (?)
4 stuks per land bouwen, de focus verleggen van vredes marines naar marines die in staat zijn haar nationale en internationale taken uit te voeren onder dreiging. De overige 2 MCM's meenemen in het concept vOPV/vLPD concept want daar moeten deze toolboxen makkelijk in meegenomen kunnen worden. Daarmee dus niet 2 dedicated MCMV's maar puur 2 extra schepen voor NL en eventueel 2 extra voor België waarbij de toolboxen als modules geplaatst kunnen worden waardoor deze schepen voor 3 taken ingezet kunnen worden : OPV , Amfib & MCM taken eventueel een combinatie van 2 taken tegelijkertijd.

Per land dus:- 4 City / Vlissingen klasse MCMV's;  - 3 of 4 ASWF's;   - 2 (extra) LPX's

De 2 LPX'en voor Belgie zouden naast de 2 MCMV's ook de Godetia (en Zinnia) kunnen vervangen qua taken. De LPX past ook helemaal in de Belgische SOF support plannen waarbij men de SOF capaciteit ook degelijk vanaf zee kan inzetten.
Ach, in de jaren 80 kwam de Deense marine met haar StanFlex 300 concept.  1 schip welke als mijnenlegger, mijnenjager, OPV of 'vestzak' fregat missie-modulair in te zetten was.  De boekhouders vonden het een schitterend idee, want zo kon men in theorie althans met veel minder schepen toe. 
In de praktijk werden deze 'flexibele' schepen nooit in een andere taak ingezet.  Want dan ben je zo weken zoet met het ombouwen.  Al die verschillende modules moeten ook precies in het schip passen,qua afmetingen, elektriciteit en koel voorzieningen.  Dus werd het missie-modulaire casco duurder dan een single-role casco.
En de bemanningen voor de zeer uiteenlopende taken proberen tot vaklui op te werken is in de praktijk ook niet gemakkelijk.   Plus ... een schip kan maar op 1 plek tegelijk zijn.  Daar ga je dan met je te kleine Stan'Flex' vloot.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 23/08/2022 | 16:08 uur
Eerst even kijken of de boete voor verbreken van het contract niet duurder uitvalt dan ze gewoon bouwen?

Als dat zo is dan bouwen en in de verkoop gooien  ;) Ongetwijfeld is er wel iemand die ze met wat korting wil aankopen :silent:

4 hale 3 betalen of iets in die vorm :angel:

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 23/08/2022 | 16:01 uur
Prima plan!

4 stuks per land bouwen, de focus verleggen van vredes marines naar marines die in staat zijn haar nationale en internationale taken uit te voeren onder dreiging. De overige 2 MCM's meenemen in het concept vOPV/vLPD concept want daar moeten deze toolboxen makkelijk in meegenomen kunnen worden. Daarmee dus niet 2 dedicated MCMV's maar puur 2 extra schepen voor NL en eventueel 2 extra voor België waarbij de toolboxen als modules geplaatst kunnen worden waardoor deze schepen voor 3 taken ingezet kunnen worden : OPV , Amfib & MCM taken eventueel een combinatie van 2 taken tegelijkertijd.

Per land dus:
- 4 City / Vlissingen klasse MCMV's
- 3 of 4 ASWF's
- 2 (extra) LPX's

De 2 LPX'en voor Belgie zouden naast de 2 MCMV's ook de Godetia (en Zinnia) kunnen vervangen qua taken. De LPX past ook helemaal in de Belgische SOF support plannen waarbij men de SOF capaciteit ook degelijk vanaf zee kan inzetten.

Eerst even kijken of de boete voor verbreken van het contract niet duurder uitvalt dan ze gewoon bouwen?

Parera

#1884
Citaat van: Thomasen op 23/08/2022 | 12:42 uur
De AMBV's zijn geen optie meer. En een alternatief gaat ook weer veel tijd kosten. Dus afbouwen, zeker 4, en dan daarna met een goed plan komen kan ook, maar omkeren lijkt me te laat.

Prima plan!

4 stuks per land bouwen, de focus verleggen van vredes marines naar marines die in staat zijn haar nationale en internationale taken uit te voeren onder dreiging. De overige 2 MCM's meenemen in het concept vOPV/vLPD concept want daar moeten deze toolboxen makkelijk in meegenomen kunnen worden. Daarmee dus niet 2 dedicated MCMV's maar puur 2 extra schepen voor NL en eventueel 2 extra voor België waarbij de toolboxen als modules geplaatst kunnen worden waardoor deze schepen voor 3 taken ingezet kunnen worden : OPV , Amfib & MCM taken eventueel een combinatie van 2 taken tegelijkertijd.

Per land dus:
- 4 City / Vlissingen klasse MCMV's
- 3 of 4 ASWF's
- 2 (extra) LPX's

De 2 LPX'en voor Belgie zouden naast de 2 MCMV's ook de Godetia (en Zinnia) kunnen vervangen qua taken. De LPX past ook helemaal in de Belgische SOF support plannen waarbij men de SOF capaciteit ook degelijk vanaf zee kan inzetten.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 23/08/2022 | 08:35 uur
Ik stel voor dat we de programma's waar effectief schepen gebouwd worden tenminste laten doorgaan.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 22/08/2022 | 19:46 uur

We kunnen nog terug  :angel: :angel: :silent:

Ik stel voor dat we de programma's waar effectief schepen gebouwd worden tenminste laten doorgaan.

Parera

ECA Group Announces Successful FAT For Latvian Navy Programme

Last june, ECA Group welcomed the Latvian Navy to carry out the Factory Acceptance Tests (FAT) for their modernised ship's Command and Control (CC) system and Mine Identification and Disposal systems (MIDS).




https://www.navalnews.com/naval-news/2022/08/eca-group-announces-successful-fat-for-latvian-navy-programme/

We kunnen nog terug  :angel: :angel: :silent:

Parera

Topman werf Maleisië aangeklaagd voor verdachte transacties voorafgaand aan mislukte bouw fregatten

Ahmad Ramli Mohd Nor, een voormalig topman van Boustead Naval Industries (BSN) en oud marine-officier, wordt officieel aangeklaagd door het Maleisische Openbaar Ministerie. Ramli zou een dubieuze rol hebben gespeeld in het dramatisch verlopende project rondom de bouw van nieuwe littoral combat ships (LCS'en) voor de Maleisische marine. Ramli wordt beschuldigd van het tot drie keer toe overmaken van grote bedragen, zonder dat de board of directors hier zijn fiat aan gegeven had.

https://marineschepen.nl/nieuws/Voormalig-topman-BNS-aangeklaagd-220822.html

Parera

General Atomics Wins EMALS Order For France's Future Carrier

The U.S. Navy awarded General Atomics an order for the development of EMALS and AAG systems for France's future aircraft carrier (known as PA-Ng).





https://www.navalnews.com/naval-news/2022/08/general-atomics-wins-emals-order-for-frances-future-carrier/

Parera

#1878
Citaat van: Ace1 op 20/08/2022 | 11:24 uur
Vergeet je de Flyvefisken klasse niet?

https://www.naval-technology.com/projects/fly/

Nee, hiervan is er nog slechts 1 in Deense dienst als duikvaartuig. De rest is al uit dienst genomen en verkocht.

Maar die schepen zijn inderdaad nooit vervangen dus als men deze gaat vervangen zie ik dat nu als uitbreiding van de vloot.

Overigens verwacht ik dat de Thetis klasse op termijn vervangen gaat worden door (een variant op ) de MPV-80, een flexibele OPV van Deense tekentafels. Al zal het vervangende schip groter zijn dan de 80 m van dit model naar mijn verwachting.


Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 19/08/2022 | 11:44 uur
5 miljard is niets, Denemarken is nog duurder dan NL. En ze gaan dit doen midden in een regio waar ze achterlopen op elke concurrent, zelfs Nederland loopt hierop jaren vooruit, net als Duitsland, Zweden en Noorwegen.

Dit is de manier om geld weg te gooien. Doe dit nu met een strategische partner Denemarken.
De Deense cultuur heeft zeer veel gemeen met die van Nederland en Duitsland.  Maar een groot verschil betreft hun sterke nationalisme.  Hebben ook een geschiedenis met expansionistische buren zoals: Zweden, Rusland, Polen-Litouwen, Pruisen en Nazi-Duitsland.  Vinden dus net als Zweden en Finland, strategische autonomie (op hun manier) belangrijk.  Denemarken zit er dus internationaal gezien heel anders in dan het van oudsher naar buiten gerichte handelsland Nederland.

Hebben via hun missie-modulaire Flyvefisken, Absalon "Auxilary Personnel Destroyer", Holm klasse tele-mijnenjacht systeem, en Iver Huitfeldt AAW fregat ook bewezen dat ze innovatieve en zeer kosten-effectieve oorlogsbodems kunnen ontwikkelen en bouwen.   Dus begrijpelijk, dat ze dit weer willen voortzetten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.