Nieuws Nederlandse strijdkrachten algemeen

Gestart door Huzaar1, 26/04/2018 | 10:28 uur


Master Mack

Ik zeg Eelde onteigenen en Twente ook weer in gebruik nemen

Harald

Laten ze Twente maar weer gebruiken, dat waren nog eens tijden in de vorige eeuw, toen zag je ze eigenlijk elke dag overvliegen bij mijn geboortedorp.  :big-smile:
F16, Tornado, F15, Mirage  8)

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 23/05/2024 | 22:44 uurDat was in eerste instantie niet duidelijk dat je dat bedoelde.

We bereiden ons voor op oorlog tenslotte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 23/05/2024 | 22:18 uurJawel, maar dat zijn plannen die we niet terug zien op internet. Ik doel ook helemaal niet op vredestijd.

Dat was in eerste instantie niet duidelijk dat je dat bedoelde.

Huzaar1

#140
Citaat van: Ace1 op 23/05/2024 | 22:06 uurNee dat is niet zo.

Groningen en Drenthe geven Defensie schot voor de boeg: geen straaljagers op Eelde

https://dvhn.nl/groningen/hethogeland/Groningen-en-Drenthe-geven-Defensie-schot-voor-de-boeg-geen-straaljagers-op-Eelde-29052381.html

Helaas achter de betaalmuur.

Groningen Airport Eelde wordt geen jachtvliegtuiglocatie: "Duidelijke no-go"

Groningen Airport Eelde wordt geen jachtvliegtuiglocatie. Dat heeft het College van Gedeputeerde Staten van Groningen per brief aan staatssecretaris Christophe van der Maat (VVD) laten weten.

Eind vorig jaar presenteerde Defensie het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. "De krijgsmacht moet ons grondgebied en dat van onze bondgenoten kunnen verdedigen. Nu meer dan ooit. Binnen de NAVO wordt ook meer van de krijgsmacht gevraagd. Meer activiteiten betekent dat er meer ruimte nodig is: om te oefenen, voor infrastructuur, munitieopslag en nieuwe of aangepaste vergunningen", liet Defensie in december weten.

"Veiligheidssituatie in de wereld is ernstig verslechterd"
Eén van de problemen is dat er in Nederland te weinig ruimte is voor militaire vliegactiviteiten. "Dit komt doordat de vliegbases Soesterberg, Twenthe, De Peel en Marinevliegkamp Valkenburg zijn afgestoten of een andere functie kregen. Ondertussen is de veiligheidssituatie in de wereld ernstig verslechterd en moet rekening worden gehouden met meer jachtvliegtuig-activiteiten." Het verzoek was daarom neergelegd om te onderzoeken of er samengewerkt kan worden met burgerluchthavens en het toevoegen van één of twee extra jachtvliegtuiglocaties. Daarbij wordt gedacht aan De Peel, Eindhoven, Gilze-Rijen of Woensdrecht.

Jachtvliegtuiglocatie
Groningen Airport Eelde zou in beeld zijn als samenwerkingspartner. Maar daarvan zegt de provincie Groningen dus nu dat dit niet gaat gebeuren. De provincie schrijft: "Met deze brief geeft het College een duidelijke no-go aan als het gaat om Groningen Airport Eelde (GAE) als jachtvliegtuiglocatie, dan wel
als reservefunctie van jachtvliegtuiglocatie."

Tweede Wereldoorlog
In het verleden heeft Eelde wel dienst gedaan als militair vliegveld. Het in 1931 geopende vliegveld werd in 1939 gevorderd door het Nederlandse leger. Toen Duitsland Nederland aanviel viel het vliegveld al op de eerste dag in Duitse handen. In 1940 en 1941 werden diverse verbeteringen aangebracht. De Duitsers vergrootten het vliegveld en bouwden nieuwe gebouwen als hangars en kazematten. Messerschmitt-vliegtuigen maakten vanaf Eelde patrouillevluchten boven de Noordzee. In april 1945 gaf de Luftwaffe het vliegveld op. Na de oorlog werd het weer een burgerluchthaven.

https://www.oogtv.nl/2024/05/groningen-airport-eelde-wordt-niet-een-jachtvliegtuiglocatie-duidelijke-no-go/

Jawel, maar dat zijn plannen die we niet terug zien op internet. Ik doel ook helemaal niet op vredestijd.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 23/05/2024 | 20:24 uurIk denk dat elk vliegveld in Nederland zich hierop kan voorbereiden.

Nee dat is niet zo.

Groningen en Drenthe geven Defensie schot voor de boeg: geen straaljagers op Eelde

https://dvhn.nl/groningen/hethogeland/Groningen-en-Drenthe-geven-Defensie-schot-voor-de-boeg-geen-straaljagers-op-Eelde-29052381.html

Helaas achter de betaalmuur.

Groningen Airport Eelde wordt geen jachtvliegtuiglocatie: "Duidelijke no-go"

Groningen Airport Eelde wordt geen jachtvliegtuiglocatie. Dat heeft het College van Gedeputeerde Staten van Groningen per brief aan staatssecretaris Christophe van der Maat (VVD) laten weten.

Eind vorig jaar presenteerde Defensie het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. "De krijgsmacht moet ons grondgebied en dat van onze bondgenoten kunnen verdedigen. Nu meer dan ooit. Binnen de NAVO wordt ook meer van de krijgsmacht gevraagd. Meer activiteiten betekent dat er meer ruimte nodig is: om te oefenen, voor infrastructuur, munitieopslag en nieuwe of aangepaste vergunningen", liet Defensie in december weten.

"Veiligheidssituatie in de wereld is ernstig verslechterd"
Eén van de problemen is dat er in Nederland te weinig ruimte is voor militaire vliegactiviteiten. "Dit komt doordat de vliegbases Soesterberg, Twenthe, De Peel en Marinevliegkamp Valkenburg zijn afgestoten of een andere functie kregen. Ondertussen is de veiligheidssituatie in de wereld ernstig verslechterd en moet rekening worden gehouden met meer jachtvliegtuig-activiteiten." Het verzoek was daarom neergelegd om te onderzoeken of er samengewerkt kan worden met burgerluchthavens en het toevoegen van één of twee extra jachtvliegtuiglocaties. Daarbij wordt gedacht aan De Peel, Eindhoven, Gilze-Rijen of Woensdrecht.

Jachtvliegtuiglocatie
Groningen Airport Eelde zou in beeld zijn als samenwerkingspartner. Maar daarvan zegt de provincie Groningen dus nu dat dit niet gaat gebeuren. De provincie schrijft: "Met deze brief geeft het College een duidelijke no-go aan als het gaat om Groningen Airport Eelde (GAE) als jachtvliegtuiglocatie, dan wel
als reservefunctie van jachtvliegtuiglocatie."

Tweede Wereldoorlog
In het verleden heeft Eelde wel dienst gedaan als militair vliegveld. Het in 1931 geopende vliegveld werd in 1939 gevorderd door het Nederlandse leger. Toen Duitsland Nederland aanviel viel het vliegveld al op de eerste dag in Duitse handen. In 1940 en 1941 werden diverse verbeteringen aangebracht. De Duitsers vergrootten het vliegveld en bouwden nieuwe gebouwen als hangars en kazematten. Messerschmitt-vliegtuigen maakten vanaf Eelde patrouillevluchten boven de Noordzee. In april 1945 gaf de Luftwaffe het vliegveld op. Na de oorlog werd het weer een burgerluchthaven.

https://www.oogtv.nl/2024/05/groningen-airport-eelde-wordt-niet-een-jachtvliegtuiglocatie-duidelijke-no-go/

Parera

#138
Citaat van: Huzaar1 op 23/05/2024 | 20:24 uurIk denk dat elk vliegveld in Nederland zich hierop kan voorbereiden.

Het is eigenlijk doodzonde en dom van de politiek om alle vliegbasissen te sluiten omdat de koude oorlog voorbij was.

Valkenburg is niet meer te redden, misschien kan Soesterberg nog ''gered worden'' door de baan (09/27) opnieuw in gebruik te nemen en ook dit te her activeren tot reserve vliegveld (voor in tijd van oorlog). Daarnaast kan het NMM ook gebruik gaan maken van de baan + een deel van de oude baan om op die manier (tijdelijk) unieke museum toestellen tentoon te kunnen stellen. Verder is Camp New Amsterdam en De Nederlandse Bank een prima combinatie met een reserve vliegbasis.

Daarnaast zouden wat mij betreft alle regionale velden met voldoende lengte asfalt baan (Twente, Groningen, Lelystad, Rotterdam & Maastricht) worden voorbereid om ook militair gebruikt te worden bij nood. Nieuwe vliegvelden bij bouwen zal lastig worden, maar waar mogelijk (banen en/of velden) uitbreiden en verbeteren voor militair gebruik moet mogelijk zijn. Ik denk dat de grootste focus moet liggen om Lelystad, Twente & De Peel weer te upgraden tot militaire basissen (reserve maar wel operationeel) en de andere (Groningen, Rotterdam & Maastricht) puur voor te bereiden op militair gebruik.

Huzaar1

Ik denk dat elk vliegveld in Nederland zich hierop kan voorbereiden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2368311/defensie-wil-twente-airport-gebruiken-als-reserveluchthaven-voor-jachtvliegtuigen

Defensie wil Twente Airport gebruiken als reserveluchthaven voor jachtvliegtuigen

Defensie heeft Twente Airport in beeld als reserveluchthaven voor jachtvliegtuigen, zoals de F-35, met daarbij de aanleg van een onverharde landingsbaan voor oefeningen. Dat blijkt uit stukken van de provincie, die eigenaar is van de luchthaven bij Enschede.

Een reserveluchthaven betekent dat Twente Airport tijdelijk gebruikt kan worden als luchthaven voor vliegtuigen die normaal op een andere vliegbasis, bijvoorbeeld die in Leeuwarden, gestationeerd zijn. Deze reservefunctie wordt bijvoorbeeld gebruikt als de reguliere luchtmachtbasis even niet gebruikt kan worden.

Defensie wil uitbreiden
Door de toenemende oorlogsdreiging, steun aan Oekraïne en uitbreiding van de krijgsmacht zoekt defensie nadrukkelijk naar locaties om op allerlei verschillende manieren uit te kunnen breiden.
In de huidige plannen is Twente Airport in beeld voor 'beperkt gebruik' met militaire logistieke drones en een aantal militaire oefeningen. Maar de staatssecretaris wil meer en heeft de provincie gevraagd of Twente Airport ook als reserveluchthaven gebruikt kan worden.

Lusten en lasten
De provincie heeft daar wel oren naar. "Wij hebben besloten vanuit een positieve grondhouding met Defensie het gesprek te vervolgen over het benutten van Twente Airport voor de nationale veiligheid, onder meer via het onderzoek naar het gebruik als een reserveluchthaven", schrijft de provincie.

Er wordt benadrukt dat er ook naar andere aspecten wordt gekeken, zoals bescherming van de leefomgeving rondom het vliegveld en 'de lusten en lasten' voor Overijssel. Die vervolggesprekken lopen momenteel.

Deur wagenwijd open
De Provinciale Staten van Overijssel zetten eerder dit jaar de deur voor Defensie al wagenwijd open. De terugkeer van gevechtsvliegtuigen die landen en opstijgen moest daarin ook worden meegenomen, vonden zij. Het provinciebestuur heeft de afgelopen maanden meerdere gesprekken gevoerd met defensie.
Twente Airport kan de komst van defensie financieel gezien in elk geval goed gebruiken. Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet.

Benji87


Parera

Tweede Roll-on Roll-off-schip in gebruik genomen en meteen naar Afrika
Defensie beschikt de komende 4 jaar over een tweede Roll-on Roll-off-schip (RoRo). Hiermee zijn legervoertuigen gemakkelijk over grote afstanden te vervoeren. Het huurcontract voor het m.v. Southern Rock is al getekend. Het schip is ook al onderweg naar Dakar met materieel voor oefening African Lion in Dakar. Vandaag arriveert de lading.

Het m.v. Southern Rock is 114 meter lang en heeft een laadruimte van 1606 vierkante meter. Het dek is versterkt zodat ook de zwaarste voertuigen aan boord kunnen. Denk aan Pantserhouwitsers, Boxer-pantserwielvoertuigen of CV90-gevechtsvoertuigen.

Defensie heeft sinds 2022 al de beschikking over de New Amsterdam. Dit Roll-on Roll-off-schip is voor 10 jaar gehuurd.   

Door de aanschaf van een tweede RoRo kan Defensie beter voldoen aan de toezegging om bepaalde eenheden snel in te zetten. Een voorbeeld daarvan is de Very High Readiness Join Task Force (VJTF), ook wel bekend als de flitsmacht.

Schaarste op de commerciële markt
Tot nu toe huurde Defensie incidenteel schepen in. Dit wordt steeds duurder door de schaarste op de commerciële markt. Om gegarandeerd over de juiste zeetransportcapaciteit te beschikken, is besloten om een tweede RoRo te huren.

Het contract loopt voor 1 jaar. Maar Defensie heeft een optie om de huur 3 keer met 1 jaar te verlengen.

Andere NAVO-landen kunnen eventueel ook gebruik maken van het m.v. Southern Rock. Dat gebeurt dan tegen een vergoeding.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/05/15/tweede-roll-on-roll-off-schip-in-gebruik-genomen-en-meteen-naar-afrika




Defensie en de rederij noemen het een RoRo schip, maar daarnaast is het ook instaat om zware / bijzonder formaat ladingen te vervoeren.

https://hartmanseatrade.com/ships/southern-rock/

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2024 | 16:48 uurIs ingetekend door iemand die er niet veel van begrijpt inderdaad.
Tegelijkertijd wordt de Noordzee al aardig volgeplempt met die dingen, dus het is wel iets waar met de vliegroutes rekening mee gehouden moet gaan worden. (Maar dan hopelijk niet zo extreem als hier afgebeeld.)

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 11/05/2024 | 09:40 uurVliegtuigen en al die windmolens?!

Is ingetekend door iemand die er niet veel van begrijpt inderdaad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Parera op 10/05/2024 | 18:38 uurJa of gewoon het plan wat men had voor Schiphol in zee aanpassen zodat er ook een gemaakt kan worden en met 2 landingsbanen i.p.v. 4.

Zoiets als hieronder maar dan met een 2e landingsbaan


Vliegtuigen en al die windmolens?!