Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

MasterChief1971

Als dit schip een F100 variant is, is het een kleindochter van de OHP. Dat zijn stevige schepen die berekend zijn op incasseren (zie de USS Stark).
Is het dan zo dat een bulbous bow die langdurig en geleidelijk de boel indrukt meer (achterliggende) schade oplevert dan een ontplofte missile? Zoals de schroefasdoorvoering?
Of is het zo dat er is gekozen om met minder compartimenten te werken omdat men geld wilde besparen?
En in welke sluittoestand voer ze? En waarom? Misschien was er wel een goede reden voor.
Ik heb zoveel voorbarige meningen gezien, m.n. op Marineschepen.nl dat ik niet versteld sta van flat earthers en antivaxxers.
Het gaat allemaal veel te makkelijk en dat staat los van of die mensen gelijk zouden kunnen hebben.
Ik zou die vragen die ik net stel eerst beantwoord willen zien en wsch. ben ik een hele hoop relevante vragen vergeten.
Maar zonder die antwoorden wil ik me niet eens wagen aan een oordeel.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 02/03/2019 | 17:38 uur
Of zou de sluittoestand [nog] niet aangepast zijn?  :angel:
Wellicht dat het onderzoeksrapport uitsluitsel zal geven.

Dat zou ook een hele goede optie kunnen zijn.

Je hebt gelijk, het wachten is op het onderzoeksrapport.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/03/2019 | 17:21 uur
Het lijkt steeds meer op slechte/onvoldoende compartimentering.
Zou het kunnen dat voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten mede de oorzaak van dit drama is?
Of zou de sluittoestand [nog] niet aangepast zijn?  :angel:
Wellicht dat het onderzoeksrapport uitsluitsel zal geven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 02/03/2019 | 17:12 uur
Schade onderwaterschip is klein, roer staat wel een beetje scheef.

Een fregat zou door deze schade niet moeten kunnen zinken.


Het lijkt steeds meer op slechte/onvoldoende compartimentering.

Zou het kunnen dat voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten mede de oorzaak van dit drama is?

StrataNL

Schade onderwaterschip is klein, roer staat wel een beetje scheef.

Een fregat zou door deze schade niet moeten kunnen zinken.



https://twitter.com/Twitt_Skipper/status/1101875117968236544
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 01/03/2019 | 21:36 uur
Ik vermoed een zogenaamd fiducial, een merkteken om met optische apperatuur beweging te meten. Zoals de geel/zwarte kruizen op een crashtest dummy.

Thanks
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2019 | 13:40 uur
Er is al veel afgehaald..en wat zijn die witte vellen op die passieve radar blokken?

Ik vermoed een zogenaamd fiducial, een merkteken om met optische apperatuur beweging te meten. Zoals de geel/zwarte kruizen op een crashtest dummy.

StrataNL

Citaat van: ARM-WAP op 01/03/2019 | 11:57 uur
:big-smile:
Toch zonde... hoe dit gebeurd is...
Ik ben echt benieuwd naar de volgende stappen. Het zou me niet verbazen mochten de Noren beslissen het schip te kannibaliseren en de rest te verschroten.
Kannibaliseren en gebruiken als oefendoel  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ARM-WAP

Citaat van: StrataNL op 01/03/2019 | 11:53 uur
Hogedruk erop en klaar..
:big-smile:
Toch zonde... hoe dit gebeurd is...
Ik ben echt benieuwd naar de volgende stappen. Het zou me niet verbazen mochten de Noren beslissen het schip te kannibaliseren en de rest te verschroten.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Er is al veel afgehaald..en wat zijn die witte vellen op die passieve radar blokken?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#196
Nieuwe foto's van de berging van de Helge Ingstad via https://www.dagbladet.no/nyheter/nye-bilder---skroget-ser-helt-og-pent-ut/70809960











Via de Noorse defensie, beelden van de duikers die de kettingen en kabels doorbranden waar het fregat mee vast gehouden is.
[youtube width=500 height=300]https://www.youtube.com/watch?v=P-J56pLE1W8[/youtube]

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#194
De Noren zijn begonnen met de berging van het fregat, live te volgen via

[youtube width=750 height=500]https://www.youtube.com/watch?v=OrSVk7836nA[/youtube]

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 15/02/2019 | 20:41 uur
Dat het vanwege allerlei bezuinigingsperikelen (lees: opdoeken van complete eenheden/ wapensystemen) niet op kwam is een ander verhaal. Feit blijft staan dat er een ijzeren voorraad aanwezig is die alleen voor inzet bedoeld is.

Via PM.

We hebben nu geld voor BKI 1 en 2. 3 komt eraan en dat is echt heel veel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"