Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/05/2024 | 22:23 uurIdd en de C-390M is ruimer, kan meer lading vervoeren over een grotere afstand met een hogere snelheid.

Dusss... is toch allemaal positief  ;)

Dat sowieso  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/05/2024 | 22:19 uurHet is in ieder geval één meer dan de huidige vier C-130H's.
Idd en de C-390M is ruimer, kan meer lading vervoeren over een grotere afstand met een hogere snelheid.

Dusss... is toch allemaal positief  ;)

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2024 | 17:23 uurWij nemen er 5 van af?

Het is in ieder geval één meer dan de huidige vier C-130H's.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 15/05/2024 | 20:41 uurIk verwacht in de toekomst de aanschaf van een zesde C-390.
Dan kun je het beter meteen doen, dan gaat de stuks prijs omlaag.⬇️

Ace1

Citaat van: Kornet43 op 15/05/2024 | 18:11 uurVijf voor NL, vier voor Oostenrijk. Weer lekker weinig, 12 zou een betere optie zijn, vooral omdat je ze ook als tanker kunt inzetten.

Ik verwacht in de toekomst de aanschaf van een zesde C-390.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2024 | 18:30 uurIk heb net saté op.  Heb jij nog een goed recept voor appeltaart?
Met slagroom en ..... een tankbataljon 😁

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 15/05/2024 | 18:11 uurVijf voor NL, vier voor Oostenrijk. Weer lekker weinig, 12 zou een betere optie zijn, vooral omdat je ze ook als tanker kunt inzetten.

Ik heb net saté op.  Heb jij nog een goed recept voor appeltaart?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2024 | 17:23 uurWij nemen er 5 van af?
Vijf voor NL, vier voor Oostenrijk. Weer lekker weinig, 12 zou een betere optie zijn, vooral omdat je ze ook als tanker kunt inzetten.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://www.defensie.nl/binaries/defensie/documenten/publicaties/2024/05/15/defensie-projectenoverzicht-2024/web_202400440_DPO+Rapportage+2024.pdf

Vervanging tactische luchttransport capaciteit C-390M

Op dit moment is de DMP D-fase nog in uitvoering met de C-390M van fabrikant Embraer. Oostenrijk heeft aansluiting gezocht bij de Nederlandse aanschaf van de C-390 en Nederland voert ook de contractonderhandeling namens Oostenrijk uit en richt zich op een gezamenlijke aanschaf. De aanpak is gericht op allereerst de gelijktijdige aanschaf van de vliegtuigen voor Nederland en Oostenrijk, in totaal 9 vliegtuigen. Om dat mogelijk te maken is in april 2024 een Memorandum of Understanding (MoU) tussen Nederland en Oostenrijk afgesloten. Een eventuele samenwerking op het gebied van onderhoud en training wordt in een latere fase uitgewerkt. Defensie verwacht dit jaar de D-brief te versturen.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 09:30 uurDe kontmissies van Mali hebben absoluut niks te maken met de transportvliegtuigkeuze. M
Het werd als voorbeeld aangehaald, volgens mij kwam het van de KLu zelf maar weet niet meer waar ik het tegen ben gekomen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Umbert op 06/03/2024 | 12:46 uurDus wat let Belgie dan om een x-aantal C390 erbij te bestellen als een A400 te groot blijkt te zijn voor een bepaalde opdracht, want geloof nooit dat alle para commando's in 1 keer op missie gaan. Dus de vervanging van de C130 in Belgie door de A400 is te krap gebleken, ja op papier lijkt het te werken alleen de praktijk is anders, uitval of niet beschikbaar zijn van toestel geeft als je 7 a 8 wel grotere toestellen hebt een groter probleem dan als je er 12 had.

Belgie heeft zelf 7 A-400M's de achtste A-400M is door Luxemburg betaald.

Stoonbrace

Citaat van: Umbert op 06/03/2024 | 12:46 uurDus wat let Belgie dan om een x-aantal C390 erbij te bestellen als een A400 te groot blijkt te zijn voor een bepaalde opdracht, want geloof nooit dat alle para commando's in 1 keer op missie gaan. Dus de vervanging van de C130 in Belgie door de A400 is te krap gebleken, ja op papier lijkt het te werken alleen de praktijk is anders, uitval of niet beschikbaar zijn van toestel geeft als je 7 a 8 wel grotere toestellen hebt een groter probleem dan als je er 12 had.

De initiële behoefte maakte het onderscheid tussen strategisch en tactisch transport (C-17 en C-130). Met de A400m hebben we nu een Jack of all Trades (master of none) waarbij vooral aan de tactische kant problemen zijn. Dat zal dus worden aangepakt met een bij uitstek tactisch toestel, genre C-295, dat in of dichtbij het inzetgebied blijft.

Umbert

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2024 | 12:13 uurDe Belgische behoefte aan luchttransport is toch wel groter dan die van Nederland. De huidige A400m vloot is nauwelijks groot genoeg.
Dus wat let Belgie dan om een x-aantal C390 erbij te bestellen als een A400 te groot blijkt te zijn voor een bepaalde opdracht, want geloof nooit dat alle para commando's in 1 keer op missie gaan. Dus de vervanging van de C130 in Belgie door de A400 is te krap gebleken, ja op papier lijkt het te werken alleen de praktijk is anders, uitval of niet beschikbaar zijn van toestel geeft als je 7 a 8 wel grotere toestellen hebt een groter probleem dan als je er 12 had.