Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Umbert

Citaat van: Enforcer op 23/07/2022 | 13:54 uur
Mee eens. Daarnaast kost deze optie geen extra vliegers en in tijden van schaarste is dat ook een belangrijk punt om mee te nemen.
Ja maar waar wil je ze vullen in Nederland, want de turnaround tijd van heli met bucket is groter als van een transporttoestel die op een beperkt aantal velden kan landen en de baan in Deelen is niet meer geschikt denk ik met zijn verkorte lengte, zal dus ook weer tot "normale" lengte moeten worden omgebouwd.

Parera

Citaat van: Nikehercules op 23/07/2022 | 16:44 uur
Geen effectieve optie in Nederland. Interessant als je grote afstanden moet overbruggen, niet als er bij ieder bosperceel oppervlaktewater in de buurt is. Een helikopter is in die gevallen veel effectiever én efficiënter.

Je moet niet alleen kijken naar het volume van 1 lading, maar vooral het volume wat je in bv. een uur over een brandhaard kunt uitstorten.

Het idee is ook 95% gefocust op gebruik buiten de landsgrenzen, veelal wel binnen de Europese grenzen. Daar is deze capaciteit wel welkom en met het hart van het kabinet in klimaat en EU samenwerking vind ik het een prachtige toevoeging qua capaciteit. Op het moment dat we dit in de eigen natuurgebieden nodig hebben is het ook puur een ''surge capacity'' die er voor zorgt dat we uitbreiding kunnen voorkomen (met die speciale vloeistof).

Een mooi voorbeeld is de inzet in Albanie vorig jaar zomer waarbij we onze Chinooks stuurde, maar met deze capaciteit zou je (alternatief of aanvullend) 1 C-390 kunnen (mee) sturen.

+ 1 wat Zander zegt  :angel:

Al zie ik ons niet heel snel een C-390 inzetten tegen muggen en/of voor gewassen bestrijding maar het is mogelijk met de kisten.

Zander

#416
Citaat van: Nikehercules op 23/07/2022 | 16:44 uur
Geen effectieve optie in Nederland. Interessant als je grote afstanden moet overbruggen, niet als er bij ieder bosperceel oppervlaktewater in de buurt is. Een helikopter is in die gevallen veel effectiever én efficiënter.

Je moet niet alleen kijken naar het volume van 1 lading, maar vooral het volume wat je in bv. een uur over een brandhaard kunt uitstorten.
Doch is het een capaciteit die wij best zouden kunnen gebruiken. Naast de brandbestrijdings mogelijkheden die we internationaal kunnen inzetten, zoals de CH47 enige jaren terug in Griekenland, zijn de andere mogelijkheden voor nationaal gebruik wel interessant;
- Olie vlekken (Corexit)
- Chemische vloeistof branden (AFFF Foam)
- Nucleare, Radiologische & Biologische besmettingen ( geatomiseerde isotopen )

We hebben een grote Noordzee en veel chemische industrie en in de toekomst misschien wel enkele kernenergie centrales.

People are sheep

Nikehercules

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 13:03 uur
Ik zie dit juist als aanvulling op onze Chinooks, het systeem is een roll-on roll-off pallet systeem waarbij alleen de deur vervangen wordt door een deur waar de ''slang'' door naar buiten kan.
Het vraagt behalve opleiding en training niks extra's qua materieel (we krijgen 5 C-390's) dan wat we al hebben/krijgen.

Met dit systeem kun je niet alleen blussen maar ook met speciale vloeistof ( de rode vloeistof op de foto) delen bos ''impregneren'' waardoor het moeilijker of zelfs helemaal niet vlam kan vatten.
In theorie kan je het systeem ook breder inzetten dan het blussen van grote (bos) branden, het is ook geschikt voor het bestrijden van de de volgende dingen:
- Olie vlekken (Corexit)
- Chemische vloeistof branden (AFFF Foam)
- Nucleare, Radiologische & Biologische besmettingen ( geatomiseerde isotopen )
- Begassing (Muggen & Pest)
- Gewassen bestrijding

24 uur na de aanvraag van de toestellen zijn ze inzet gereed en op locatie (in de VS), het voltanken van het systeem duurt slechts 10 minuten. De Chinooks dumpen dan wel een vergelijkbare hoeveelheid water op de brand maar dit systeem verspreid de blusstof veel verder dan de Chinook dat kan. Daarom zie ik beide systemen aanvullend op elkaar werken.

Geen effectieve optie in Nederland. Interessant als je grote afstanden moet overbruggen, niet als er bij ieder bosperceel oppervlaktewater in de buurt is. Een helikopter is in die gevallen veel effectiever én efficiënter.

Je moet niet alleen kijken naar het volume van 1 lading, maar vooral het volume wat je in bv. een uur over een brandhaard kunt uitstorten.

Enforcer

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 13:03 uur
Ik zie dit juist als aanvulling op onze Chinooks, het systeem is een roll-on roll-off pallet systeem waarbij alleen de deur vervangen wordt door een deur waar de ''slang'' door naar buiten kan.
Het vraagt behalve opleiding en training niks extra's qua materieel (we krijgen 5 C-390's) dan wat we al hebben/krijgen.

Met dit systeem kun je niet alleen blussen maar ook met speciale vloeistof ( de rode vloeistof op de foto) delen bos ''impregneren'' waardoor het moeilijker of zelfs helemaal niet vlam kan vatten.
In theorie kan je het systeem ook breder inzetten dan het blussen van grote (bos) branden, het is ook geschikt voor het bestrijden van de de volgende dingen:
- Olie vlekken (Corexit)
- Chemische vloeistof branden (AFFF Foam)
- Nucleare, Radiologische & Biologische besmettingen ( geatomiseerde isotopen )
- Begassing (Muggen & Pest)
- Gewassen bestrijding

24 uur na de aanvraag van de toestellen zijn ze inzet gereed en op locatie (in de VS), het voltanken van het systeem duurt slechts 10 minuten. De Chinooks dumpen dan wel een vergelijkbare hoeveelheid water op de brand maar dit systeem verspreid de blusstof veel verder dan de Chinook dat kan. Daarom zie ik beide systemen aanvullend op elkaar werken.

Mee eens. Daarnaast kost deze optie geen extra vliegers en in tijden van schaarste is dat ook een belangrijk punt om mee te nemen.

Parera

#413
Citaat van: Umbert op 23/07/2022 | 12:20 uur
Leuke optie maar denk dat we dan beter extra geld kunnen investeren in extra Chinooks en extra eenheden bij de civiele brandweer die deze heli's assisteren, heb het gevoel dat we hier beter mee uit de voeten kunnen en sneller, we hebben nu 1 team (civiele ondersteuning uit VRNOG) zouden met oog op veranderend klimaat naar 2 a 3 groepen moeten dus 3 tot 6 extra Chinook. Kost ook denk ik veel minder, want is uitbreiding van al bestaande capaciteit.

Ik zie dit juist als aanvulling op onze Chinooks, het systeem is een roll-on roll-off pallet systeem waarbij alleen de deur vervangen wordt door een deur waar de ''slang'' door naar buiten kan.
Het vraagt behalve opleiding en training niks extra's qua materieel (we krijgen 5 C-390's) dan wat we al hebben/krijgen.

Met dit systeem kun je niet alleen blussen maar ook met speciale vloeistof ( de rode vloeistof op de foto) delen bos ''impregneren'' waardoor het moeilijker of zelfs helemaal niet vlam kan vatten.
In theorie kan je het systeem ook breder inzetten dan het blussen van grote (bos) branden, het is ook geschikt voor het bestrijden van de de volgende dingen:
- Olie vlekken (Corexit)
- Chemische vloeistof branden (AFFF Foam)
- Nucleare, Radiologische & Biologische besmettingen ( geatomiseerde isotopen )
- Begassing (Muggen & Pest)
- Gewassen bestrijding

24 uur na de aanvraag van de toestellen zijn ze inzet gereed en op locatie (in de VS), het voltanken van het systeem duurt slechts 10 minuten. De Chinooks dumpen dan wel een vergelijkbare hoeveelheid water op de brand maar dit systeem verspreid de blusstof veel verder dan de Chinook dat kan. Daarom zie ik beide systemen aanvullend op elkaar werken.

Sparkplug

298 Squadron heeft uiteindelijk 15 stuks ter beschikking en dat is zat. Binnen DHC is de vervanging van de Cougar een grotere prioriteit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 09:52 uur
Met het oog op de ''prachtige klimaat plannen'' van het kabinet zie ik wel iets in de aankoop van twee MAFFS II systemen voor de C-390. Hiermee kunnen we als Nederland onze verantwoording nemen op het gebied van klimaatverandering en onze kisten zowel nationaal als internationaal kunnen inzetten bij grote natuur branden. De MAFFS kunnen gewoon betaald worden uit het potje van het ministerie van klimaat. Er zitten ook geen R&D kosten aan want Brazilië heeft het systeem ook aangekocht voor haar KC-390's.

MAFFS II (.pdf)




Overigens zijn er op FIA 2022 wel beelden geschoten in de KC-390



Leuke optie maar denk dat we dan beter extra geld kunnen investeren in extra Chinooks en extra eenheden bij de civiele brandweer die deze heli's assisteren, heb het gevoel dat we hier beter mee uit de voeten kunnen en sneller, we hebben nu 1 team (civiele ondersteuning uit VRNOG) zouden met oog op veranderend klimaat naar 2 a 3 groepen moeten dus 3 tot 6 extra Chinook. Kost ook denk ik veel minder, want is uitbreiding van al bestaande capaciteit.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 09:52 uur
Met het oog op de ''prachtige klimaat plannen'' van het kabinet zie ik wel iets in de aankoop van twee MAFFS II systemen voor de C-390. Hiermee kunnen we als Nederland onze verantwoording nemen op het gebied van klimaatverandering en onze kisten zowel nationaal als internationaal kunnen inzetten bij grote natuur branden. De MAFFS kunnen gewoon betaald worden uit het potje van het ministerie van klimaat. Er zitten ook geen R&D kosten aan want Brazilië heeft het systeem ook aangekocht voor haar KC-390's.

Handige capaciteit. Het moet echter wel in het takenpakket van 336 Squadron passen. Als voor hen die ruimte er is, dan het een mooi aanvullende taak.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#408
Met het oog op de ''prachtige klimaat plannen'' van het kabinet zie ik wel iets in de aankoop van twee MAFFS II systemen voor de C-390. Hiermee kunnen we als Nederland onze verantwoording nemen op het gebied van klimaatverandering en onze kisten zowel nationaal als internationaal kunnen inzetten bij grote natuur branden. De MAFFS kunnen gewoon betaald worden uit het potje van het ministerie van klimaat. Er zitten ook geen R&D kosten aan want Brazilië heeft het systeem ook aangekocht voor haar KC-390's.

MAFFS II (.pdf)




Overigens zijn er op FIA 2022 wel beelden geschoten in de KC-390




Lynxian

En je hebt nog aardig wat beenruimte in de comfortabel ogende stoelen, als dat ding op troepenvervoer is ingesteld.

Huzaar1

Braziliaanse kist doet alles beter en is goedkoper. Schijnbaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 19/07/2022 | 19:39 uur
En helemaal nu blijkt dat de C-390M in vliegkosten lager is dan de C-130J

De aanschaf kosten van een C-130J ligt ongeveer op 200 miljoen euro (inclusief alle training en support) & die van de KC-390 op ongeveer 165 miljoen euro (gebaseerd op contracten van Nieuw Zeeland & Portugal).

Parera

Citaat van: silvester herc op 19/07/2022 | 18:37 uur
Fairford 2022 de opvolger van onze Herculessen was er ook de C-390 ik vroeg aan de vertegenwoordiger van Eambrear of ik er in mocht kijken ook niet in het cargo gedeelte nee mocht niet want ze verwachten een hoge defensie delegatie hij vertelde niet uit welk land ze kwamen ik nog effe praten maar nee ik kon helaas niet vergelijken met de Herc aan de binnenzijde 🧐😂nu zag ik dat hij op zondag wel open was en de Kawasaki C-2 stond er netjes naast geparkeerd en werd daar gastvrij ontvangen ;)

Niet de beste foto maar een blik in het vrachtruim.

Via Força Aérea Brasileira / twitter @fab_oficial




En een andere foto van de passagiers configuratie van de KC-390




Volgens onderstaande video (1:10 min) past er ook een Boxer met module in de KC-390.