Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 19/07/2022 | 19:13 uur
Er zal ongetwijfeld wereldwijde interesse zijn. Er valt in deze klasse weinig nieuw te kiezen.

En helemaal nu blijkt dat de C-390M in vliegkosten lager is dan de C-130J

Sparkplug

Citaat van: silvester herc op 19/07/2022 | 19:09 uur
Dit even terzijde de foto is aan het einde van de dag niet normaal zo druk en heet de vertegenwoordiger had het over meerdere delegaties dus is er volgens mij nog meer intresse denk ik?

Er zal ongetwijfeld wereldwijde interesse zijn. Er valt in deze klasse weinig nieuw te kiezen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

#401
Citaat van: Sparkplug op 19/07/2022 | 19:00 uur
Leuk voor het delen. De C-390 ziet er goed uit. Is het deze keer net zo druk op Fairford als anders?
Dit even terzijde de foto is aan het einde van de dag niet normaal zo druk en heet de vertegenwoordiger had het over meerdere delegaties dus is er volgens mij nog meer intresse denk ik op de foto is te zien dat de Japans Crew van de C-2 die natuurlijk wel een bezoekje brengen aan de C-390 want die stond ernaast geparkeerd in de C-2 werdt ik gastvrij ontvangen ?

Sparkplug

Citaat van: silvester herc op 19/07/2022 | 18:37 uur
Fairford 2022 de opvolger van onze Herculessen was er ook de C-390 ik vroeg aan de vertegenwoordiger van Eambrear of ik er in mocht kijken ook niet in het cargo gedeelte nee mocht niet want ze verwachten een hoge defensie delegatie hij vertelde niet uit welk land ze kwamen ik nog effe praten maar nee ik kon helaas niet vergelijken met de Herc aan de binnenzijde 🧐😂nu zag ik dat hij op zondag wel open was en de Kawasaki C-2 stond er netjes naast geparkeerd en werd daar gastvrij ontvangen ;)

Leuk voor het delen. De C-390 ziet er goed uit. Is het deze keer net zo druk op Fairford als anders?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

Fairford 2022 de opvolger van onze Herculessen was er ook de C-390 ik vroeg aan de vertegenwoordiger van Eambrear of ik er in mocht kijken ook niet in het cargo gedeelte nee mocht niet want ze verwachten een hoge defensie delegatie hij vertelde niet uit welk land ze kwamen ik nog effe praten maar nee ik kon helaas niet vergelijken met de Herc aan de binnenzijde 🧐😂nu zag ik dat hij op zondag wel open was en de Kawasaki C-2 stond er netjes naast geparkeerd en werd daar gastvrij ontvangen ;)

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 06/07/2022 | 12:30 uur
Heb begrepen dat de brazilliaan verder en sneller kan vliegen maar en veel tactischer en moderner en robuuster is dan de 130. Ook onderhoud is veel minder intensief. Dan ook nog eens de prijs waar je 5 toestellen ipv 4 130's voor koopt maakt het wel af.
Mag ook wel, het C-130 ontwerp is zo oud als mijn oma.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Heb begrepen dat de brazilliaan verder en sneller kan vliegen maar en veel tactischer en moderner en robuuster is dan de 130. Ook onderhoud is veel minder intensief. Dan ook nog eens de prijs waar je 5 toestellen ipv 4 130's voor koopt maakt het wel af.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

CitaatOne of the 1st images of the 1st Portuguese AF 🇵🇹 @embraer #KC390 Millennium airframe fully assembled. It bears temp register PT-ZDK before disclosing the definitive PrtAF 26901



https://twitter.com/ironbirdphotos/status/1543979068927971329/photo/1

Ace1

#395
Citaat van: ridivek op 23/06/2022 | 23:04 uur
Link naar een officiële aankondiging van Airbus A200/A410 ontwikkeling AUB.
Volgens mij zijn dit bewerkte plaatjes van luchtvaart enthousiastelingen. Maar ik wordt graag blij verrast.

Is in deze discussie al voorbijgekomen dat de behoefte in de B-brief is bijgesteld van 2400uur naar 4000uur. Ze denken met vijf C390M de 4000uur te kunnen halen, ofwel 800uur per toestel per jaar. Waar voor de 2400uur al 5 C130J Hercules nodig zouden zijn, ofwel maar <600uur per kist per jaar. Voor die 4000uur zouden 7x C130J nodig zijn geweest.



De  'A200M/A410M' is een echt project, opgenomen in PESCO.

https://pesco.europa.eu/project/future-medium-size-tactical-cargo-fmtc/


Een PDF in het Frans.

https://www2.assemblee-nationale.fr/content/download/312629/3036763/version/3/file/2020-07-21+-+rapport+flash+Griveaux-Thi%C3%A9riot.pdf

ridivek

Link naar een officiële aankondiging van Airbus A200/A410 ontwikkeling AUB.
Volgens mij zijn dit bewerkte plaatjes van luchtvaart enthousiastelingen. Maar ik wordt graag blij verrast.

Is in deze discussie al voorbijgekomen dat de behoefte in de B-brief is bijgesteld van 2400uur naar 4000uur. Ze denken met vijf C390M de 4000uur te kunnen halen, ofwel 800uur per toestel per jaar. Waar voor de 2400uur al 5 C130J Hercules nodig zouden zijn, ofwel maar <600uur per kist per jaar. Voor die 4000uur zouden 7x C130J nodig zijn geweest.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 15:39 uur
Zou een ''A-390M'' potentie hebben? Zo ja zou hier binnen Europa (Frankrijk) draagvlak voor te vinden zijn?

Op dit moment zijn er 3 (toekomstige) gebruikers van de C-390M, maar er zit natuurlijk nog behoorlijk wat potentie in de Europese markt.
Op dit moment zijn er nog de Denen, Grieken, Noren, Roemenen, Zweden waarbij een industrie voor de productie van transport toestellen ontbreekt en die rondvliegen met de C-130. De een is wat nieuwe dan de ander maar er zijn wat mij betreft zeker nog mogelijkheden voor Embraer.

Voornamelijk de Zweden zijn interessant waarbij in 2024 nieuwe toestellen gekocht moeten gaan worden voor de vervanging van de C-130's. Op dit moment vliegen de Zweden met 5 C-130H's + 1 KC-130H.  Extra interessant is dat Saab 36 Gripens heeft verkocht aan Brazilië en er staan er nog 72 gepland.

Als Brazilië voor de Rafale was gegaan dan had Frankrijk een aantal C-390's gekocht.

Zweden was van plan om 6 C-390's te kopen maar dat is geannuleerd en de Zweden zijn nu partner in het Airbus A200M/A410M programma of dat nog zo is na de aanschaf van de gebruikte C-130J's van Italië is onbekend.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 15:39 uur
Met het oog op de geklapte deal tussen Embraer & Boeing, is het denkbaar dat met meerdere Europese landen er een samenwerking komt tussen bijvoorbeeld Airbus & Embraer? De C-390 is misschien direct een

Een samenwerking  tussen Airbus & Embraer gaat niet gebeuren omdat Airbus de Bombardier C-series gekocht en omgedoopt heeft naar de A220 familie. De A220 familie is een concurrent van de Embraer 190/195 E2 . Verder is Airbus met een kleinere versie van de A400M bezig de A200M/410M dat is een ingekorte toestel wat wel dezelfde romp heeft als de A400M en  daarvan ook 2 motoren gebruikt.






StrataNL

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 15:39 uur
Met het oog op de geklapte deal tussen Embraer & Boeing, is het denkbaar dat met meerdere Europese landen er een samenwerking komt tussen bijvoorbeeld Airbus & Embraer? De C-390 is misschien direct een concurrent van de A-400M maar toch zijn het toestellen die elkaar kunnen aanvullen. Met een (afbouw) locatie in Europa en een onderhoudscentrum in Nederland kan het potentieel wel eens een (groot) aantal gebruikers van de C-130 overnemen.

Zou een ''A-390M'' potentie hebben? Zo ja zou hier binnen Europa (Frankrijk) draagvlak voor te vinden zijn?

Op dit moment zijn er 3 (toekomstige) gebruikers van de C-390M, maar er zit natuurlijk nog behoorlijk wat potentie in de Europese markt.
Op dit moment zijn er nog de Denen, Grieken, Noren, Roemenen, Zweden waarbij een industrie voor de productie van transport toestellen ontbreekt en die rondvliegen met de C-130. De een is wat nieuwe dan de ander maar er zijn wat mij betreft zeker nog mogelijkheden voor Embraer.
Moet je denk ik niet willen, Embraer heeft op eigen houtje de Nederlandse order binnengehaald, dan lukt dat met andere landen ook wel, is Airbus niet voor nodig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 16:30 uur
Ze kunnen elkaar dus bijten maar elkaar ook aanvullen.
In theorie geld dit ook voor mijn exen, gelukkig hoef ik die niet samen te gebruiken..... :dead:
People are sheep

Parera

Citaat van: Sparkplug op 21/06/2022 | 16:25 uur
Mits het de A400M niet bijt.

Persoonlijk denk ik dat klanten die opzoek zijn naar C-130 vervanger naar beide kunnen kijken zijn het wel twee totaal andere toestellen. Ze kunnen elkaar dus bijten maar elkaar ook aanvullen.

Citaat van: Sparkplug op 21/06/2022 | 16:25 uur

Stond al in een ander topic. Zweden heeft vier ex-Italiaanse C-130J's gekocht. Er is nog de Zweedse wens voor twee extra ex-Italiaanse C-130J.

https://www.scramble.nl/military-news/sweden-buys-super-hercules-from-italy
Die had ik even gemist  ;)