Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 13/12/2021 | 14:32 uur
Het Eurodrone debacle laat niet veel goeds vermoeden...

Nope, inderdaad. Het zijn de private ventures waar we het zouden van kunnen hebben. Zoals dat van Elon Musk. Maar die jagen we hier ook allemaal weg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Parera op 13/12/2021 | 11:20 uur
Wat ik weet is dat de KLU voornamelijk geinteresseerd is in (nieuwe) C-130's en alle andere toestellen eigenlijk niet gewenst zijn.

Geen idee waar je dit vandaan hebt, maar het is onjuist.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2021 | 14:23 uur
We hebben met de intrede van het drone tijdperk echt een kans. Ik ben voor een onafhankelijker Europa maar dan zal er echt veel meer europees geld tegenaan moeten worden gegooid.

Het Eurodrone debacle laat niet veel goeds vermoeden...

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 13/12/2021 | 14:19 uur
Ze hebben voorsprong bij gevechtsvliegtuigen en MALE drones. Europa heeft heel wat te bieden op vlak van luchttransport en AAR. Ik ben geen voorstander van Europees kopen omdat het moet. Maar als het beste product Europees is moet je dat ook niet negeren.

We hebben met de intrede van het drone tijdperk echt een kans. Ik ben voor een onafhankelijker Europa maar dan zal er echt veel meer europees geld tegenaan moeten worden gegooid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2021 | 14:17 uur
allemaal niet zo relevant, algemene amerikaanse superioriteit op het gebied van avionica wel. Transportvliegtuigen zijn ook nog eens een van de minst interessante deelgebieden, helemaal daar. Indien ze het willen toveren ze wel wat uit hun hoed en niemand klaagt over de inzetbaarheid van C17's.

Ze hebben voorsprong bij gevechtsvliegtuigen en MALE drones. Europa heeft heel wat te bieden op vlak van luchttransport en AAR. Ik ben geen voorstander van Europees kopen omdat het moet. Maar als het beste product Europees is moet je dat ook niet negeren.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 13/12/2021 | 14:10 uur
Qua nieuwbouw transportvliegtuigen heeft de VS helemaal niets meer te bieden, zeker niet als die A200m er is.
allemaal niet zo relevant, algemene amerikaanse superioriteit op het gebied van avionica wel. Transportvliegtuigen zijn ook nog eens een van de minst interessante deelgebieden, helemaal daar. Indien ze het willen toveren ze wel wat uit hun hoed en niemand klaagt over de inzetbaarheid van C17's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2021 | 14:01 uur

En je ziet genoeg dat https://en.wikipedia.org/wiki/Volga-Dnepr_Airlines ingehuurd wordt voor zeer zware/volumineuze transporten.

Die afhankelijkheid is exact de reden van de Franse interesse.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2021 | 13:52 uur
Alsof het wat uitmaakt. Ga jaarverslagen van Amerikaanse luchtvaart industrie en r&d naast die van Europese bedrijven leggen en je ziet dat Europa daar gewoon niets te zeggen heeft. Op dit gebied ga je de amerikanen never nooit inhalen, zoals duizenden andere gebieden. Moet je ook niet willen want Europese luchtvaarttechniek lijkt gewoon simpelweg niet opgewassen tegen Amerikaanse. Drone tijdperk brengt nieuwe kansen, die boot moeten we niet missen.

Qua nieuwbouw transportvliegtuigen heeft de VS helemaal niets meer te bieden, zeker niet als die A200m er is.

ARM-WAP

Natuurlijk moeten we in Europa niet een alternatief (kunnen) aankopen van wat in de VS beschikbaar is. Daarin heb je gelijk.

Een C-5 tegenhanger zie ik niet gebeuren. Daarvoor zal de afname gewoonweg veel te klein zijn.
En je ziet genoeg dat https://en.wikipedia.org/wiki/Volga-Dnepr_Airlines ingehuurd wordt voor zeer zware/volumineuze transporten.

De C-17 is in Europa in gebruik bij de RAF (met 8 stuks) - die valt dan mogelijks al af als afnemer.
Verder zet de RAF ook de A400M in, waarvan ze er actueel 20 stuks hebben.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/12/2021 | 12:54 uur
Daar heb je helemaal gelijk in maar we hoeven natuurlijk ook niet alles te bouwen wat de Yanks maken. Maar er is nog veel bij te produceren als we kijken naar Europese capaciteit als we niet meer of minder afhankelijk willen worden van de Amerikanen.

Een toestel tussen de C-295 en A-400M is daar 1 van maar ook een toestel groter dan de A-400M (C-17 /C-5 als tegenhanger) zou zeer welkom zijn binnen de Europese capaciteiten.

Alsof het wat uitmaakt. Ga jaarverslagen van Amerikaanse luchtvaart industrie en r&d naast die van Europese bedrijven leggen en je ziet dat Europa daar gewoon niets te zeggen heeft. Op dit gebied ga je de amerikanen never nooit inhalen, zoals duizenden andere gebieden. Moet je ook niet willen want Europese luchtvaarttechniek lijkt gewoon simpelweg niet opgewassen tegen Amerikaanse. Drone tijdperk brengt nieuwe kansen, die boot moeten we niet missen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 13/12/2021 | 12:54 uur
Daar heb je helemaal gelijk in maar we hoeven natuurlijk ook niet alles te bouwen wat de Yanks maken. Maar er is nog veel bij te produceren als we kijken naar Europese capaciteit als we niet meer of minder afhankelijk willen worden van de Amerikanen.

Een toestel tussen de C-295 en A-400M is daar 1 van maar ook een toestel groter dan de A-400M (C-17 /C-5 als tegenhanger) zou zeer welkom zijn binnen de Europese capaciteiten.

Daar is ook sprake van (met name de Fransen zijn vragende partij).


Parera

Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2021 | 12:21 uur
Dat is telkenmale het probleem aan deze kant van de oceaan: het traag verloop van projecten op Europese bodem... waardoor kandidaat kopers uiteindelijk, opnieuw, inkopen in de VS.
Het aanbod van alles wat vliegt bij defensie is mager i.v.m. wat je vindt in de VS.
In Europa hebben we wat fighters (Typhoon/Eurofighter, Gripen, Rafale), de A400M en wat helicopters. En dat was het dan.

Daar heb je helemaal gelijk in maar we hoeven natuurlijk ook niet alles te bouwen wat de Yanks maken. Maar er is nog veel bij te produceren als we kijken naar Europese capaciteit als we niet meer of minder afhankelijk willen worden van de Amerikanen.

Een toestel tussen de C-295 en A-400M is daar 1 van maar ook een toestel groter dan de A-400M (C-17 /C-5 als tegenhanger) zou zeer welkom zijn binnen de Europese capaciteiten.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 13/12/2021 | 11:20 uur
...
Het lijkt er op dat de A200M net iets te laat komt voor onze luchtmacht maar misschien met wat uitloop van het project of zoals ik eerder aangaf een interim oplossing moet 2030 - 2035 haalbaar zijn als men het echt heel erg graag wilt.
Dat is telkenmale het probleem aan deze kant van de oceaan: het traag verloop van projecten op Europese bodem... waardoor kandidaat kopers uiteindelijk, opnieuw, inkopen in de VS.
Het aanbod van alles wat vliegt bij defensie is mager i.v.m. wat je vindt in de VS.
In Europa hebben we wat fighters (Typhoon/Eurofighter, Gripen, Rafale), de A400M en wat helicopters. En dat was het dan.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 13/12/2021 | 10:48 uur
Ik dacht dat het de bedoeling is om evenveel gewicht en meer volume te kunnen meenemen dan C-130J. 2 motoren van de A400m zou het nieuwe toestel 18% meer kracht geven dan een C-130J.

Wat ik weet is dat de KLU voornamelijk geinteresseerd is in (nieuwe) C-130's en alle andere toestellen eigenlijk niet gewenst zijn. Maar goed dan heb je ook nog DMO die een markt onderzoek uitvoerd en als daar een interessant alternatief uit komt rollen is het nog mogelijk dat er iets anders komt.

Ik schat de kans voor nieuwe C-130's heel groot in, mocht de politiek besluiten dat we voor de A200M zouden gaan dan is dat mogelijk. Maar de planning is wel om in 2023 een beslissing te nemen over wat we aankopen. Het project loopt tot 2028 waarbij de instroom van nieuwe kisten gepland staat tussen 2026 en 2028.

Het lijkt er op dat de A200M net iets te laat komt voor onze luchtmacht maar misschien met wat uitloop van het project of zoals ik eerder aangaf een interim oplossing moet 2030 - 2035 haalbaar zijn als men het echt heel erg graag wilt.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 13/12/2021 | 10:12 uur
Op papier een prachtige kist maar of het optijd komt om mee te doen met onze C-130 vervanging dat is nog maar de vraag. Als we echt willen dan kan het natuurlijk (interim C-130's of de huidige kisten verder moderniseren) maar ik weet niet of de KLU zit te wachten op deze A200M of A410M zoals het ook genoemd is. Als alles volgens planning verloopt moet de A200M rond 2030 - 2035 klaar zijn. Maar als we kijken naar de A-400M is dat nog te betwijfelen.

Voor wat ik er van kan vinden zit het toestel precies tussen de C-130J en A-400M in qua capaciteiten;

Ik dacht dat het de bedoeling is om evenveel gewicht en meer volume te kunnen meenemen dan C-130J. 2 motoren van de A400m zou het nieuwe toestel 18% meer kracht geven dan een C-130J.