Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Ace1

Citaat van: Mourning op 19/10/2021 | 09:52 uur
De Belgen hebben die toestellen pas net.

Mogelijk dat Nederland met deze alliantie die Fokker is aangegaan voor het Braziliaanse toestel zal kiezen, maar maakt dat bijv. de samenwerking op Europees niveau en evt. cost-sharing/reduction met NATO-bondgenotenop bijv. logistiek niveau niet moeilijker vergeleken met de nieuwe Hercules?


In de toekomst zullen de 5 Zweedse C-130's ook vervangen moeten worden.

Ace1

#282
Citaat van: StrataNL op 20/10/2021 | 11:02 uur
Zou het wel toejuichen, al snap ik de KLu ook wel als het weer Herks worden, wat minder ingewikkeld qua opleiding, training en infra.

Begin jaren 90 vorige eeuw wilde de Klu de vloot Fokker F27's vervangen door 2 C-130's en 4 C-295's. Toen ging het slecht met Fokker en dat had orders nodig om te overleven. Door een lobby van Fokker en de vakbonden werden 4 C-295's vervangen door 4 Fokker F60's een verlengde versie van de Fokker F50 met linksachter  een grote laaddeur. Terwijl de Klu een toestel met een achterin een laadklep wilde zoals bij de C-130.

silvester herc

#281
Kan nog een hele strijd worden om het zo maar te stellen de Braziliaanse Luchtmacht gaat ook minder C-390's afnemen per jaar wegens geld gebrek Duitsland ook minder A-400's dus ze willen alle twee wel door verkopen en onze Luchtmacht heeft de voorkeur voor de C-130J welke type is nog niet bekend ben benieuwd wat de Zweden gaan doen met hun vervanging van hun stokoude Herculessen die hun zoveelste update gehad hebben die staan nog beetje in het krijt nadat de Braziliaanse Luchtmacht de Saab Gripen besteld hebben maar dit effe ter zijde ook is er nog de Japanse Kawasaki C-2 maar die vliegt bij geen een Europese luchtmacht dus wie het weet mag het zeggen ik ga voor de Hercules C-130J natuurlijk ook in dienst bij Noorwegen Denemarken Frankrijk en binnenkort Duitse Luchtmacht wel zo goed als zeker uitdienst bij de RAF helaas :(

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 19/10/2021 | 17:55 uur
Fokker gaat samenwerken met Embrear. Dus toch de KC 390 ??
Zou het wel toejuichen, al snap ik de KLu ook wel als het weer Herks worden, wat minder ingewikkeld qua opleiding, training en infra.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Fokker gaat samenwerken met Embrear. Dus toch de KC 390 ??

Harald

Citaat van: Mourning op 19/10/2021 | 12:03 uur
Ah, excuus. Dat wist ik niet. Die gaan dan volledig over op C17 en A400M?
Jep

Mourning

Citaat van: Harald op 19/10/2021 | 11:31 uur
UK faseert zijn J modellen eruit, dus heeft straks geen Hercs meer, daarom niet genoemd

Ah, excuus. Dat wist ik niet. Die gaan dan volledig over op C17 en A400M?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2021 | 10:11 uur
Iedereen vliegt met andere toestellen in zelfde klasses.

Je ziet volgens mij toch wel enige uitdunning in het aantal soorten toestellen. De Transalls zijn aan het verdwijnen. De Casa's vliegen er nog wel wat van rond bij m.n. Spanje en Turkije (maar zijn vaak toch net wat kleiner). Het zijn m.i. toch m.n. C-130's in diverse varianten en A400M's en dan een paar C-390's zoveel meer is er volgens mij, behalve wat antieke en randtoestellen, niet ondertussen.

M.a.w. volgens mij valt die diversiteit wel mee op dit moment.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Mourning op 19/10/2021 | 11:28 uur
En dan zijn er nog de C-130 partners buiten Europa. VK zou ik wel meerekenen want het gaat hier in de eerste plaats om NATO-partners en als er op dit vlak wordt samengewerkt verwacht ik dat eerder via de NATO dan via de EU.

UK faseert zijn J modellen eruit, dus heeft straks geen Hercs meer, daarom niet genoemd

Mourning

Citaat van: Harald op 19/10/2021 | 10:10 uur
Hongarije en Portugal hebben de C-390 al aangeschaft, nog niet ontvangen /in dienst
Hongarije => 2 stuks
Portugal => 5 stuks + 1 optie

Herc-J gebruikers zijn er natuurlijk meer en ook meer toestellen :  DU (4), FR (4), DEN (6), ITA (20), UK maar niet meer rekenen

En dan zijn er nog de C-130 partners buiten Europa. VK zou ik wel meerekenen want het gaat hier in de eerste plaats om NATO-partners en als er op dit vlak wordt samengewerkt verwacht ik dat eerder via de NATO dan via de EU.

De twee partners met C-390 zijn daarbij partners waar wij niet heel veel mee samenwerken en ook niet direct om de hoek liggen.

Om Fokker voor de C-390 kiezen ben ik in eerste instantie niet zo voor i.i.g..
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 19/10/2021 | 09:52 uur
De Belgen hebben die toestellen pas net.

Mogelijk dat Nederland met deze alliantie die Fokker is aangegaan voor het Braziliaanse toestel zal kiezen, maar maakt dat bijv. de samenwerking op Europees niveau en evt. cost-sharing/reduction met NATO-bondgenotenop bijv. logistiek niveau niet moeilijker vergeleken met de nieuwe Hercules?
Iedereen vliegt met andere toestellen in zelfde klasses.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Mourning op 19/10/2021 | 09:52 uur
De Belgen hebben die toestellen pas net.

Mogelijk dat Nederland met deze alliantie die Fokker is aangegaan voor het Braziliaanse toestel zal kiezen, maar maakt dat bijv. de samenwerking op Europees niveau en evt. cost-sharing/reduction met NATO-bondgenotenop bijv. logistiek niveau niet moeilijker vergeleken met de nieuwe Hercules?

Hongarije en Portugal hebben de C-390 al aangeschaft, nog niet ontvangen /in dienst
Hongarije => 2 stuks
Portugal => 5 stuks + 1 optie

Herc-J gebruikers zijn er natuurlijk meer en ook meer toestellen :  DU (4), FR (4), DEN (6), ITA (20), UK maar niet meer rekenen

Mourning

De Belgen hebben die toestellen pas net.

Mogelijk dat Nederland met deze alliantie die Fokker is aangegaan voor het Braziliaanse toestel zal kiezen, maar maakt dat bijv. de samenwerking op Europees niveau en evt. cost-sharing/reduction met NATO-bondgenotenop bijv. logistiek niveau niet moeilijker vergeleken met de nieuwe Hercules?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Nou ja wel mooi dan. Misschien samen met de Belgen. Gooien ze die airbus apparaten eruit en komen we aan fafsoenlijkere aantallen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2021 | 09:11 uur
Zou wel dom zijn of moedig van fokker om zo op je ministerie te moeten vertrouwen.

Fokker hoopt op orders van nieuwe partner Embraer: 'Samenwerking van groot belang'  ( lijkt me een strategische samenwerking binnen EU )

CitaatOns voortbe­staan hangt niet af van de keuze van de overheid voor het transport­vlieg­tuig van Embraer, maar het zou een mooie opdracht zijn
-Roland van Dijk, CEO Fokker Services en Fokker Techniek

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/fokker-hoopt-op-orders-van-nieuwe-partner-embraer-samenwerking-van-groot-belang~a8eed5ff/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2Furl%3Fesrc%3Ds%26q%3D%26rct%3Dj%26sa%3DU%26url%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.bndestem.nl%2Fbergen-op-zoom%2Ffokker-hoopt-op-orders-van-nieuwe-partner-embraer-samenwerking-van-groot-belang%7Ea8eed5ff%2F%26ved%3D2ahUKEwi_46ud-dXzAhU3hf0HHezfAXYQFnoECAUQAg%26usg%3DAOvVaw1y17G6o5oCKYQkAggpOjvN