Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Ace1

Citaat van: StrataNL op 13/10/2020 | 20:16 uur
CLSK is met de F35, nieuwe MRTT, vrijwel nieuwe Apache's, nieuwe Chinooks en straks nieuwe Herks goed up to date. Zoals het hoort! Eigenlijk alleen de Cougars nog wat betreft primaire systemen.

Vergeet je de vervanger van Gulfstream niet?

Lex


Mourning

"Vliegende Interventiemacht" 2.0?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Wellicht dat donderdag 15 oktober 2020, 13:00 uur het een en ander verduidelijkt gaat worden.  8)

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 13/10/2020 | 19:29 uur
CLSK en CZSK worden goed voorzien.
CZSK is alleen maar voorzien van uitstel op de projecten met de hoogste prioriteiten dus deze volg ik niet zo goed.

CLSK is met de F35, nieuwe MRTT, vrijwel nieuwe Apache's, nieuwe Chinooks en straks nieuwe Herks goed up to date. Zoals het hoort! Eigenlijk alleen de Cougars nog wat betreft primaire systemen.

CLAS en CZSK kunnen er wat dat betreft een voorbeeld aan nemen  ;)

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Kornet43 op 13/10/2020 | 19:47 uur
$1,4 Miljard Dollar voor 5 Super Hercules kisten; dat betaalde Nieuw Zeeland!

Had er niet bijv. voor ik noem maar wat 200 miljoen extra in de 2 nieuwe M's gestoken kunnen worden zodat de bewapening opgewaardeerd zou kunnen worden en RAM is gegarandeerd, alsmede een wat groter aantal VL-cellen? En dan bijv. de Hercules-vervanging wat te vertragen en over een langere periode uit te smeren?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Kornet43

$1,4 Miljard Dollar voor 5 Super Hercules kisten; dat betaalde Nieuw Zeeland!

Sparkplug

Wat zal het worden? C-130J(-30) of KC-390?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

CLSK en CZSK worden goed voorzien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Mourning op 13/10/2020 | 19:19 uur
Ik zeg niets...

Citaathet geplande onderhoud niet zorgt voor de noodzakelijke verbetering van de inzetbaarheid. Bij modernisering van de huidige vloot moet de beschikbaarheid de komende 4 jaar nóg verder worden verlaagd. Het direct vervangen is financieel voordeliger en verbetert de inzetbaarheid. Daarom wordt het eerder voorgenomen onderhoudsprogramma niet meer uitgevoerd en de huidige toestellen direct vervangen.

Hadden we dit niet een aantal jaar geleden bij heel defensie het beleid kunnen maken? Kan nog wel een aantal projecten opnoemen....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Hercules-transportvliegtuigen versneld vervangen

Nieuwsbericht | 13-10-2020 | 18:01

Defensie vervangt de 4 huidige C-130H Hercules-transportvliegtuigen eerder dan  gepland. Het project wordt nu uitgevoerd tussen 2021 en 2028, waarbij vanaf 2026 de 1e vliegtuigen worden vervangen. Dat schreef staatssecretaris Barbara Visser gisteren aan de Kamer.

De toestellen werden in 1992 (2 nieuwe) en in 2005 (2 gebruikte) gekocht. De oudste komt uit 1978. Daarmee is de normale levensduur van 30 jaar ruim verstreken. Daardoor is ook de gereedheid van de vliegtuigen inmiddels onvoldoende. Dit gegeven in combinatie met het beperkte aantal toestellen zorgt ervoor dat de beschikbaarheid achterblijft bij de behoefte van Defensie. Bij uitval van 1 van de vliegtuigen komt de toch al beperkte capaciteit direct onder druk. Daarom wordt het gelijktijdig uitvoeren van taken nu beperkt.

Defensie is nu tot de conclusie gekomen dat het geplande onderhoud niet zorgt voor de noodzakelijke verbetering van de inzetbaarheid. Bij modernisering van de huidige vloot moet de beschikbaarheid de komende 4 jaar nóg verder worden verlaagd. Het direct vervangen is financieel voordeliger en verbetert de inzetbaarheid. Daarom wordt het eerder voorgenomen onderhoudsprogramma niet meer uitgevoerd en de huidige toestellen direct vervangen.

Eisen nieuwe toestellen
De nieuwe toestellen moeten overal ter wereld kunnen worden ingezet, ook onder moeilijke omstandigheden. De vervanger moet op onverharde en korte banen kunnen landen. De vliegtuigen moeten in staat zijn om (zwaar)gewonden te vervoeren en die tijdens het transport hoogwaardige medische zorg te geven.

Defensie heeft behoefte aan minimaal 2.400 vlieguren per jaar. Een vliegtuig moet meerdere soorten materieel (inclusief munitie en voertuigen) of minimaal 60 parachutisten kunnen vervoeren. Daarmee moet een afstand van 2.000 zeemijlen zijn te overbruggen. De vliegtuigen krijgen zelfbeschermingsmiddelen en communicatie- en informatievoorzieningen voor deelname aan informatiegestuurde operaties.

Kosten
De kosten bedragen tussen de €250 miljoen en €1 miljard. Daarvoor worden zogenoemde off-the-shelf-toestellen gekocht. Dit zijn bestaande vliegtuigen die zich al hebben bewezen. In de vervolgfases wordt bekeken hoe de Nederlandse industrie kan worden betrokken.

Mindef

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/09/2020 | 15:49 uur
Voor zover mij bekend zijn zowel de C130J en de C390 primair geschikt voor tactisch luchttransport, de A400M is dan meer een strategische kist, al schiet deze te kort en is het "net geen" C17.
Precies, en daar hebben we de C17 en MRTT kisten voor.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 25/09/2020 | 15:20 uur

Ik hoop wel dat men zich niet blind staart op nieuwe C130J's en ook kijkt naar bijv. de C-390 van Embraer (A400M wordt denk ik te groot geacht?)

Voor zover mij bekend zijn zowel de C130J en de C390 primair geschikt voor tactisch luchttransport, de A400M is dan meer een strategische kist, al schiet deze te kort en is het "net geen" C17.

StrataNL

Citaat van: Parera op 25/09/2020 | 13:46 uur
Ik heb nooit gezegd dat die behoefte er is, maar als die er wel is dan is dit het moment om die in te vullen. Zo niet moeten we het gewoon bij de basis C-130 houden zoals we dat nu hebben maar dan een nieuw model.

Zoals ik hierboven schrijf, ik geef alleen maar aan dat de vervanging van de C-130's het enige moment is om eventueel dit soort capaciteit te introduceren.  Misschien is het wel een verstandig plan om de nieuwe C-130 te voorzien van tank capaciteit (ontvangend) zodat de kisten langere afstanden kunnen vliegen zonder tussenstops.

Toevoeging: De Australische RAAF is in Januari 2020 begonnen met de integratie van Lightning pods op de C-130J's voor het vergroten van die situational awareness in hoog risico gebieden. BRON HIER
Als het nodig is een C130 in de lucht bij te tanken dan is er ergens iets mis gegaan bij de planning. Tactisch - strategisch luchttransport.

Ik hoop wel dat men zich niet blind staart op nieuwe C130J's en ook kijkt naar bijv. de C-390 van Embraer (A400M wordt denk ik te groot geacht?)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation