Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Parera

#43
Citaat van: StrataNL op 24/09/2020 | 19:51 uur
Helemaal geen behoefte aan.

Ik heb nooit gezegd dat die behoefte er is, maar als die er wel is dan is dit het moment om die in te vullen. Zo niet moeten we het gewoon bij de basis C-130 houden zoals we dat nu hebben maar dan een nieuw model.

Citaat van: Huzaar1 op 25/09/2020 | 09:22 uur
Zo werkt het allemaal niet en natuurlijk heeft bewapening enorm veel consequenties. Dit is echt weer zo'n hocus pocus 'kijkeensopdiewebsitewathetbedrijfookkanmaken'  situatie .

Als we afgedwaald zijn om het eatc lastig te vallen met hardpoints onder vliegtuigen is het veel te ver gegaan.

Zoals ik hierboven schrijf, ik geef alleen maar aan dat de vervanging van de C-130's het enige moment is om eventueel dit soort capaciteit te introduceren.  Misschien is het wel een verstandig plan om de nieuwe C-130 te voorzien van tank capaciteit (ontvangend) zodat de kisten langere afstanden kunnen vliegen zonder tussenstops.

Toevoeging: De Australische RAAF is in Januari 2020 begonnen met de integratie van Lightning pods op de C-130J's voor het vergroten van die situational awareness in hoog risico gebieden. BRON HIER

Huzaar1

Citaat van: Parera op 24/09/2020 | 19:47 uur
Zolang ze operationeel geen beperkingen opwerpen dan kunnen ze er naar mijn idee weinig op tegen hebben.  En je hoeft ook niet alle kisten er mee uit te rusten maar als je er al 2 hebt van de 5 of 6 dan heb je toch die capaciteit in huis.

Zo werkt het allemaal niet en natuurlijk heeft bewapening enorm veel consequenties. Dit is echt weer zo'n hocus pocus 'kijkeensopdiewebsitewathetbedrijfookkanmaken'  situatie .

Als we afgedwaald zijn om het eatc lastig te vallen met hardpoints onder vliegtuigen is het veel te ver gegaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Robert2 op 24/09/2020 | 21:38 uur
Nu zal zo'n ding niet vol komen te hangen, maar een jammer is ook bewapening. Dat er geen hellfires o.i.d. onder komen te hangen is wel redelijk begrijpelijk. Kan je nog beter onder een MQ-9 o.i.d.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2017/07/03_dvh-twic

Bedoelde ook kinetische bewapening, want er hangt inderdaad nu al een ECM pod eronder.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Robert2

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2020 | 19:18 uur
Vraag mij af of het in oprichting zijnde Air Mobility Command (AMC) zit te springen om Hercules hardpoints t.b.v. bewapening.
Nu zal zo'n ding niet vol komen te hangen, maar een jammer is ook bewapening. Dat er geen hellfires o.i.d. onder komen te hangen is wel redelijk begrijpelijk. Kan je nog beter onder een MQ-9 o.i.d.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2017/07/03_dvh-twic

StrataNL

Helemaal geen behoefte aan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2020 | 19:18 uur
Vraag mij af of het in oprichting zijnde Air Mobility Command (AMC) zit te springen om Hercules hardpoints t.b.v. bewapening.

Zolang ze operationeel geen beperkingen opwerpen dan kunnen ze er naar mijn idee weinig op tegen hebben.  En je hoeft ook niet alle kisten er mee uit te rusten maar als je er al 2 hebt van de 5 of 6 dan heb je toch die capaciteit in huis.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 24/09/2020 | 19:03 uur
Je kan kiezen voor een MC-130 als de US die zou willen exporteren maar voor ons is een kist met (beperkte) SOF voorzieningen in mijn ogen genoeg, als je er sensoren onder kan hangen en misschien een paar hardpoints ben je al heel ver voor onze capaciteiten.

Vraag mij af of het in oprichting zijnde Air Mobility Command (AMC) zit te springen om Hercules hardpoints t.b.v. bewapening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 24/09/2020 | 14:16 uur
Want? Wat moet NL daarmee?

Misschien niet direct deze variant maar het is wel verstandig om rekening te houden met de wensen van de NLD SOCOM bij de vervanging van de C-130's. Alleen is het de vraag wat die wensen zijn en hoe je die wilt / kunt invullen.

Je kan kiezen voor een MC-130 als de US die zou willen exporteren maar voor ons is een kist met (beperkte) SOF voorzieningen in mijn ogen genoeg, als je er sensoren onder kan hangen en misschien een paar hardpoints ben je al heel ver voor onze capaciteiten.

Als Nederland wilt groeien op gebied van SOF ondersteuning dan is dit het moment om dat te doen, na de aankoop van nieuwe kisten zie ik het niet meer gebeuren dat we daarnaast nog eens extra SOF fixed wings gaan kopen.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 24/09/2020 | 15:53 uur
Ik wil vooral die van ons verpatsen en ruilen voor 6 C-27J. Da's de droom qua compatibiliteit.

Kun je beter gaan voor 6 C-295's . De C-295 heeft een grotere endurance en de gebruikskosten zijn goedkoper en er kan meer in vervoerd worden dan de C-27J.

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2020 | 15:51 uur
Zei je laatst niet dat de A400M en de (Super) Hercules elkaar juist zo goed aanvulden?

Ik wil vooral die van ons verpatsen en ruilen voor 6 C-27J. Da's de droom qua compatibiliteit.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 24/09/2020 | 15:49 uur
Wat jullie echt nodig hebben zijn 3 A400ms met 0 vlieguren.

Zei je laatst niet dat de A400M en de (Super) Hercules elkaar juist zo goed aanvulden?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Wat jullie echt nodig hebben zijn 3 A400ms met 0 vlieguren.

StrataNL

Citaat van: andré herc op 24/09/2020 | 10:13 uur
Ik gok dat MC-130J  ook een kanshebber is in combinatie met de C-130J Super https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=5ugcvpqALRQ
Want? Wat moet NL daarmee?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

andré herc

#30
Ik gok dat MC-130J  ook een kanshebber is in combinatie met de C-130J Super https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=5ugcvpqALRQ
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Sparkplug

Citaat van: JdL op 22/09/2020 | 15:05 uur
Wat is dan volgens jullie nog de reden dat de niet de hele wereld met de C-130J-30 of H-30 vliegt maar er nog genoeg J's en H's rondvliegen?

Het is maar net wat aansluit op de behoefte. Onderstaande link is handig als referentie.

http://www.c-130.net/aircraft-database/C-130/serials-and-inventory/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.