LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 21/05/2024 | 23:19 uurHoezo geen Dock en geen plaats voor de helicopters bij de Crossover van Damen?



Alsnwe fixed wingerd zee drones gaan willen is dit geen optie. En fixed wing is echt de way.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Hoezo geen Dock en geen plaats voor de helicopters bij de Crossover van Damen?


Ace1

Citaat van: silvester herc op 21/05/2024 | 22:48 uurMooi ontwerp maar Nederland gaat die richting niet uit geen plek voor diverse Helikopters/UAV's en geen dok!!

De Crossover van Damen heeft wel degelijk een dock.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,26074.120.html.

1m37 op onderstaande filmpje.



Ace1


Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/05/2024 | 19:36 uurNaar een interessant concept voor een multi functioneel fregat waarbij de focus ligt op ondersteuning van landingen en onbemande systemen. Maar zeker niet naar het toekomstige MRSS van de Royal Navy!

Check
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 19:04 uurJa maar dat willen de britten niet, die zoeken schepen die de amfibische operaties kunnen uitvoeren en tegelijk ondersteunen. Vandaar mn vraag, waar kijken we naar.

Naar een interessant concept voor een multi functioneel fregat waarbij de focus ligt op ondersteuning van landingen en onbemande systemen. Maar zeker niet naar het toekomstige MRSS van de Royal Navy!

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/05/2024 | 18:58 uurDat klopt, ik denk ook dat dit een heel mooi concept is voor het Britse Type32 fregat maar niet voor het MRSS. Dit ontwerp zou kunnen ondersteunen bij de operaties van het MRSS of zelfstandig kleine (SOF) eenheden aan land te zetten.

Het heeft dan wel ook 800 lanemeters (1600 m2)aan RoRo dek, maar het heeft geen LCU's aan boord. Dit zou dus betekenen dat er een extra schip met grotere landingsvaartuigen mee moeten varen. Dan zouden ze in een concept met seabasing (mexeflotes) de landingsvaartuigen moeten beladen. Het is een mogelijkheid, maar het is wel omslachtig.

Wij zouden zoiets dus wel kunnen doen bijvoorbeeld door het JSS mee te sturen met die mexeflotes of ander ponton systeem waaraan de zwaardere landingsvaartuigen aanleggen (LCVP's).

Ja maar dat willen de britten niet, die zoeken schepen die de amfibische operaties kunnen uitvoeren en tegelijk ondersteunen. Vandaar mn vraag, waar kijken we naar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Master Mack op 21/05/2024 | 18:07 uurWauw,
Wel een mooie bak,
Ik denk nog steeds met velen van ons dat we voor 4x Crossover combatant moeten gaan en dan 2x MRSS en alles uitgerust met Dok.
Ik bedoelde het Damen MRSS 130mtr met dok 140mtr.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 18:49 uurIk weet dat dit voor de britten is, maar dit schip is per definitie niet geschikt om grotere amfib operaties te kunnen ondersteunen. En er even een droogdok inbouwen kan niet, dat heeft invloed op het gehele ontwerp.

Dat klopt, ik denk ook dat dit een heel mooi concept is voor het Britse Type32 fregat maar niet voor het MRSS. Dit ontwerp zou kunnen ondersteunen bij de operaties van het MRSS of zelfstandig kleine (SOF) eenheden aan land te zetten.

Het heeft dan wel ook 800 lanemeters (1600 m2)aan RoRo dek, maar het heeft geen LCU's aan boord. Dit zou dus betekenen dat er een extra schip met grotere landingsvaartuigen mee moeten varen. Dan zouden ze in een concept met seabasing (mexeflotes) de landingsvaartuigen moeten beladen. Het is een mogelijkheid, maar het is wel omslachtig.

Wij zouden zoiets dus wel kunnen doen bijvoorbeeld door het JSS mee te sturen met die mexeflotes of ander ponton systeem waaraan de zwaardere landingsvaartuigen aanleggen (LCVP's).

Huzaar1

Ik weet dat dit voor de britten is, maar dit schip is per definitie niet geschikt om grotere amfib operaties te kunnen ondersteunen. En er even een droogdok inbouwen kan niet, dat heeft invloed op het gehele ontwerp.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#274
Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 18:36 uurWaar zitten we dan in godsnaam naam te kijken?
Schip voldoet 0 procent

We zitten zeker niet te kijken voor NL, maar meer hier gepost van ''wat er ondertussen gebeurd bij de Britten''.
Het is eigenlijk een hele grote Crossover / Absalon ontwikkeld door een Brits bedrijf met flinke bewapening, maar die niet 100% voldoet aan de wensen (geen dok, 1 helispot)

Hier nog een duidelijkere impressie waar de ''stern ramp'' zoals ze het noemen duidelijk te zien is.

Huzaar1

#273
Waar zitten we dan in godsnaam naam te kijken?
Schip voldoet 0 procent
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#272
Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 18:17 uurVolgens mij is het dok van deze boot enorm klein. Ik wacht even met klappen, de britten weten nog veel meer te verneuken dan wij, met name in ontwerp en pre productie fase.

Het ontwerp heeft geen dok. Er zit een flexibel systeem in voor rhibs, landingsvaartuigen & USV's tot 20 m / 30  ton. Dit ontwerp voldoet ook niet aan de MRSS eisen van het VK. Het zou een mooie aanvulling zijn onder de naam Type 32 frigate, maar niet als het MRSS.



https://shdefence.com/wp-content/uploads/2022/04/SH-Defence_Stern-door-with-Boat-cradle.pdf

Bij een eerder ontwerp van BAE zie je het concept goed uitgewerkt.




Huzaar1

Volgens mij is het dok van deze boot enorm klein. Ik wacht even met klappen, de britten weten nog veel meer te verneuken dan wij, met name in ontwerp en pre productie fase.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"