LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Parera

Citaat van: Master Mack op 26/04/2024 | 09:49 uurEens maar volgens mij is dit niet de richting die de Marns optillen. Hun optreden wordt gebaseerd op 6 ATS dus als het al 3 om 3 wordt dan moet de romp gelijk zijn dus dok en davits denk ik. 2 extra ASWF is altijd goed.

Dat is natuurlijk ook een optie, maar ik ben nog wel voor het behouden van onze standaard vierslag. Met de 6 ATS'en stappen we daar ook vanaf.
Alternatief kunnen we natuurlijk altijd het JSS op termijn vervangen door 2 ATS'en & 1 CSS batch II.

Master Mack

Citaat van: Parera op 26/04/2024 | 09:21 uurDe verwerving van 6 schepen uit 1 klasse levert gewoon veel op in kosten qua onderhoud, opleidingen ect. Daarnaast ben je natuurlijk extreem flexible met 6 platformen omdat er in theorie altijd 2 a 3 operationeel zullen zijn.

Maar als je echt graag de vOPV/vLPD wilt splitten in 2 klasses zou ik het anders doen:
- 4x 165 m lengte flattop ATS (Formaat Rotterdam)
- 2x extra ASWF

Dit vergroot niet alleen de slagkracht door het toevoegen van 2 fregatten maar het verlengen van het ATS zou er in theorie voor moeten zorgen dat 2 ATS'en gelijk staan aan 1 huidige LPD qua capaciteit. Het ASWF kan ook ingezet worden als stationsschip in de West, en dan voornamelijk in de perioden dat er geen orkaan dreiging is. Dit zorgt niet alleen voor een prima capaciteit maar ook voor extra afschrikking in de regio. Daarnaast kan het schip in die tijd ook mooi trainen in warme wateren op haar ASW taak.
Eens maar volgens mij is dit niet de richting die de Marns optillen. Hun optreden wordt gebaseerd op 6 ATS dus als het al 3 om 3 wordt dan moet de romp gelijk zijn dus dok en davits denk ik. 2 extra ASWF is altijd goed.

Parera

Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 21:55 uur1 ding is zeker drones voegen een compleet nieuwe dimensie toe aan het oorlogvoeren. Dus lijkt het me meer dan logisch dat we voor de ATS kiezen voor een mini flattop 6 zou kunnen maar dan moeten ze zoals we hieronder hebben beschreven wel een stevige eigen bewapening hebben om zelfstandig een deel van de taken te kunnen uitvoeren. We moeten nog even geduld hebben nou even dan

De verwerving van 6 schepen uit 1 klasse levert gewoon veel op in kosten qua onderhoud, opleidingen ect. Daarnaast ben je natuurlijk extreem flexible met 6 platformen omdat er in theorie altijd 2 a 3 operationeel zullen zijn.

Maar als je echt graag de vOPV/vLPD wilt splitten in 2 klasses zou ik het anders doen:
- 4x 165 m lengte flattop ATS (Formaat Rotterdam)
- 2x extra ASWF

Dit vergroot niet alleen de slagkracht door het toevoegen van 2 fregatten maar het verlengen van het ATS zou er in theorie voor moeten zorgen dat 2 ATS'en gelijk staan aan 1 huidige LPD qua capaciteit. Het ASWF kan ook ingezet worden als stationsschip in de West, en dan voornamelijk in de perioden dat er geen orkaan dreiging is. Dit zorgt niet alleen voor een prima capaciteit maar ook voor extra afschrikking in de regio. Daarnaast kan het schip in die tijd ook mooi trainen in warme wateren op haar ASW taak.

Master Mack

1 ding is zeker drones voegen een compleet nieuwe dimensie toe aan het oorlogvoeren. Dus lijkt het me meer dan logisch dat we voor de ATS kiezen voor een mini flattop 6 zou kunnen maar dan moeten ze zoals we hieronder hebben beschreven wel een stevige eigen bewapening hebben om zelfstandig een deel van de taken te kunnen uitvoeren. We moeten nog even geduld hebben nou even dan

Parera

Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 13:21 uurWanneer we iets soortgelijk als hieronder voor de brug hebben, met uitzondering van de lift. Deze dien je bij het NLD MRSS naast de brug te leggen. Om de heli's naar het achterdek en de drone's naar het voordek te kunnen dirigeren.

Op een flattop van 150 m lengte kun je zonder al te veel problemen een 3 tal helikopters kwijt (2x CH-47  + 1x NH-90) die tegelijkertijd kunnen opstijgen en/of landen.  Dit is inclusief 2 dekliften voor (opgevouwen) NH-90's waarvan 1 achter de opbouw en 1 naast de opbouw. Dit betekend dat je onder het vliegdek de hangaar kan plaatsen waarbij genoeg ruimte is voor 4 a 6 NH-90's in de Hangaar, dit kan eventueel gecombineerd worden met de mogelijkheid voor RoRo van lichte voertuigen (4x4 ect.)


Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 13:21 uurDan kan er in de opbouw een RAM op het dak een 76mm onder de brug op een bordes en een VLS in het dek. Een 40mm op een balkon voor en 1 achter met hier op het dak een tweede RAM en op een tweede bordes een tweede 76mm. Nog 2x 40mm aan de andere zijde voor en achter en top schip

Dit zelfde schip kan zonder problemen een 76 mm op de boeg kwijt, een 8 of 16 cells VLS voor de opbouw en een RAM achterop. Dit gecombineerd met 2 of 4x 40 mm & meerdere 12,7mm RCWS's.

Harald

Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 15:14 uurZo zie je maar wat er allemaal mogelijk is als je er geld tegen aan smijt. Ik vind vooral de Kiev foto in 1985 een goed voorbeeld maar dan op een maximaal gedimensioneerde MRSS. En dan zou ik toch gaan voor 3 MRSS en 3 Crossover voor de bouwsnelheid.
Idd, Ik heb al wel vaker mijn voorkeur voor een "Kiev" achtige opstelling aangegeven. Zo'n groot schip als een ATS/LPX is prima te voorzien van extra bewapening, voor eigen bescherming maar ook voor de aanval. Hierdoor veel minder afhankelijk van andere schepen en kan dan ook ondersteuning geven aan landende eenheden en/of reeds gelande/gedropte eenheden.
Persoonlijk vind ik dat een High Priorty Target of high-value target (HVT) wel enigzins zijn eigen broek moet op kunnen houden.
Of het nu een 3 om 3 of 2 om 4 verdeling is, is mij om het even. Maar deel wel je menig dat 6 van die type schepen veel is en dan aangevuld worden met Crossover achtige schepen. Snel en bewapend, half fregat, half amfibisch/transport.

Ook het plaatsen van bijvoorbeeld 2x 127mm om barrage/shelling op "vijandelijke" eenheden en/of posities te kunnen doen. Misschien zullen veel zeggen, dat is zo vorige eeuw, WW2 achtig, niet meer van deze tijd. Persoonlijk denk ik daar anders over. Kijk maar naar de artillerie op land, nu ook in Oekranie.       

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 15:14 uurZo zie je maar wat er allemaal mogelijk is als je er geld tegen aan smijt. Ik vind vooral de Kiev foto in 1985 een goed voorbeeld maar dan op een maximaal gedimensioneerde MRSS. En dan zou ik toch gaan voor 3 MRSS en 3 Crossover voor de bouwsnelheid.
Ik ben ook erg benieuwd vooral naar het eerst model van de toekomstige ATS zoals nu de type aanduiding is en dat we hopelijk op niet alle lange termijn op een of andere defensie beurs bij de stand van Damen een voorlopig ontwerp model te zien is anders is het nog lang wachten want met al die ABCD brieven enzovoort schiet het niet op net zoals bij andere projecten  ;)

Master Mack

Citaat van: Harald op 25/04/2024 | 13:42 uurJe bedoelt bijna een Iowa Battlecarrier volgens mij.  :P  ;)

https://www.usni.org/magazines/naval-history-magazine/2022/june/iowa-class-battlecarrier-design-never-took

http://www.modelshipgallery.com/gallery/misc/whatif/tinian-350-rw/tinian-01.jpg
https://gruntsandco.com/wp-content/uploads/2013/12/tinian-02.jpg
Zo zie je maar wat er allemaal mogelijk is als je er geld tegen aan smijt. Ik vind vooral de Kiev foto in 1985 een goed voorbeeld maar dan op een maximaal gedimensioneerde MRSS. En dan zou ik toch gaan voor 3 MRSS en 3 Crossover voor de bouwsnelheid.

Harald

Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 13:21 uurWanneer we iets soortgelijk als hieronder voor de brug hebben, met uitzondering van de lift. Deze dien je bij het NLD MRSS naast de brug te leggen. Om de heli's naar het achterdek en de drone's naar het voordek te kunnen dirigeren. Dan kan er in de opbouw een RAM op het dak een 76mm onder de brug op een bordes en een VLS in het dek. Een 40mm op een balkon voor en 1 achter met hier op het dak een tweede RAM en op een tweede bordes een tweede 76mm. Nog 2x 40mm aan de andere zijde voor en achter en top schip

Je bedoelt bijna een Iowa Battlecarrier volgens mij.  :P  ;)

https://www.usni.org/magazines/naval-history-magazine/2022/june/iowa-class-battlecarrier-design-never-took

http://www.modelshipgallery.com/gallery/misc/whatif/tinian-350-rw/tinian-01.jpg
https://gruntsandco.com/wp-content/uploads/2013/12/tinian-02.jpg

Master Mack

Wanneer we iets soortgelijk als hieronder voor de brug hebben, met uitzondering van de lift. Deze dien je bij het NLD MRSS naast de brug te leggen. Om de heli's naar het achterdek en de drone's naar het voordek te kunnen dirigeren. Dan kan er in de opbouw een RAM op het dak een 76mm onder de brug op een bordes en een VLS in het dek. Een 40mm op een balkon voor en 1 achter met hier op het dak een tweede RAM en op een tweede bordes een tweede 76mm. Nog 2x 40mm aan de andere zijde voor en achter en top schip

Parera

Citaat van: bergd op 12/04/2024 | 10:52 uurKan aan mij liggen maar ik vindt het heel erg lijken op de Italiaanse San Giorgio-class, dit het hem dan alleen in de breedte van het dek en dok?

Dat klopt wel, er zit zelfs een leuk verhaal aan vast.
Singapore voer tijdens anti-piraterij operaties rond en kwam toen een van de Italiaanse San Giorgio's tegen op zee en daarvan was men zo onder de indruk dat er een eigen ontwerp is gemaakt. In het begin wilde men ook de F-35 op de 160 laten landen/opstijgen maar daarvoor bleek het dek zo'n 20m te kort te zijn. Dit was een van de redenen om de 170 variant te ontwerpen.

Citaat van: silvester herc op 12/04/2024 | 11:39 uurKort geleden zijn toch ook nog de Japanners op de koffie geweest bij Damen voor uitwisselen van ķennis dus wie weet nemen ze daar ook nog iets van mee bij het ontwerp ;)
Die kwamen voor het digital twin project van Damen en de moderne onderhouds systemen die men ontwikkeld heeft. Maar wie weet is er gesproken over enkele ontwerpen/mogelijkheden.

Citaat van: Harald op 12/04/2024 | 14:07 uurIk kwam deze afbeeldingen (van 25 nov 2023) nog tegen in relatie met het Portugese Droneschip, welke door Damen gebouwd gaat worden.
De onderstaande afbeeldingen wijken wel wat af van de nu gepubliceerde afbeeldingen op de website van Damen. Op onderstaande afbeeldingen lijkt het schip groter en heeft ski-jump

Ja daar zit een ski-jump op inderdaad, het is een andere versie dan die gepresenteerd is uiteindelijk en komt meer overeen met de 130 m variant i.p.v. de 107 m versie. De ski-jump zit er dan wel op, maar ik heb zomaar het vermoede dat deze niet in de buurt komt van F-35 capable en het dek is daar ook te kort voor. Wat ik online kan terug vinden is dat de F-35B minimaal 450 ft (137 m) + ski-jump nodig heeft om te kunnen opstijgen. Dit zou dan wel met minimaal gewicht zijn gok ik en dus eigenlijk niet operationeel interessant.

Nee dit is duidelijk een UAV ski-jump, wat natuurlijk ook prima is en ook heel handig voor de toekomst. Ik hoop dat onze ATS'en als er een volledig dek (versie) komt wel de mogelijkheid hebben ingecalculeerd voor een ski-jump in de toekomst voor UAV's.

Harald

Ik kwam deze afbeeldingen (van 25 nov 2023) nog tegen in relatie met het Portugese Droneschip, welke door Damen gebouwd gaat worden.
De onderstaande afbeeldingen wijken wel wat af van de nu gepubliceerde afbeeldingen op de website van Damen. Op onderstaande afbeeldingen lijkt het schip groter en heeft ski-jump

multifuncional NRP D. João II (A888)



https://twitter.com/Defence360/status/1728431204553068789



multifuncional NRP D. João II (A888)
https://en.wikipedia.org/wiki/NRP_D._Jo%C3%A3o_II

Damen website omtrent het Multi-Purpose Vessel.
https://www.damen.com/insights-center/news/portuguese-navy-signs-contract-with-damen-for-multi-purpose-vessel
Weetjes van de MPV ;
- 107-metre long
- 94x11-metre flight deck
- 650m2 cargo deck
- space for twelve 20-foot containers

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.marinha.pt%2Fconteudos_externos%2FRevista_Armada%2FPDF%2F2024%2FRA_592.pdf&psig=AOvVaw1e2OVN00LgYxBKbGA4Ji03&ust=1713008149491000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBQQjhxqFwoTCNDJwO7KvIUDFQAAAAAdAAAAABAt

silvester herc

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 09:59 uurHet idee is juist iets heel kosteneffectiefs te verwerven. Niet een bestaand ontwerp weer helemaal aanpassen om er een specifiek voor NL product van te maken.

De Marine ontwerpt de bootjes zelf, met name omdat dit een heel nieuw terrein is/zal zijn welke in de komende jaren tot wasdom moet komen.

We willen geen heli carrier, geen lpd, maar een schip wat mariniers kunnen gebruiken om vanaf te opereren, en tegelijkertijd functioneert als operating base voor maritieme luchtvaart gericht op de toekomst. En dat is nu een hybride oplossing: drone/heli dedicated.

Als ik Dplan mag adviseren zou ik een relatief goedkoop schip maken wat je mag verliezen zonder dat je daarmee je hele operatie wijze moet aanpassen omdat het verlies te groot is. Dat ze moeten kunnen vechten en incasseren lijkt me een gegeven. Verwacht daarom qua bewapening nog wel wat wijzigingen. Ik zou de goalkeepers hierop zetten.
Kort geleden zijn toch ook nog de Japanners op de koffie geweest bij Damen voor uitwisselen van ķennis dus wie weet nemen ze daar ook nog iets van mee bij het ontwerp ;)

bergd

Kan aan mij liggen maar ik vindt het heel erg lijken op de Italiaanse San Giorgio-class, dit het hem dan alleen in de breedte van het dek en dok?

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 08:25 uurDe 140 interessant? Voldoet in geen enkel opzicht. Geen groot dek en geen dok.

Zit gewoon een dok in voor 2x 25 m landings vaartuigen.

Ik doelde meer op de opbouw naar achter waardoor er ruimte is voor extra bewapening.