LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

silvester herc

Citaat van: Harald op 16/05/2024 | 14:27 uurDE Britten gaan voor 99% voor een "klassiek LPD" ontwerp, voor mijn gevoel

MRSS Offers Modularity, Amphibious Manoeuvre To Support UK Conventional Deterrence

The UK government has announced plans to build up to six flexible, multi-role ships to support and enable amphibious and wider littoral operations. This Multi Role Support Ship (MRSS) capability can also play a key role in generating conventional deterrence.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/mrss-offers-modularity-amphibious-manoeuvre-to-support-uk-conventional-deterrence/
Volgens mij is daar ook het ontwerp  nog steeds niet definitief
0https://www.navylookout.com/royal-navys-multi-role-support-ship-programme-to-go-ahead/

Harald

DE Britten gaan voor 99% voor een "klassiek LPD" ontwerp, voor mijn gevoel

MRSS Offers Modularity, Amphibious Manoeuvre To Support UK Conventional Deterrence

The UK government has announced plans to build up to six flexible, multi-role ships to support and enable amphibious and wider littoral operations. This Multi Role Support Ship (MRSS) capability can also play a key role in generating conventional deterrence.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/mrss-offers-modularity-amphibious-manoeuvre-to-support-uk-conventional-deterrence/

Huzaar1

Lui moet vooral voor drones en heli's belangrijke boot worden. Oog op toekomstige amfib operaties.

100% flattop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 15/05/2024 | 23:24 uurDit Damen ontwerp is 130 meter lang en met 10 mtr extra kan de super David in het achterschip vervangen worden door een dok. Zou alleen het schip breder maken naar 26 mtr. De drones onderdek met een lift voorkeur ook de heli's onderdeks. Top schip voor weinig.

Wat je aangeeft is simpelweg een Enforcer LHD met de focus op UAV's (aangezien de KM slechts 2 heli's in de hangaar wilt).

Citaat van: silvester herc op 15/05/2024 | 16:16 uurAls je het leest wat de Britten van plan zijn met hun zes mrss ze moeten ook een hangar krijgen voor Chinooks en het Heli dek moet ook geschikt zijn voor UAV's dus zou mij niet verwonderen dat ze toch wel meer de kant op gaan wat betreft ontwerp als onze KM van plan is alleen een beetje groter!!

Het ATS zal geschikt zijn voor het landen van zwaardere helikopters, er is niets gezegd over het (in de hangaar) kunnen vervoeren van de zwaardere (Britse) helikopters.

In theorie kunnen we als we CH-47's willen meenemen het JSS meesturen, deze is geschikt voor dit type helikopter.

Master Mack

Dit Damen ontwerp is 130 meter lang en met 10 mtr extra kan de super David in het achterschip vervangen worden door een dok. Zou alleen het schip breder maken naar 26 mtr. De drones onderdek met een lift voorkeur ook de heli's onderdeks. Top schip voor weinig.

silvester herc

Citaat van: Parera op 14/05/2024 | 22:33 uurLijst van vragen en antwoorden over de A-brief project 'Verwerving Amfibische Transportschepen' (Kamerstuk 27830-427)

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D18754 [download .pdf]

In het kamerstuk worden enkele vragen die ook hier op het forum besproken zijn beantwoord.

Voorlopig lijkt het er dus op dat de LPX'en uitgerust gaan worden met een vergelijkbaar pakket aan bewapening als de huidige holland klasse en ook geen CIWS's krijgen. Dat vind ik vreemd, want de huidige LPD's zijn wel voorzien van CIWS's en de dreiging is er niet minder op geworden. En ja er word gehint op ''provisions for'' extra middelen.

We kunnen dus wel vergeten dat dit grote schepen gaan worden, ik verwacht niet dat ze groter gaan worden dan 130/140 m.

Waar een MCG nu verplaatst kan worden met 1 LPD zal dit in de toekomst dus gebeuren met 3 ATS'en. Dit betekend dat we ook langzaam de middelen kunnen gaan verdelen en er achter kunnen komen wat een ATS mee zal moeten kunnen nemen.

Het gaat hier dan om +/- 200 mariniers per schip.

Er moeten van de 6 schepen straks dus 4 schepen inzetbaar zijn waarvan 1 in de Carib en 3 tbv. het Kmarns.

Zoals verwacht 2 NH-90's of Caracals en dus helidek geschikt om toestellen als de CH-47 en V-22 te laten landen.
Je vergeet de laatse vraag waar wij nog niet over nagedacht hebben de naamgeving waarschijnlijk na onze zeehelden  ;D ze denken al veel verder als wij ;)

Parera

Citaat van: Master Mack op 15/05/2024 | 09:14 uur2x 40mm 1x 76mm en als ze voorbereiding voor RAM krijgen kan je de RAM's die nu mogelijk op de LCF'en geplaatst worden later op de 2x LPX Flattop plaatsen.

Daar zou ik voor tekenen! ''Provisions for'' RAM en/of eventuele extra HEL's in de toekomst.
De hier door Master Mack genoemde bewapening aangevuld met een 4 tal onbemande 12,7 mm's + nog enkele bemande MAG's / Miniguns en je zit goed.

Zoals het er naar uit ziet op het concept ontwerp krijgen de ATS'en 2 LAC's in Davits en zal de rest van de vaartuigen in het dok vervoerd moeten worden. Op het moment dat het schip ingezet word in de Carib verwacht ik dat 1 of beide LAC's vervangen worden door snelle interceptor's in de Davits. Het afzinken van het dok vraagt meer tijd, en een combinatie dok en slipway heb ik nog niet eerder gezien.

silvester herc

Als je het leest wat de Britten van plan zijn met hun zes mrss ze moeten ook een hangar krijgen voor Chinooks en het Heli dek moet ook geschikt zijn voor UAV's dus zou mij niet verwonderen dat ze toch wel meer de kant op gaan wat betreft ontwerp als onze KM van plan is alleen een beetje groter!!

Master Mack

2x 40mm 1x 76mm en als ze voorbereiding voor RAM krijgen kan je de RAM's die nu mogelijk op de LCF'en geplaatst worden later op de 2x LPX Flattop plaatsen.

Parera

#251
Citaat van: Master Mack op 14/05/2024 | 22:53 uurIk blijf hoop houden op dit concept als basis.

Dit is ook zeker nog een optie maar verwacht dan niet veel capaciteit als helikopter carrier. Die 2 nh90's misschien 3 is dan wel de limiet + unmanned.

Ook het dok zal niet spectaculair zijn en ruimte bieden aan 4 Lca's of 2 lcm's.

Ik heb misschien wel de meeste problemen met het tot op heden kiezen voor het niet plaatsen van een ciws pakket. Als je de huidige OPV's bekijkt vraagt het enkel een ram en pharos als toevoeging. Het 76 mm kanon en 1 of 2 40 mm's is al binnen de kaders van het OPV.

Master Mack

Ik blijf hoop houden op dit concept als basis.

Parera

#249
Citaat van: Master Mack op 14/05/2024 | 22:37 uurOnze KM zal wel weer voor vertrouwd gaan dus een enforcer gemoderniseerd model Rotterdam.liever had ik 2x een mini flattop met fregat bewapening en dok gezien.En dan 4x Crossover combatant met 2x heli spot en dok maar dat zeggen we al een tijdje hier op het forum.

Het lijkt er op dat we inderdaad zullen kiezen voor een klein enforcer model 9000 a 12000 ton. De Britten spreken over 20000 tons modellen.
Dit komt overeen met de modellen tot aan de Enforcer 14426 ED met een uitschieter naar de 15626 ED als uiterlijke keuze.

Master Mack

Onze KM zal wel weer voor vertrouwd gaan dus een enforcer gemoderniseerd model Rotterdam.liever had ik 2x een mini flattop met fregat bewapening en dok gezien.En dan 4x Crossover combatant met 2x heli spot en dok maar dat zeggen we al een tijdje hier op het forum.

Parera

Lijst van vragen en antwoorden over de A-brief project 'Verwerving Amfibische Transportschepen' (Kamerstuk 27830-427)

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D18754 [download .pdf]

In het kamerstuk worden enkele vragen die ook hier op het forum besproken zijn beantwoord.

Citaat2
Welke bewapening en munitie zullen LPX-vaartuigen aan boord hebben?
3
Wat zijn de voordelen van de bewapening van de LPX-vaartuigen ten aanzien van de huidige LPD's en OPV's?
10
Welke toename aan bewapening bent u van plan op de nieuwe Amfibische schepen te plaatsen ten opzichte van de LPD's en de OPV's gezien het hogere geweldsspectrum of dreiging waar de nieuwe schepen in kunnen gaan opereren?
29
Welke zelfbeschermingsmiddelen (sensors en shooters) voorziet u voor de amfibische transportschepen, aangezien u verwacht van deze schepen dat ze dicht onder de kust zullen opereren waar de gevaren groter zijn dan waar dan ook?
47
In hoeverre denkt u na om gerelateerde projecten zoals "vervanging CIWS", "Maritime strike", "maritime surface to surface missle" en de "Naval Strike missile" te voorzien in het project amfibische transportschepen? Of om daar mogelijkheid toe te creëren ?


Defensie werkt de zelfbescherming van de Amfibische Transportschepen verder uit in de onderzoeksfase (B-fase). Daarbij wordt ruimte gelaten voor toekomstige technologische ontwikkelingen door in het ontwerp voorzieningen op te nemen (provisions for) die geschikt zijn voor de latere inbouw van nieuwe zelfbeschermingsmiddelen of andere bewapening zoals counter-drones systemen of onbemande systemen voor het aanvallen van gronddoelen.

In ieder geval krijgen de Amfibische Transportschepen voldoende zelfbescherming voor operaties in het lagere deel van het geweldsspectrum zoals de OPV's die nu ook hebben. Op dit moment is niet voorzien dat de Amfibische Transportschepen worden voorzien van de verdedigingssystemen tegen luchtdreigingen op de korte afstand van het project 'Vervanging Close-in Weapon System'.  In de B-fase gaat Defensie dit verder bezien.

Tomahawk-kruisvluchtwapens (project 'Verwerving Maritime Strike')  zijn voorzien op de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LC-fregatten) en de onderzeeboten. Antischipraketten (Naval Strike Missiles)  zijn voorzien op de LC-fregatten en de Anti Submarine Warfare (ASW-)fregatten. De plaatsing van deze wapensystemen op de Amfibische Transportschepen ligt niet voor de hand, omdat zij kunnen worden beschermd door fregatten die met deze wapensystemen zijn uitgerust, zoals de LC- en ASW-fregatten. Daarnaast nemen die wapens op het schip ruimte in die beoogd is voor andere taken.

Voorlopig lijkt het er dus op dat de LPX'en uitgerust gaan worden met een vergelijkbaar pakket aan bewapening als de huidige holland klasse en ook geen CIWS's krijgen. Dat vind ik vreemd, want de huidige LPD's zijn wel voorzien van CIWS's en de dreiging is er niet minder op geworden. En ja er word gehint op ''provisions for'' extra middelen.

Citaat18 Welke amfibische transportschepen in gebruik bij onze partners zijn vergelijkbaar met het type en de kwaliteiten die u beoogt met de verwerving amfibische transportschepen?

De nieuwe Amfibische Transportschepen zijn geschikt voor het nieuwe operatieconcept van het Korps Mariniers waarbij het schip niet alleen een marinierseenheid inclusief voertuigen kan meenemen alsmede de landingsvaartuigen en helikopters, maar ook onbemande luchtvaartuigen kan inzetten vanaf een relatief klein schip. Het ontwerpconcept van het Amfibische Transportschip is daarmee vernieuwend. Vergelijkbare schepen bestaan nog niet.

We kunnen dus wel vergeten dat dit grote schepen gaan worden, ik verwacht niet dat ze groter gaan worden dan 130/140 m.

Citaat19
Hoeveel mariniers kan een amfibisch transportschip in de toekomst maximaal meenemen? Hoeveel zal het waarschijnlijk gemiddeld meenemen in het genoemde "kleinere detachement"?


Het nieuwe operatieconcept gaat uit van de inzet van een Marine Combat Task Group van bataljonsgrootte inclusief hun voertuigen en andere uitrusting. Dit betreft enkele honderden mariniers. Drie Amfibische Transportschepen met landingsvaartuigen en transporthelikopters zijn nodig om een Marine Combat Task Group te transporteren en in te zetten. Zie ook het antwoord op de vragen 23, 24 en 32.


Waar een MCG nu verplaatst kan worden met 1 LPD zal dit in de toekomst dus gebeuren met 3 ATS'en. Dit betekend dat we ook langzaam de middelen kunnen gaan verdelen en er achter kunnen komen wat een ATS mee zal moeten kunnen nemen.

Het gaat hier dan om +/- 200 mariniers per schip.

Citaat27
Kunt u uiteenzetten waarom er is gekozen voor het aantal van zes amfibische transportschepen? Is er mogelijkheid tot toekomstige uitbreiding van de vloot?
35
Hoe bent u tot de kwantitatieve behoefte gekomen van zes transportschepen? Is dat enkel gebaseerd op een op een vervangen?
37
Kunt u een overzicht van inzetscenario's opstellen waaruit de noodzaak van zes amfibische transportschepen valt af te leiden?

Bij een aantal van zes Amfibische Transportschepen zijn permanent vier schepen beschikbaar voor inzet. Zie hiervoor ook het antwoord op de vragen 6, 8 en 15. Eén van de schepen vervult de taak van stationsschip in het Caribisch gebied en drie schepen zijn nodig voor de inzet van een Marine Combat Task Group, zoals uiteengezet in het antwoord op vraag 19. Het antwoord op de vragen 23, 24 en 32 gaat in op mogelijke inzetscenario's.


Er moeten van de 6 schepen straks dus 4 schepen inzetbaar zijn waarvan 1 in de Carib en 3 tbv. het Kmarns.

Citaat44
Hoeveel helikopters kunnen mee op de amfibische transportschepen? Voor hoeveel helikopters is er ruimte in de hangars en op het dek?
45
Welk type helikopters kunnen in de toekomst op dit schip stijgen en landen? Betreft dit kleinere patrouille- en aanvalshelikopters of ook grotere transporthelikopters?

Het uitgangspunt is dat een Amfibisch Transportschip twee middelzware helikopters kan inzetten, vergelijkbaar met de NH-90 of de Caracal-helikopter die Defensie gaat aanschaffen voor speciale eenheden.  Daarnaast moet het schip geschikt zijn om een nog groter toestel zoals een zwaardere transporthelikopter te laten landen.


Zoals verwacht 2 NH-90's of Caracals en dus helidek geschikt om toestellen als de CH-47 en V-22 te laten landen.

Harald

Citaat van: silvester herc op 14/05/2024 | 13:51 uurOmdat de Britten veel samen werken  met ons heb ik het maar op dit topic geplaats ook 6 schepen! ;)
https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2024/may/14/20240514-six-new-amphibious-warships-to-be-built-for-royal-marines-operations

Six new amphibious warships to be built for Royal Marines operations

14 May 2024 Topic: Fighting armsSurface Fleet Storyline: Royal Marines

The Royal Navy will have up to six new state-of-the-art amphibious ships to bring the punch of the Royal Marines Commandos ashore wherever in the world they are needed.

The new Multi Role Support Ships (MRSS) will replace HMS Albion and HMS Bulwark, the Royal Navy's current amphibious flagships which will remain in service until 2033/2034.

The MRSS will also take place of the three Bay-class amphibious support vessel, RFAs Lyme Bay, Mounts Bay and Cardigan Bay and support ship RFA Argus.

MRSS will be extremely versatile warships, able to deploy on a wider variety of operations, and designed to carry vehicles, aircraft, insertion craft and a broad range of uncrewed systems for complicated missions. They will also be able to act as primary casualty receiving ships, providing urgent medical care to British forces wherever they are deployed.

The MOD has entered the first, or concept, phase of the MRSS Programme and will work with industry as part of early market engagement ahead of developing the vessel design.

MRSS Programme Director, Commander Alex Allen said: "As the son of a Royal Marine who fought in the Falklands War, I recognise the importance of this capability to a global navy. 

"But these ships must be ready to meet a future threat where they will be required to exploit new technology and change roles quickly. 

"Adaptability and flexibility will be central to the Multi Role Support Ship design, as will interoperability with our NATO allies.

"This announcement is a significant step in the programme bringing these ships into service and modernising the Royal Navy's littoral strike capability." 

The First Sea Lord, Admiral Sir Ben Key, said: "I am delighted that the Secretary of State has cemented the future of our Royal Marines by committing to this new class of up to six amphibious vessels.

 "These will be the most capable amphibious warships the nation has ever owned, designed to be fully interchangeable with our closest allies in Europe, and in NATO."

De Britten gaan dus wel voor 6 schepen, maar zullen niet identiek zijn aan die welke NL zal, wil aanschaffen. De Britten gaan voor een veel groter schip, tonnage ca. 20.000 ton.

https://www.navylookout.com/royal-navys-multi-role-support-ship-programme-to-go-ahead/

Citaatthe RN must decide what form these ships will take, whether essentially just modern, lean-manned equivalents of today's vessels or something more radical. As the Commando Force moves towards light, agile raiding operations and with its supporting shipping pushed much further away from the coast, the new amphibious vessels need to adapt. Navy sources describe the vessels as "non-complex warships" that will have hangars, a well dock, generous storage for containerised systems (PODS) and an emphasis on the ability to deploy uncrewed systems as well as troops.

CitaatA Dutch navy spokesman said "The budget is different and the concept is different. That's why we have diverged from the British and have come to the conclusion that we cannot build identical ships". Some coordination on sub systems, landing craft and aviation compatibility are hoped for.

CitaatMRSS will be approx 20,000 tonnes

Het Britse BMT heeft aan de Britse Marine hun ELLIDA Multi-Role Support Ship ontwerp voorgesteld, als men kijkt naar het ontwerp is dit "traditioneel" LPD concept, geen Flattop achtig. Al is bij NL ook niet duidelijk en zeker wat het gaat worden.

BMT unveils expanded ELLIDA™ fleet-design
https://www.bmt.org/news/2023/bmt-unveils-expanded-ellida-fleet-design/

De moeilijkheid voor mijn gevoel bij Nl zit hem erin dat we 2 type schepen willen gaan combineren in 1 type en dat dan de wensen en eisen elkaar bijten.