LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

silvester herc

Citaat van: Ace1 op Vandaag om 09:35Als ik  zo het Britse ontwerp zie. Dan zie ik uit de slibway landingsvaartuigen komen en een helicopter dek met 2 hangaren.




[/quote.
Citaat van: Ace1 op Vandaag om 09:35Als ik  zo het Britse ontwerp zie. Dan zie ik uit de slibway landingsvaartuigen komen en een helicopter dek met 2 hangaren.




[/quote
Citaat van: Ace1 op Vandaag om 09:35Als ik  zo het Britse ontwerp zie. Dan zie ik uit de slibway landingsvaartuigen komen en een helicopter dek met 2 hangaren.




Maar in de technische brieving over de capaciteit van de ATS plus het tonen van het concept aan leden van de defensiecommissie kwam dit Type hier boven niet ter sprake er wordt ruim baan gemaakt voor de toekomstige UAV's en ongeveer 200 mariniers en ladingsots voor NH90 en Chinooks!

Ace1

Citaat van: silvester herc op Vandaag om 08:29Klopt helemaal maar ik had het over het Britse ontwerp hierboven!!Klopt maar jij had het Britse ontwerp geplaatst en dat bedoelde ik dus ik had het niet over het Crossover ontwerp van Damen!!

Als ik  zo het Britse ontwerp zie. Dan zie ik uit de slibway landingsvaartuigen komen en een helicopter dek met 2 hangaren.




silvester herc

Citaat van: silvester herc op 21/05/2024 | 22:48 uurMooi ontwerp maar Nederland gaat die richting niet uit geen plek voor diverse Helikopters/UAV's en geen dok!!
Klopt helemaal maar ik had het over het Britse ontwerp hierboven!!
Citaat van: Ace1 op 21/05/2024 | 23:19 uurHoezo geen Dock en geen plaats voor de helicopters bij de Crossover van Damen?


Klopt maar jij had het Britse ontwerp geplaatst en dat bedoelde ik dus ik had het niet over het Crossover ontwerp van Damen!!

Harald

 :hrmph: ik blijft mijn ? zetten bij dat de OPV's en LPD's door 1 klasse te worden vervangen. 6 gelijke schepen en dan ook als Flattop.
Maar als dat de way to go is. :silent:

Persoonlijk denk ik in een amfibisch totaalbeeld meer in ;
OPV's -> XO schepen
LPD's -> ATS schepen met dock en Flattop

Maar goed, ik val in herhaling.  ;)

Master Mack

Nope geen dok maar wat mij wel opviel in het filmpje bij 2.18 minuten een Damen cutter met een stevig kanon wat het model schip is wat de KM op het oog heeft voor het Mican project.Dan misschien van dezelfde serie de kustwachtcutters vervangen.

Parera

#286
Citaat van: Ace1 op 21/05/2024 | 23:06 uurDe Crossover van Damen heeft wel degelijk een dock.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,26074.120.html.

1m37 op onderstaande filmpje.


Geen dok maar ook een slipway/steelbeach  ;) Het Crossover ontwerp bied wel de mogelijkheid om een LCVP te beladen/ontladen via de steelbeach maar het heeft geen echte dok capaciteit. Een mogelijkheid met de XO en LCVP (of LCM in de toekomst) is wel het lanceren van 2 a 3 snelle landingsvaartuigen met mariniers (gelijk aan de FRISC) waarna men 2 landings vaartuigen over boord zet via de overhead kraan en deze vervolgens belaad met voertuigen/materieel via de steelbeach.

En ja je zou hetzelfde concept kunnen inbouwen als we zien bij de Britten waardoor er een 20 m lang landingsvaartuig of een ander vaartuig tot 30 ton meegenomen kan worden. Maar wil je er daar meerdere van kunnen plaatsen op de slipway heb je wel een goede overheadkraan nodig. Daarom heeft Damen gekozen voor FRISC/RHIB slipway  + 2 LCVP's met de kraan over boord zetten via de zijkanten.

Maar het XO concept in de basis voldoet niet aan de eisen van de NL marine. Het heeft geen dok en ook zoals huzaar aangeeft als volledig dek de wens is valt dit ontwerp af. Ik blijf erbij dat het XO een prachtig concept kan zijn als we het project vOPV (XO) los koppelen van het project vLPD (ATS). Waarbij we 4 vOPV's en 4 kleine vLPD's (flattop) bouwen zodat het XO wel ondersteuning kan bieden aan het ATS.

Door het XO uit te rusten met de bewapening (SAM, ASuW & TLAM) kan het zelfstandig optreden in elke vorm van geweld maar (gecombineerd met vLCF) een bubbel maken van bescherming voor het ATS.

Maar goed dat gaat niet gebeuren, de KM wil 6 gelijke schepen. Zoiets kan alleen gebeuren als we nog een 3e klasse fregat gaan bouwen naast het ASWF en vLCF in de toekomst.

Huzaar1

#285
Citaat van: Ace1 op 21/05/2024 | 23:19 uurHoezo geen Dock en geen plaats voor de helicopters bij de Crossover van Damen?



Als we fixed winged zee drones gaan willen is dit geen optie. En fixed wing is echt de way.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Hoezo geen Dock en geen plaats voor de helicopters bij de Crossover van Damen?


Ace1

Citaat van: silvester herc op 21/05/2024 | 22:48 uurMooi ontwerp maar Nederland gaat die richting niet uit geen plek voor diverse Helikopters/UAV's en geen dok!!

De Crossover van Damen heeft wel degelijk een dock.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,26074.120.html.

1m37 op onderstaande filmpje.



Ace1


Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/05/2024 | 19:36 uurNaar een interessant concept voor een multi functioneel fregat waarbij de focus ligt op ondersteuning van landingen en onbemande systemen. Maar zeker niet naar het toekomstige MRSS van de Royal Navy!

Check
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2024 | 19:04 uurJa maar dat willen de britten niet, die zoeken schepen die de amfibische operaties kunnen uitvoeren en tegelijk ondersteunen. Vandaar mn vraag, waar kijken we naar.

Naar een interessant concept voor een multi functioneel fregat waarbij de focus ligt op ondersteuning van landingen en onbemande systemen. Maar zeker niet naar het toekomstige MRSS van de Royal Navy!

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/05/2024 | 18:58 uurDat klopt, ik denk ook dat dit een heel mooi concept is voor het Britse Type32 fregat maar niet voor het MRSS. Dit ontwerp zou kunnen ondersteunen bij de operaties van het MRSS of zelfstandig kleine (SOF) eenheden aan land te zetten.

Het heeft dan wel ook 800 lanemeters (1600 m2)aan RoRo dek, maar het heeft geen LCU's aan boord. Dit zou dus betekenen dat er een extra schip met grotere landingsvaartuigen mee moeten varen. Dan zouden ze in een concept met seabasing (mexeflotes) de landingsvaartuigen moeten beladen. Het is een mogelijkheid, maar het is wel omslachtig.

Wij zouden zoiets dus wel kunnen doen bijvoorbeeld door het JSS mee te sturen met die mexeflotes of ander ponton systeem waaraan de zwaardere landingsvaartuigen aanleggen (LCVP's).

Ja maar dat willen de britten niet, die zoeken schepen die de amfibische operaties kunnen uitvoeren en tegelijk ondersteunen. Vandaar mn vraag, waar kijken we naar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Master Mack op 21/05/2024 | 18:07 uurWauw,
Wel een mooie bak,
Ik denk nog steeds met velen van ons dat we voor 4x Crossover combatant moeten gaan en dan 2x MRSS en alles uitgerust met Dok.
Ik bedoelde het Damen MRSS 130mtr met dok 140mtr.