LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Harald

#264
Citaat van: Huzaar1 op 19/05/2024 | 11:46 uurJullie zijn kampioen vooroordeel.

Dit betekent niets. Maar ga je gang hoor, jaren voordat we ook nog maar bij een definitief ontwerp zijn de huil smily inzetten omdat je 90% van de informatie mist.

Klopt helemaal, idd heb geen inside info en we hebben nog geen definitief ontwerp.

Maar... wat ik schreef klopt ook. De ideeën, wensen welke eerst gezegd werden, bijvoorbeeld in het hoogste geweldsspectrum is compleet losgelaten.
Dus wat er eerst gesuggereerd werd komt er niet, compleet andere insteek.
Dat vind ik jammer.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 18/05/2024 | 09:52 uurWat me opvalt is dat men vanuit Defensie niet meer spreekt van LPX, vrij vertaald Landings Platform voor de toekomst, maar nu steeds ATS, Amfibische Transport Schepen.
Tekstueel een downgrading en dit zal in de praktijk straks ook zijn gezien dat de schepen straks niet meer hun eigen broek op kunnen houden kwa zelfbescherming en afhankelijk zullen zijn van andere fregatten.
Jammer...  :'(  :mad:

Jullie zijn kampioen vooroordeel.

Dit betekent niets. Maar ga je gang hoor, jaren voordat we ook nog maar bij een definitief ontwerp zijn de huil smily inzetten omdat je 90% van de informatie mist.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Harald op 18/05/2024 | 09:52 uurWat me opvalt is dat men vanuit Defensie niet meer spreekt van LPX, vrij vertaald Landings Platform voor de toekomst, maar nu steeds ATS, Amfibische Transport Schepen.
Tekstueel een downgrading en dit zal in de praktijk straks ook zijn gezien dat de schepen straks niet meer hun eigen broek op kunnen houden kwa zelfbescherming en afhankelijk zullen zijn van andere fregatten.
Jammer...  :'(  :mad:
Misschien een idee om dit topic te versnderen in ATS  ;)

Harald

Wat me opvalt is dat men vanuit Defensie niet meer spreekt van LPX, vrij vertaald Landings Platform voor de toekomst, maar nu steeds ATS, Amfibische Transport Schepen.
Tekstueel een downgrading en dit zal in de praktijk straks ook zijn gezien dat de schepen straks niet meer hun eigen broek op kunnen houden kwa zelfbescherming en afhankelijk zullen zijn van andere fregatten.
Jammer...  :'(  :mad:

silvester herc

Citaat van: Harald op 16/05/2024 | 14:27 uurDE Britten gaan voor 99% voor een "klassiek LPD" ontwerp, voor mijn gevoel

MRSS Offers Modularity, Amphibious Manoeuvre To Support UK Conventional Deterrence

The UK government has announced plans to build up to six flexible, multi-role ships to support and enable amphibious and wider littoral operations. This Multi Role Support Ship (MRSS) capability can also play a key role in generating conventional deterrence.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/mrss-offers-modularity-amphibious-manoeuvre-to-support-uk-conventional-deterrence/
Volgens mij is daar ook het ontwerp  nog steeds niet definitief
0https://www.navylookout.com/royal-navys-multi-role-support-ship-programme-to-go-ahead/

Harald

DE Britten gaan voor 99% voor een "klassiek LPD" ontwerp, voor mijn gevoel

MRSS Offers Modularity, Amphibious Manoeuvre To Support UK Conventional Deterrence

The UK government has announced plans to build up to six flexible, multi-role ships to support and enable amphibious and wider littoral operations. This Multi Role Support Ship (MRSS) capability can also play a key role in generating conventional deterrence.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/mrss-offers-modularity-amphibious-manoeuvre-to-support-uk-conventional-deterrence/

Huzaar1

Lui moet vooral voor drones en heli's belangrijke boot worden. Oog op toekomstige amfib operaties.

100% flattop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 15/05/2024 | 23:24 uurDit Damen ontwerp is 130 meter lang en met 10 mtr extra kan de super David in het achterschip vervangen worden door een dok. Zou alleen het schip breder maken naar 26 mtr. De drones onderdek met een lift voorkeur ook de heli's onderdeks. Top schip voor weinig.

Wat je aangeeft is simpelweg een Enforcer LHD met de focus op UAV's (aangezien de KM slechts 2 heli's in de hangaar wilt).

Citaat van: silvester herc op 15/05/2024 | 16:16 uurAls je het leest wat de Britten van plan zijn met hun zes mrss ze moeten ook een hangar krijgen voor Chinooks en het Heli dek moet ook geschikt zijn voor UAV's dus zou mij niet verwonderen dat ze toch wel meer de kant op gaan wat betreft ontwerp als onze KM van plan is alleen een beetje groter!!

Het ATS zal geschikt zijn voor het landen van zwaardere helikopters, er is niets gezegd over het (in de hangaar) kunnen vervoeren van de zwaardere (Britse) helikopters.

In theorie kunnen we als we CH-47's willen meenemen het JSS meesturen, deze is geschikt voor dit type helikopter.

Master Mack

Dit Damen ontwerp is 130 meter lang en met 10 mtr extra kan de super David in het achterschip vervangen worden door een dok. Zou alleen het schip breder maken naar 26 mtr. De drones onderdek met een lift voorkeur ook de heli's onderdeks. Top schip voor weinig.

silvester herc

Citaat van: Parera op 14/05/2024 | 22:33 uurLijst van vragen en antwoorden over de A-brief project 'Verwerving Amfibische Transportschepen' (Kamerstuk 27830-427)

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D18754 [download .pdf]

In het kamerstuk worden enkele vragen die ook hier op het forum besproken zijn beantwoord.

Voorlopig lijkt het er dus op dat de LPX'en uitgerust gaan worden met een vergelijkbaar pakket aan bewapening als de huidige holland klasse en ook geen CIWS's krijgen. Dat vind ik vreemd, want de huidige LPD's zijn wel voorzien van CIWS's en de dreiging is er niet minder op geworden. En ja er word gehint op ''provisions for'' extra middelen.

We kunnen dus wel vergeten dat dit grote schepen gaan worden, ik verwacht niet dat ze groter gaan worden dan 130/140 m.

Waar een MCG nu verplaatst kan worden met 1 LPD zal dit in de toekomst dus gebeuren met 3 ATS'en. Dit betekend dat we ook langzaam de middelen kunnen gaan verdelen en er achter kunnen komen wat een ATS mee zal moeten kunnen nemen.

Het gaat hier dan om +/- 200 mariniers per schip.

Er moeten van de 6 schepen straks dus 4 schepen inzetbaar zijn waarvan 1 in de Carib en 3 tbv. het Kmarns.

Zoals verwacht 2 NH-90's of Caracals en dus helidek geschikt om toestellen als de CH-47 en V-22 te laten landen.
Je vergeet de laatse vraag waar wij nog niet over nagedacht hebben de naamgeving waarschijnlijk na onze zeehelden  ;D ze denken al veel verder als wij ;)

Parera

Citaat van: Master Mack op 15/05/2024 | 09:14 uur2x 40mm 1x 76mm en als ze voorbereiding voor RAM krijgen kan je de RAM's die nu mogelijk op de LCF'en geplaatst worden later op de 2x LPX Flattop plaatsen.

Daar zou ik voor tekenen! ''Provisions for'' RAM en/of eventuele extra HEL's in de toekomst.
De hier door Master Mack genoemde bewapening aangevuld met een 4 tal onbemande 12,7 mm's + nog enkele bemande MAG's / Miniguns en je zit goed.

Zoals het er naar uit ziet op het concept ontwerp krijgen de ATS'en 2 LAC's in Davits en zal de rest van de vaartuigen in het dok vervoerd moeten worden. Op het moment dat het schip ingezet word in de Carib verwacht ik dat 1 of beide LAC's vervangen worden door snelle interceptor's in de Davits. Het afzinken van het dok vraagt meer tijd, en een combinatie dok en slipway heb ik nog niet eerder gezien.

silvester herc

Als je het leest wat de Britten van plan zijn met hun zes mrss ze moeten ook een hangar krijgen voor Chinooks en het Heli dek moet ook geschikt zijn voor UAV's dus zou mij niet verwonderen dat ze toch wel meer de kant op gaan wat betreft ontwerp als onze KM van plan is alleen een beetje groter!!

Master Mack

2x 40mm 1x 76mm en als ze voorbereiding voor RAM krijgen kan je de RAM's die nu mogelijk op de LCF'en geplaatst worden later op de 2x LPX Flattop plaatsen.

Parera

#251
Citaat van: Master Mack op 14/05/2024 | 22:53 uurIk blijf hoop houden op dit concept als basis.

Dit is ook zeker nog een optie maar verwacht dan niet veel capaciteit als helikopter carrier. Die 2 nh90's misschien 3 is dan wel de limiet + unmanned.

Ook het dok zal niet spectaculair zijn en ruimte bieden aan 4 Lca's of 2 lcm's.

Ik heb misschien wel de meeste problemen met het tot op heden kiezen voor het niet plaatsen van een ciws pakket. Als je de huidige OPV's bekijkt vraagt het enkel een ram en pharos als toevoeging. Het 76 mm kanon en 1 of 2 40 mm's is al binnen de kaders van het OPV.

Master Mack

Ik blijf hoop houden op dit concept als basis.