IN BEELD: AEROMEDICAL EVACUATION-DAG OP VLIEGBASIS EINDHOVEN

Gestart door Ace1, 12/11/2023 | 14:54 uur

Ace1

Op dinsdag 7 november werd op vliegbasis Eindhoven de eerste Aeromedical Evacuation-dag georganiseerd door EATC. Aeromedical Evacuation is het vervoer van gewonden door de lucht naar een veilige(re) omgeving. EATC is een samenwerkingsverband van zeven Europese landen: België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, Luxemburg en Spanje.

Zo'n tachtig experts op het gebied van medisch transport per vliegtuig waren samengekomen op vliegbasis Eindhoven. Dit waren experts uit de deelnemende EATC-landen en uit Denemarken en de Verenigde Staten. Daar kregen de experts uitleg over de mogelijkheden en de expertise die EATC kan bieden op dit gebied. Daarna werd gesproken over de Aeromedical Evacuation-procedures en uitdagingen van de deelnemers.

De commandant van EATC, Major-General Franck Mollard van de Franse Luchtmacht, gaf in een speech aan dat Aeromedical Evacuation een van de drie kerntaken is van EATC, naast luchttransport en het bijtanken van vliegtuigen in de lucht.

Aeromedical Evacuation is een grote puzzel waarbij diverse landen beschikken over unieke middelen en mogelijkheden. En alle puzzelstukjes worden door EATC samengevoegd, waarna de juiste keuze gemaakt kan worden voor de benodigde hulp.

Op het westelijke platform van vliegbasis Eindhoven stonden diverse vliegtuigen en helikopters opgesteld. Alle toestellen waren ingericht voor 'Aeromedical Evacuation'. Het ging om een Franse Airbus A330 MRTT, een Airbus A400M van de Duitse luchtmacht, een A330 MRTT van de Multinational MRTT Unit (waaraan ook Nederland deelneemt), een Lockheed C-130J Hercules van de Italiaanse luchtmacht, een Sikorsky CH-53 van de Duitse luchtmacht en een civiele Bombardier Challenger 605 uit Luxemburg.

Samenwerken
EATC is een samenwerkingsverband van zeven Europese landen: België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, Luxemburg en Spanje. Deze landen combineren en optimaliseren luchttransport in Europa. Waarbij EATC optreedt als een makelaar tussen vracht die vervoerd moet worden en transportvliegtuigen die nog ruimte aan boord hebben. De deelnemende landen proberen met de hulp van ETAC om de luchtcapaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Voor de verrekening van de kosten maken de deelnemende landen gebruik van het ATARES systeem. De Air Transport & Air-to-Air Refueling and other Exchanges of Services (ATARES) is een geldloos uitwisselingssysteem voor luchttransport. Diverse Europese en NAVO-landen maken deel uit van de multinationale ATARES-overeenkomst.

De uitwisseling van diensten is gebaseerd op de Equivalent Flying Hour (EFH): deze referentie is de kostprijs van één C-130 vlieguur. Alle andere vliegtuigtypen die in het kader van de ATARES-regeling worden aangeboden, worden berekend op basis van deze C-130 referentie.

Deze regeling vergemakkelijkt de wederzijdse steun door de uitwisseling van diensten en is de munteenheid die door de EATC-lidstaten wordt gebruikt. Deze geldloze service stelt landen in staat te besparen op outsourcingkosten en de bezettingsgraad van vliegtuigen te optimaliseren (minder lege ruimte). Het kan de landen ook extra opleidingsmogelijkheden bieden.

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/in-beeld-aeromedical-evacuation-dag-op-vliegbasis-eindhoven