Wat is uw favoriete vliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht?

Gestart door Airpower, 11/02/2003 | 16:15 uur

Jørgen

Mooie foto's air power! Ik zag op een ervan ook de formatie double dutch in het kader van 75 jaar Klu. Daar heb ik nog een leuke anekdote over.

Ik woon in Rijen en werkte toen bij DVM op de vliegbasis Gilze - Rijen. Ik fietste altijd van DVM naar huis en als je dat doet moet je de kop van de startbaan kruisen. Het spreekt voor zich dat je daar het vliegverkeer niet bij mag hinderen dus daar waren veiligheids maatregelen voor getroffen. Die bestonden uit een licht en geluidssignaal die een tiental meters voor de baan waren geplaatst en die bediend werden vanuit de verkeerstoren (deze situatie is overigens nog zo).

Op de bewuste dag fietste ik daar ook weer en toen ik bij het begin van de baan was aangekomen zag ik rechts van mij (dus over de gehele lengte van de startbaan kijkend) 2 NF5's van het double dutch team laag en langzaam aan komen vliegen. Ze leken te gaan landen. Het verbaasde me dat de eerder genoemde geluid en lichtsignalen niet in werking waren gezet. Dat had dus wel zo moeten zijn.

Omdat ik (altijd al geïnteresseerd geweest) vaker ergens aan de baan naar het vliegen had staan kijken wist ik gelijk dat dit niet een normale situatie was en dat het wel erg gevaarlijk kon zijn. Stel dat ze een doorstart moesten oefenen? Dit alles overpeinzend was ik inmiddels in het midden van de baan gekomen (in de breedte) en hield uiteraard de 2 NF5's nauwlettend in de gaten. Het adrenaline gehalte was ook aardig gestegen en ik had dus het hoofd rechts.

Op dat moment kwam van links (dus eigenlijk van achter mij) kwam nummer drie op volle snelheid over mij heen. Het geluid wat daar mee gemoeid was, was oorverdovend. Ik had dit totaal niet verwacht en schrok me dus te pletter.

Ze waren aan het oefenen om voor te vliegen, waar bij twee vliegtuigen dus langzaam over de baan vliegen van rechts naar links. en nummer drie daar volle gas onderdoor gaat van links naar rechts.


Kleintje Pils

Ik zie op een van de foto's op de achtergrond de Red Arrows, moet je nagaan dat die nog wel vliegen...
Mzzls Remco

Airpower

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

D819

Sorry, het werkt niet Airpower!

Zou graag die foto eens hebben.
En ook van de Streak.

Er is nog eens een monteur door het dak gekatapulteerd op BEEP  toen hij de schietstoel activeerde terwijl een Thunderstreak in de hangar stond.

Maar de NF5 vond ik prachtig, een genot om te zien!

Sorry, geen verdere bijzonderheden want er is er hier een bezig om te stalken... Hè u4instance ? Daarom de BEEP.

Jørgen

Inderdaad je hebt gelijk...sorry! Ik heb het gelijk even recht getrokken.

Kleintje Pils

Citaat van: Jørgen op 23/04/2003 | 00:40 uur
Citaat van: De modelbouwer op 16/04/2003 | 20:49 uurHee Jorgen ik denk dat je ff een copyrightje bij die NF-5 moet zetten.


Hoe bedoel je dat?

Daar deze foto van een modelbouwer is en van zijn site af komt. (www.xs4all.nl/~designer)

URL even klikbaar gemaakt door Caspar
Mzzls Remco

Airpower

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

D819

De NF5's die ik keer op keer boven Eindhoven heb gezien.
Wie heeft er nog foto's van ?

Rood wit en blauw.

Het leek zo'n klein toestel.
Maar ongeloofelijk wat betreft de vliegeigenschappen.
Een echt vliegtuig!

Niet zo'n computergestuurde baksteen van vandaag de dag ;)


Jørgen

Citaat van: De modelbouwer op 16/04/2003 | 20:49 uur
Hee Jorgen ik denk dat je ff een copyrightje bij die NF-5 moet zetten.


Hoe bedoel je dat?

Kleintje Pils

Hee Jorgen ik denk dat je ff een copyrightje bij die NF-5 moet zetten.

Enne die Chinook, ben er 2 weken van af geweest(wat een rust), maar het was mooi om ze maandag met z'n 4 en terug te zien komen!
Mzzls Remco

Burner

Dik de Jager

Cobra4

"NF-5"

HHmmm, landde voor mijn gevoel iets te vaak op zijn buik dan op zijn landingsgestel.  ;D
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Mijn favoriet is de Fokker 60 utility.
Ouderwets vliegen in een toestel dat multifunctioneel is.
Medivac, personeel, vracht, para's.
Peloton 3 602 Sqn

Kleintje Pils

Hee birdman vorige week kwamen er nog twee apache's over, zag ze ongeveer net zoals op die enorme foto die hierboven staat
Mzzls Remco

Airpower

Tja serials. Het is gewoon leuk om bij te houden wat je allemaal al wel en nog niet hebt gezien. Het is een beetje een sport om ze allemaal te zien.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com