geld verkwisting

Gestart door sir gis, 27/11/2003 | 10:05 uur

Marcel1966

?..., sorry, waar heb je het over?. Waar mee doen?

Anubis

Gaan we doen, Marcel, doe je mee?

Marcel1966

HOU ALJEBLIEFT OP OVER BEZUINIGINGEN!!!!!!! >:(

Ik maak mij er iedere dag vreselijk kwaad over. Overal binnen deze organisatie wordt geld over de balk gegooid. Niet door enige kennis van operationele zaken gehinderde incompetente knurften in Den Haag weten het heel goed te spelen dat defensie over tien jaar OVER is. Mark my words. Echt, als de bonden niet eens SAMEN een vuist maken en EISEN om een duidelijk beleid dan is het straks over.

Helaas zal het de bonden allemaal worst zijn en maken zij zich druk om NIETS meer, want zij weten ook wel dat het over is.

BEDANKT KNURFTEN!!!!! >:(

KapiteinRob

Citaat van: Ranger87 op 16/04/2005 | 14:09 uur
Ja ho w8 effe dat de marine nou termen gebruikt die in het NORMAAL nederlands gebruikt worden met andere betekenissen is mijn fout niet bovendien was ik er heilig van overtuigd dat het wel zo was en mijn mening was degelijk onderbouwd door het nederlandse woordenboek. voor de rest ga ik hier niet dus reacties hierop zijn nutteloos.

Het is je misschien ontgaan dat dit een defensieforum is en dat de termen die hier gebruikt worden logischerwijze in hun defensiebetekenis gelezen moeten worden. Als er dus op het forum woorden worden gebruikt die, gezien hun definitie in het woordenboek, niet bij de tekst zouden kloppen, zou het verstandig zijn daar eerst over na te denken. Zeker als je daarover opmerkingen denkt te moeten gaan maken en zeer zeker als het gericht is tegen forumleden waarvan je weet dat die daadwerkelijk militair zijn of bij defensie in dienst zijn.

En ik wil je complimenteren met het feit dat je het woordenboek gebruikt.......

Ranger87

Ja ho w8 effe dat de marine nou termen gebruikt die in het NORMAAL nederlands gebruikt worden met andere betekenissen is mijn fout niet bovendien was ik er heilig van overtuigd dat het wel zo was en mijn mening was degelijk onderbouwd door het nederlandse woordenboek. voor de rest ga ik hier niet dus reacties hierop zijn nutteloos.

KapiteinRob

Citaat van: Ranger87 op 16/04/2005 | 10:58 uur
Ik sta al vanaf mijn 13de bij mijn pa in de keuken in zijn restaurantje en ben sinds kort 2 jaar bij andere bedrijven aan de gang ik denk dat ik horeca wat beter ken als jou  :o

Hier het woordenboek: Bottelier 'm [-s] keldermeester

een bottelier is degene die voor de drank zorgt!!!!


Tentara heeft je inmiddels al e.e.a. uitgelegd. Maar ik wil toch ook nog reageren. Ik heb nergens gezegd dat ik de horeca beter ken dan jij. Sterker nog, ik weet geen klap van de horeca, behalve dat het bier er veel te duur is. Maar op het moment dat jij mij gaat corrigeren omdat ik het niet goed verwoord naar jouw mening, moet je wel verdraaid goed weten waar je het over hebt. Waarom? Omdat ik al 22 jaar meeloop in dit (KM-)bedrijf en de 19 jaar daarvoor als zoon van een militair meer dan normaal met de KM te maken heb gehad. Dus ga mij niet uitleggen hoe de taakverdeling is bij de KM i.c. wat de bottelier en de chef-kok doen, want ik denk daar toch wat meer van te weten dan jij met je burger-horeca-ervaring van 2 maal 1 jaar. Waar verder niets mis mee is, by the way!

Het is prima om de discussie aan te gaan en te corrigeren als iets niet klopt, maar daarbij moet je er dan wel van overtuigd zijn dat je gelijk hebt.

Ranger87

o serieus dat is idd een hele andere functie dan een bottelier in de horeca my bad wist ik niet  ;D

MasterChief1971

En ja, de drank hoort daar ook bij. En de tandpasta, en chocoladerepen. En belastingvrije luchtjes,en nagelknippers. En briefpapier, etc., etc., etc...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

MasterChief1971

Allemaal heel leuk en aardig dat je de horeca kent, jongen. Maar we hebben het nu over de Koninklijke Marine!

De subdienstgroep Logistieke Dienst Verzorging is een samenvoeging van de dienstgroepen Kok, Hofmeester en Bottelier.
Na je opleiding ben je alle drie, maar je functieplaats bepaalt je werkzaamheden. Voorbeeld: Op MVKV was je hofmeester van de Commandant en dekte je zijn tafel en bediende je hem; op Hr.Ms. Rotterdam sta je achter ketel 5 de aardappelen en de rijst te doen.
De Bottelier is degene die , op basis van verwacht gebruik, bestellingen van de bemanning (peuken!) en de menulijst van de chef-kok zijn voorraden inslaat.
Hij is ook degene die het budget bewaakt. Dus maandag wat goedkoper eten om op donderdag met chateaux-briand uit te pakken.

Bottelier is dus een inkoop/magazijnfunctie. Daarbij komt dat de Marine heel veel termen van vroeger gebruikt.
Ikzelf ben Logistieke Dienst Geneeskundige Dienst, maar ben dus Ziekenverpleger, want zo heette dat vroeger ook al.

(Of sjankermonteur, maar alleen door die lui die platgegaan waren en zuurgetikt werden. Maar da's een ander verhaal!)
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Ranger87

Ik sta al vanaf mijn 13de bij mijn pa in de keuken in zijn restaurantje en ben sinds kort 2 jaar bij andere bedrijven aan de gang ik denk dat ik horeca wat beter ken als jou  :o

Hier het woordenboek: Bottelier 'm [-s] keldermeester

een bottelier is degene die voor de drank zorgt!!!!


calimero

Ik heb wel eens gehoord dat het amerikaanse leger heel veel simpele dingen bewust heel duur op de bon worden gezet omdat dit eigelijk niet gecontroleerd wordt. De onderdelen worden wel voor een normalen prijg ingekocht, maar op die manier is geld makkelijk en ongemerkt weg te sluizen voor geheimen projecten e.d. Ik weet niet of dat hier ook zo gaat?
Impossible only takes some minutes longer.

KapiteinRob

#23
Citaat van: Ranger87 op 15/04/2005 | 20:58 uur
Ja sorry lenoir ik weet als kokzijnde hoe het is:

die restjes moet wel. het verse is altijd voor de gast (in dit geval militair) de mensen in de keuken krijgen de troep die tegen datum aanloopt of over is. meestal heb je geen tijd om te eten omdat je de volgende maltijden moet mise en placen dus moet je snel eten en roken.

Bottelier is een kerel die voor dranken zorgt degene die jullie bedoelen is de chef-kok of sous-chef de chef doet inkoop en magazijnbeheer maar heeft wel de eindverantwoordelijkheid over de keuken dat wil ook zeggen dat wanneer er complimenten zijn hij met de eer strijkt de chef-kok kookt haast nooit.


Ranger, je klets uit je nek. Ga geen zaken posten over dingen waar je absoluut geen verstand van hebt! Jij weet absoluut niet hoe het er in de praktijk (in de west in dit geval) toegaat. Ik wel!

En je definitie van bottelier is lariekoek!

Ranger87

Ja sorry lenoir ik weet als kokzijnde hoe het is:

die restjes moet wel. het verse is altijd voor de gast (in dit geval militair) de mensen in de keuken krijgen de troep die tegen datum aanloopt of over is. meestal heb je geen tijd om te eten omdat je de volgende maltijden moet mise en placen dus moet je snel eten en roken.

Bottelier is een kerel die voor dranken zorgt degene die jullie bedoelen is de chef-kok of sous-chef de chef doet inkoop en magazijnbeheer maar heeft wel de eindverantwoordelijkheid over de keuken dat wil ook zeggen dat wanneer er complimenten zijn hij met de eer strijkt de chef-kok kookt haast nooit.

KapiteinRob

Citaat van: Bottelier op 15/04/2005 | 12:03 uur
Vorig jaar Juni in curacao in de Kazerne Suffisant,komen we met tien man in de kantine aan om 2 minuten over half een in de middag.

En niemand die er aan had gedacht om jullie als ketelaar op te geven?

Sinds wanneer gebruikt een KM-militair het woord kantine??

Citaat van: Bottelier op 15/04/2005 | 12:03 uur
Jammer maar om precies 12.30 uur op de minuut af is al het eten in de spoelington gekwakt.

Het eten wat er dan nog over was, want de meeste restjes zijn dan al naar binnen gewerkt door het LDV-personeel dat op deze manier oneigelijk warme maaltijden naar binnen werkt. En de allerlaatste restjes gaan met de lokale arbeidskrachten mee naar huis.....

Citaat van: Bottelier op 15/04/2005 | 12:03 uur
Via de cdt heeft de Bottelier behoorlijk op zijn k****n gehad en een proces verbaal dankzij de Haccp.

Sinds wanneer is de bottelier verantwoordelijk voor de warme maaltijd? De bottelier koopt in en doet enige voorbereidingen als dat noodzakelijk is, maar het algehele kookproces is in handen van de koks en daarna is het pakkie-an van de hofmeesters.

Ros

Citaat van: Bottelier op 15/04/2005 | 12:03 uur
Vorig jaar Juni in curacao in de Kazerne Suffisant,komen we met tien man in de kantine aan om 2 minuten over half een in de middag.
Jammer maar om precies 12.30 uur op de minuut af is al het eten in de spoelington gekwakt.
Ze hadden al eens controle gehad om 1 minuut over half een en toen stond er nog eten.
Via de cdt heeft de Bottelier behoorlijk op zijn k****n gehad en een proces verbaal dankzij de Haccp.
Dit noem ik nou spijkers op laag water zoeken!!!!!!Probeer je maar voor te stellen dat je om 1 minuut over zes thuis komt en moeders zegt ......jammmer te laat!!!!!

Je geeft een extreem voorbeeld maar anderzijds..........tijd is tijd !. Je kunt afvragen waar de grens dan moet zijn m.b.t. te laat komen 1,2,3,6,10,15 minuten ?.