Cougar voorzorgslanding bij Teteringen

Gestart door Ace1, 18/04/2024 | 19:43 uur

Ace1

'Wat is dit? Hij stort neer, hij stort gewoon neer': omwonenden Bredase wijk zien militaire helikopter akelig dicht langs de huizen scheren

BREDA - Een vreemd gezicht maandagmiddag in natuurgebied Lage Vuchtpolder, aan de Zwarte Dijk in Teteringen. Ineens landde er een militaire Cougar-helikopter in een weiland. De piloot moest een voorzorgslanding maken. De inzittenden bleven ongedeerd. Pas rond 21.30 uur kon hij weer opstijgen.

De helikopter kwam aangevlogen vanaf het Defensie Helikopter Commando op vliegbasis Gilze-Rijen. ,,In dit geval is het te vergelijken met een oranje lampje dat brandt in het dashboard van je auto", vertelt een woordvoerder van de Defensie Helikopter Commando. ,,Ze landen voor de zekerheid om geen risico te nemen. De technische dienst moest het probleem ter plekke verhelpen." Rond 21.30 uur konden ze weer vertrekken.

Jeff de Snoo woont een stukje verderop en zag het allemaal gebeuren. Voor hem was het wel een heftige ervaring. ,,Ik zie de helikopters hier wel vaker vliegen, maar dit was voor het eerst dat ik zag dat er een moeite had. Het leek wel of hij bleef hangen en ineens zakt hij naar beneden en ging hij heen en weer."

De Snoo had het idee dat het ook zomaar heel anders had kunnen aflopen. ,,Naar mijn idee ging dit maar net goed. De helikopter kwam erg dicht bij een aantal huizen, ik dacht echt dat hij ze ging raken, dus toen brak er wel even paniek uit." Zijn dochter Mila filmde de voorzorgslanding. Op de beelden is duidelijk de paniek te horen. ,,Wat is dit, hij stort neer. Hij stort gewoon neer. Bel een ambulance."

Cougar-helikopter
Cougar-helikopters worden al 27 jaar gebruikt bij Defensie. Ze worden onder meer ingezet voor het vervoer van troepen, materieel en voor gewondentransport. Het gaat om deze helikopter. De helikopter trok bekijks van toevallige passanten en dorpelingen.

https://www.bndestem.nl/breda/wat-is-dit-hij-stort-neer-hij-stort-gewoon-neer-omwonenden-bredase-wijk-zien-militaire-helikopter-akelig-dicht-langs-de-huizen-scheren~a2bda4f2/?cb=92367659-c789-42ca-969a-8553e0d22a40&auth_rd=1