Brazilaanse industrie expansie

Gestart door Ace1, 01/05/2024 | 22:15 uur

Ace1

EMBRAER: NOG GEEN CONCRETE PLANNEN VOOR ONTWIKKELING VAN BOEING 737-CONCURRENT

Embraer heeft nog geen concrete plannen om een concurrent voor de Boeing 737 MAX en Airbus A320neo te maken, zo zegt een woordvoerder tegen persbureau Reuters. Zakenkrant The Wall Street Journal meldde woensdag dat de Braziliaanse vliegtuigbouwer de mogelijkheden voor de ontwikkeling van zo'n toestel aan het onderzoeken is.

Volgens de krant beschikt de verkeersvliegtuigendivisie van Embraer, die geleid wordt door de Nederlandse Arjan Meijer, over de capaciteiten om een serieuze Boeing 737 MAX-concurrent te ontwikkelen. In een reactie bevestigt een woordvoerder dat ze daartoe in staat zijn, maar er "op dit moment" geen plannen voor hebben.

In plaats daarvan zegt Embraer zich te concentreren op de huidige productportfolio. Daarin is de E195-E2, met plaats voor maximaal 146 passagiers, het grootste toestel. Dat type vliegt onder meer bij KLM Cityhopper. Om serieus de strijd met de twee luchtvaartgiganten aan te gaan, zou Embraer een vliegtuig met minimaal 180 stoelen moeten ontwikkelen.

Als de Brazilianen later besluiten om dat toch te gaan doen, en het hen ook lukt om het toestel succesvol op de markt te brengen, dan zou dat met name voor Boeing pijnlijk zijn. In 2020 besloten de Amerikanen om hun geplande overname van Embraer af te blazen.

Marktkansen
Mede door de problemen met de 737 MAX, waarvan de productie verlaagd is en de certificering van nieuwe varianten al jaren vertraagd is, kan Airbus de vraag naar de concurrerende A320neo-familie nauwelijks aan. Daardoor liggen er kansen voor een derde speler. Maar de ontwikkeling van een nieuw vliegtuig duurt vele jaren en dan kan de markt er weer heel anders uitzien.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/embraer-nog-geen-concrete-plannen-voor-ontwikkeling-van-boeing-737-concurrent

Ace1

Citaat van: Lynxian op 02/05/2024 | 14:50 uurSlim van ze. Met hoe Boeing management een uitstekend en veilig bedrijf heeft weten te vernaggelen zullen er zat zijn die graag gebruik zullen maken van een nieuwe maar al gevestigde speler.



Het klopt wat je schrijft. Natuurlijk kun je als vliegmaatschappij ook gaan voor de Chinese Comac C919 maar heeft dat toestel een certificaat van de vliegtuig industrie autoriteiten gekregen voor type goedkeuring in de EU  en de  VS? Embraer heeft het voordeel dat bepaalde onderdelen waar men gebruik van kan maken al type certificaat heeft en dat kan heel gunstig zijn.



https://www.aeroflap.com.br/nl/De-Amerikaanse-regering-wil-het-moeilijk-maken-om-GE-motoren-te-exporteren-naar-een-Chinees-bedrijf/

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2022/05/19/comac-tekent-eerste-echte-c919-contract/


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/comac-deelt-airbus-en-boeing-gevoelige-klap-uit-met-grote-orders-voor-c919

https://www.aeroflap.com.br/nl/Comac-c919-streeft-naar-certificering-in-Europa/

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10514106/met-de-komst-van-de-c919-mag-airbus-zich-op-termijn-zorgen-maken

Lynxian

Slim van ze. Met hoe Boeing management een uitstekend en veilig bedrijf heeft weten te vernaggelen zullen er zat zijn die graag gebruik zullen maken van een nieuwe maar al gevestigde speler.

Ace1

Indien Embraer een nieuwe 737- en A320-concurrent gaat bouwen dan heeft Boeing zo en zo een probleem.
Ik vermoed dat men gebruik gaat maken van de techniek van de C-390 dit in combinatie met de techniek van de  Embraer E-Jet E2 family.

Mocht Embraer er ook een MPA versie en een AEW&C aircraft  gaan bouwen en Frankrijk kiest bijvoorbeeld voor een MPA versie van Dassault gaat Airbus dit voelen want alle potentiĆ«le klanten gaan dan bij Embraer kijken.

Van de zakenjets die Embraer zijn ook een MPA versie en AEW&C aircraft versie, hierdoor hoeft Embraer niet vanaf 0 te  beginnen.

Ace1

Embraer overweegt nieuwe 737- en A320-concurrent te bouwen

Embraer overweegt te beginnen met de ontwikkeling van een nieuw narrowbody-vliegtuig. Met het eventueel te bouwen toesteltype zou de fabrikant de strijd aan willen gaan met de marktdominantie van Airbus en Boeing.

De Wall Street Journal meldde woensdag dat Embraer interne studies heeft uitgevoerd en vastgesteld heeft dat het bedrijf over de technologische- en productiecapaciteit beschikt om een volgende generatie narrowbody-vliegtuig te ontwikkelen. Het type zou qua grootte vergelijkbaar moeten worden met de Boeing 737. Daarmee zou het voor Embraer, dat zich voornamelijk toelegt op regionale en zakelijke toestellen, het eerste vliegtuig in dat segment worden. Hoewel er nog geen definitieve beslissing is genomen, heeft Embraer al wel de basis gelegd voor het project. Zo zou de fabrikant al bezig zijn met richtlijnen voor de laadcapaciteit en het vliegbereik van het toestel. Desalniettemin zou de daadwerkelijke ontwikkeling, mocht Embraer daartoe besluiten, nog vele jaren in beslag nemen.

Met de juiste specificaties en timing zou er wel potentie zijn voor een nieuwkomer op de markt. Boeing kampt nog altijd met veel productieproblemen bij de 737 MAX en de verwachting is dat het nog jaren zal duren voordat de productielijnen helemaal op orde zijn en de leveringsachterstanden zijn ingehaald. Airbus doet daarentegen goede zaken, maar kan de vraag naar vliegtuigen uit de A320-familie amper aan. De Europese fabrikant heeft momenteel nog bestellingen openstaan voor bijna 8.000 vliegtuigen.

https://www.upinthesky.nl/2024/05/01/embraer-overweegt-nieuwe-737-en-a320-concurrent-te-bouwen/