Kapitale blunders bij Defensie

Gestart door zzzzzmura, 03/12/2003 | 11:30 uur

Kpl1 Buijs

Als er door een bedrijf in Kosovo asbest wordt gevonden, bruine asbest... Weliswaar niet zo gevaarlijk, maar toch moesten er voorzorgmaatregelen worden genomen..

Ook tijdens terugkeer moesten de voertuigen en materiaal inc kleding en persoonlijke bezittingen gereinigd wroden, wat werdt geleid door dit bedrijf. De reiniging zelf werd door de militairen gedaan.

3 maanden werk...

Kosten zo'n 4 miljoen

Later bleek dat het berdijf de hele doel gelicht heeft, en dat er geen asbest was....
Sempre Idem, Sempre Penis...

(Altijd de zelfde, Altijd de lul...)

zzzzzmura

#18
Ik weet ook nog een leuke,bij ons op de eenheid is ooit iemand in zijn grenzeloze wijsheid op het idee gekomen om de onderzijde van onze opleggers te tectyleren op zich geen slecht idee maar voor het gemak namen ze ook de onderzijde van de laadvloeren maar even mee met als gevolg dat het water wat door regenbuien en wasbeurten niet meer kon weglopen, alle vloeren kromtrokken of gewoon helemaal aan het verotten sloegen . En we hadden 96 van die opleggers Auwww ;)
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

Frank

Citaat van: Crazy Dutch op 19/12/2003 | 20:28 uur
Citaat van: zzzzzmura op 03/12/2003 | 11:30 uur
Weet toevallig iemand nog leuke anekdotes over blunders die defensie heel veel geld gekost hebben. Een soort over de Balk idee maar dan van defensie. ;D ;D ;D

Ik weet een leuke anekdote van Amerika. Het volgende stukje staat  in het boek 'Wapenwedloop in de jaren tachtig' uitgegeven in 1985 door uitgeverij Raamgracht.



Koffieapparaat

In het Pentagon wordt nogal wat geld over de balk gegooid. Zo werden er een paar honderd koffieapparaten aangeschadt voor $7622.00 per stuk, hoewel dergelijke apparaten al voor $99.50 te krijgen waren. Een zegsman van het Pentagon rechtvaardigde de aankoop met de woorden: 'Het apparaat heeft 2000 onderdelen, maakt 10 koppen koffie en zal in de Lockheed C5A worden geplaatst. Het is een zeer betrouwbaar apparaat dat ook als de druk in de cabine na een voltreffer is weggevallen nog koffie zal blijven maken.



Nou een lekker bakkie zal dan wel smaken. ;D

Ik heb gelezen dat ze op die manier hun geheime projecten financierden. Je kan moeilijk in de boekhouding zetten hoeveel geld je steekt in geheim project X of Y daarom werden die uitgaven ergens anders geboekt.  Een andere gekend voorbeeld is dat van de toiletbrillen in het Pentagon die meer kosten dan de gemiddelde badkamer.

Billy Rosewood

Typisch amerikaans.
Lijkt een beetje op het (bekende?) verhaal van de ruimte pennen.
Nasa wilde pennen hebben die het ook deden onder gewichtloosheid.
Hier zijn honderdduizenden dollars aan uitgegeven en het is ze tenslotte ook gelukt.
De russen daar in tegen hadden dit probleem allang opgelost door een ....potlood te gebruiken. ;D

zzzzzmura

Wie moet er nog Kofieeeeeeeee!!!!!! En daar ga je dan met je bakkie koffie de cabine uit ;D
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

Crazy Dutch

Citaat van: zzzzzmura op 03/12/2003 | 11:30 uur
Weet toevallig iemand nog leuke anekdotes over blunders die defensie heel veel geld gekost hebben. Een soort over de Balk idee maar dan van defensie. ;D ;D ;D

Ik weet een leuke anekdote van Amerika. Het volgende stukje staat  in het boek 'Wapenwedloop in de jaren tachtig' uitgegeven in 1985 door uitgeverij Raamgracht.



Koffieapparaat

In het Pentagon wordt nogal wat geld over de balk gegooid. Zo werden er een paar honderd koffieapparaten aangeschadt voor $7622.00 per stuk, hoewel dergelijke apparaten al voor $99.50 te krijgen waren. Een zegsman van het Pentagon rechtvaardigde de aankoop met de woorden: 'Het apparaat heeft 2000 onderdelen, maakt 10 koppen koffie en zal in de Lockheed C5A worden geplaatst. Het is een zeer betrouwbaar apparaat dat ook als de druk in de cabine na een voltreffer is weggevallen nog koffie zal blijven maken.



Nou een lekker bakkie zal dan wel smaken. ;D
Greetings from the Netherlands
Groetjes uit Nederland

Jo van der Pluym
The Crazy Dutch

zzzzzmura

Toch was het altijd lekker raggen met die ouwe tonners naar mijn idee zijn ze in het terrein zelfs iets beter dan de Ya-4442.

De verbeteringen zaten voornamelijk in de cabine en een 20 pk sterkere motor en natuurlijk de dubbel lucht op de achteras ::)
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

mfl

bij oude viertonners bij de natres moest de datumcode van de banden gecontroleerd worden die zouden te oud zijn en ja hoor, de leeftijd wil je niet weten dan maar nieuwe banden bestellen, helaas niet meer te krijgen dan maar een zootje YA-4442 aan laten rukken ter vervanging van de YA-4440 dit alleen omdat de bandjes te oud zijn wel zijn de ch blij met een neiuw voertuig.

calimero

#11
Citaat van: zzzzzmura op 04/12/2003 | 12:03 uur

Ja en er dan er nog Nekaf bandjes onder willen gooien ook ;)

ja, weet je hoeveel daar van over waren?...
k had toen gehoord dat er in die tijd depots waren waar dienstplichtigen niets anders deden dan banden / wielen omdraaien zodat ze niet vierkant werden.
Impossible only takes some minutes longer.

zzzzzmura

[quote author=

 
- niet te vergeten "de Laro" een apparaat dat dagelijks
 pijnloos halve continenten doorkruist maar bij ons al bij
 aanschaf onbetrouwbaar was door goed doordachte
 bezuinigingen. :)
Citaat

Ja en er dan er nog Nekaf bandjes onder willen gooien ook ;)
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

Billy Rosewood

#9
Op Soesterberg zijn in korte tijd een nieuwe radar installatie, een nieuwe ILS installatie, een nieuw bedrijfsrestaurant, een kinderdagverblijf geplaatst en/of gebouwd.
Dit alles is in de afgelopen 1,5 jaar gerealiseerd.
En nu neemt deze minister het wijze besluit om dit alles binen 4 jaar af te schrijven.
Neem van mij aan dat is een verkwisting van miljoenen gemeenschapsgeld. >:( >:(

wegmann

Hier wat lekker goedkoop doorgevoerde verbeteringen aan het materieel uit het verleden:
- leopard I V  een op zich goed werkend maar
 gedateerd wapensysteemdoor de KL ge-updated
 naar  een verprutste versie.
- M-114 een verouderd kanon waarvan de affuit het
 begaf na onze doordachte modificaties
- het M-110 hydrauliek dat prima geschikt was voor
 voor ruig gebruik in 't veld maar toch "verbetert"moest
 worden.
- niet te vergeten "de Laro" een apparaat dat dagelijks
 pijnloos halve continenten doorkruist maar bij ons al bij
 aanschaf onbetrouwbaar was door goed doordachte
 bezuinigingen. (lees "de landrover in nederlandse
 militaire dienst" leuk boekwerkje !!)  :)

Airpower

Citaat van: Ton de Zwart op 03/12/2003 | 21:45 uur
Een recente blunder?

Een minister van defensie die een vliegbasis laat sluiten in een binnen een superkorte termijn, en zich na die mededeling in een F-16 een pleziertochtje veroorlooft, daarmee al dat personeel wat hij weg gaat bezuinigen een klap in het gezicht gevend.  Dat noem ik een blunder van de eerste orde......

En om vervolgens in een AH-64D te stappen.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

#6
Een recente blunder?

Een minister van defensie die een vliegbasis laat sluiten in een binnen een superkorte termijn, en zich na die mededeling in een F-16 een pleziertochtje veroorlooft, daarmee al dat personeel wat hij weg gaat bezuinigen een klap in het gezicht gevend.  Dat noem ik een blunder van de eerste orde......

zzzzzmura

Ook leuk is die keer dat ik in Knin containers ging laden met mijn konvooi  De 20tons hijskraan die voorop reed kreeg een aan rijding met een dronken kroaat zodat hij niet verder kon.
Maar de rest van het konvooi werd alvast vooruit gestuurd zodat men in tussentijd een oplossing kon bedenken om de containers te beladen.
Een nieuwe hijskraan vanuit Sisava was geen oplossing aangezien de hijskraan er bijna een dag over deed om in Knin te komen,inmiddels waren wij in Knin aangekomen en in vol verwachting van de oplossing.
Deze oplossing was weer een dure,er zou een Engelse Chinook komen om ons te beladen,nu hadden we dat al een keer eerder gedaan maar dat was met mooi weer in de zomer en het was nu bijna hartje winter,en er stond die dag heel veel wind.
Onze adviezen dat dit wel eens een probleem kon gaan opleveren werd door de leiding weggewuifd.
Maar goed daar waren de Britten met de heli vanuit Split en aan het werk maar.
En ja hoor onze voorspelling kwam uit na 2 uur was er al 1 hele container op een oplegger geplaatst en ging de heli maar even een slokje drinken halen in Split. Na terugkomst werden er nog een paar pogingen gedaan maar door de wind vermeerderd door de downwash van de heli mislukten ook deze pogingen.
Na de Loadcrew een lekker blikje Heineken uit onze geheime voorraad gegeven te hebben stapten ze de heli in met de woorden Sorry Mate we Can,t do it "no go" en weg waren ze.
Dus uiteindelijk hebben we dus daar een hele dag staan werken en hadden we 0,0 productie We zijn terug gereden naar Split hebben daar de nacht doorgebracht en de volgende dag de containers beladen met de hijskraan van Sisava en ze stonden er in een half uurtje op. Duur geintje ;D ;D ;D
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.