Kamerbrief stand van zaken UNMIL

Gestart door -Peter-, 05/12/2003 | 16:08 uur

-Peter-

Mede namens de minister van Buitenlandse zaken informeer ik u over de recente ontwikkelingen van de Nederlandse bijdrage aan de VN-vredesmissie in Liberia.

Hr. Ms. Rotterdam is 18 november jl. voor de kust van Monrovia aangekomen. Op die datum is Hr. Ms. Rotterdam onder bevel van de militaire commandant van UNMIL gesteld. Het takenpakket is, zoals met de Kamer besproken, vierledig: Hr. Ms. Rotterdam zal voor UNMIL goederen, voertuigen en waar nodig militairen vervoeren, en desgevraagd drinkwater leveren. Voorts bestaat de mogelijkheid dat Hr. Ms. Rotterdam wordt ingezet voor het ophalen van VN-voorraden. Ten slotte voorziet het schip in een medische faciliteit, totdat de Verenigde Naties ter plaatse eigen medische voorzieningen hebben opgebouwd.

De staf van UNMIL bereidt op dit moment een transport voor van een konvooi met hulpgoederen van de Verenigde Naties voor de Liberiaanse bevolking. De commandant van Hr. Ms. Rotterdam is door de militaire commandant van UNMIL verzocht het zeetransport voor zijn rekening te nemen. In overleg met mijn collega van Buitenlandse Zaken heb ik besloten dit verzoek in te willigen. Het transport van VN-hulpgoederen over zee staat de uitvoering van de reguliere werkzaamheden niet in de weg.

Hr. Ms. Rotterdam zal op 4 december het VN-konvooi van de haven van Monrovia naar Robertsport vervoeren. Het gaat om een transport van onderwijsmateriaal dat ter beschikking is gesteld door UNICEF en voedsel van het ´World Food Program´. Het konvooi wordt begeleid door UNMIL-militairen. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de distributie en de beveiliging van de goederen aan land.



DE MINISTER VAN DEFENSIE

[bron: www.afmp.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...